Nekromanti Star Wars och den jobbiga fantomen

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Såg den just (för andra gången) på TV4 (och glömde förstås att spela in den, trots att jag köpt ett tomt band) och blev positivt överraskad! Jag mindes att den var fånig, hade plastiga effekter och att Jar Jar Binks var fett jobbig. Så var glädjande dock inte fallet!

Den var faktiskt bra, för att inte säga riktigt bra! Inte i klass med episod 4, men bättre än t.ex. episod 5. Effekterna var delvis lite taffliga (modeller kommer alltid, alltid, vara snyggare än datoreffekter), men Jar Jar var ju fruktansvärt underhållande som pårökt rymd-jamaican (och skulle fungera underbart som SLP)!

Så, någon annan som såg den? Och vad har ni att säga?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mer screentime åt Palpatine!

För vi vet ju vad han sysslar med... /images/icons/devil.gif


Storuggla, glad
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mer screentime åt Palpatine!

Oj, ännu en nattUGGLA (ouch, sluta slå mig, förlåt, det ska aldrig hända igen /images/icons/sick.gif ).

Nåväl, jag tror att vi får vårt lystmäte med Palpatine i Episod 2 och framförallt 3... men jag håller med. Med screentime åt Palpatine! (synd att första maj redan är över.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mer screentime åt Palpatine!

Oj, ännu en nattUGGLA

Hmm... lite förutsägbart, men allrajt för denna gång ^_-

Jo, Palle kanske får en minut extra totalt i tvåan, men fasen vet om det är kvalitetstid. Eller om det bara är "titta där sitter han i periferin!". /images/icons/frown.gif
Mer tid åt den framtide kejsaren! :D


Storuggla, poängbedömmer vitsar
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mer screentime åt Palpatine!

Lite förutsägbart? Straffbart förutsägbart! Den var så förutsägbar att man kan använda den för att bevisa tidens relativitet OCH Saidas förmågor med den!

Men jag tror att Palpatine får MYCKET utyrymme i framtiden... det känns lite som ett måste ju! Missade den grejjen helt förra gången jag såg episode 1 (var höll min hjärna till egentligen?) och riktigt rös/mös när han berättade om sin "oväntade" nominering...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dennis the phantom menace

"Såg den just (för andra gången) på TV4 (och glömde förstås att spela in den, trots att jag köpt ett tomt band) och blev positivt överraskad! Jag mindes att den var fånig, hade plastiga effekter och att Jar Jar Binks var fett jobbig. Så var glädjande dock inte fallet! "

Jag såg den också för andra gången och tyckte den var sämre nu. De grejer som jag tycker är BRA med PM är; (och nu räknar jag verkligen upp ALLT)

Sebulba
Den enda datoranimerade figur (förutom T-rexen och velociraptorerna i första JP-rullen, samt vattenmasken i The Abyss) som jag verkligen gillat. Rösten, rörelserna, detaljerna... Han har små träringar vid småsnibbarna vid sidan av huvudet, han går på armarna och han ser underbar ut i sina glasögon. Sebulba äger hela phantom menace. Det är ett skitbra namn, förresten. Tyvärr säger de att Sebulba vinner varenda lopp, och det är tråkigt. Han ska inte vara en storstjärna tycker jag, det hade varit ballare om han bara hade varit en fuling som brukade hamna på tredje-femte plats men hade segervittring just i den här matchen.

Rymdskeppen
Ingen annan gillar dem, verkar det som, men jag tycker de är vackra och typiskt Star Wars-iga. Ett bra SW-rymdskepp ska man kunna klottra en massa av i ett kollegieblock, och de där gula skeppen är mycket karakteristiska. Det räcker med en enkel siluettteckning så ser man att det är dem.

Intrigen
Hela prylen med federationen och handelsblockader och politik är faktiskt ganska häftig. Mycket bättre än bara "ondska mot godhet, hej och hå". Bakgrundshandlingen är faktiskt riktigt fräsch och att Jediriddarna är en sorts medlare är även det ballt.

Språket
Säga vad man vill om Jar Jar, men hans språk är riktigt kul. Alla har en massa roliga nonsensord för sig, och påfallande ofta tycker jag att det känns skithäftigt när folk pratar på ett sätt så att man fattar, även om orden dem använder inte är några man är van vid att höra. Vad var det Watto kallade sin tärning? Öh, jag har glömt det, men det var skitsmart. Rymdvarelsernas bogus-språk är också intressanta.

Namnen
Jag erkänner; jag är namnfetischist. Ett bra namn är något av det mest upphetsande jag vet. (näää, jag överdriver, kommentera inte detta!) I PM är många av namnen riktigt vackra och intressanta: "Amidala", "Valorum", "Sebulba" och "Schmi" är mina favvosar. "Jar Jar" är ett kul och originellt namn, oxå. Att kalla ett rymdskepp för "bongo" är däremot inte ett dugg kul.

Den därna snygga staden
Den är faktiskt fin. Flygbilderna över stadsbilden fick mig att tänka på sommar i Chronopia... Kul med Sci Fi som ser romantisk och varm ut, och inte bara kal och elektronisk.

Resten tycker jag är dåligt. Det jag irriterar mig mest på är:

Hey, vem fan bryr sig?
"Kolla, en stor djävla mördarfisk tuggar sönder vår ubåt!"
"Ja, men här kommer ett stort djävla övermördarmonster och äter upp fisken!"
"Tja, hur ger man utlopp för känslorna i en sån här situation?"
"Jo, man säger: Hö hö, det finns alltid en större firre i plurret, liksom."

De verkar ta det där med en axelryckning!

Samma sak när Darth Maul anfaller Qui Gon i öknen; liksom de bara sätter sig ner i rymdskeppet och tar en pilsner. Varför bryr de sig inte?! Obi går lojt fram och undrar förstrött "vem var det där, då?" precis som om ingenting hade hänt. Helskumt.

Samma sak med podracet. Nästan varenda en som deltar i racet dör, varför låter mamman Anakin delta överhuvudtaget!? Vilken mor gör något sånt? Att hon kan gå med på det den här gången är väl en sak, men varför har ungen fått vara med tidigare? Ingen verkar liksom bry sig.

Darth Maul
Verkligen karismatisk skurk, hörrö. Han har typ fyra repliker, och de är alla ointressanta. Dessutom är han för billig. Svart och rött är liksom de mest uppenbara "onda" färgerna, det kombinerat med flammande ögon och horn gör honom bara för trist. Den dubbla ljussabeln är nice, dock. Dessutom är det för mycket karatesparkar i fäktningsscenerna.

Ständigt dessa snabba klipp mellan onödiga scener!
Hade Lucas manuset skrivet på lösa lappar när han började filma? Man tror nästan det, hela filmen är grovt tillyxad med små scener där skådespelarna som oftast bara får säga förklara varför man ska åka hit eller dit i nästföljande scen. "Oj, vår undervattensstad har övergivits. Ingen fara, det finns en helig plats där alla gunganer samlas. Kom med, vetja!" Varför skulle man till den där heliga platsen? Den fyller ingen funktion i filmen. De kunde lika gärna ha mötet i vattnet, men man ville väl visa upp fler fräcka datorgenererade miljöer, typ.

Samma sak, hela tiden. Qui-Gon tror att Darth Maul har anfallit honom för att komma åt prinsessan. (besynnerligt anfall i så fall) Qui-Gon och Obi-Wan väljer att åka ner på planeten för att de borde ha en större chans att träffa på Darth Maul där nere eftersom han borde vara där och vänta på prinsessan...

Kunde man inte ha löst det på ett snyggare sätt? Kunde man inte ha etablerat Darth Maul på ett snyggare sätt än ett korkat ökenanfall som inte leder till något?

Sluta förstör det som var bra i de gamla filmerna!
Jabba the Hut som härskare över en planet? Bejublad härskare, dessutom? Bläää! Han ska vara en ful gangster som gömmer sig undan allmänheten i sin grotta! Dessutom ska INTE "hutterna" vara ett folk som ALLA är gangstrar. Det suger.

The Force, det ska ju vara en mystisk, svårförklarad kraft som övergår allt rationellt förstånd, visst? Det ska INTE vara en genetiknonsens som kan bevisas med vetenskapliga metoder genom att man mäter en viss typ av mikrobhalt i blodet. Då är det ju inget mystiskt med kraften längre! Åhhh, det här gör mig verkligen arg!

Sandfolket, de ska ju vara balla nomader och typ, stråtrövare, eller hur? De ska INTE vara någon sorts jävla raggare som bara får för sig att åka ut till podracebanan och skjuta på de tävlande för skojs skull. Det är verkligen pinsamt.

Sno från någon annan film än dina egna, Lucas!
Okej, han vill väl att episod ett och sex ska vara lika varandra för att på något sätt kunna knyta ihop de båda ändarna i serien, men det är för uppenbart att sluten i de båda filmerna är så lika varandra. Det är ett krig på tre paralella plan; dels är det ett fältslag på gång mellan en primitiv armé och en högteknologisk styrka (gunganer mot plockepinnrobotar el. ewoker mot imperiets lirare), dels ett storskaligt krigande i rymden och slutligen en stillsam kamp mellan det riktigt, riktigt goda och det riktigt, riktigt onda. I Jedins återkomst är det en mental kamp mellan äckliga kejsaren och den svettiga Skywalker, medans det är en tråkigare fysisk kamp mellan Obi och Maul i PM. I båda filmerna är det så att en av dessa plan behöver framgång i ett annat plan för att inte tillintetgöras. Jar Jar behöver hjälp från Anakin i PM, medan Lando och hans bläckfiskpolare behöver hjälp från Han och Leia i Enter the Jedi.

Trist, trist, trist.

Kommentatorn i podracet
är inte rolig.

Watto
borde inte ha haft vingar. Det syns att vingarna bara är där för att effektteamet vill glänsa. Hade det varit en docka så hade de koncentrerat sig på att få den att se bra och verklig ut. Dockor spöar datoranimationer hur lätt som helst.

Vanliga lasrar är bra!!!
Vi gillar INTE löjliga plasmabollar som är helt värdekackiga i strid. Inte heller tycker vi att alla kraftfällt ska se sådär korkade ut. De röda mystiska kraftfältsgrunkorna i slutet är riktigt jobbiga. De finns typ bara där för att en effektsnubbe hade ett ballt filter han ville använda i någon scen, typ.

Ööööh, det är sent och jag är trött, men det där var lite spontana åsikter. Såg att jag stavar som en kråka (och skriver en del märkliga meningar) när jag är trött, men ni får klaga imorgon.

Rising
som såg att det i eftertexterna stod "Yabba the Hut - Himself" och tyckte att det var halvkul på ett Monty Python-aktigt sätt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Som Rising, fast...

Jag gillar och ogillar ungefär samma saker som Rising angående Star Wars 1 - ett par faktorer till, dock.

Bra saker:
Amidala: Söt.
Amidalas mongoliska stridsdräkt: Snygg
De där Kina-inspirerade skurkarna som leder kriget mot Naboo via kontrollskeppet: Ärkecoola
Musiken: Det smärtar mig att säga det, men...John Williams ÄR bra.

Dåliga saker:
Anakin: Utöver att vara jobbig och tramsig så orsakar han en av filmhistoriens större antiklimax. Pinsamt värre.
Det taffliga fältslaget: Lite mer seriöst hade det väl kunnat vara, va?
Pod-race-scenen: Alltså, snälla...skippa, va? Den är SÅ onödig, och SÅ utdragen - Tarkovskij i action-version. Vad f-n gör en barnunge i den, för övrigt?

För övrigt föredrar jag dock Episod 1 framför de andra episoderna. Dels är den snyggare och vackrare på alla sätt och vis, dels har den bättre skådisar, och mindre Star Wars-fjanterier i handlingen. (Tyvärr lyser ju inte Hollywoodfjanterierna med sin frånvaro i fullt så hög grad). Vidare har den huvudpersoner man kan sympatisera med åtminstone en gnutta (till skillnad från Luke och hans tötngäng). Framförallt vinner dock episod 1 på att, till skillnad från de andra filmerna, ha en handling som åtminstone kan kallas för intelligent - Jag skulle tillochmed kunna säga att grundplotten är rejält intressant.

Hade det inte varit för Antiklimax a'la Anakin (fjantig barnunge spränger fienderymdskepp), som dödar trovärdigheten på några sekunder, och diverse småmissar (typ tema-planeterna, Darth Maul och att det är Star Wars överhuvudtaget) så hade Episod 1 nog varit en rejält bra film i mina ögon. Som det är nu landar den istället nånstans i mitten - go film, men inget anmärkningsvärt. Den hade iallafall ett högt betyg inom räckhåll, och det är mer än vad som kan sägas om dess tre halvtaskiga föregångare.

- Ymir, förstår inte vad som är så fantastiskt med Star Wars
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Swashbuckling-attityd

Jag skulle tro att 'Hey,Vem bryr sig?'-attityden är tänkt att skapa en slags swashbuckling-känsla, a'la Princess Bride.
Det når inte riktigt ändra fram, men personligen uppfattar jag det ändå som rätt charmigt. Visst, kanske underminerar det alla försök att skapa seriositet, men att ens försöka ge ett sken av seriositet till Star Wars vore nog ändå fruktlöst. Attityden till just det känns genomgående god i 1:an - de tar det för vad det är, Star Wars, istället för att som i de tidigare filmerna försöka göra något seriöst av det (med dåligt resultat).


Åh...jag hoppas Lucas lyckas göra något riktigt mörkt och angstigt av episod 3. Det hade varit kul som omväxling :)

- Ymir, vill se Amidala gråta och Anakin dö. Nu.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Som Rising, fast...

En sak jag störde mig på ordentligt var den lilla skitungen som hade sådan enorm tur hela tiden (Anakin). Jag menar som scenen, där han sitter i planet och provar olika knappar och bara råkar spränga fiendeskeppet i storbitar (småbitar är fel ord). Jag hade nog tyckt det var mycket bättre om han gjorde det med vilje.

Filmen är enligt mig alldeles för "lätt" för att vara en bra Starwars-film.

Att sedan federationen är så dum att den förlitar sig på att deras flaggskepp är oförstörbart är ju en dumhet som man inte kan kladra filmskaparna för egentligen, det kanske skall vara på det viset att dom är dumma och naiva och inte ser till att ha flera olika synkroniserade styrsystem till sin armé eller att ha halvintelligenta robotar som får ett uppdrag att slutföra (förinta motståndarna i detta slag) och sedan avvaktar för vidare instruktioner (om dom inte får några nya).

/Seinet Wintermute - Ser mer fram emot kvällens film.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spänning och klimax pga berättarteknik [OT]

Hmmm, jag tänkte nog mer på att berättartekniken var så tafflig, än att skådespelarna själva inte brydde sig. Att unge Anakin står för ett superantiklimax är nog inte ungens fel egentligen, utan hela sättet den sekvensen är filmad på. Det är liksom hela tiden för mycket, och för hastigt.

Jämför med sopkompressorscenen i episod fyra: Det är en av mina favvosekvenser i film överhuvudtaget. När den har dragit ner Luke så rör sig kameran letande över området, men allt är lugnt och stilla, när de sedan börjar leta efter honom känns verkligen allt hopp om att hitta honom förlorat. Samtidigt börjar man undra vad det egentligen är man har stött på. Förutom den lilla "periskop"-snutten så har man väldigt lite kol på hur monstret ser ut. Sedan släpper den bara Luke, och när de börjar klura på varför den så hastigt ville lämna platsen, ja då börjar en krypande känsla röra sig över ryggraden på både dem och oss, och när väggarna slutligen börjar pressas samman så har man alltså på ett snyggt sätt gått från en scen till en annan utan att göra något irriterande tidshopp eller tumma på trovärdigheten.

Det är ju så det ska vara. Att gänget bara åker omkring i en ubåt och ser lite vattenmonster bita på varandra är liksom inte spännande. Varför ville man få in så djäkla mycket i Phantom Menace? Det hade varit bättre om man strykt ett par scener och tagit sig tid att berätta ett par få sekvenser ordentligt istället. Matinéäventyr står ju ändå och faller med just berättartekniken och tempot.

Egentligen är det här det samma råd som jag vill ge alla skräckäventyrsförfattare och -spelledare. Att ta sig tid att berätta om varje enskilt "skräcktillfälle" är viktigare än att ha många skräcktillfällen staplade på varann. Och tja, å så kan man ju peka på att ALLT som är spännande och läskigt har med berättarteknik att göra, ingenting annat. De stora undervattensmonstrena i Phantom Menace är "farligare" än sop-ålen i episod fyra, men tack vare god berättarteknik så är sop-ålen bra mycket mer skräckinjagande än gooberfiskarna i PM. Spänning och skräck har ingenting med själva monstrena i sig att göra, utan handlar enbart om berättarteknik.

Nå, nu blev jag OT, så jag lägger väl ner då.

Rising
som för övrigt tycker att Ymir's kommentarer om Phantom Menace var bra och håller med dem. Förutom att jag inte gillar karaktärerna i PM lika mycket som i den ursprungliga triologin. Qui-Gon är osedvanligt trist och stelbent.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Som Rising, fast...

Men.... Kraften är ju med och styr lille Anakin - det är ju det som gör att han klarar allt - eller något sånt. Då tycker jag det är värre med den lille ********** Jar jar.... Där är det något att reta sig på, men den är inte så mindre bra som man tyckte att den var första gången man såg den. Eller i alla fall jag.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Mer screentime åt Palpatine!

Begin landing your troops och Destroy them - all of them är ju mmmm /images/icons/devil.gif
Så länge man inte är den som ska bli förstörd förstås
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Spänning och klimax pga berättarteknik [OT]

"Qui-Gon är osedvanligt trist och stelbent."

Å andra sidan så dör han. Ett verkligt lyft för filmen!

Darth Maul är där så att de kan sälja leksaker till 10-åringar, så det får man väl finna sig i (Han stör mig i alla fall mindre än Predator-orchen i Sagan om Ringen).

Annars håller jag med er om det mesta, utom att pod-racet skulle vara onödigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Som Rising, fast snygg

Jo... den där J. J. Binks är ju ett allmänt hatobjekt verkar det som. Klen tröst att han ska göra bort sig apmycket i tvåan.


Storuggla, äter grekisk yogurt
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Som Rising, fast snygg

Jo ... Fast det är nog så att filmen är mer riktad till en barnvänlig skara än de första - inte för att det var så mycket blod och slakt i de första tre men ... ähhh
Det förstås vad som menas va?/images/icons/grin.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ehrm... Vad är det som menas med rubriken? :) [NT]

Är det Jar Jar som "är som jag, fast snygg?" Eller? How rude! :^)

Det firar vi med en liten teckning:



/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ehrm... Vad är det som menas med rubriken? :)

Ehh... fin bild. Jepp.


Storuggla, averts his eyes
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Kommentarer

Har inte suttit och analyserat filmen (som jag gjort med D&D) så jag kommenterar bara på det du tog upp..

"Den enda datoranimerade figur /.../ som jag verkligen gillat. Rösten, rörelserna, detaljerna..."
Skulle faktiskt vilja se en film med enbart honom.. Hmm, vad har George Lucas för emailadress nu igen?

"...och påfallande ofta tycker jag att det känns skithäftigt när folk pratar på ett sätt så att man fattar, även om orden dem använder inte är några man är van vid att höra."
Jag hade för mig att det var textat i bion när Watto och Ani talade med varandra, eller drömde jag bara det? Om jag gjorde det så måste jag hålla med dig (måste och måste.. jag är inte precis tvingad)..

"Att kalla ett rymdskepp för 'bongo' är däremot inte ett dugg kul."
Kanske har en annan klang i engelskan? 'Bongo' låter lite primitiv (bongotrumma), därav namnvalet? De pratade om att åka igenom planetens kärna.. Är den av vatten eller? Dessutom.. Var det bara motorn som lade av helt plötsligt, för annars borde kraftfältet försvunnit.. Ball grej med kraftfältet, förresten..

"'Jo, man säger: Hö hö, det finns alltid en större firre i plurret, liksom.'

De verkar ta det där med en axelryckning!
"
Kanske för att den inte kände någon fara mha. kraften? Det var så jag tänkte iaf.. Det är ju ett jäkla tjat om att inte vara rädd (från Yoda) så man får väl anta att jediriddarna är utbildade på att kontrollera sina känslor..? Däremot irriterar jag mig mer på att de har samma sak två ggr efter varandra.. En monster som blir uppkäkat av ett annat.. Actiontempot var noll för mig under hela undervattensresan för att den kändes påtvingad..

"Samma sak med podracet. Nästan varenda en som deltar i racet dör, varför låter mamman Anakin delta överhuvudtaget!?"
Själv tycker jag både Ani (varför har han ett tjejsmeknamn?) och hans svenske mor är urusla skådisar.. Antingen det eller så har de fått order från Lucas att helt dölja sina känslor.. Jag fick aldrig känslan av att alla dog.. Kanske en eller två, men knappast alla (Sebulba dog t.ex. inte)..

"Verkligen karismatisk skurk, hörrö. Han har typ fyra repliker, och de är alla ointressanta. Dessutom är han för billig."
Fullständigt medhåll.. Hatade honom från första början.. Jag blev förvånad när jag hörde honom prata.. Hade för mig att han inte sade ett smack först..

"Dessutom är det för mycket karatesparkar i fäktningsscenerna."
Inget jag irriterade mig på, förutom att det var några menlösa sparkar och hoppar.. Värre var det väl med Obi-wan och hans strider med robotarna? Bara flashiga attacker och vissa robotar var som dockor som inte ens bjöd till motstånd.. Ta det exemplet med roboten som nästan backade in i Obi-wan..

"Ständigt dessa snabba klipp mellan onödiga scener!"
Små scener var med i de gamla filmerna också.. Vissa är underbara, som när Jabba puttar ner en liten varelse från hans "balkong".. Såna scener är underbara och jag tycker det borde funnits med en eller två till..
"Man tror nästan det, hela filmen är grovt tillyxad med små scener där skådespelarna som oftast bara får säga förklara varför man ska åka hit eller dit i nästföljande scen."
Tycker PM klarar det bättre än SoR-filmen iaf..

"Kunde man inte ha löst det på ett snyggare sätt? Kunde man inte ha etablerat Darth Maul på ett snyggare sätt än ett korkat ökenanfall som inte leder till något?"
Ja.. Det är som om "Plupp! Här stoppas det in en random encounter".. Enligt standard ska onding och goding mötas innan slutstriden och så bjöd även seden för PM.. Däremot brukar godingen få stryk första mötet.. Första kampen var helt ointressant.. Det var däremot häftigt att man fick se de slåss från rymdskeppet.. Jag hade själv tyckt att det varit en otroligt ball grej om detta hade hänt under ett rollspelsmöte.. Tänk.. Två krafter dundrar samman och de övriga spelarna kan bara sitta och titta (höra) på och med spänning följa hur RP:n kämpar för sitt liv..

"Jabba the Hut som härskare över en planet? Bejublad härskare, dessutom? Bläää! Han ska vara en ful gangster som gömmer sig undan allmänheten i sin grotta! Dessutom ska INTE "hutterna" vara ett folk som ALLA är gangstrar. Det suger."
Jag tycker det var en ball grej.. Jabba har alltså förlorat makten i de senare filmerna och tvingas leva relativt undangömd.. "Hutterna" är inte ett folk utan bara ett samlingsnamn, precis som "The James gang" med Jesse James i spetsen eller "The cowboy gang" med old man Clanton i topp...

"Det är ett krig på tre paralella plan; dels är det ett fältslag på gång mellan en primitiv armé och en högteknologisk styrka /.../, dels ett storskaligt krigande i rymden"
Reflekterade över detta också.. Själv skulle jag hellre velat se lite mer av rymdstriden och varför, varför var just Ani tvungen att spränga skeppet? Nog för att de sade att han var en stjärnpilot i 4:an, men de sade aldrig att han var det medan han var en barn.. När han flygande från det exploderande skeppet skrek ut sin lycka så reagerar ingen över att det är en unge, utan alla är bara tacksamma och puttenuttlyckliga..
Som Weird Al Yankovic sjunger:
<PRE> We all fought in that epic war
And it wasn't long at all before
Little Hotshot flew his plane and saved the day</PRE>
Kunde det inte vara någon general i de gamla filmerna (nu kanske bara korpral) som tog ett eget initiativ och räddade allt.. Han skulle kanske kunna bli räddad av Ani genom att barnet skjuter ner ett skepp bakom korpralen.. Fast det kanske är för lång tid emellan filmerna?
Och hur kommer Ani ta det att han faktiskt dödade rätt många levande varelser? Får han mörkerpoäng för det? Är det upplägget varför han blir ond i 4-6:an?

"Kommentatorn i podracet
är inte rolig.
"
Rolig grej att han har två huvuden som skötte kommentarerna.. Däremot inte att det ena huvudet var en amerikansk sportkommentator..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar varför Lucas inte rådfrågade honom innan han gjorde filmen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tänk vad du kan![ANT]

Det borde vara straffbart att rita så bra!/images/icons/tonguea.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mmmja..

Rising: "Jabba the Hut som härskare över en planet? Bejublad härskare, dessutom? Bläää! Han ska vara en ful gangster som gömmer sig undan allmänheten i sin grotta! Dessutom ska INTE "hutterna" vara ett folk som ALLA är gangstrar. Det suger."

Han: Jag tycker det var en ball grej.. Jabba har alltså förlorat makten i de senare filmerna och tvingas leva relativt undangömd.. "Hutterna" är inte ett folk utan bara ett samlingsnamn, precis som "The James gang" med Jesse James i spetsen eller "The cowboy gang" med old man Clanton i topp...


Den där lilla snigeln kanske var jabba? Han bredvid? Det skulle vara rätt tufft om den stora var hans farsa.. /images/icons/smile.gif
Instämmer i att Anakin var töntig. Jag hade gillat om han var lite mer fundersam och ensam. Hmm, alla kan ju inte få sin vilja fram.. Men jag tycker ändå att det var dåligt att Anakin fixade allt av en slump, och dessutom ser allmänt töntig ut.. /images/icons/wink.gif

Jar-Jar skulle väl vara helt okej, visst, comic relief, men jag tycker han är FÖR överdriven. Äh, det kanske bara är jag som har vant mig vid C3PO.. Gillade kidsen honom eller? Äh, jag menar han behöver väl inte vara konstant bortgjord?

Darth Maul är okej tycker jag.
Kommentatorns två huvud gillar jag själv INTE, verkar helt genomskinligt lixom.. Varför måste det finnas sådana varelser nu? Bara för att dom ska ha en kul kommentator? Fast Han gillade ju det, så där ser man.. /images/icons/smile.gif

Och alla dör i pod-racet. Nästan. 3 överlevande iallafall.. (Varav 2 fortfarande kraschade med sina pods.. En enda okrashad pod i slutet alltså..)

Detta kanske är samma anledning som att folk klagar på Chronopia? (Man har fläskat på för mycket, så har var det inte meningen att det skulle vara, osv, osv.) För att avsluta vill jag säga att jag inte heller gillade mitokloriderna.. /images/icons/frown.gif
 
Top