Nekromanti Stargrunt [Fruktansvärt OT]

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Nu är ju Stargrunt inget rollspel, men i brist på annat lämpligt forum skriver jag här. Skall man få något svar i sveroks figurspelsforum måste det handla om Krigshammare eller Krigshammare 400H, några andra spel finns inte.
Ber om ursäkt för eventuella olägenheter detta inlägg orsakar.

Så, är det någon som spelar Stargrunt här i Sverige? Det skall ju tydligen vara riktigt bra vad jag har hört. Om du spelar detta spel och har lust att köra en demonstration kan du ju maila mig så tar vi inget onödigt extra utrymme på servern.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Jo minsann, jag har testat det litegranna. Det är ett riktigt mysigt spel. Om du råkar befinna dig i trakterna av Göteborg kan du ju kasta ett mäjl i min riktning - Krellh@home.se - så ska jag nog kunna ordna en liten demonstration av det.

/Tobbelobbe
 

Eddie Hiscoke

Veteran
Joined
28 Oct 2002
Messages
5
Hej!
Gick just in i listan för första gången och funderade på om det inte kunde finnas någon forum för SG.
Jag köpte SG för ett par år och har egentligen inte spelat det annat än med mig själv för att känna på reglerna (planerar dock ett litet evenemang om ett par veckor). Däremot måste jag säga att reglerna är en njutning att läsa. Reglerna är ganska generella och inriktade på figurslag från modern miljö till futuristisk "Neeem, Zap!" miljö. Reglerna täcker infanteri, fordon, aerotech (flyg, copter, dropships), stridsrutstningar, robotar och sånt man kan tänka sig vanlig SF-krigsmiljö. Boken ger också en bakgrund och timeline för en tänkbar krigsmiljö och fejd mellan planeter.
Reglerna är relativt enkla och, enlight min mening, känns rätt.
Man märker att spelet har ett troget följe av spelare därute som gör roliga och betydligt intressantare scenarion än de man brukar se i 40K sammanhang. (Jag spelar 40K också, och har spelat en massa roliga slag där med, men i snitt är de ganska träliga). Närmast nu påtar jag på att sjustera SG reglerna så att jag kan använda dem till ett dioramaspel där varje spelare har upp till tre karaktärer att styra. Varför SG och inte ta någon av de övriga 100-tals spelsystemen som finns? För att den är skön och författarna har helt rätt inställning till spelstil, design och balans. T.ex har de uttryckligen skippat något poängsystem för balansering av spel för att de anser att krig och drabbningar aldrig är rättvisa iallafall och att det är inte där som spelglädjen finns.
Kort sagt gillar du skitig SF i stil med filmen Aliens så är SG kanske för dig. Om inget är den värd att ha läst för det eleganta spelsystemet och författarens inställning till spel och spelbarhet.

Ett tips är att köpa spelet direkt från Ground Zero Games ( GZG ) eftersom Trad i sverige annars tar ett sånt överpris för spelet. Den kostar £12 och kostade mig 350 spänn hos Trad.

/Eddie
 
Top