Nekromanti Star Wars

Alean

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
10
Location
Kalmar
Är det någon som vet varför det i Wotc utgåvan står vilken typ av skada de olika vapnen gör. Alla blasters är "energy" och en vibro yxa är "slashing" det gör väl ingen spelteknisk skillnad, eller?

Det är kanske bara för skoj skull?

Man skall icke hoppa hej innan man drunknat i bäcken.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det kan göra det. Jag är inte säker på hur det är i Star Wars, men i D&D (som ju använder samma system) kan ofta skadetypen spela roll, beroende på vad man slår på. T ex är skelett resistenta mot hugg- och stickvapen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
det är en så kallade bortförklaringshjälp för sl....

när något händer som är sjukt kan sl skylla på att det vcar en "slashing skada"

placebo junkie
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Tänkte på det också tidigare idag, men jag antar att det är för något sorts avancerade skade regler. Här är ett ex:

Energy är trots allt laser strålar som inte direkt ger någon blödning. Och därför mycket lättare att överleva ifrån. (kanske inte ljussablarna då). Enda som kommer troligen påminna den skjutna är ett brännmärke eller dylikt.

Medan de andra vapnen orsakar en annan sorts skada, Yxa går sår, vilket leder till blödning.
Exempel regel: Om RP blir skadad, orsakar yxan blödning. Antal blödningspoäng är lika mycket som skadan. Varje runda blöder RP så mycket att han tar 1/10 del skada på sitt wound av sitt blödningspoäng varje runda.
(alltså om RP har 10 blödningspoäng så förlorar han 1 wound varje runda).
Detta kan fixas med ett lyckat slag ifrån Treat injury.

(jag vet att reglerna inte är dom bästa, men det är bara att ändra)

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Rufus

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
18
Location
Umeå/Skellefteå
Det kan göra det. Jag är inte säker på hur det är i Star Wars, men i D&D (som ju använder samma system) kan ofta skadetypen spela roll, beroende på vad man slår på. T ex är skelett resistenta mot hugg- och stickvapen.

Japp detta är anledningen till att typ av skada tas upp SW. Exempelvis så finns det ju en force feat som kallas "Dissipate energy". Det lär nog dyka upp fler användnings områden för detta i framtiden, skulle jag tro

/Rufus
 
Top