Nekromanti Starcraft II beta!

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
First impressions

HOLY FUCKING BATMAN!

Okej, okej, det är Starcraft med snyggare grafik och ett par nya enheter, men den snyggare grafiken är värd sjukt mycket. Känslan i spelet är obeskrivlig, det är flytande, snabbt, hektiskt och alldeles, alldeles underbart.

Nu måste jag arbeta på min macro, baiiii!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det är tufft, synd att min dator inte riktigt pallar med.

Jag var sjukt beroende av Broodwar och kommer förmodligen bli sjukt beroende av det här också om jag updragerar min dator och rensar ut mitt schema tillräckligt för att få upp min APM över 150. Hatar att de stuckit in totalt överflödig "macro mechanic" aka Spawn Larva eller MULE eller whatever, liksom "Quake 5, fortfarande väldigt skillkrävande men eftersom vi gjorde plasma climbling lättare så lade vi in att du måste trycka 1R och klicka på en grej var 15e sekund eller så förlorar du".
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Min dator var top of the line gaming-PC årsskiftet 2005/2006 och kör 2v2-matcher helt utan problem. Blizzard har helt enkelt överträffat sig själva och jag tror jag fått en första kik på en titel som kommer att hålla i många år framöver.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Tror inte på SCII själv. Minns med irritation vilka bitar jag ogillade med 1:an (micromanagement, max-12-squads, ett par andra grejer) - innan de gick från att fixa balansen till att "fixa" den.

Tar hellre någonting taktiskt, själv, eller något mer strategiskt. SC är lite för mycket micromanagement-power och få enheter valbara åt gången för att fungera strategiskt och lite för mycket folk tillgängliga åt gången med ganska meningslös terräng för att funka taktiskt. Så jag kör hellre AoE- eller C&C-kloner för strategi och annat för taktik, t ex Ground Control.

Däremot tror jag SCII kommer gå åt som smör i solsken. Om inte annat så för att folk väntat på en uppföljare sen första spelet. :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Max 12-squads är borta (och jag tycker att de innebar en trevlig taktisk begränsning back in the day) så den biten har de iallafall löst (jag kommer dock på mig själv med att fortfarande tänka i tolvor eller halvtolvor xD).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: First impressions

Foggmock said:
HOLY FUCKING BATMAN!

Okej, okej, det är Starcraft med snyggare grafik och ett par nya enheter, men den snyggare grafiken är värd sjukt mycket. Känslan i spelet är obeskrivlig, det är flytande, snabbt, hektiskt och alldeles, alldeles underbart.

Låter bra. Återkom när de släppt den intressanta delen (i.e single player) =)


//krank, som alltid sugit alldeles för hårt på alla former av RTS för att kunna tycka att det är det minsta kul i multiplayer, och som en gång förlorat en SC-match där motståndaren enbart fick bygga zergdrones.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: First impressions

Skoja att jag längtar efter single player också, och dessutom: Om Starcraft 2 är någon indikation så kommer Diablo 3 att vara en hel hög med awesome.

Jag förstår dock inte hur du klarar av kampanjspel om du får stryk av nån som bara byggde arbetare, AI'n är förvisso korkad och väldigt susceptibel (ja det är ett ord jag uppfann det just kk?) för strategier av typen "wall up and tech up".
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: First impressions

Det finns customgames man kan joina i betan, men det är så vitt jag sett bara på de normala kartorna.

Betastadiet nu är mest för att polera ut buggar och balansgrejer för multiplayer som av förklarliga skäl kommer vara Blizzards fokus. Att sitta på titeln som är den alla E-sportare bryr sig om är en helt sinnessjuk kassako och alla sponsrade spelare och sånt kommer ju att byta upp sig, och ta hela communityn med sig (till skillnad från CS som fortfarande spelas i HL-motorn från sent nittiotal).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: First impressions

Foggmock said:
Jag förstår dock inte hur du klarar av kampanjspel om du får stryk av nån som bara byggde arbetare, AI'n är förvisso korkad och väldigt susceptibel (ja det är ett ord jag uppfann det just kk?) för strategier av typen "wall up and tech up".
Jag är skitdålig och har aldrig tagit mig igenom hela singleplayerkampanjen heller =)

(Och när man kan fokusera på att bygga arbetare så kan man bygga MÅNGA arbetare. och torn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: First impressions

Foggmock said:
On a more serious note, du borde byggt flygare. :gremtongue:
Ska erkännas att det var i slutet av ett dagsmaraton. Vi började på even ground, och varje gång jag förlorade fick jag banna honom från att bygga en sorts enhet, utom just byggare. Plus att jag fick längre och längre tids försprång.

Det som dödade mig var att han smög in när jag inte tittade, dumpade ett gäng torn på mitt slem (jag var också Zerg) och dödade alla mina arbetare och min bas genom ren kraftkoncentration.

Killen som spöade mig var och är en av de bästa SC-spelare jag stött på. Killen som vann alla SC-turneringar på LAN och så.

Jag vågar inte säga att resultatet blivit annorlunda idag, men jag suuuuuuuuuger på realtidsstrategi. På samma sätt som jag suger på alla realtidsspel egentligen; jag saknar reflexerna och snabbtänktheten, föredrar långsammare och mer strukturerade spel.
 
Top