Nekromanti Starchallenge julkalender

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hej,

Nej det är inget crowdfundingattribut men jag tänkte (lite sent men ändå på min namnsdag) starta en lucköppning med Starchallenge som tema. Här kommer jag bjuda på korta regelstycken, illustrationer, bilder från version 1 och 2 (de handskrivna) och kanske ur LE och STAR också (version 4 och 3). Jag har redan kommit på den perfekta finalen på julafton - allt i rent egoistiskt ihjältjatande promotionsyfte så klart.

Reglerna publiceras i stort sett som de står i boken så en hundraprocentig förståelse är inte alltid given men jag ska försöka hjälpa till med det.

Kan hända att någon åsikt kring en regel leder till en förändring i spelet och ett tack till i texten?

Starchallenge kommer till våren och crowdfundingsidan finns här.

God Jul!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 1

Jag är lite sen så jag får väl bjuda på en bombastisk regel som säkert kan väcka mycket blandade känslor. Regeln är av stor vikt i många spel och jag gillar själv sällan utkomsten av regeln. Därförhar jag tweakat den ganska hårt. Låt oss titta på hur man kan kontrollera sin rollpersons död i Starchallenge.

Att dö
Den konfliktförlust som påverkar spelet mest är nästan alltid förlust av en fysisk konflikt som innebär död. Om rollpersonen dör kan spelaren välja att rollpersonen dör och därmed träda ut ur spelet. Hon kan då skapa en ny rollperson som får återträda in i spelet.

Spelaren kan välja att inte dö och fortsätta konflikten men kommer då sälja sin själ till Kaos vilket beskrivs nedan. Spelaren kan på det sättet välja när hon vill att rollpersonen ska dö. På så sätt kan spelaren välja ett tillfälle där hon kan avliva sin rollperson på ett effektfullt sätt. Det kan rimma med hennes horisont eller på ett stämningsfullt sätt passa in i berättelsen.

Att spelarens rollperson dör kan vara ett antiklimax: ”oj du misslyckades med att hoppa över ravinen, trillade ner i klyftan och ehh… dog”. ”Oj quashquaien dödade dig plötsligt precis innan ni skulle lyfta med skeppet. Okej… eh ni andra fortsätter”. Starchallenges regler stödjer inte den typen av plötsliga sätt att dö. Dels kan man nästan aldrig misslyckas med en handling bara lyckas på ett sämre sätt och dels så ger man möjligheten till spelaren att välja när hon ska dö vilket beskrivs i ”Att sälja sin själ till Kaos” på sidan ***.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 2

I lucka 2 bjuder jag på rasen reemonker. Dessutom slänger jag in lite regelmoment som inte förklaras alls längst ner för att kittla regeltörstiga läsare och väcka frågor som "vaddå har man egenskaper?", "Vad är klasser?", "Sugig sysselsättning och måste man jobba??"

Rasen reemonk
Reemonker är röda apliknande varelser De är mellan 120 och 200 cm. Reemonker besitter en fantastisk intelligens då det gäller logiskt tänkande, ingenjörskonst och vetenskapliga experiment. De mötte separatisterna då den norra delen av Stjärnvärlden till sist slog sig till ro, och byggde tillsammans med separatisterna det nya riket Utkant. Deras inställning nonchalant mot Kaos. Få reemonker tror på Kaos och kaotika.
Om reemonker begåvats med en briljant intelligens så är det på bekostnad av dess empati. De är vresiga men hyser ödmjukhet för högintelligent liv. De är också ofta egensinniga eller asociala. De har hellre relation till ett intelligent husdjur än en annan humanoid.

Förutom sitt intellekt har de snabba reflexer och är smidiga. De arbetar gärna för högteknologiska och biologiska företag och tjänar oftast mycket bra med pengar. Reemonker är mer djur än människa i sitt utseende men attraheras av de humanoida raserna vilket inte är ömsesidigt. Det för med sig att reemonker sällan lever i relationer. Reemonkerna själva känner bitterhet över att vara förpassade till sin fysiska kropp och går ofta till platser där man kan köpa kärlek och betalar dyrt.

Reemonker är arbetsamma och ligger aldrig på latsidan. De återfinns i ledande positioner eller som hårt yrkesarbetande; ofta inom teknologin eller vetenskapen men även inom det militära där deras strategiska tänkande ger stora vinningar. Reemonker har en stor fördel i att de sällan tvångsrekryteras utan istället får förmåner för att leda arméer i de krig som råder i Solhem.

Reemonker jobbar utifrån ett mål och en vision och ger sig inte förrän de blivit klara. De blir lätt rastlösa om de inte får något att göra och helst vill de ha en utmaning i sitt jobb. De rör sig med värdighet och har en tyngd då de talar vilket gör att man får respekt för dem. Hela deras intelligenta väsen talar då de kommunicerar. En reemonk kan också få fruktansvärda utbrott. Tänk dig en liten reemonk som hoppar upp och ner och skriker outhärdligt och visar hela sitt fula grin eller en 2 meters apman som börjar sitt rytande långt ner i lungorna och mobiliserar en fruktansvärd kraft i sitt vrål.

Reemonkerna har sina hemvärldar vid Utkants rand där de först stötte på separatisterna. Planeterna är ljusa och väldigt präglade av natur där reemonker försiktigt sprängt in sina högteknologiska byggnader. am Nachterinn försöker köpa eller tillfångata reemonker för att bibehålla den teknologi som faller samman i Nyrike. Den tillvaron är en annorlunda verklighet för en reemonk.

Egenskaper: Beläst, Egen, Asocial, Liten, Snabbhet, Smidig, Vighet, Spänstig, Vresig, Surmulen, Okarismatisk, Envis
Klass: Alla
Sysselsättningar: Cybernetiktekniker, Hacker, Säkerhetstjänst, Teknolog och dataexpert, Ämbetsman/Byråkrat Arketyper: Byråkratisk och diplomatisk, Smidig med finess, Asocial och intelligent
Bakgrunder: Teknologen Betech al Hamoc, Fänrik Emdala Zo-tropia, Smugglaren Zoth Bona/Hans Bane
Mål: Vetenskap/Kunskap, Makt, Upptäckarlust
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 3

Eftersom jag uppdaterar lucka 1-5 i efterhand så slänger jag lite lättjefullt in en bild på en reemonk (från lucka 2) här. Ska inte agera så lättjefullt nästa gång. Sorry.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 4

En introduktion till världen i Starchallenge: Första stycket.

För att lära känna galaxen Solhem låter jag läsaren få en hypersnabb guidning på 4 sidor genom galaxen innan man dyker djupare in i den på nära 60 sidor. Så här börjar det...

EN GUIDAD TUR MED YZIK TEV YAGODHA
“Men där är ni ju! Ni ska vara varmt välkomna ombord på mitt stjärnskepp Snösaga som ska ta er på en guidad tur längs en hemlig stjärnrutt genom Solhem i en omöjlig hastighet”.

“Solhem är vår galax – långt bort från er Vintergata. Jag heter Yzik tev Yagodha och har kört förstagångsturister i långa tider så ni är i säkra händer. Ja jag förstår att ni hade väntat er en sån där metallfågel de använder i Utkant. Rymdskepp som de tydligen kallas. Ledsen mina vänner. I Stjärnvärlden använder vi fortfarande stjärnskepp. Stjärnskepp är stora som era medeltida skepp som ni kan se, men oftast större, och de seglar i rymden istället för på vatten. De har segel som fälls ut längs sidorna och för fram skeppen med energin från stjärnornas ljus. Det gör att stjärnskeppen måste färdas längs rutter med starka solar, annars finns det risk att de hamnar i mörka fläckar dit solenergi inte når. Men visst går det att chansa. Man kan segla längs svaga solar, men risken är att man hamnar i stiltje och då kan du inte förvänta dig att en sol får tag i dina segel igen. De stjärnskeppen går i kvav om de inte får undsättning. När de blir stillastående så kommer till slut energin i skeppen sina och då dör man omgående kära vänner. Nej oroa er inte. Jag har duktigt med krut i min stjärnkristall. Det är de som gör att vi har energi ombord och kan leva och andas utan rymddräkter på däck och i våra hytter. De flesta rutterna ligger längs viktiga leder med viktiga platser. Ofta kan man tyvärr tvingas ta omvägar och omvägar leder dessvärre ofta till platser man inte vill besöka.

Ta gärna fram stjärnkartan och följ vår färd längs den. Själva rutten hittar ni inte där utan ni får följa med längs de namngivna delarna av Solhem. Vår stjärnrutt idag heter Fantasin. Den kan varken nås av Solhems befolkning eller av dess fiender”.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 5

Storskalig strid

I lucka 5 bjuder jag på ett konstaterande som samtidigt är en anekdot. Storskaliga strider är ett härke i många spel men framförallt tar de lång tid. Här är själva konstaterandet där den andra punkten kan väcka olika känslor: "jag gillar det - vad skönt" eller "det ska ju ta lång tid då det händer".

Då jag skrev konfliktreglerna (för vilken gång i ordningen?) upptäckte jag två saker. En bra och en lite märklig:

1) Reglerna hanterar alla typer av konflikter på ett och samma sätt.

2) Ju fler inblandade desto snabbare slut på konflikten.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 6 (I vilket Nils sågar sönder min regelmotor

Personen men framförallt händelsen som förändrade mitt rollspelsskapande i grunden

Eftersom det är min namnsdag så ska jag bjuda på något jag velat göra så länge. Det här är groundbreaking för Starchallenge och för hela mitt regelskapande och man måste älska de här dagarna i september 2011 utifrån mitt perspektiv. Tack Nisse. You made my world.

---

En gång i världen då jag tänkte mig en karriär som trubadur skickade jag runt en del demotapes som det hette på den tiden. Ett av svaren jag fick från ett av bolagen var ordagrant(och handskrivet: ”Hej. Vi tyckte inte alls om det vi hörde. Vi är inte ett dugg intresserade. Lycka till med ditt liv!” Det här var mer upplyftande och glädjande än de standardsvar som kom från EMI och Warner.

På något sätt minner Nils regelgenomläsning för två år sen om detta. Nils var en av de underbara människor som faktiskt orkade med att läsa igenom mitt konfliktsystem som det såg ut i september 2011 alltså ett år in i skapandet av Starchallenge femte och sista version.

Jag har flera gånger sagt att jag ska berätta varför Nils och min mailkorrespondans eller snarare hans kommentarer förtjänar att återberättas och nu hoppas jag att Nils inte tar illa upp för att jag publicerar detta – i så fall tar jag omedelbart bort det.

Tanken med dagens lucka är att ge flera aspekter på spelskapande samt en enormt skön kommentatorslinga. För det första: ni ser hur jävla svårt det är att skriva regler men framförallt att skriva så folk begriper. För det andra (till er som skapar för första gången): så här är det så här att skriva spel och hänga ut sitt hjärta på en krok vilket du måste för att ha fungerande regler. För det tredje kan det vara kul för en del att se regler då de inte är klara och regler som man kan garva lite åt. För det fjärde och det här är det viktigaste: den största anledningen till att jag väljer att faktiskt publicera mejlet i sin helhet beror på att det är väldigt lärande. Nils lärde mig något som förändrade hela mitt sätt att skriva spel och fick mig att skriva om nästan alla regler. Nils lärde mig rollspelsinnebörden av ordet ”fiktion”.

I mejlet skriver Nils: ”lägg det i fiktionen” vid flera tillfällen. Kort innebär det att istället för att ha en massa regler för saker och ting (kulan som studsar, var slaget träffar i ansiktet) så berättar du det. Du kommer på det i spelets hetta. Det är inte det viktiga. Regler behöver inte styra sådant utan regler ska ta hand om det övergripande, inte detaljerna. Det är faktiskt roligare att styra själv dessutom. Det tycker i alla fall jag men Eonspelare håller nog inte med. Det är i alla fall min definition av ”lägg det i fiktionen”.

I nära 30 år levde jag i tabellvärldar och under regelhimlar. Nils sprängde allt detta med 1 megaton krut förpackat på ett gäng kommentarer på 20 sidor. Det blev damm. Det blev stoft. Det blev kaos. Men det blev förändring. Och jag älskar det. Tack Nils. Du ändrade hela mitt sätt att se på rollspel och det är jag så glad för. Du gjorde Starchallenge till det det blev idag. Utan dig hade det nog aldrig kommit ut för det hade varit lika ospelbart som alla tidigare versioner (utom möjligtvis 4:an). Tack och förlåt att jag publicerar detta.

Till sist: Det finns en fantastisk humor i det här. Jag vet inte hur Nils tog sig an dokumentet men jag antar att han läste allt i ett svep tills han stupade efter ca 20 sidor. Men den resan är väl värd att göra så gör den! Jag hoppas ni orkar till slutet. Se hur Nils blir går från modest i sina kommentarer till att gå ut i furiosa och stakatto eller nej… bara ge upp. Nils sista kommentar är helt obetalbar men kräver nästan att man i alla fall skummat dokumentet men läs hans kommentarer. Enjoy!
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 7

En väldigt bra lucka i och med att crowdfundingen nått de nivåer som krävs för att de ska trycka spelet.

Men jag ska väl bjuda på något annat också. Låt se. Varför inte en kort beskrivning av den mörka makt det yras om hela tiden då det talas om Starchallenge.

Kaos är den kraft som ligger till grund för hela konflikten i spelet. Den är inte ond eller god, det är en okänd kraft med egen agenda som måste stoppas om inte universum ska förintas.

Problemet är att de olika rikena i galaxen inte alls står på god fot med varandra, misstror varandra och ett av de mest avanderade och stora tror inte ens på att det är Kaos som sprider terror i galaxen utan att det är några helt andra...

Kaos och Koden
Kaos strävan att förinta universum har dock ett ursprung. Det är ett flöde som verkar tala om för Kaos att hon ska växa och uppfylla sitt mål. Detta flöde kallas Koden. Koden är en väv av information som är hjärtat i Kaos. Informationen hjälper Kaos att ta kontroll över själar, skapa ondska för att få näring i mörkerenergin och förutse anfall och aktioner mot henne. Men Koden berättar också för Kaos att hon ska uppfylla sitt mål. Utan flödet kommer Kaos inte få sin information och därför förbli passivt. Koden flödade genom sju olika portaler i Stjärnvärlden med omnejd. Genom att försegla portalerna kan man passivisera Kaos. Man kan se Koden som ett spindelnät och Kaos som en spindel som inte själv vävt nätet. Ju mer spindeln utforskar sitt nät så förökar hon sig själv och allt snabbare täcker mer och mer av det enorma spindelnätet tills hon har total kontroll över alla delar.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 8: Raser i SC 1984

Raser från förr

Låt mig presentera några raser från Starchallenge skrivet 1984.

Gamla alver: De är alver
Nya alver: De är alver men lite mindre och bor i städer och inte i skogen.
Trondelys (från Palladiums Troglodite): Fula monster utan en enda bra egenskap, dessutom tål de inte solljus.
Fradonz: Minns inte.
Warfs: Hängde med länge, inspirerade av sandfolken från Starwars. Krigisk stark ras.
Thunderman: Heman var populärt på den här tiden. Så skapades thundermans. Hängde med väldigt länge och finns kvar men i en lite annan form.
Jawa: Förklaring onödig.
Favoriten är

Nyorch: Nya orcher.

Som kuriosa kan nämnas att du inte valde ras. Du slog fram dina grundegenskaper och genom ändlösa tabeller togs din ras ut beroende på hur väl du lyckats i dina slag. Ja vi älskade det vi som spelade.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 9: Illustration Quashquai

Quashquai

En quashquai är en dimkrigare som kommer från Dimvärldarna även om de nu också föds i Solhem. Dimvärldarna är de parallella dimensioner som Kaos erövrat och nu sänder krigare ifrån.

Med en längd på nära tre meter och en kraftig muskulatur och kraftigt skarpsinne så är de fruktade motståndare. Quashquai har ofta vanställda anletsdrag, blottade tänder, insjunkna ögon och är storväxta. Att möta en quashquai är en skrämmande upplevelse.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Lucka 9: Illustration Quashquai

Dont be. Jag fick namnet från bilen. Love it.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 10: STAR Rollformulär

I lucka 10 tar vi en titt på rollforumlären till Starchallenge STAR dvs monsterversionen. Eftersom Robert J snart släpper en podcast med bla historierna bakom de olika versionerna tyckte jag det kunde passa bra.
 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Lucka 10: STAR Rollformulär

Humm... Jag tror du missförstått. :gremwink:

Det kommer att publiceras en TEXT-intervju med dig på SpelaRollspel.se. John A. Jonsson (IcarusDream här på forumet) däremot, han kommer kontakta dig angående podcast. Dubbel exposure, you know. :gremwink:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 11: Stjärnkartor från förr

Vi närmar oss julen med stormsteg. Låt oss i denna elfte lucka titta på en pdf från STAR tiden då mina stjärnkartor jackade upp sig från "arabiska tecken" (tack Andreas Lind) till något mer stjärnkarteaktigt.

Börja med att titta på pdfen (over_3) som en gång låg på en hemsida.

Tänk sen att jag långt senare får ett mejl från en kille som gjort en digital version av den utan att jag hade en aning om det. Det är jpg:en, Starchallengemap3.

Han blev sen Starchallenge illustratör - Mattias Westergren.

En anekdot från pdfen och wrnu kan jag bjuda på också. Då jag publicerade den första gången fick jag en fråga från en forumit om anledningen till att den såg så "handritad ut" och om det bereodde på att jag ville få den lite "skadad" och förmedla känsla av något mystiskt.

"Eh nej, det är bara en dålig scanner" svarade jag.
"Tack. Det var det jag behövde höra. Världens tråkigaste svar. Jag kommer aldrig köpa ditt spel". :gremsmile:

I alla fall. Pdfen, den som heter 3_over, står jag för, ritad år 2002 och den är i A3 format. Sen kom alltså den andra till mig digitalt - den som heter Starchallengemap3 - till mig utan en aning om att nån gjort nåt med den och den kom alltså några år senare.

Det finns ingen likhet kvar alls med dagens stjärnkarta förutom några namn.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 12: Alla drömmars rev

Idag bjuder jag på en plats i galaxen.En plats i skräckvärldarna där Kaos en gång planterade embryon till sina krigare innan hon tvingades tillbaka av de Äldste:

"I Nechropias yttersta rymd finns ett märkligt rev. Revet består av en massa planeter med liv men utan solar. På dessa planeter lever alla de drömmar som dröms och närs av galaxens alla varelser som har förmågan att drömma. Det är snart sagt omöjligt att komma ut ur revet eftersom allt är en dröm och då någon vaknar och det blir verklighet så somnar någon annan. Kanske vill någon som drömmer hjälpa till? Eller låssas vilja… För att revet ska försvinna får ingen drömma. Det som händer här kanske inte ens händer. Det är omöjligt att veta vad som är sant och vad som är dröm."

Det här är ursprungligen en rest från Aqua Universa som galaxen hette från och med STAR men då var platsen Östra Skion i Wonderlands - en övernaturlig plats i galaxen. Jag lovar att jag återanvände allt av värde därifrån vilket var ca 10%. Jag berättade att jag lärde mig allt om världsbygge från er va? STAR pdf:en kan bli riktigt rolig för er att läsa.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 13: Femme - där kvinnan har makten

Kvinnan över mannen

Femme var en annan plats i Aqua Universa som jag strök i den här versionen. Eller... den fick en rest i amazonernas världar men knappast med den typ av regim som Femme präglades av. Texten är ur STARs världskapitel.

Femme

Femme är nog i särklass den mest unika delprovinsen i galaxen. Femme är en utbrytarprovins enbart för kvinnor. I Femme har kvinnan makten. Den är bildad av kvinnor för kvinnor som tröttnat på patriarkatet. I Femme har männen inga rättigheter och får inte vistas där. Utom som fångar eller slavar. Det kan låta som att hela Femme är en sexinrättning för vissa grenar av sexlivet men dessa kvinnor hatar på allvar männen.
Femmes kvinnoorganisation (United) WAR (Women of All Races) styrs av drottning Alecta (människa) som under sig har ordnat en hierarki av kvinnor. Alecta har en egen armé som försvarar Femmes gränser. Det hela skulle kunna tyckas rätt oskyldigt om det inte var så att de faktiskt tog män tillfånga från andra platser i galaxen och fängslade dem och gjorde dem till slavar i sin delprovins. Detta är mycket upprörande och samtliga provinser utom Terros som inte verkar bry sig om vad de gör har lagt in sin protest. Men mer än så görs inte. Solarum Unita har gjort vad de kan men de har inte pengar eller man nog att angripa Femme som är den näst största provinsen i Stjärnvärlden. Och det sista man vill ha är ett nytt inbördeskrig. Kvinnorna hälsar dem välkomna. De kommer förgöra dem.
I Femme klär kvinnorna sig oftast i uniformer med deras egen armbindel med en kvinnosymbol på. De som arbetar i direkt under drottningens regi måste bära uniform. Övriga har rätt att bära civila kläder. Vapen är en självklarhet för kvinnor att bära.
Män behandlas som djur om inte värre. Många män avlider av misshandel, svält eller rena avrättningar. Kvinnor från samtliga raser får gå med – det enda kravet är att man är just kvinna. Männen måste klä sig i fångdräkter med fångnummer. Det är det enda plagg de har rätt att bära. Alla män tatueras också väl synligt i pannan med en kvinnosymbol för att de aldrig ska kunna dölja sin härkomst om de skulle fly. Men få män har lyckats fly ut ur Femme.
Femme är en relativt rik provins och kvinnorna där tycker om att klä sig vackert och bo vackert. De har ofta en överklass attityd men så finns också de riktiga amazonerna som bara längtar efter att få ge sig ut och slåss mot män igen. Inbördes förekommer det sällan meningsskiljaktigheten mellan kvinnorna själva. De är noga med att i så fall hålla det för sig själva.
Femmes stadsbild är ganska modern men också med mycket landsbygd där man gärna drar sig tillbaka för att njuta av lyx och uppassning. För en kvinna är livet i Femme behagligt och njutbart. De behöver sällan jobba då slavarna får utför arbetet. De exporterar textiler, kläder, jordbruksprodukter med mera till de delprovinser som inte bryr sig om vad WAR sysslar med eller till de som är för deras organisation men de är noga med att se till att de inte kommer män tillhanda. Därför väljer de oftast handelspartner som sympatiserar med dem.
Femme är en lugn provins i övrigt som skulle vara njutbar om inte slaveriet fanns. Många planeter har ett gott klimat och många växlar mellan årstiderna vilket är fruktat av männen – särskilt då vintern kommer. Kvinnorna har oftast slavarna hemma i en cell med lås eller dylikt. En del har dem i läger och hämtar ut dem på morgonen och en del tvingar dem att bära en area-reductor.
Femmenum firas varje den första i varje period för att hylla kvinnan. Män förnedras offentligt och det är vanligt med dödliga utgångar. Kvinnorna festar och dricker alkohol. Drottningens folk är noga med att uppträda korrekt men amazoner och lägre kvinnor i den hierarkiska stegen brukar fyllna till rejält. Det har hänt att kvinnor under berusning haft sex med män. Dessa kvinnor brukar oftast offentligt stenas till döds eller liknande. Straffen för män över lag är extrema med stympning, avrättningar, arbetsläger etc. En man behöver bara begå ett litet felsteg gentemot en kvinna för att straffas.
Männen ska alltid vörda kvinnan, inte tala om de inte blir tilltalade, stå i giv akt för dem då de passerar, be om tillstånd för att passera en kvinna, deltaga i deras nationalsång då det är påbjudet. En minsta miss i detta och en man straffas.
Femme är en utmärkt skön provins att leva i som kvinna med skiftande klimat på de flesta planeter och med ett lugnt liv men ändå bra med pengar. Men livet i Femme är inget annat än ett helvete för en man. Femme utsätts då och då för terroristattacker där motståndare av både kvinnligt och manligt kön ingår. De största attackerna kommer från separationsgrupper i södra Boost.
Vissa falanger inom kvinnorna har börjat rangordna även kvinnor. En del efter raser och en del rangordnar inom sin ras. Det här är något Alecta motverkar och dessa organisationer är förbjudna i Femme. Det kan i vissa fall bidra till inre stridigheter – något som motståndskvinnor till Femme försöker utnyttja. Se även WAR under Övergripande om samhällen och kulturer – Det övergripande styrskicket i Aqua Universa.
Kvinnor i Femme kan döda andra kvinnor och tvekar inte att göra det om de på något sätt visar sig vara emot Femmes ideologiska idé.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Lucka 13: Femme - där kvinnan har makten

Niklas73 said:
Femme var en annan plats i Aqua Universa som jag strök i den här versionen.
Det var en väldigt, väldigt, väldigt bra idé att stryka den...
 
Top