entomophobiac
Pistoler & Mord
Det är synd att det är så otympligt att slå, för sannolikhetsmässigt tycker jag D6-systemet är sällsynt väl lämpat för att hantera just höga värden.
Tycker det sällan blir fullt så otympligt som jag tror många känner när de läser reglerna. I vs-slag kan du alltid sätta tärning mot tärning. Slår jag 4, 4, 6 och du 4, 5, 6 kan vi ta bort varsin 4:a och 6:a och kvar blir bara att jämföra 4 vs 5 = du vann. Eftersom du inte behöver räkna effekter räcker det att se om du kommer upp i svårighetsgraden eller inte, vilket gör att stora pölar tärningar sällan behöver räknas i sin helhet. Svårighetsgraderna är dessutom multiplar av fem, vilket är lättare att överslagsräkna. Ytterligare en sån sak som senare versioner av spelet tar bort, som är elegant i första utgåvan... Jag tror helt enkelt många designers efter Costikyan missförstått varför vissa saker är som de är.
Kort sagt kan jag känna att "omg matte är så jobbigt" är en ganska överdriven reaktion på hur reglerna beter sig när vi sitter runt bordet och spelar. (Och det var inte din reaktion nu - men det är en vanlig kommentar i diskussioner om d6-systemet.)