Nekromanti Starka drycker

Jollas

Veteran
Hej!!
Jag har just suttit ned o gjort en matlista till ett värdshus där mina spelare troligen kommer o käka, o om jag inte känner dom helt fel så kommer dom nog köpa till sig rejält med brännvin. Så jag undrar hur ska man göra när dom blir fulla? Finns de typ nån fylle tabell eller så?
För t.ex. om dom hamnar i slaks mål me nån då kan dom ju typ inte slåss som vanligt de e ju inte realistiskt. Och så kanske de till och med e större chans att dom hamnar i slaksmål när dom e packade. Men om de finns nån fylle tabell nånstans så skulle ja va gla om jag fick den... för vad jag sett finns de ingen sån i regel boken.

Tack på förhand

Black_Ocean

Veteran
Men om de finns nån fylle tabell nånstans så skulle ja va gla om jag fick den

Lättast är det väl att bara improvisera lite...har nån Rp suttit hela kvällen och hällt i sig öl så kan man ju lägga dit en -10 (eller mer) på CL på allt han försöker göra.

Det som man kan förståss tänka på är Rp:ens Fys och Sto ..de ska kunna modifiera CL minskningen något. Sen är det ju allmänt känt att dvärgar tål mer öl än nån annan /images/icons/clever.gif

Sen då SL bestämmer sig för att Rp:en druckit tillräckligt mycket så kan han börja tvinga spelaren at börja slå modifierade (beroende på hur sadistisk SL man har) Fys-slag för att undvika missöden som ofrivillig sömn och ofrivillig uppstötning av föda.

Rickard

Urverk speldesign
Det är bara att höfta.. Kanske inte så lätt om man aldrig haft kontakt med alkoholdrycker visserligen.. Men vem kan säga emot dig? Du behöver knappast säga att du ger si och så mycket minus.. Det hela beror visserligen på om SL (du) slår alla slag eller om du låter dina spelare slå slagen..

Vill du ha lite namn på drycker så kolla in http://hem.fyristorg.com/dharkos/kampanj.htm (nästan direktlänk).. En jäkligt bra DoD-sida om man gillar massor av information..

~Sådär fullspäckad borde [color:448800]Han</font color=448800>s DoD-sida också bli

Eksem

Champion
[Nedan följer en tabell skriven i all hast utan eftertanke eller speltest eller nåt sånt]:

Först måste vi räkna om all alkohol till gemensamma enheter.
Följande är en(1) enhet:
3 cl starksprit
1 mugg öl
1 glas vin

1 enhet:
-1 på SMI, INT och -2 på relaterade färdigheter. +1 KAR och relaterade färdigheter.

2 enheter:
-1 på SMI, INT och -3 på relaterade färdigheter. +1 KAR och +2 på relaterade färdigheter.

3 enheter:
-2 på SMI, INT och -5 på relaterade färdigheter. +2 KAR och +3 på relaterade färdigheter.

4 enheter:
-3 på SMI, INT och -6 på relaterade färdigheter. +3 KAR och +5 på relaterade färdigheter. +1 på STY och relaterade färdigheter.

5 enheter:
-3 på SMI, INT och -7 på relaterade färdigheter, +4 KAR och +6 i relaterade färdigheter.

osv osv.

Förändra resultatet om personen är stor nog att ha skadebonus, om han dricker ofta osv.

Staffan

Myrmidon
Eh... bonus på KAR och relaterade färdigheter? Knappast... mest blir folk odrägliga när de blir fulla, och definitivt inte bättre på att övertala folk eller bluffa.

Jag skulle snarare se att man fick en bonus på att använda kommunikationsfärdigheter på berusade personer samt ett avdrag när den berusade använder dem själv. Bonusen borde vara lite större än avdraget så att om någon med X mängd fylla ska försöka övertala en annan person som är lika berusad så får han en nettobonus.

Rajr0t

Veteran
Hmm, det där med att hälla i sig mängder av alkohol är mina spelare väldigt glada för, och de fixar själva ganska bra att rollspela att de är berusade. Som SL är det bara att tala om för dem att det de gör kan och kommer att gå en aning snett. :gremsmile: Men att snacka och rollspela som ett gäng barsvin har mina spelare absolut inget problem med... undrar vad det kan bero på? Hmm../images/icons/thinks.gif

Eksem

Champion
Tala för dig själv, jag blir grymt charmig när jag dricker ;)

(min tabell var menat som ett skämt, speciellt det där med ökande Karisma... :p)

Bombur

Veteran
Det går nog inte att ange några vettiga regler utom möjligen för SMI och SMI-baserade färdigheter samt Stridsmoral (om man använder de gamla Expertreglerna). I övrigt varierar det mesta beroende på situationen. Själv improviserar jag från början till slut.

Rickard

Urverk speldesign
"(min tabell var menat som ett skämt, speciellt det där med ökande Karisma... :p)"
Men man skulle kunna tänka sig att det motsatta könet (eller det kön man är intresserad av) får plus i KAR.. /images/icons/smile.gif

~Inte alls egna erfarenheter som [color:448800]Han</font color=448800> har fått äta upp för dagen efter /images/icons/blush.gif