Nekromanti Star Wars?

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag tänkte bara höra med den allmännna folket hur ni tror att WotC kommer att lyckas med Star Wars?

Enligt utsago är ju en av de som var med och gjorde SW med... vad de nu hette. Har ni några åsikter?

/Honken
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag hoppas att de lyckas med det !!!

Det är minst lika spännande som det är med DoD V.6

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
Tror ni Kraften kommer att bli kraftfullare?
Ljussvärden skina starkare? Rynsstriderna mer realistiska och filmiska? Hoppas det...och att det blir färre tärningar att slå...Dart Vader hade något på 6T på Kontroll, så säger reglerna att man får en extra tärning per Mörkerpoäng...hu...

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, håller helt med dig !!

Fast det där om att slå många tärningar kan vara en ganska skön känsla. Tänk att få slå en näve med tärningar när man har träffat den ohyggligt elake prisjägaren...../images/icons/wink.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Fire, brimstone - the works...

Min uppriktiga åsikt är att detta kommer att bli bland de sämsta spel som producerats av ett företag. WOTC funderar - helt allvarligt - på att inte inkludera ett kapitel om rymdfart i regelhäftet. Jag förstår dem - jag menar, vem vill tjafsa runt i rymden i Stjärnornas Krig?
Reglerna är baserade på D&D's system, vilket omöjligen kan passa Star Wars' atmosfär - helt enkelt för långsamt, trögt och stelt, med rigida classes och levels. Den där killen (tror det var Slavicsek) som de skryter så mycket om var den som införde att Executorn skulle vara 8 km lång och att Death Star II var 160 km i diameter. Dessa och många andra närmast löjeväckande misstag fann sig därefter in i officiell litteratur, och var sålunda "riktiga" delar av Star Wars.
Så, för att sammanfatta min ståndpunkt - jag blir enormt förvånad om spelet över huvud taget påminner om Star Wars.

--
Björn Paulsen

"Target their engines only. It's easier to blow them up that way."
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
Visst kan det vara skönt med en näve tärningar, men inte när trettio Storm Trooper flåsar dig i nacken, inte för att det skulle vara någon risk att de träffar i.o.f.s. /images/icons/laugh.gif.


Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
Re: Fire, brimstone - the works...

Den dag mitt skepp jagas av ett skepp med 160 km i diameter, går jag och lägger mig 20:00

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Fire, brimstone - the works...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Min uppriktiga åsikt är att detta kommer att bli bland de sämsta spel som producerats av ett företag. WOTC funderar - helt allvarligt - på att inte inkludera ett kapitel om rymdfart i regelhäftet. Jag förstår dem - jag menar, vem vill tjafsa runt i rymden i Stjärnornas Krig?
Reglerna är baserade på D&D's system, vilket omöjligen kan passa Star Wars' atmosfär - helt enkelt för långsamt, trögt och stelt, med rigida classes och levels. Den där killen (tror det var Slavicsek) som de skryter så mycket om var den som införde att Executorn skulle vara 8 km lång och att Death Star II var 160 km i diameter. Dessa och många andra närmast löjeväckande misstag fann sig därefter in i officiell litteratur, och var sålunda "riktiga" delar av Star Wars.
Så, för att sammanfatta min ståndpunkt - jag blir enormt förvånad om spelet över huvud taget påminner om Star Wars.
<p><hr></blockquote><p>Skulle det vara så att de använder D20 systemet med hela faderullan då vet jag då direkt en som kommer att bojkotta. Ska jag spela Star Wars vill jag inte spela Dungeons & Dragons!

/Honken - Som gillade gamla SW!!!
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Å andra sidan...

Reglerna är baserade på D&D's system, vilket omöjligen kan passa Star Wars' atmosfär - helt enkelt för långsamt, trögt och stelt, med rigida classes och levels.

Jag tror tvärt om att levels är helt naturligt att använda i Star Wars. Hur annars ska man förklara att Stormtrupper är så enkla att ha kål på och skjuter så dåligt? De är låg level, förstås. Varför träffar alltid hjältarna och överlever allt+ De är hög level förstås.

Inflexibelt tror jag heller inte att det blir, om man utgår från D&D 3E, där man kan spela vad som helst om man vill, och kan skräddarsy sin gubbe hur mycket man vill.

Fast jag tror INTE att WOTC gör ett bättre SW RPG än WEG. Men jag tror att det blir bra.

Sen är jag inte helt säker, men jag tror att 8 km-buggen dök upp i samband med ett kortspel om SW... men jag kan ha fel.

N.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Att skryta om sitt dåliga matematiska sinne!

Jo väldigt irriterande alla som vet HUR stor Executor vet att den är runt 17 km och Death star tja jag har inte siffran tatuerad i pannan ÄN.. *hehe*
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fire, brimstone - the works...

Minst en sak kommer att funka annorlunda än i D&D: hit points. I SW kommer det att finnas två värden som ersätter D&Ds hit points: Vitality och Wound Points. Vitality funkar ungefär som D&Ds hp, men återfås bra mycket snabbare, och motsvarar duckningar, tur, flås och allt sånt där, och ökar med level. Wound Points är i stort sett enbart baserade på Con och återfås långsamt. Normala träffar tar bort Vitality, medan kritiska träffar samt vissa andra saker påverkar Wound Points. Jag har även för mig att extra skada som är kvar när Vitality går ner till 0 "rinner över" till WP. När Vitality når 0 däckar man, när WP når 0 dör man.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Åttakilometersbuggen

"Sen är jag inte helt säker, men jag tror att 8 km-buggen dök upp i samband med ett kortspel om SW... men jag kan ha fel."

Åttakilometersbuggen är en lång räcka förvansnkingar.

Den började med en promotionbild från Empire Strikes Back med Executor omgiven av fem Star Destroyers. Bildtexten säger något i stil med att Executor, Darth Vaders flaggskepp, har mer eldkraft än de fem Star Destroyers som eskorterar den. Detta förvanskades sedan till att Executor hade lika mycket eldkraft som fem Star Destroyers, som i sin tur förvanskades till att Executor var lika lång som fem Star Destroyers. 5x1,6=8, och så var åttakilometersbuggen uppfunnen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Fire, brimstone - the works...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Minst en sak kommer att funka annorlunda än i D&D: hit points. I SW kommer det att finnas två värden som ersätter D&Ds hit points: Vitality och Wound Points. Vitality funkar ungefär som D&Ds hp, men återfås bra mycket snabbare, och motsvarar duckningar, tur, flås och allt sånt där, och ökar med level. Wound Points är i stort sett enbart baserade på Con och återfås långsamt. Normala träffar tar bort Vitality, medan kritiska träffar samt vissa andra saker påverkar Wound Points. Jag har även för mig att extra skada som är kvar när Vitality går ner till 0 "rinner över" till WP. När Vitality når 0 däckar man, när WP når 0 dör man.
<p><hr></blockquote><p>Säg att det åtminstonde inte är level baserat!!

/Honken - Som defenitivt inte kan spela ett level baserat SW!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Har du ens läst/spelat nya D&D? ...

WotC:s d20-system (D&D om du så vill) är något av det bästa jag sett på mycket, mycket länge. Jag har under många år närt en dröm om att en dag konstruera och ge ut ett eget rollspelssystem. Efter att ha läst D&D känner jag att det inte längre finns någon anledning, de har tänkt på allt. Istället har jag drabbats av galopperande inspiration till att skapa världar, skriva äventyr etc. till just d20-systemet.

Långsamt, trögt och stelt passar inte alls in på d20-systemet. Det är extremt snabbt, det är enklare än enkelt att skapa just den rollperson man vill ha, och framför allt: det är heroiskt. Är det något jag vill se i ett SW-rollspel så är det heroism! Hjältarna regerar och stormtrupperna får däng i parti och minut.

Jag tror stenhårt på WotC:s Star Wars!

/Dante
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Det är level-baserat (nt)

Nil Textus, goddammit!
 

RagTag

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
10
Det finns en mindre förhandstitt/recension här

http://roleplaygames.about.com/games/roleplaygames/library/blstarwars2.htm Annars kan ni ju kolla in Wizards hemsida också...

//RagTag
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det har du ju rätt i !! Fast rent procentuellt så borde de träffa mer, med tanke på hur mycket de skjuter...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Fire, brimstone - the works...

Vadå, bland de sämsta ?? vad är det för dåligt med SW om jag får fråga ??
Det finns ju spel som är klart mycket mer kassa än vad SW är.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Har du ens läst/spelat nya D&D? ...

Jag tror faktiskt att du kan ha rätt. D20-systemet kan mycket väl passa till Star Wars-världen, och speciellt levelsystemet passar nog in bra.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top