Nekromanti Star Wars

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Eftersom det verkar finnas ett antal Starwars fans här med blandade kunskapr känner jag mig bara tvungen att fråga. Jag såg hela Episod 1 i helgen och kan bara undra.

1. Varför drivs inte Handelsflottans robotar av en intärn kraftkälla som 3cpo & r2d2. Kanske dyrare visst, men med tanke på att de rullande robotarna har en krafkälla för att driva en energisköld så...

2. Varför har man efter 32 år(eller vad den exakta tiden är) inte skapat bättre robotar som Imperiet använder och massproduserar för att helt översvämma rebelerna.

2.1 Alternativt använder samma robotar, varje SD borde ju kunna ta med sig ett stort antal av dem och sörja för deras kraft från omlopsbana.

2.2 Alternativt, stormtroppers är robotar? (Har tror jag inte sätt någon soldat utan hjälm) Men då med väldigt lättavtagbara skal då Han och look(hur fasen stavar han) klär sig i dem.

3. Varför har inte ,humm...drottningens planet, en större arme. Staden ser väldigt rik ut och som det verkar har de en frivilighetspoliskår och en mindre eskort/försvars flotta. Med bara den bevakningen borde kraftigare piratligor attakera dem ganska ofta.

4. Hur fasen har två så rikt utvecklade folk på samma planet(drottningens planet) undgått att ha flitiga diplomatiska förbindelser.
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
1. aaaaaah robotarna passar helt enkelt inte in ! episode 1 funkar inte med dom andra filmerna.
2.2 stormtroopers är inte robotar enligt mig.. verkar ologiskt
3. det bor bara en massa hippies på planeten ungefär... man måste inte kriga..
4. vem vill prata med gunguns


placebo junkie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Varför drivs inte Handelsflottans robotar av en intärn kraftkälla som 3cpo & r2d2. Kanske dyrare visst, men med tanke på att de rullande robotarna har en krafkälla för att driva en energisköld så..."

Droideka är å andra sidan droidernas motsvarighet till elit- och jägarsoldater. Sådana kostar alltid mer. Battle droids, å andra sidan, är kanonmat. De behöver inte sådan lyx.

"2. Varför har man efter 32 år(eller vad den exakta tiden är) inte skapat bättre robotar som Imperiet använder och massproduserar för att helt översvämma rebelerna."

Därför att utvecklingen i Star Wars står tämligen still. En orsak kan också vara att droider i största allmänhet är opålitliga som soldater, vilket senator Palpatine fick bevisat för sig på Naboo.

Dessutom, problemet med rebellerna är inte att vara fler än dem. Problemet är att hitta dem först. "En skyttegrupp på rätt plats är värt mångfalt mer än en brigad i fel härad" brukade mina befäl tuta i mig. Varje annan plats än i direkt konfrontation med rebellerna är fel plats, och för att komma till den platsen måste man hitta dem. Amerikanerna hade samma problem i Vietnam, ryssarna likaså i Afghanistan och Tjetjenien. 600 000 amerikanska soldare borde piska skiten ur 147 000 FNL-gerillasoldater. Det snöt sig totalt.

"3. Varför har inte ,humm...drottningens planet, en större arme. Staden ser väldigt rik ut och som det verkar har de en frivilighetspoliskår och en mindre eskort/försvars flotta. Med bara den bevakningen borde kraftigare piratligor attakera dem ganska ofta."

Den ser inte så rik ut. Däremot är den fruktansvärt snygg, men det är inte samma sak. Det mesta av staden verkar vara väldigt gammalt. Det är mer ett gammalt kulturarv än produkten av en rik och levande ekonomi. Således behöver Naboo inte vara en sådär fruktansvärt rik planet.

Dessutom är Naboo en del av Republiken. Det är inte Naboos problem att upprätthålla lag och ordning annat än på Naboo. Resten är Republikens uppgift.

Slutligen är Naboo en civiliserad värld i en civiliserad del av galaxen. Man kan väl likna det med att Schweiz inte heller har någon större väpnad styrka, men lyckas ändå hålla sig undan gränstrubbel, skärmmytslingar, pirater et cetera.

Det är tack vare sörjan med beskattning på handelsvägar som neimoidierna (och lite hjälp av Darth Sidious) lyckas hitta ett kryphål som neutraliserar Republikens flotta och som gör att de kan invadera Naboo utan problem från flottan. Hade inte Republikens flotta varit neutraliserad så hade neimoidierna inte invaderat.

"4. Hur fasen har två så rikt utvecklade folk på samma planet(drottningens planet) undgått att ha flitiga diplomatiska förbindelser."

Hur kan det komma sig att Sverige inte har någon flitig diplomatisk kontakt med Venezuela? Hur kan det komma sig att USA inte har någon flitig diplomatisk kontakt med Kuba? Man tar en diplomatisk kontakt om man har behov av det och om det inte finns några större motsättningar som gör ett sådant utbyte omöjligt. Gungans inställning till Naboo gör ett sådant utbyte näst intill omöjligt, och ingen av dem har egentligen något behov av diplomatiska kontakter. Således, inga diplomatiska kontakter.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>1. Varför drivs inte Handelsflottans robotar av en intärn kraftkälla som 3cpo & r2d2. Kanske dyrare visst, men med tanke på att de rullande robotarna har en krafkälla för att driva en energisköld så...<p><hr></blockquote><p>Handelsflottans robotar HAR intern kraftkälla MEN de saknar självmedvetenhet deras "hjärnor" är begränsade i sitt intellekt så när "the Robot controll ship" förstördes så fick inte robotarna några order längre och stod därför stilla..
*ler*
Tänk så här kontroll skeppet skickar ut signaler till en "officeras droid" som i sin tur "fjärrstyr" en grupp robotar både Officers droiden har en egen men begränsad datorhjärna med förmåga att fatta egna beslut utifrån de rådande förhållanden på stridsfältet. Varje "soldat droid" i hans grupp skickar signaler tillbacka till "officeraren" så att han vet exakt allt som händer.
Officeraren skickar i sin tur signaler tillbacka till "Comand shipet" och får sina order. NÄR skeppet stängs av så får inte officeraren egna order och som en säkerhets detalj stängs han av och när han går av så slutar alla de andra i hans grupp att fungera...
Om jag mins rätt så var det 1 officerare per 100 soldater om officeraren i en enhet dör kan en annan ta över komandot över hans soldater..
Sen så finns det dom som tänker MEN avståndet mellan robotarna och skeppet blir ju flera ljus sekunder och då *bla ha bla ha* kan man prata med Kejsaren med "radio" hologram över flera Ljus år avstånd så kan man få signaler att röra sig fortare än ljuset.. ( Se STAR WARS 5an, Vader pratar med kejsaren och då är kejsaren i Crousant och Vader vid Hoth som är många ljus år ifrån varandra.. )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2. Varför har man efter 32 år(eller vad den exakta tiden är) inte skapat bättre robotar som Imperiet använder och massproduserar för att helt översvämma rebelerna.<p><hr></blockquote><p>*hmm* kejsaren ÄR en kraftig användare av The force kejsaren gillar att skräma och dominera folk så att ha en stor arme med lojala soldater som dessutom är livrädda för en är nog väldigt skoj...
Sen vem säger att de inte har massor av Imperie robotar ? tänk på alla miljoner probots som Vader skickade ut i 5an ?
Sen kejsaren är väl medveten om begränsningar som robotar har totalt självständiga robotar ÄR extremt farliga och svåra att kontrolera så man bygger krigsrobotar så att de har en lednings central som kontrolerar dom och denna central kan bli förstörd eller genom störsändare kan robotarna luras.
Sist men inte minst EN Jedi är mer än 100 robotar vilket filmen visade... God agianst a machin is one thing but god agienst the living is a another thing.. ( eller nå sånt sa Han Solo i 4an och robotar har problem med kreativa fiender som kan lura dom )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2.1 Alternativt använder samma robotar, varje SD borde ju kunna ta med sig ett stort antal av dem och sörja för deras kraft från omlopsbana.<p><hr></blockquote><p>Se första svaret DE skickar inte ner electris ström till robotarna DE kontrollerar DOM... TÄNK radio styrd bil men mer avacerat..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2.2 Alternativt, stormtroppers är robotar? (Har tror jag inte sätt någon soldat utan hjälm) Men då med väldigt lättavtagbara skal då Han och look(hur fasen stavar han) klär sig i dem.<p><hr></blockquote><p>*suck* Nix stormtropperna ÄR mäniskor finns vissa teorier som säger att de kan vara Kloner som "massproduceras" och genom diverse metoder snabb åldras till vuxen ålder och genom mines inplant tränas till elit nivå.. ( detta är en teori som ej är bevisad och själv tror jag inte på den MEN före Kejsaren vart kejsare så kämpade Aniken och Kenobi sida vid sida "during the Clone wars" *hmm* klonade armer. -Hej möt mina tvillingbröder alla 100 000 av dom- )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 3. Varför har inte ,humm...drottningens planet, en större arme. Staden ser väldigt rik ut och som det verkar har de en frivilighetspoliskår och en mindre eskort/försvars flotta. Med bara den bevakningen borde kraftigare piratligor attakera dem ganska ofta.<p><hr></blockquote><p> De kanske är i en relativt fredlig del av galaxen och de har en egen arme liten men nog bra sen så har de egna space fighters ( De som Aniken flög ) så nog har de både flotta arme och krigare. Tyvär så var de en liten arme och Trade aliance är en firma som har monopol av handeln i stora delar av galaxen SÅ deras anti pirat flotta bör vara störe än vad en normal välbevänad planet kan ha råd med.. Nabou var en fredlig planet med få vapen och relativt fattigt..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 4. Hur fasen har två så rikt utvecklade folk på samma planet(drottningens planet) undgått att ha flitiga diplomatiska förbindelser.<p><hr></blockquote><p>Sociala problem kan finnas.. Se bara på sydafrika under Apartihied de vita pratade knappt med de svarta..
Sen så kan det vara så att de lever på allt för olika sätt
De kan ha gammal fiende skap som gör att de helst av allt inte pratar
De kan vara att mäniskorna har tidigare varit för gryma/stolta/bortskämda för att Jar Jar Binks folk skulle vilja prata med dom..

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
"Droideka är å andra sidan droidernas motsvarighet till elit- och jägarsoldater. Sådana kostar alltid mer. Battle droids, å andra sidan, är kanonmat. De behöver inte sådan lyx."

Okej visst, men det är ett ganska kraftigt risktagande som vi fick se. Frågan är sedan hur dyrt... och hade Droideka(antar att det var de rullande?) interna kraftsystem

"Problemet är att hitta dem först."

Tillräckligt många Robotar så... ( Tänk 20.000.000 US i Veitnam )- och ja rymden är stor men endå!

"Hur kan det komma sig att Sverige inte har någon flitig diplomatisk kontakt med Venezuela? Hur kan det komma sig att USA inte har någon flitig diplomatisk kontakt med Kuba? Man tar en diplomatisk kontakt om man har behov av det och om det inte finns några större motsättningar som gör ett sådant utbyte omöjligt. Gungans inställning till Naboo gör ett sådant utbyte näst intill omöjligt, och ingen av dem har egentligen något behov av diplomatiska kontakter. Således, inga diplomatiska kontakter."

Som jag uppfattade planeten fanns det bara två folk(jorden har en bit över 200 länder - å Sverige har nog en Ambasad eller åtminstånde ett konsulat i Venezuela). USA - Kuba, visst ingen stort sammarbete där inte men endåså en kontakt mellan dem( å vid yttre hot ID4? så sammarbetar de nog) - Ja de gjorde det tillslut men endast för att Jar-Jar av en slump råkande finnas hos dem.

Å Sedan handel, Gungans har en vädligt välutveklad teknologi - de måste bara bedriva handel, eller snott eller något. Visst de kan ha utvecklat allting själva men då snackar vi smart folkslag. Och om nu Gungans har den inställningen till Naboo torde de inte finnas någon Gungans med storartade planer, deras arme skulle ju inte möta något motstånd presis av Naboo.
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Okej, låter mycket logiskt(kontrol av robotar). Men fråntar inte riktigt problemt av att det inte finns armeer av robotar i 4,5,6. För med tanke på tilltron till Deathstar så borde man tycker jag anse den vara en bra central för commando av robotar. Men visst den kanske endast skulle användas för att helt utplåna armeer.

Men som förstärkningar så borde endock varje SD, SSD ha med sig ett lass robotar som kontroleras som i Episode 1. Som man kan slänga ner på ett stycke planeten om det behövs.

Angående fråga 4 se mitt svar på Krille
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Problemet är att hitta dem först."
"Tillräckligt många Robotar så... ( Tänk 20.000.000 US i Veitnam )- och ja rymden är stor men endå!"


Då kan man lika gärna skicka ut ett stort antal spaningsrobotar för att sedan skicka tungt beväpnade soldater som inte har något behov av yttre kraftkällor när man väl hittat dem och göra mos av dem då...

... hej, var det inte precis det som Imperiet gjorde i Empire Strikes Back? Jo, det var det visst... /images/icons/wink.gif

"Som jag uppfattade planeten fanns det bara två folk(jorden har en bit över 200 länder - å Sverige har nog en Ambasad eller åtminstånde ett konsulat i Venezuela)."

Sverige har ett hederskonsulat i Venezuela som mestadels används av svenska turister med problem. Men liknelsen är inte så långt borta ändå. Betänk att både Gungans och Naboo inte är två civilisationer på en planet, utan två "nationer" i en multiplanetär Republik.

Dessutom, handel behöver inte vara ett behov för diplomatiska kontakter. Det kan faktiskt räcka med att delegaterna anländer och skriver under ett enkelt handelsavtal som reglerar tullar och sedan låter privata företag sköta kommersen på egen hand. Precis som mellan Sverige och Venezuela.

"Och om nu Gungans har den inställningen till Naboo torde de inte finnas någon Gungans med storartade planer, deras arme skulle ju inte möta något motstånd presis av Naboo."

Vad ska Sverige med Venezuela till? Visserligen är avståndet ett problem, men vi skulle kunna köra över Venezuela på en kvart om det logistiska problemet att få dit trupperna kunde lösas. Och vad finns det i Venezuela som Sverige vill ha? En massa fuktig och otäck djungel, en kasse knarkbaroner och ett minne av Che Guevara. Dessutom får vi bara problem med FN och andra länder om de invaderar.

På samma sätt, vad ska Gungans med Naboo till? Det är torrt, odrägligt, och fullt med stora fyrkantiga stenhögar till hus som man inte kan ha djur i, plus en fjortonårig ful människa (kom ihåg att vi tänker som Gungans nu) som de andra fula människorna råkar gilla. Dessutom får Gungans problem med Republiken och andra planeter om de invaderar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Let the wookie win, lol [NT]

Kändes bara som en bra avslutning. Jag kallade ingen för wookie. Utom kanske en kille jag känner.

Douggie
 

hernod

Veteran
Joined
29 Sep 2000
Messages
28
Location
Uddevalla
Jag tror inte att Storm Troopers är robotar eftersom Han och Luke kan klä ut sig till dessa personer.
Men sen undrar jag lite allmänt om Star Wars.
Är det ett bra spel som det flesta som har spelat det tycker?
Kommer man att kunna att vara i den nya världen ( Alltså från Episod 1) i den nya versionen av Star Wars?

Hernod
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det ett bra spel som det flesta som har spelat det tycker?"

Jag tycker det. Andra håller inte med mig.

"Kommer man att kunna att vara i den nya världen ( Alltså från Episod 1) i den nya versionen av Star Wars?"

Det nya spelet tar upp tre eror: Republikens fall (ca 1000 år före "nu" fram till Det Mörka Hotet), Upproret (den första trilogin, ca 32-40 år efter Det Mörka Hotet) samt den Nya Republiken (ca 25 år efter Jedins Återkomst).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
1. Destroyer droids har interna reaktorer för att driva laser- och sköldsystemet. Men de är kan man säga, "elitdroider", och Handelsflottan har knappast förväntat sig att blockadstationerna ska bli förstörda, så de bryr sig inte att deras armé blir oanvändbar om den förstörs. Dessutom är alla Neimoidianer snåla, (rasen som styr Federationen) ocj köper därför det billigaste.

2. Teknologin står stilla i Star Wars. Teknologin har varit densamma i tusentals år. C3P0 är till exempel över 80 år gammal i Episod I. Och Sithorden försvann för 2000 år sedan, p.g.a interna konflikter. Då användes redan lightsabers.

2.2. Stormtroopers är inte robotar. Först och främst pratar de med varandra om "Har du sett den nya VP-70:n? Grabbarna säger att den är fin." någonting i Episod IV. Det tror jag inte robotar skulle prata om. Dessutom finns det ju bilder på rekryteringsskyltar om att gå med i Imperies flotta, t.e.x. som Stormtrooper.
3. Under den tid Episod I utspelar sig har det varit fred i världen under tusentals år. Därför har inget system några större arméer, eftersom det skulle verka hotfullt i senaten. Dessutom är Naboofolket så att de satsar mest på konst och liknande.

4. Gunganer har länge hållit en myt om att Naboofolket är egensinniga och själviska. Därför har de hållit sig undan sig från dem.Och det betyder förstås att de haft relationer förut.
Jag älskar Star Wars!

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
"Dessutom är alla Neimoidianer snåla" RAsist!

och du, robotarna talar ju med varandra...

nä du, e1 är en pissfilm, det är bara för oss fans att börja inse och svälja gråttkluppen..
rebeller mot Lucas

placebo junkie
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Ojdå, nämen haleduttsingen då. Är jag rasist mot en ras som INTE ENS EXISTERAR!!!

Nä, så här är det. Neimoidianer föds i kollektiva kupor där de får begränsat med mat. De mest förvärvslystna samlar på sig mer än de kan äta, medan de andra dör. Detta gör i stort sett alla Neimoidianer giriga som vuxna.

Och jag vet, Droids snackar med varandra. Men knappast om sådana saker.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 
Top