Nekromanti Star Wars

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Köpte nya regelboken för ett tag sen och knåpar nu på en längre kampanj. Fick en del ideér från några av er tidigare.

Funderar dock nu på stridssystemet. Eftersom jag inte har testat detta så undrar jag om någon annan kan ge en kommentar. Jag hade tänkt börja med RPs på Level 1. Hur pass dödligt är systemet? Går det göra systemet lite mer avancerat vad gäller träffområden osv...



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur pass dödligt är systemet?"

På level 1-3, snordödligt. Sedan får man en massa Vitality, som iofs lätt kan springas förbi med en crit.

"Går det göra systemet lite mer avancerat vad gäller träffområden osv..."

Vad ska du med det till? Det är Star Wars, inget jefla Millennium's End!

Låt skadan avgöra var träffen tar. En träff som bara tar Vitality är skrubbsår. En träff som tar Wounds kan vara mer farlig.

De enda ändringar som jag har gjort är initiativet. Initiativet slås som vanligt, men det är alltid den som har högst som gör något. Den som blir utsatt för en handling kan reagera på den (försvara sig eller slänga sig i skydd). Varje handling sänker initiativet med 5, oavsett om man var den som hade högst initiativ eller reagerade.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Jag må vara gammal i SW gemet, spelat i snart 14-15år, och jag måste säga att Wizards version gör mig besviken. Eller inte helt besviken, jag tycker bara att deras d20 system inte känns korrekt då man nött D6's system så pass länge.

I övrigt så börjar deras övriga SW böcker ta bra form som ex The Dark Side som är en höjdare bitvis (men mycket finns i D6 böckerna). Det enda tråkiga är D20 systemet (Jag och många av mina kamrater avskyr wizards Core rules, men det är en annan sak, och fylld av traumatiska upplevelser i ad&d's dungeons) och att Wizards sålde ut sig totalt och inriktade Core boken till stor del på Ep I.

Men smaken är som baken, dom som börjar spela SW nu har nog inte samma problem som vi gammelrävar, och det är nog tur, annars skulle nog inte Wizards sälja så mycket :o)

//Lasse

Ps: Jag måste kommentera Wizards UTSÖKTA D6 > D20 konverterings system. GG Wizard, ni vet hur man tvingar alla att skippa och skrota sina D6 saker, men den finten går vi inte på :p

*frp*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men smaken är som baken, dom som börjar spela SW nu har nog inte samma problem som vi gammelrävar, och det är nog tur, annars skulle nog inte Wizards sälja så mycket :o)"

Tja, jag är en av de där gammelrävarna, och jag hade definitivt inte några problem med att fasa från D6 till d20. Och faktum är att jag tycker att d20 passar rätt bra - Star Wars är trots allt orchbashing med sök/ersätt på "orcher" till "stormsoldater" och "dungeons" till "yttre rymden".

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Star Wars vs Metabarons

Om du är inne på D6-systemet så ta en titt på Metabarons från West End Games. Jag fick hem det för ett par veckor sen. Systemet är samma men miljön, oj oj oj, miljön är helt annorlunda. Här snackar vi inte om resor i galaxer. Här gäller hela universum (eller något i den stilen). Spelet bygger på Jodorowskys och Gimenez serie med samma namn. Helt suveränt bildmaterial och en bra layout. Något som de svenska företagen borde ta efter.
Tyvärr kanske för den som gillar serien och dessutom saknar jag "aliens". Därför valde jag att börja en SW-kampanj i stället. Men jag väntar spänt på att Universe Guide till Metabarons skall komma.

www.metabarons.com www.westendgames.com www.humano.com /Patrik "Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Star Wars vs Metabarons

Nu var det inte Jodorwsky och Gimenez som skapde Metabarons...har du läst Inkalen? Den gick i svenska serietidningar för ett antal år sedan, och är ursprunget till serien Metabarons.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Star Wars vs Metabarons

"Nu var det inte Jodorwsky och Gimenez som skapde Metabarons...har du läst Inkalen? Den gick i svenska serietidningar för ett antal år sedan, och är ursprunget till serien Metabarons."

...med manus av Alejandro Jodorowsky och bild av Jean "Moebius" Giraud. Tidningarna var för övrigt huvudsakligen Tung Metall.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Tja det har du rätt i, men det är alltid upp till SL att se till att Stormtroopers inte är orchkanonmat. Det jag har mest problem med i d20 systemet är att från d6 öppna system gå till d20 systemets klasser och ranker vilket för mig är ruskigt tragiskt i det stora hela. Dessutom var som sagt D6 > D20 ett stort skämt.. Kan bara ta min smugglare jag spelat i många år, han är inte den bästa karaktären, men är ruggig på att flyga olika saker (från swoops till transports till capital). Wizards system gjorde min smugglare till en ~lvl 35 Scoundrel/lvl 1 jedi. Det var nog bevis för mig att jag skulle avsky d20 systemet ännu mer då dom inte ens gör ett ärligt försök till att kunna använda gamla D6 producter. (snudd på m$ fasoner)

//Lasse

*frp*
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Re: Star Wars vs Metabarons

Metabarons såg ruggit fett ut måste jag säga, jag skickade genast efter ett ex. Verkar vara baserad på en GRYMT fet scifi värld måste jag säga, och att det är D6 core rules är bara en bonus måste jag säga :)

Tackar verklingen för upplysningen.

//Lasse

*frp*
 
Top