Nekromanti Star Wars Rollspelen

don_tomaso

Veteran
Joined
21 Feb 2001
Messages
50
Location
Vilhelmina
Skulle vilja ha en seriös mindre redogörelse för för/nackdelar med SKR kontra nya Star Wars från WotC. Jag gillar de gamla filmerna så min fundering är om WotC är nåt att ha för mig, eller om jag ska behålle SKR.

'Må kraften vara med er!' Salks sista ord som han ger sig ut på ännu ett äventyr!
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Enligt min åsikt är Wotc:s version det sämsta jag sett. Först och främst är deras system helt sämst, och dessutom passar inte levlar i Star Wars, enligt min åsikt. Sedan handlar det typ bara om Episode I, som enligt mig inte är på långa vägar lika bra som IV, V och VI.

Dessutom är det gamla systemet enklare och bättre. Varför krångla till det med skit som THACO, AC, HP och HD, när man bara kan ta en enkel T6???

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"Dessutom är det gamla systemet enklare och bättre. Varför krångla till det med skit som THACO, AC, HP och HD, när man bara kan ta en enkel T6???</I>

En av nackdelarna med West Ends system är just det att det inte räcker med bara "en enkel T6". Jag har haft rollpersoner (<I>en</I> RP iaf) som har haft 8T i en färdighet ifrån början. Jämför detta med WOTCs system där man bara använder en T20. F.ö tror jag inte THAC0 används i D20-systemet, rätta mig om jag har fel.

Och varför skulle inte levlar passa in i Star Wars? Det förklarar ju iaf varför stormtrupperna får stryk hela tiden.


För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En av nackdelarna med West Ends system är just det att det inte räcker med bara "en enkel T6". Jag har haft rollpersoner (en RP iaf) som har haft 8T i en färdighet ifrån början.</I>

Men då <I>kan</I> du ta en T6 och slå den åtta gånger. (-:

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hahaha

"Men då kan du ta en T6 och slå den åtta gånger. (-:"

Att jag inte tänkte på det /images/icons/smile.gif

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Du har rätt

THACO finns inte i D&D längre.

AC är ju rustning, och det finns i SKR också.
HP är skadestatus, och det finns i SKR också.
HD bestämmer hur mycket HP du har, och det borde väl rimligtvis finnas något som bestämmer att stora monster tål mer skada i SKR också.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Du glömmer "pips"...

...eller vad de nu heter. När man i Star Wars delar upp en enkel T6 i två eller tre "pluppar" som ska användas för beräkningarna eller konverteras till hela tärningar när man tar fram sina horder av T6:or. Så det inte så himla enkelt...

Sen jämför du äpplen och päron genom att jämföra grundtärningen i Star Wars- systemet (d6) med olika regeldetaljer i d20-systemet (THACO som inte används längre, AC, HP och HD).

Retoriskt skulle jag kunna fråga; Vad ska man med pips, wound status, force points och strength rolls till, när man bara kan ta en enkel T20?

Fast det vore en lika fel jämförelse det.

Jämför istället grundtärningarna d6 och d20 (vilken är bäst?) eller regeldetaljerna (är HP bättre än Wound Status, är AC sämre än Armor Code, är HD bättre än Strength Roll?)

Och levelsystem kan passa precis var som helst, och kanske särskilt bra i ett Star Wars-spel.

Jag vill avsluta med att jag själv gillar d20-systemet, MEN att jag gillar den första versionen av Star Wars RPG bättre än den nya versionen. Av den enkla anledningen att det är ett bra spel som jag har haft mycket roligt med och som luktar gott...

Krångligare än så tycker inte jag att man behöver göra det.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
SVar på tal

"Först och främst är deras system helt sämst, och dessutom passar inte levlar i Star Wars, enligt min åsikt."

Jag tycker det passar skitbra. Hur ska man annars förklara att stormsoldater kan slakta jawas, men misslyckas kapitalt mot hjältarna? Jo, naturligtvis att jawas är level 0, stormsoldater är level 1 och rollpersoner level 2 eller högre.

"Sedan handlar det typ bara om Episode I, som enligt mig inte är på långa vägar lika bra som IV, V och VI."

Ahem. WotCs Star Wars har instruktioner, spelvärden och beskrivningar för samtliga tre eror, Republikens Fall (Episode 1), Upprorets Tid (Episode 4-6) samt Nya Republiken (större delen av böckerna).

"Dessutom är det gamla systemet enklare och bättre. Varför krångla till det med skit som THACO, AC, HP och HD, när man bara kan ta en enkel T6???"

THACO finns inte. AC motsvarar gamla Star Wars +1D pga rustning. HP finns inte heller. Däremot finns Wound points och Vitality points som motsvarar gamla Star Wars stuns, wounds, incs och mortal wounds. HD finns inte heller. Alla slemproppar har ett fördefinierat värde som det bara är att slå upp, precis som andra.

Grundsystemet i nya Star Wars är "slå 1T20 och lägg till en kasse bonusar och dra ifrån en kasse penalties. Är resultatet över 20 alternativt över motståndarens slag så lyckas handlingen".

Grunden i det gamla Star Wars är "ta färdigheten i antal D. Lägg till eller dra ifrån tärningar pga diverse modifikationer. Slå klumpen. Om resultatet är över en svårighet alternativt över en motståndares slag så lyckas handlingen."

Vilket är krångligast?

Min personliga åsikt om nya respektive gamla Star Wars är att båda har sina buggar. Det går ungefär på ett ut vilket man väljer ur regelsynpunkt. Är man rabiat levelhatare så kan man nog kasta det nya i soptunnan, men det är nog den enda anledningen jag kan finna. Det nya systemet har dock fördelen av att det lever. Det gör inte det gamla.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Det luktar gott

<Jag vill avsluta med att jag själv gillar d20-systemet, <MEN att jag gillar den första versionen av Star Wars RPG <bättre än den nya versionen. Av den enkla anledningen att <det är ett bra spel som jag har haft mycket roligt med och <som luktar gott...

Jag är själv av samma åsikt. Jag har jobbat ihop en konvertering, eftersom jag gillade en hel del i det nya spelet, men inte spelet som helhet. De bästa godbitarna snodde jag från WoC:s version, och bankade in dem i gamla Star wars.
Levels kan jag dock inte klara av. Jag tror att jag är kroniskt allergisk.

<Krångligare än så tycker inte jag att man behöver göra det.

Precis.


- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Att säga att det är det sämsta skit du sett är väl ändå att ta i? Jag kan för min del komma på många sämre spel.
Layouten var genomgående snygg, språket enkelt och reglerna inte särskilt svåra. Jag opponerar mig dock mot levels och så gillade jag T6:orna bättre än T20:orna.
Faktiskt.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
lever?

d6 (eller t6) lever visst.. ok för bara på internet, men där lever det desstå mer (många håller kvar säddö)
sedan måste jag säga (redan disskuterat) att weg var ett skönt företag, wotc är sämst och stelast i världen

placebo junkie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: lever?

"d6 (eller t6) lever visst.. ok för bara på internet, men där lever det desstå mer (många håller kvar säddö)"

Det kallar inte jag för att rollspelet "lever". "Lever" i min mening gör ett rollspel om något företag aktivt ger ut produkter till det.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
sluta svara så snabbt

varför krävs det ett företag?
wotc har inge sw känsla alls(inklu systemet). det blir bara trist...


placebo junkie
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: Hahaha

eller så kan man ju investera i t6 istället för aktier.. har själv 60 st t6 i blandade grälla färger....

förresten, hur mycket har ni slagit som mäst? en i min grupp slog 68 med 5t6 (en 6 oj, en ny 6, oj en ny 6 oj osv)

placebo junkie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snabbare än en igelkott!

"varför krävs det ett företag?"

Huvudsakligen för att ha konsekvens i produktlinjen. Om man inte har en överordnad utgivare så försvinner konsekvensen. Vilket Åke Rosenius illustrerar så tydligt här:

<table bgcolor="#ffffff"><tr><td>

<A HREF="http://www.rollspel.com/humor/handbok/sve22.htm" target="_new">http://www.rollspel.com/humor/handbok/sve22.htm</A></td></tr></table> Ett annat skäl i just fallet Star Wars är att det är en licensierad produkt. Det finns en och endast en instans som kan godkänna en produkt som varande Star Wars, och det är Lucasfilm.

"wotc har inge sw känsla alls(inklu systemet). det blir bara trist..."

Har du provat det? Jag fick äntligen möjlighet och kan bara konstatera att känslan finns där, vad än levelhatare vill säga.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Hahaha

Jag har slagit 25 med ob1T6. Sen dess har den tärningen varit min turtärning.

Och jag fick massor av kongelerade filament (Eon: Föremål 90-95: Rollpersonen är ob1T6 kongelerade filament av valfri sort.)

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Då verkar WotC bättre... men...

...beskrivningen av världen m.m. är väll också viktigt, inte bara reglerna. Man måste ställa sig frågan: "Vilket ger mest Star Wars-känsla?"

->>Magnus<<- (som SNART ska börja spela WotC version...)

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Då verkar WotC bättre... men...

"...beskrivningen av världen m.m. är väll också viktigt, inte bara reglerna. Man måste ställa sig frågan: "Vilket ger mest Star Wars-känsla?""

Världsbeskrivningen är mer eller mindre likvärdig. Till stora delar är det samma folk i båda fallen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Då verkar WotC bättre... men...

Om jag jämför de produkter som jag bläddrat och läst i av WoC, så måste jag säga att West End Games vinner i längden.
Visst, Woc har långt snyggare layout, men många av WEGs grejer hade långt mer innehåll.
Dessutom ligger WoCs böcker högre i pris. Långt högre. En tunn bok som Secrets of Naboo kostar 240 pix! Motsvarande hos WEG var netydligt billigare - ta en Galaxy guide som jag betalt omkring 140-150 kronor riktpis, föruom GG:10 - Bounty hunters som var betydligt tjockare.
Men som sagt, jag kommer att spela WoCs version ändå. Eftersom jag är spelledare så brukar jag ändå fuska rejält med tärningsslagen. =)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
weg är bättre

om det är miljö var weg bättre, troligen för att dom kunde göra lite mer som dom ville - det blir lite mer än bara i filmernas absoluta närmiljö

placebo junkie
 
Top