Tänkte på det också tidigare idag, men jag antar att det är för något sorts avancerade skade regler. Här är ett ex:
Energy är trots allt laser strålar som inte direkt ger någon blödning. Och därför mycket lättare att överleva ifrån. (kanske inte ljussablarna då). Enda som kommer troligen påminna den skjutna är ett brännmärke eller dylikt.
Medan de andra vapnen orsakar en annan sorts skada, Yxa går sår, vilket leder till blödning.
Exempel regel: Om RP blir skadad, orsakar yxan blödning. Antal blödningspoäng är lika mycket som skadan. Varje runda blöder RP så mycket att han tar 1/10 del skada på sitt wound av sitt blödningspoäng varje runda.
(alltså om RP har 10 blödningspoäng så förlorar han 1 wound varje runda).
Detta kan fixas med ett lyckat slag ifrån Treat injury.
(jag vet att reglerna inte är dom bästa, men det är bara att ändra)
"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska