Nekromanti Star Wars Rollspelen

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Då verkar WotC bättre... men...

"Visst, Woc har långt snyggare layout, men många av WEGs grejer hade långt mer innehåll."

Och du baserar denna objektiva undersökning på hur många referensex från vardera utgivaren?

"Dessutom ligger WoCs böcker högre i pris. Långt högre. En tunn bok som Secrets of Naboo kostar 240 pix! Motsvarande hos WEG var netydligt billigare - ta en Galaxy guide som jag betalt omkring 140-150 kronor riktpis, föruom GG:10 - Bounty hunters som var betydligt tjockare."

Priset steg konstant. Framemot slutet var man förvånad om man kunde hitta en modul under 200, och då var den en tunn jävel i stil med Secrets of Naboo.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: weg är bättre

"om det är miljö var weg bättre, troligen för att dom kunde göra lite mer som dom ville - det blir lite mer än bara i filmernas absoluta närmiljö"

Och hur många Star Wars-moduler har WotC släppt? Regelbok, Secrets of Naboo, spelledarskärm, rollformulär samt Living Force. Den sistnämnda är ett typfall av att "göra lite mer som de ville".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Då verkar WotC bättre... men...

Betänk att när WEG gav ut de äldre modulerna så låg dollarkursen på kanske 7 kr. I skrivande stund får man betala 10,26 kr för en amerikansk dollar (i alla fall enligt Yahoos kurskonverterare).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Fortsätt då jämförelsen...

...med att jämföra vilket företag som gått konkurs för att de inte tjänade tillräckligt med pengar, och vilket företag som finns kvar för att de tjänar pengar.

Poängen är att om WEG inte tog tillräckligt betalt för det de gjorde, vilket de uppenbarligen inte gjorde, så var ju inte det så bra för deras möjlighet att finnas kvar och fortsätta arbetet med licensen.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Då verkar WotC bättre... men...

<Och du baserar denna objektiva undersökning på hur många
<referensex från vardera utgivaren?

Jag har aldrig sagt att jag är objektiv. :gremwink: Visst, jag har läst långt fler moduler från WEG än WOC.
Kanske ändrar jag åsikt så småningom. Det återstår att se. Men bli inte förvånad när det sker.

<Priset steg konstant. Framemot slutet var man förvånad om
<man kunde hitta en modul under 200, och då var den en tunn
<jävel i stil med Secrets of Naboo.

Nja, jag vet inte det. Vi kanske har beställt från olika ställen?

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Fortsätt då jämförelsen...

> ...med att jämföra vilket företag som gått konkurs för att
> de inte tjänade tillräckligt med pengar, och vilket
> företag som finns kvar för att de tjänar pengar.

En viss poäng där. Men jag tror nog mest att det handlar om marknadsföring och layout. Folk tenderar att hellre köpa det som är frestande för ögat.
Därmed inte sagt att man inte kan få båda två samtidigt.

- daniel lehto

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Då verkar WotC bättre... men...

>Betänk att när WEG gav ut de äldre modulerna så låg
>dollarkursen på kanske 7 kr. I skrivande stund får man
>betala 10,26 kr för en amerikansk dollar (i alla fall
>enligt Yahoos kurskonverterare).

Du vinner pris för bästa argument.
Grattis.

- daniel


"The force is with you. Always."
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: weg är bättre

iof... (tatooine nånting oxå dock) men ändå... det känns som lucasfilms/books/arts håller mer på sig nu för tiden...
det som är dåligt är egentligen e1 (diskuteras iof inte här)

placebo junkie
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
YES!

Woohoo!
Jag fick ett pris!
JÄSS!

Vavannjavavannjavavannja?

;)

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Snabbare än en igelkott!

"Huvudsakligen för att ha konsekvens i produktlinjen. Om man inte har en överordnad utgivare så försvinner konsekvensen. Vilket Åke Rosenius illustrerar så tydligt här:"

Bara om man okritiskt använder in allt material som publiceras, eller hur? Jag använder Linux, men det gör inte att jag använder alla instabila betaversioner av program jag kommer åt.

"Har du provat det? Jag fick äntligen möjlighet och kan bara konstatera att känslan finns där, vad än levelhatare vill säga."

Jag provade det, fast besluten att ge spelet en chans. Trots alla chanser jag gav systemet stod en sak klar: d20 - SW gjorde iaf mig till levelhatare.

--
Björn


"In Paris they simply stared when I spoke to them in French; I never did succeed in making those idiots understand their own language."
--Mark Twain, The Innocents Abroad, 1869
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
The Dark Side

Jupp. Det stämmer, tror jag.

The Dark Side har jag höga färväntningar på. Den hade ofantligt snyggt omslag, och det lilla jag läste om det så verkar den suverän. Jag tror inte att WEG släppte någon liknande modul. =)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Anpassning

Jag antar att det är en sak som är enkel att plocka bort. Man struntar helt enkelt i alla levels och kör på så det ryker. På samma sätt har jag struntat i regler från de allra flesta spel, eftersom inget är perfekt för just min spelgrupp. Antar att de flesta gör på liknande sätt.
Man anpassar helt enkelt reglerna efter sig själv.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Anpassning

"Jag antar att det är en sak som är enkel att plocka bort. Man struntar helt enkelt i alla levels och kör på så det ryker."

Det håller jag inte med om, för jag försökte. Levels och Classes formar centrum av d20 - systemet. Slit ut detta, eller Vitality - mekanismen, och du blir av med så mycket att alla fördelar med ett komplett system försvinner.

"På samma sätt har jag struntat i regler från de allra flesta spel, eftersom inget är perfekt för just min spelgrupp. Antar att de flesta gör på liknande sätt.
Man anpassar helt enkelt reglerna efter sig själv."


Man får göra en avvägning. Det hela handlar om hur mycket man vill behålla, och hur svårt systemet är att modifiera. Just med SW är det ursvårt att förändra något utan att påverka resten, då systemet inte är modulärt för fem öre.

--
Björn


This disjointed and foggy post is brought to you by the WTF Council. Remember, a day isn't a day unless you've had to ask "What the fuck?"
--Chuck
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: The Dark Side

I WEGs Star Wars så blev man en NPC så fort man fick för många Dark Side-poäng, och sedan fanns det liksom inte så mycket regler mer för vad som hände då. I D20 så finns det i alla fall regler för vad som händer när någon gått över till den mörka sidan.

På det stora hela verkar D20-SW mer "tolerant" vad gäller icke-heroiska kampanjer. I WEG förutsattes det mer eller mindre (i alla fall i v1 och v2 - jag har inte läst Revised) att man tillhörde Alliansen/Nya Republiken.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The Dark Side

"I WEGs Star Wars så blev man en NPC så fort man fick för många Dark Side-poäng, och sedan fanns det liksom inte så mycket regler mer för vad som hände då."

I 2nd Ed Revised&Expanded fanns det lite regler för vad man skulle göra om en rollperson föll för den mörka sidan, men det gick mest ut på att spelaren har tre äventyr på sig att sona sina handlingar och råka ut för något i stil med Vaders psykbryt i Return of the Jedi. Om det lyckas får rollpersonen fortsätta att spelas, men utan Force points och med fem Dark Side points. Annars är den en spelledarperson.

Men mycket riktigt förutsattes det i 2.1 att man tillhörde om inte Alliansen/Nya Republiken så i alla fall den goda sidan. Det fanns inga regler för att spela på den Mörka sidan, bara regler för att komma tillbaka.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Betor

"Finns det någon annan sorts program till Linux?"

*cough* Alltså, med det ville jag ha sagt att jag inte använder alla program till Linux... /images/icons/wink.gif

--
Björn
- som i ärlighetens namn aldrig sett ett program krascha i Linux och dra med sig hela operativsystemet...

"Like B5, we are your last hope."
"So does that mean you are the last in a long line of failures and your sole remaining purpose is to be blown because you are a hazard to everyone?"
--Paul vs Edam
 
Top