Nekromanti STAR WARS vs. STAR TREK

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Tjena sci-fi lovers

Star Wars eller Star Trek? Ett jobbigt dilemma, vilket rollspel av dessa 2 e mest
orginella. Vilket kreation passar bra som rollspel? Eller kanske de inte passar som
rollspel alls?

Use the force!
Impressive, very impressive.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Är inte överdrivet förtjust i Star Trek-serierna, men tycker nog att de är lättare att rollspela i. Varför? De är mer jordnära, medan de underbara Star Wars-rullarna har en rejält episk framtoning. Med rätt spelledare eller ett gott kunnande inom Star Wars-universat så är det dock klasskillnad mellan de två. Tycker jag.

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Vad skall ett rollspel vara baserat på? Tja, jag tycker att det skall vara action, fartfyllt och en god portion humor. Dessutom skall man INTE kunna dammsuga sina väggar, som man tydligen måste göra i Star Trek, eftersom det tydligen är heltäckningsmattor på väggarna... :)
Nej, Star Wars. Tacka vet jag Star Wars.

"May the force be with you..!"


/"Gollum är inte bara ful, han är bakfull också!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är inte överdrivet förtjust i Star Trek-serierna, men tycker nog att de är lättare att rollspela i. Varför? De är mer jordnära, medan de underbara Star Wars-rullarna har en rejält episk framtoning.</I>

Star Trek-universat är också uppbyggt mer som en rollspelsvärld; en mängd små och stora situationer utvecklas parallellt runtom i Federationen, och "vem som helst" kan vara där och påverka händelserna.  I Star Wars cirklar allt av intresse egentligen runt en handfull personer, och ska man lira en kampanj där (och spela några andra än dem) så måste man börja med att ignorera det.

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SW !!!!!

Jag tycker att SW är bland det bästa som har gjorts, både filmmässigt och rollspelet.
Därför att SW inehåller de saker som jag tycker ska innehålla i ett rollsepl.
Star Trek tycker har blivit mysko, det är en evighetsgrej som för min del blivit ganska uttjatad.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har varit mäkta besviken på de Trek-rollspel jag har spelat. Speciellt FASAs Trek-spel kändes mer som något special forces-rollspel i rymden. Jag har dock inte provat den senaste utgåvan (Last Unicorn?), så den ska jag inte uttala mig om.

Så än så länge, i alla fall tills jag har fått möjlighet att prova senaste Trek-rollspelet, leder Star Wars stort som rollspel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Hm. Jag har aldrig haft möjligheten att provspela ett Star Trek rollspel, men kan gott tänka mig att det kan vara stämningsfyllda äventyr. Naturligtvis beroende på spelledaren.
Så jag måste nog säga att Star Wars leder, av fullt naturliga orsaker. Jag har spelat det.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
My point exactly... [nt]

...

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
anser att star wars är mer episk... både bra och dåligt... när man spelar sw är det mer kampagn än st

placebo junkie
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re:Re: STAR WARS vs. STAR TREK

Det fins bara en sak att gör SW vs. ST på riktigt(om det går) det vinnande rollspelet spelas.
May the force be with me!!!!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re:Re: STAR WARS vs. STAR TREK

Och hade det inte varit för onda Viacom/Paramount så hade vi antagligen haft ett D20-baserat Star Trek-spel nu, eller i alla fall snart - och då hade man kanske kunnat få svar på den eviga frågan om Enterprise skulle kunna spöa en Imperial Star Destroyer.

Förra augusti köpte WOTC upp Last Unicorn Games, mest för att få dominans på sf-rollspelsmarknaden med både Star Trek och Star Wars. Tydligen hade de fått ett muntligt löfte av Viacom att få behålla licensen för Star Trek, men alla har ju hört Samuel Goldwyns åsikt om muntliga kontrakt, och tydligen håller Viacom med helt och hållet. Viacom ville uppenbarligen inte att Star Trek skulle bo hos någon där det skulle bli det näst eller tredje viktigaste spelet (efter D&D och eventuellt Star Wars), så de lassade över rollspelslicensen på Decipher (som redan gör Star Trek-kortspelet, men inte har någon erfarenhet av rollspel vad jag vet).

Om man sedan spolar fram lite till december så ser kommer vi till det som kallats "de långa pikachuernas natt" på WOTC - moderbolaget Hasbro går jämrans knaggligt och WOTC inte så bra som beräknat, framför allt beroende på dålig försäljning av Star Wars- och Pokémonprylar (i alla fall i jämförelse med vad som beräknats). Detta leder till att några hundra av WOTCs anställda får gå, inklusive alla utom en från f.d. Last Unicorn Games. I samma veva kommer det fram att WOTC inte längre har licensen till Dune (den andra sf-världen Last Unicorn Games hade licens på - man hade gett ut en "limited edition" till GenCon och utlovat en D20-version under 2001) och inte ansåg det värt besväret att förhandla fram en ny licens då Frank Herberts dödsbo tydligen är rätt svårflirtade. Med andra ord hade WOTC betalat dyra pengar för Last Unicorn Games, inklusive deras skulder (som enligt vissa uppgifter var rätt stora - de var nog inte riktigt lika illa ute som TSR när WOTC köpte dem, men inte långt från), och fått ungefär ingenting för dessa pengar.

Om vi spolar fram ytterligare några månader, till mars eller april, så kan man se att Decipher har anställt teamet från f.d. Last Unicorn Games för att göra sitt Star Trek-rollspel, och antagligen sitt Lord of the Rings-rollspel också (som de senare fick licensen till). Frågan är om de kommer att använda D20, ICON (LUGs gamla system, vilket nog skulle kräva förhandlingar med WOTC som nog inte skulle vara så glada på att låta Decipher använda det) eller ett eget system.

Nu har jag rabblat på alldeles för mycket, men det är sånt som händer.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Varför SW vinner över ST

1. Tre ord, ljussablar och kraften.
2. Darth Vader skulle kunna strypa hela borgimperiet utan ens blinka.
3. Enterprice skulle försöka rädda vilket skepp som helst under namnet Slave 1#.
4. Luke Skywalker är inte besatt att ligga med varenda utomjordning han stöter på.
(Denna lista är hämtat ifrån någonstans på nätet)

Nej om man skulle vara lite seriöst så är enligt mig Star Trek lite för mycket teknologi, vilket Star Wars inte är lika mycket. I Star Wars så behöver man liksom inte en hel besättning för att åka i Warp, utan det räcker med att trycka på en knapp i Star Wars.

Star Wars har fortfarande lite fantasy känsla med Jedi riddarna och deras magiska förmågor som dom kallar för kraften. Jag håller inte med föregående talare att Star Wars är en plats där filmen tar all plats ifrån förändringar. Vem har sagt att man måste vara med i händelsens centrum? Alla var inte och slogs på Yavin IV, när dödstjärnan först, många slogs på andra ställen. Trots allt så följer historien Luke, Leia och Han.

#=Slave 1 är den ökända Boba Fetts skepp.

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Varför SW vinner över ST

Nej om man skulle vara lite seriöst så är enligt mig Star Trek lite för mycket teknologi, vilket Star Wars inte är lika mycket. I Star Wars så behöver man liksom inte en hel besättning för att åka i Warp, utan det räcker med att trycka på en knapp i Star Wars.

Även om man flyger en Star Destroyer?
Det finns små överljusskepp i ST också - de där vita skyttlarna som Enterprise bär med sig har warpmotorer, t.ex.

--
Åke
 

Faerun

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
16
Location
Blia
Star Wars kicks Star Treks ass!! men jag gillar mest det gamla Star Wars från WEG med det hederliga T6-systemet! /images/icons/tongue.gif

MastodonfilmsMäts


Det är ingen ide att oroa sig..... Det ordnar sig ändå aldrig.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jo! Inte testat det, men det lär kicka big butts! /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Faerun

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
16
Location
Blia
Yeah U bet!! Eftersom du just i denna stund LÅNAR(!) mitt, så... U would know!!!

MastodontfilmsMäts
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Re: Star Wars rules!!!

Det är bara att konstatera att Star Wars regerar och det rejält.



Use the force!
Impressive, very impressive.
-Silverblade-
 
Top