Nekromanti Star Wars - The Force Awakens

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Inspirerad av att ha sett The Force Awakens en andra gång med sambon, och av Måns WEG-tråd (https://www.rollspel.nu/threads/686...ch uppmuntrar inte precis till det jag söker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag hamnar i tankar på trix med tärningar på olika vis. Typ att man kan få slå om några tärningar genom att väva in hur man använder sig av vrede eller agerar grymt. En annan version är det där med att locka med mörka sidan, typ erbjuda spelaren extra tärningar/ar?) på handlingen om den utförs i ilska istället för med kontroll. Mörkerpoäng kommer då både från de gånger man låter sig frestas och tar tärningarna och då man kallblodigt mördar, och så vidare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Oh, kanske kommer tärningarna ur en skål du fyller på när personen uttrycker rädsla och vrede och sånt?

Enda risken jag ser är att det kanske blir lite för attraktivt att falla till den mörka sidan. ^^
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
I det här inlägget sades det mycket som jag tycker var bra, om kraftens "inriktning" (ta kontroll eller släppa kontroll) och det finns saker i det som borde gå att använda, lite beroende på vad du vill åstadkomma.

Utifrån det skulle det tex gå att göra någon slags "skala" - alltså ungefär samma enkla nivåer som många färdigheter har för att sätta rimliga målvärden, typ - för hur mycket en viss handling kräver kontroll. Om du vill kunna just fresta spelarna med "den mörka sidan", så ge dem då lättare att åstadkomma resultat, snabbt, i tex strider - men bara genom att gå på att ta kontroll över situationen. (Och få "dark side points"? Slå en tärning för risken? Vilken mekanik du nu vill ha...)

Du höftar en nivå, spelarna vet att de kan välja att lägga in lite vrede tex - då får de lättare. Men de löper risk.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tacksam för svaren. Good stuff.

Att "fresta" med mörka sidan är nog inte direkt vad jag är ute efter. Är nog mer intresserad av den filosofiska biten (pretentiöst värre :p ) i hur en kan använda de två sidorna av kraften snarare än good vs. evil. Den mörka sidan kan helt klart vara mer lättillgänglig dock.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
FFGs Star Wars: Force and Destiny har ett värde Morality som ökar och minskar efter hand, och ett värde Conflict som hanterar det under spel. Morality börjar på ca 50ish och kvarstår under kampanjen. Conflict börjar på 0 vid varje speltillfälle.

Under spel får man Conflict om man gör dumma saker eller kallar på den Mörka sidan. Antalet varierar mellan 1 (ljuga för personlig vinning, inaktivitet, ta till våld det första man gör) till fler än 10 (mord).

Mellan spel summerar man ihop mängden Conflict. Sedan skriver de jävligt krångligt, men vad de vill ha sagt är att Morality ändras med 1T10 - Conflict. Säg att jag har 57 i Morality och har ballat ut och skrapat ihop 26 Conflict. Jag slår 9, vilket innebär att min nya Morality blir 57 (gamla värdet) + 9 (slaget på T10) - 26 (mängden Conflict) = 40.

Faller Morality under 30 så anses man ha fallit till den mörka sidan. Man kan finna frälsning genom att få Morality att stiga till 70 igen.

---

I spel används det i samband med att man använder Kraft-tärningen, en vit T12 med antingen en svart prick, två svarta prickar, en vit prick eller två vita prickar, i konstig fördelning. Man behöver vita prickar för att köra igång kraft-förmågor, men kan göra om svarta prickar till vita mot att man får Conflict, plus att man gör om en Light Side Destiny till en Dark Side Destiny (typ man ger spelledaren en ödespoäng så att hen kan jävlas med rollpersonerna). Det motsvarar att man släpper lös sina känslor.

För Dark Side är det tvärtom: man använder svarta prickar (och sju av tolv sidor har svarta prickar) för att driva kraft-förmågor, och man gör om vita prickar till svarta mot att man får Conflict och gör om en Light Side Destiny till en Dark Side Destiny.

---

I Star Wars D6 kan man använda den första biten rakt av, men det motsvarar bara att bli elak. Den har möjligheten att frälsas, och den är lite finkornigare än den som används i Star Wars d6 (där man är garanterat kokt efter 7 poäng, om man inte fallit innan dess).

Det är den andra biten, med den vita kraft-tärningen och Destiny points, som motsvarar känslo-grejen som du är ute efter. Den är knepigare att konvertera, eftersom den bygger på slumpmässigt potentiellt oanvändbara värden som man kan göra användbara genom att släppa lös sina känslor, alternativt vara i harmoni med dem (och eftersom fler sidor har svarta prickar är det lite lättare att släppa lös sina känslor).

En möjlighet skulle kunna vara en mekanism liknande Wild Die. Säg att du får en extra tärning per Force Point du har i slag för kraftförmågor. Dessa extra tärningar, Force Dice, ska skilja sig från både vanliga tärningar och Wild Die (typ, vanliga tärningar är vita, Wild Die är svart, Force Dice är röda). Dessutom lägger vi till Trouble Dice; mer om dem senare.

Force Dice läggs till slag. Det är extra tärningar. Har jag 3D+2 i en Force Skill och två Force Points så slår jag fem tärningar: två vanliga, en Wild Die och två Force Dice; plus 2, men det är inte säkert att du kan använda dem.

Om en Force Dice blir 1 eller 2 kan du använda den om du är lugn och snäll (dvs jämt för vanliga light side characters). Du kan använda 3, 4, 5 eller 6 om du släpper loss och ragear lite, men då får du också en poäng Conflict per tärning (se ovan), och spelledaren får en Trouble Dice per tärning.

För Light Side characters blir Force Dice en evigt påminnande frestelse. Den finns där om man berserkar lite, men då sabbar du alltid din Morality.

För Dark Side characters så måste man ändå ragea lite för att få använda Force Dice, men eftersom man redan har skitsunkig Morality så dör man inte av lite mer Conflict.

Trouble Dice får spelledaren som sagt; en poäng per tärning. Spelledaren kan använda Trouble Dice för att boosta slag för sina spelledarpersoner, vilka slag som helst.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Krille;n146453 said:
Om en Force Dice blir 1 eller 2 kan du använda den om du är lugn och snäll (dvs jämt för vanliga light side characters). Du kan använda 3, 4, 5 eller 6 om du släpper loss och ragear lite, men då får du också en poäng Conflict per tärning (se ovan), och spelledaren får en Trouble Dice per tärning.
Det där missar vad jag tycker är en av de snyggaste sakerna med Force Die i FFG-Star Wars. Tärningen har tolv sidor, varav fem har vita prickar (ljusa sidan) och sju har svarta (mörka). Dock så finns det åtta prickar av varje sort på tärningen (3 sidor med 2 vita prickar, 2 sidor med 1 vit, 6 sidor med 1 svart, och 1 sida med 2 svarta).

Den mörka sidan är alltså inte starkare... utan snabbare. Lättare. Mer förförisk...

En motsvarighet hade kunnat vara att du kan använda en Force Die till den ljusa sidan om den visar 4 eller 6, men till den mörka sidan om den visar 1, 2, 3, eller 5.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Staffan;n146846 said:
Den mörka sidan är alltså inte starkare... utan snabbare. Lättare. Mer förförisk...

En motsvarighet hade kunnat vara att du kan använda en Force Die till den ljusa sidan om den visar 4 eller 6, men till den mörka sidan om den visar 1, 2, 3, eller 5.
Lite meckigare att komma ihåg (det var mest därför jag valde 1 och 2), men cool tanke.
 
Top