Nekromanti Starchallenge: Nu behöver jag DIG!!! (lååångt)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
OK! Here goes (skräck)

Efter snart 2 års konstant arbete (och 18 år av till och från arbete) ligger det klart! Det är enkeltestat (speltestat av mig) men måste nu speltestas. Därför behöver jag er som verkligen vet avd det innebär att göra rollspel. Spelet är så pass klart att det bara återstår för mig att korrläsa det och kanske ändra några detaljer men det är på det stadiet jag valt att börja speltesta. De stora systemen tycks funka. Så vad är Starchallenge?

Miljö och värld
Starchallenge är ett spel som utspelar sig i en galax långt härifrån, även om det var människorna som upptäckte och koloniserade den. De var inte där först men de var de första bosättarna. Tiden är också långt långt från år 2003. Galaxen, Aqua Universa, består av 9 provinser (översatt världsdelar) och 140 delprovinser (översätt länder). I Aqua Universa så håller den tredje dynastin på att expandera. Något som de flesta delar av galaxen sätter sig emot. Men inte alla. Och inte tillräckligt hårt. Det ger dynastin fritt spelrum.

Starchallenge är hard space opera om uttrycket tillåts. Dvs det är på en hel del ställen en hård värld. Hemsk. Inte på något sätt som i Star wars. Man kan utgå från nazismen i Europa på 40-talet. Det finns utrotningsläger från vilka inga skonas. Skrupelfria raser som säljer barnslavar. Fullkomligt hänsynslösa experiment och våldtäkter äger rum. Kriget är närvarande men har inte brutit ut i full skala. Det är alltså inget pangpang. Det är en grym värld jag har skapat.

Men inte överallt. Här finns mystik, äventyr, Bladerunner miljöer, scifi fantasy, hitech, outforskade områden, Dune miljöer. Oerhört mycket är representerat. Så vitt jag vet finns ingen gräns för vilka världar man kan spela i utan att lämna Aqua Universa (vilket också är möjligt).

Världen är detaljerad. Ca 450 sidor ägnas åt världen. Alla de 140 delprovinserna och de 9 provinserna är beskrivna på minst 1 A4 var. Resten ägnas åt religioner, högtider, sekter, färdsätt, ekonomi, rasism, civilisationer, myter, sanningar, varelser. Det är väldigt mycket som finns representerat på dessa sidor. En detalj värd att uppmärksamma är att jag har försökt få allt att hänga ihop. Från politikens utveckling till språk. Meningen är att det ska finnas en anledning till varför varje sak ser ut som den gör (exempel kan vara så som jag skrev i ett magiinlägg - anledningen till att trollkarlar inte bor i städer utan på ensamma platser i skogen är att den samlade magin i världen fördelas på fler trollkarlar på en och samma yta vilket gör dem mindre mäktiga !det är en grym förklaring på varför magiker håller sig för sig själva; nej magi i den bemärkelsen finns inte i Starchallenge även om ett fåtal kan manipulera verkligheten). Världen är enorm. Det finns grymt mycket att upptäcka och massor med konflikter bara i världsbeskrivningen. Jag tror den är unik, i a f i Sverige. Jag besvarar gärna frågor om Aqua Universa om ni behöver veta något.

Reglerna
Reglerna då? Regelverket omfattar mellan 1300 och 1400 sidor. Reglerna är inte så avancerade som jag fått uppfattningen att neogames är. De är inte heller så, pass enkla som EDD. Inget nybörjarspel och inget superspel. Realism har jag fört in men inte till överdrift. Det är en grej jag kommer kika på vid spel. Realismen får inte ta död på spelet. Jag vill ha ett tempoflöde. Starchallenge är inte ett hjältespel. Kluriga nonviolence ideer premieras (därför är Färdighetskapitlet så stort). Det är livsfarligt med strid. Som på riktigt. Jag har säkert med moment som inte alla gillar. Det är coolt. Vi kan ta bort dem, diskutera dem eller använda dem.

Tempot är hyfsat högt. Realismen hyfsat hög. Tycker jag. Jag har hela tiden brottats med en balans mellan realism och tempo. Det är lite svårt att förklara reglerna här. En del gammalt. Lite nytt.

Starchallenge är ett öppet CIA/MULE spel dvs att öppet innebär att man kan bygga vilka världar som helst i spelet utan att rucka på världens struktur (fördelen med space). CIA innebär kort att jag sätter din karaktär i fokus. CIA står för Character in action och är ett lånat Hollywood uttryck som innebär att det är karaktärens komplexitet som egentligen för handlingen framåt. Plotten interagerar med karaktären men det är komplexiteten i karaktären som gör att filmen blir så pass underhållande som den är. Så är det i Starchallenge. Du bygger mycket kring din karaktär. Och så fungerar reglerna: Om du skapar en power racer (enkelt motorsportförare) som startar upp ett eget företag där han vill ha förare i sina stall så måste han ha en jävligt bra förklaring varför han ska köpa upp sig högt i en vapenfärdighet. Det kräver att spelaren kommer på det. Han kommer på att han skaffat pengarna till företaget då han körde för en maffiaboss i Solhem året innan han byggde företaget. Maffiabossen blev väldigt lack då rollpersonen stack från stallet (även fall inga kontrakt var skrivna) och satte en prisjägare på honom. Därför har rollpersonen lärt sig hantera vapen. SL går med på denna förklaring och vips har vi en del av rollpersonens bakgrund som man sen broderar ut. Du slår heller inga tärningar för händelser eller antal syskon. Du bygger din bakgrund med SL. Det är meningen. MULE betyder mulåsna på engelska och en mulåsna är en hybrid av en häst och åsna. Det är rätt bra beskrivning på MULE som är en förkortning av "multi level&". MULE innebär att du har flera olika system för samma saker. Du har t.ex. 5 system för att ta fram grundegenskaper, 3 olika system för rymdstrider och 2 system för skada. Du använder själv de system som passar dig och din spelgrupp själv vilket gör att du bygger upp ditt eget spel på sätt och vis. Man kan se det som lego. Du har en ritning från vilka du med bitarna kan bygga olika modeller. Ritningen är din önskan om hur spelet ska se ut och legobitarna är reglerna. Sen har jag lagt in nåt som kallas för inbyggda hinder men det är en annan sak.
Jag besvarar mer än gärna frågor om ni vill veta något via mejl.

Gillar jag spelsättet?
Grunderna ser ut så här: Jag använder alla tärningar (T4, T6, T8, T10, T12 och T20). Inget Ob. Inga taktik kort. Men taktik går att använda. T100 för Färdigheter och Kroppspoäng (men med skadeeffekter). Systemen är inte identiska. Du slår T100 för Färdigheter men T20 för paramanipulationer (att manipulera verkligheten). I och med MULE så skiljer sig olika system av samma regel också. Jag upplever inte det som ett problem utan som att anpassa de systemen till det syfte man önskar uppnå. Jag säger det här för att jag vet att olika spelare gillar olika saker.

Det här är väldigt kort om spelet och jag kan gärna berätta mer om du känner dig osäker.

Vem söker jag?
Jag söker erfarna spelare/rollspelsmakare, äldre än 20, till en spelgrupp om 3-4 personer ex SL som:

Bor i Stockholm av den anledningen att jag vill speltesta det här med en grupp live och inte hysta ut det. Det är för mycket regler att ta till sig och jag tror inte folk orkar.
Kan ge kritik. Med det menar jag inte "ööhhh va då inte obt6 det är ju typ det bästa byyyt"
Är öppen för nya idéer men kan ta till vara det som är beprövat och funkar
Som inte tar fram en motorsåg för att de VILL ta fram en motorsåg bara för att såga. Jag hoppas ju att ni ska gilla spelet.
Systemen funkar. Jag kommer förmodligen inte riva upp 2 års arbete för att ändra stora drag men kommer ni med bra idéer kommer jag självklart överväga det. Jag lyssnar stenhårt på er. Det är därför jag gör det här.
Vill ha ett kul spel.

Speltestet är till för att utveckla spelet, kolla att det funkar (det har redan genomgått tester av mig men nu behöver jag ju expertisen) och för att föra en öppen diskussion om reglerna och regler i övrigt.

Vem är du då?
Niklas heter jag, är 29 och är utbildad manusförfattare, multimediaprogrammerare som studerar till projektledare. Det roliga med manusförfattandet i det här sammanhanget är att en stor del av kampanjreglerna handlar om hur du översätter den klassiska filmdramaturgin a la Hollywood till rollspels dramaturgi. Jag lär ut alla hemligheter och tricks som de bästa manusförfattarna i Hollywood tar till och ger dem till er så ni kan skapa ännu tuffare äventyr i vilka spel som helst. Allt från karaktärer till plott och story. En klart intressant bit att ta till sig.
Jag är lite ringrostig som SL. Erkännes. Jag kommer va rånervös vid första spelmötet. Jag har sett inlägg här som är intressanta och bra och en del av dem är mer avancerade än vad jag nånsin skulle skriva. Ha tålamod. Jag lyssnar på allt ni har att lära om ni tycker jag inte är bra som SL. Jag vill ge er en grymt cool upplevelse.

OK! Jag är med.
Skicka ett mejl till starchallenge@hotmail.com (eller skicka ett mess här på forumet) och berätta lite om dig själv och varför du vill lira Starchallenge. OM det blir många svar känns det lite fånigt att ta upp en massa plats här så jag vill helst ha mejl eller mess. Jag vet att det här låter som en platsannons och jag vill inte kaxa till mig. Lovar! Men jag vill göra det på det här sättet. Jag hoppas på många svar. Undrar du nåt kan du mejla hit också.

När ska det testas?
Snart. Jag återkommer om plats och tid.

Får jag ut nåt av det?
Cola och chips? (Bryter stenhårt mot Drakar och demoners regel från 83 att hålla sånt borta från spelbordet. Den känns lite gammal dessutom). Nej allvarligt. Du kommer med i boken som speltestare. Så klart. Projektet Starchallenge har en förlängning men jag vill inte ta upp det nu i och med att det är för osäkert (lite senare kommer jag ge ut spelet med specialskriven musik för spelet. Olika låtar för action, drama, theme, spänning etc .bara att byta efter hand som spelet utvecklar sig). Gillar du spelet är du välkommen att bidra med vad som helst. Jag ger cred till alla som kommer med schyssta idéer. Så klart.

Hoppas hoppas hoppas nu ni hör av er. Vill du kan jag mejla introduktionskapitlet till dig men det är lite "Vad är ett rollspel" över det. Du kan få en uppfattning om reglerna genom att läsa dem men de behandlar inget speciellt. Ca 36 sidor word. kan också mejla eller skriva mer kompleterande info här om så önskas. Det är så svårt att beskriva Starchallenge här, inlägget är ju redan superlångt.
Jag tror jag kan lova er en häftigt stund vid spelbordet som inte liknar något annat svenskt rollspel. Tiden jag lagt ner är så stor (och min flickvän älskar mig fortfarande men det kan bero på att hon älskar spelets idé) och jag tycker att jag skapat något oerhört häftigt jag inte sett nån annanstans. Jag vill dela med mig. Hoppas ni tycker detsamma. Jag tror det var allt. Ha det!

/Niklas som förmodligen kommer krisa ihop om det inte kommer några svar alls och som är så toknervös för eventuella svar, sågningar, påhopp... det är ju grymt mkt jobb som jag blottar juh....
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
1400 sidor regler!

Reglerna då? Regelverket omfattar mellan 1300 och 1400 sidor. Reglerna är inte så avancerade som jag fått uppfattningen att neogames är.
Jag tror att det kan vara lämpligt att försöka minska sidantalet lite. Personligen så ser jag det som ganska avskräckande att plöja ett regelverk motsvarande ett par Robert Jordan romaner för något som är mindre avancerande än Neogames regler. Om du har flera olika system inbakade i reglerna så kakse det är enklare att välja ett system som "standar" och hänvisa till de andra med korta beskrivningar. De allternativa systemen kan du ha i separata regelverk så att "grundreglerna" inte sväller ut så mycket.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: 1400 sidor regler!

Med supermycket exempel, förklaringar till Färdigheter, listor att välja olika saker från jada jada. Kanske skulle tillagt att spelarna inte behöver sätta sig in i 1400 sidor. Det kommer gå hyfsat lätt att spela ändå. Skrivet i 12 pts times new roman med 1 1/2 radavstånd. Jag har försökt göra det enkelt. Inte svårt. Men pedagogik i spel är underskattat. :gremlaugh:
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Starchallenge

fantastikst att du orkat skriva så mycket! det är bara att gratulera! :gremsmile:

Tyvärr bor jag inte i närheten av Stockholm, så jag kan inte hjälpa till att speltesta. Men jag har en annan fråga... hur är det tänkt att du skall gå vidare med ditt spel? Gratis? Trycka och sälja, eller vad?

All lycka i framtiden!
mvh
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Varför inte kombinera med diskussionen om forumsspelträff som pågår på WRNU-forumet?

Det hade väl varit perfekt att kombinerara första forumsspelträffen med en premiärspelining på ett nytt spel?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Mycket imponerande

Tyvärr bor jag inte i Stockholm, men annars hade jag varit intresserad. Även om jag håller mig på gränsen för vad du önskar. (Ålder: 20.)

Ser att fler påpekat det mastiga antalet regelsidor, men själv tycker jag att varje extra sida bakgrundsmaterial är intressant. Regler brukar jag inte läsa, så hade du gett ut en 400+ sidor världsbok enbart så hade jag nog köpt den.

En hel sida för varje plats gör att man kan sålla och använda de man tycker är intressanta. Mycket bra. Det bör göra att spelet kan passa vem som helst, men frågan är bara om du kanske inte gör det för neutralt genom att baka in så mycket som möjligt?

Självklart kan jag inte veta detta eftersom jag inte tagit del av materialet, men det är ett antagande. Särskilt som det låter som att du skrivit allt material själv, och manusförfattande inkluderat så är det väldigt lätt att upprepa sig som skribent. Särskilt i en så massiv text.

Men, som titeln lyder på inlägget - stora applåder till dig. En så stor text imponerar väldigt mycket och jag önskar dig all lycka med materialet, även om jag själv inte kan ta del av speltestningen.

(Skulle dock vilja, för det låter onekligen intressant...)
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Lycka till!

Det är roligt att höra att det finns folk som är hängivna nog att skriva 1400 sidor regler och 400 sidor värld. Det är mer än vad som finns skrivet totalt till många av de spel jag spelar och det är inte "hemmabyggen", utan "riktiga spel"(misstolka inte). Jag tycker det verkar som en häftig värld. Jag är själv lite av en "sucker" för rymdspel. Hur högt kommer teknologinivån ligga? Det är alltid intressant.Lycka till med spelandet.

Legolas
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jävlar i havet...

Likväl...det är svårt att inte förvånas över hur du lyckats få tid nog att skriva både WWW och 1400 sidor regler. Är du världsmästare i snabb produktion av textmassor, måhända, eller saknar du bara alla former av liv? :gremwink:

- Ymir, som iofs bedyrar att 'liv' är ett otroligt överskattat koncept.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Lycka till!

Teknologinivån är spridd på en nivå under oss på de planeter som inte upptäckt att de är omgivna av några miljarder till. Sådana civilisationer kallas för izooider ... isolerade planeter. I den provins som är mest utvecklad (Omegaprovinserna) så ligger nivån väldigt högt. De har utvecklat den så kallade paraenergin som dominerar i universum och som med starka mentala krafter och insikt i vad paraenergi är är möjlig att manipulera. Men den mest intelligenta rasen (reemonkerna) har lärt sig att på teknisk väg manipulera den och på så sätt driver den högsta teknologiska nivån. De har nu börjat med P2 en slags fortsättning på paraenergin som är topphemlig men där teleporteringar kan komma att bli möjligt. Teleportering är möjligt i rymden genom att vända ut och in på svarta hål och skapa så kallade vita hål för "superrymdshopp" som det kallas i folkmun. Så svaret på din fråga är att teknologin varierar kraftigt beroende på var man befinner sig. och tack för dina lyckönskningar. Gillar du rymdspel så är du mer än välkommen att ta del av Starchallenge.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Mycket imponerande

Vill du ta del av det ska vi nog ordna det på något sätt. :gremlaugh:

Jag tror mig veta att varje delprovins är unik i sig även om en del saker liknar varandra och en del delprovinser inte är så enormt upphetsande. Men det är ju så i vår egen värld också.

Expansionssettet (om det nånsin blir nåt) Starchallenge - The worlds beyond kan ju komma att ändra på det dock.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge

Sedan Krille lärt mig vad som funkar och itne funkar vad gäller rollspel så är jag idag lite osäker. Jag har en plan som inte är testad förut och ska ta kontakter efter speltest då jag ska trycka ett ex för mig själv. En del kontakter har redan tagits.

Antingen tryck eller nätupplaga. Men jag ska räkna på det lite senare. Nu ska folk få såga lite först. :gremlaugh: Håll ögonen öppna, jag återkommer i frågan.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tack! Bygger du det på vad jag skrivit om reglerna i mitt inlägg så tack! Värme flödar längs mina vener... :gremlaugh:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Jävlar i havet...

WWW skrevs då jag var 20-24 i perioder. Jag var dessutom arbetslös en tid av dem (sååå skönt). Starchallenge har fullständigt dominerat mitt liv de senaste 8 månaderna och utöver den tiden har jag varit lite på krogen och med tjejen. Jag har allldels för mycket andra grejer i skallen för att Starchallenge skulle vara det enda. 4 nya romanidéer, två filmmanus (skickas in i vår), en sitcom (som jag fått superbra kritik på men att göra TV i Sverige... det är som att göra rollspel ungefär) samt att jag verkligen vill göra en demo på mina svenska låtar på gitarr. Men jag har väl tiden för mig.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Re: Lycka till!

Jag tycker att para energin låter lite som kraften i star wars. Typ en "mystisk kraft" (behöver ioförsig inte vara så mystisk) som finns överallt, är det så du har tänkt dig? hur är det med rymdfärder i de mer tekniskt avancerade regionerna? Är det vardagsmat, eller något som bara görs i speciella syften? Hur kommer "rymdskeppen" se ut, á la star wars, eller mer realistiskt?

Legolas
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det låter som ett väldigt intressant koncept, med vissa paralleller till en SF-spelvärld jag funderar på. Det känns rätt helt enkelt.

Tyvärr kan jag nog inte vara med i stockholmstrakten, så när/hur kan jag vänta mig att få en möjlighet att läsa spelet?
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
WOW!

1400!! Hehe det är en del.

Låter intressant men jag är varken 20 eller bor i sthlm :gremfrown:

Kommer detta komma ut på nätet?

Mvh coZcin
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Distrubution

det beror lite på hur jag tänker distrubuera det och det är en bit dit. Det kommer förmodligen läggas ut på nätet om inget annat fungerar som jag tänkt men jag har idéer på alternativa distrubutioner. Men först måste jag speltesta. Lovar dock att du på ett eller annat sätt ska få ett ex inom en framtid.

/Niklas som ger upp Sam Fox drömmen då hon gått o gängat sig med en annan brud.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Lycka till!

Ja det finns paraleller till kraften. Och jag vet att vissa tycker det är hlet fel så man kan (i enlighet med MULE) ta bort det helt fall man vill.

Rymdfärder går mellan provinserna längs rutter som är konstruerade av reemonkerna där hastigheten på skeppen accelereras enormt. I annat fall tar det grymt lång tid att färdas i rymden (jag har 20 sidor om verklighet vs scifi så man lär sig tom något på kuppen). Men problemet är att det är dyrt! Jävligt dyrt! Så de som har pengar eller råd att köpa egna skepp kan färdas i rymden.

realismen är nedtonad i o med att det är space opera. Räknar man med alla fysiklaiska regler så blir det för mycket och i mina ögon lite väl trist.
 
Top