Nekromanti Star Wars - Rebelflottan

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag vet att det är typ en tråkig standard idé att rpna ska ingå i en rebellflotta. Men när jag spelade FU2 idag så fick jag inspiration till en sådan idé så att den känns fräsch på något vis. Känns som att den passar väldigt bra i Star Wars då man får med det mesta och även potentiella "sidequests". Vet inte vad ni tycker men jag upplever att jag lyckats fått det att inte kännas... så tråkigt?!

Bakgrund
Rollpersonerna är en del av en mindre rebellflotta som
åker omkring från solsystem till solsystem i outerrim, från planet till planet för att hålla sig undan imperiets långa arm, leta infom om lätta mål för räder,
söka allierade, leta de som vill gå med i flottan, utforska och upptäcka nya civilisationer ,skydda planeter från andra förtryckare och leta efter något som kan vara användbart i kampen mot imperiet.

Rollpersonerna kan vara med i flottan av många anledningar. Kanske är de handelsmän som gynnas av organisationen, vill hålla sig undan imperiet av annan anledning, utnyttjar att resa i sällskap, utforskare, spioner eller helt enkelt rebellsympatisörer.

Äventyr kan handla allt frånscout uppdrag, leta info om
imperiet, söka allierade, utforska planeter, bedriva handel, göra räder mot imperieutposter, kämpa mot andra onda tyranner eller dylikt. Men det kan också handla om helt andra saker, som sidequest osv som kanske berör rollpersonerna och deras förflutna. de måste inte alltid vara ansluten till flottan utan kanske bara besöker den då och då. Som en hembas och en rödtråd.

Blandade idéer

* Kampanjen kan inledas actionfyllt och med flaggan i topp. Rebellflottan inleder en räd mot en imperiet utpost och befriar ett förslavad och primitiv befolkning. Det höjer deras moral inför fortsättningen.

* Långt senare i kampanjen går det dåligt för flottan och den förstörs helt. Rpna hamnar kanske i fångenskap eller måste fly. Imperiet segrar.

* De kan ha en mindre ärkefiende, som ex. rymdpirater,
som är återkommande i kampanjen. Kan vara en Sith
Jedi som trotsar imperiet och är ute efter sitt eget
herravälde.

* Rebelflottan visar sig inte sympatisera med
alliansen utan har sin egen agenda. De är inte
intresserade av fred eller rättvisa.
De är skurkar och inget bättre än imperiet själva.
Det slutar med att rpna kanske måste trotsa flottan,
att den blir deras värsta fiende.

* rollpersonerna ska inte utföra sterotypa och
tråkiga springpojke uppdrag. Det kommer bara finnas
som inslag medan äventyren är mer storydrivna och
genomtänkta.

* I rebelflottan ingår ex. En corvette, ett transporskepp
och gunboats samt många mindre skepp som kommer och
går. Dessutom kanske ansluts det fler senare.


Rebelflottan är som ett "fellowship" som kan uppleva alla möjliga äventyr i Star Wars universumet!
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Som en vän sa till mig för ett tag sen, "vem orkar vara inovativ hela tiden"

Som jag ser det är det viktigt att ha med något som är nytt och något som är lätt att känna igen i rollspel så väl som dataspel, film, musik, bild osv.

Om ALLT är inovativt måste det vara enormt genomtänkt, på gränsen till perfektion, annars distansieras man bara ifrån det och kan inte ta till sig de bitar som är bra.

Om man har något som man känner igen får man som spelare en del gratis, vilket är trevligt. Sedan måste så klart något vara inovativt, vad är annars poängen med att skapa något över huvud taget?

Så rebellflottan är alltså din "igenkännande" del, att rebellflottan sedan inte jobbar med alliansen är ju en inovativ del. Med lite mer arbete på någon liten del som känns nytt och häftigt kan det bli riktigt bra.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Sen så är inte det här "the rebelfleet" utan en fristående flotta som inte har något kontakt med det som händer i filmerna. Den håller sig i utkanten av galaxen, outer rim, och på så vis utspelas äventyr
bland andra skurkar och fiender som inte har något koppling alls till det som händer i filmen. Så det finns ingen risk att det skulle liksom krocka. Det är nog det konceptet som jag gillar.

Tack för responsen!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker det låter som en mycket bra idé. Kul att få vara del i en rebellflotta och jaga runt i de yttre regionerna.

Några förslag från min sida:

1. Se till att spelarna får en förteckning över flottan. Vilka skepp som ingår, exakt hur många jaktflyg de har etcetera. Således blir det märkbart när något av dem försvinner och måste kryssas bort.

2. Gör beskrivning av de olika kaptenerna på de olika skeppen. Sköts de kanske olika beroende på vilken kapten etcetera. Det kan ju till och med vara så att Rollpersonerna är stationerade på ett skepp - någons far kanske är kapten eller kanske en av rollpersonerna. Lite intriger och sådant där.

3. Ta inspiration från andra källor. Exempelvis har jag en Star Wars rollspelsbok som heter Far Orbit från West end games där man spelar ombord på en Nebulon B fregatt som deserterat från imperiet. Förutom en massiv mängd kartor över hela fregatten är det flera äventyrsuppslag som rör allt från myteri till terroraktioner i galaxens inre delar:

http://starwars.wikia.com/wiki/The_Far_Orbit_Project

En annan källa som jag tycker är inspirerande är Rouge Trader som utspelar sig i Warhammer 40K världen. Här spelar rollpersonerna de högsta ombord, kapten, säkerhetschef, navigatör etcetera. Man har ett stort ansvar att bara hålla skeppet "flytande" med nog med pengar och resurser.

4. Om det är så att spelarna skall vara en del av en rebellflotta så känns det som en ganska lös typ av äventyr - så jag tycker inte du skall skripta det för hårt. Blir rebellflottan totalt utplånad eller inte - tja det bör att ha att göra med spelarna.

5. Sluta episkt! Jag tycker att du skall ha ett slut i åtanke som är episkt och tufft. Exempelvis att rebellflottan ansluter sig till Slaget vid Endor (Return of the Jedi) och där får ett helt eget uppdrag som man aldrig fick se i filmen - exempelvis - skydda "Home one" (tror det är Ackbars flaggskepp) och om de misslyckas - tja - låt Ackbar och flaggskeppet gå i bitar - Executor är fortfarande fungerande och även om dödsstjärnan sprängs så kommer saker och ting ha förändrats.


Må kraften vara med dig!
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Bra idéer! Jag låtar alltid mina SW kampanjer utspela sig mellan andra och sista filmen.(de gamla). För då är rebellerna ganska splittrade, imperiet är starkare än någonsin och ingen vet var dödsstjärnan finns. Visst i filmen byggs den vid en av Endors månar, men ja menar det kan ju finnas en miljon planeter som heter endor;)

Sen tänkte jag .. hör och häpna.. att en TJEJ skulle vara kapten på rebellflottan. Kanske hennes far som var kapten innan är sjuk eller så och då fick hon ta över trots att hon är tjej och lite vekare. Jo jag tänkte att hon skulle vara lite sårbar. Samtidigt kanske hon i hemlighet letar efter en bot på hennes fars sjukdom. Fast att hon i slutändan inser att hon är en precis lika bra kapten osv trots att hon inte är en man eller den pojk hennes far ville ha.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja... tidigare när jag spelledde så blev det främst mellan de gamla filmerna - men har även tyckt att tiden mellan Ep III och Ep IV känns lockande. Imperiet växer fram och det är relativt outforskad mark. Sedan så måste jag säga att jag gillar Legacy Era rätt så mycket också eftersom den har "allt".

Själv spelleder jag just nu en kortare kampanj som utspelar sig under KOTOR-tiden. DVS cirka 4000 år innan filmerna. Alla spelar Padawans och hela galaxen är praktiskt taget ödelagd efter ett krig som varat i 100 år.

När det gäller rebellflottan så vill jag bara påpeka att i en militär situation så känns det inte som att befälstitlar går i arv. Alltså om en "tjej" (nu vet jag inte vilken ålder) styr flottan så antingen så bör hon vara kompitent, blivit utsedd eller liknande. Känns som att i en krigssituation så handlar det inte så mycket om kön, snarare prestation. Men det är ju förvisso inte otroligt att i SW universumet så går gamla rymdkryssare i arv - och hon är kanske arvtagare till huvudskeppet. Men ändå... hon bör ha kvalitéer annars tja... skulle nog inte flottan följa henne.
 
Top