Nekromanti Star Wars (mest en fråga om pris)

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Jag är kassör i en rollspels förening som heter Vkrok och nu senast tog vi beslut om att vi skulle införskaffa Star Wars rollspelet. Själv har jag bara hört talas om det lite smått och läst en del på någon enstaka forumstråd.

Men det jag uppfattat så här långt är:
Det finns tre utgivna versioner, varav två inte är i tryck längre.
Först har vi ett Star wars som hade D6 system och ett svenskt Stjärnornas krig. Dessa två är inte i tryck längre.
Sedan har vi en D20 variant.

Mina frågor är som följande:

Vad är rimiligt pris för dessa tre (exempelvis på en auktion så att man inte sitter där och bjuder som en tok utan att ha en aning om vad man får)?
Vad skiljer dem åt?
Är det någon version ni rekomenderar varmt, alternativt avråder bestämt ifrån?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Innan något hatermiffo hinner före...

...vill jag varmt rekommendera d20-utgåvan. Reglerna är ofantligt tillfredsställande, boken är snygg och läcker. Dessutom pumpas supplementen till den ut i vad som förefaller vara en bra takt. D6-utgåvorna är som kontrast ur tryck och därmed illa stödda. Sedan kan man ju tycka vad man vill om reglerna i dem, men för att föregå med gott exempel tänker jag inte ägna mig åt några yvigare vidlyftigheter på det ämnet, som ju trots allt är en smakfråga.

Nej, köp Star Wars d20, få ett bra rollspel i snygg hårdpärm och bli lycklig. För alltid! Ny kostar grundboken antagligen i snåret 300 spänn i handeln, och det är värt vartenda öre. Vad de gamla böckerna kostar vågar jag inte spekulera i, men det är antagligen för mycket.


/Feliath - återstår att se om jag faktiskt hann före
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Innan något hatermiffo hinner före...

Jo. d20-versionen är onekligen stilig! Om den är bra lämnar jag därhän, jag får en obestämd känsla av att det är grottröj med ljussabel mot orcher i vita rustningar så snart jag kommer i kontakt med D&D-reglerna.

Den svenska D6-versionen är vad som populärt kallas "raritet" numera, dvs den är dyr för att en massa samlare vill ha den i sina klimatkontrollerade valv. Den är i sig dock rätt bra, och jag föredrar dess regelsystem framför det i D&D-versionen.

Den engelska D6 har jag inte sett mycket av irl, men reglerna är ju de samma som i den svenska, dock så är böckerna mer påkostade.

"Nackdelen" med de gamla D6-versionerna är att det inte finns material till episod 1-3 för dem, något som inte hindrar en driftig spelledare.. men en del vill ju ha det officiellt i tryck innan de vill spela med det.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Innan något hatermiffo hinner före...

"Nackdelen" med de gamla D6-versionerna är att det inte finns material till episod 1-3 för dem, något som inte hindrar en driftig spelledare.. men en del vill ju ha det officiellt i tryck innan de vill spela med det.
Brist på gungans ses i de flesta kretsar endast som en fördel.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Innan något hatermiffo hinner före...

(...) jag får en obestämd känsla av att det är grottröj med ljussabel mot orcher i vita rustningar så snart jag kommer i kontakt med D&D-reglerna.
Och det skiljer sig från filmernas stämning hur?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Innan något hatermiffo hinner före...

Ja jag tänker väl eftergå med gott exempel och inte klanka ned på något speciellt system. Däremot finns det gott om bra tilläggsmoduler till bägge. Jag hänvisar främst till detta inlägg för tips på mycket bra köp.

//erik. har svårt att inte skriva något negativt om... *****censurerat av WoC*******
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Såtillvida ni inte hyser nån slags d20-aversion så rekomenderar jag att ni skaffar just den versionen. Den största anledningen till detta är att det finns en hel drös med publicerat material (och mer är på väg), till skillnad från de gamla versionerna som (hur många anhängare de fortfarande än har) är döda och begravna sedan länge.

/Anders
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Innan något hatermiffo hinner före...

Men jag menar _verkligen_ som orcher... korta, rustningen på sniskan och allmänt tjattrande. Stormtroopers är (även om de är helt värdelösa på att slåss) disciplinerade och har en attans puts och studs.

En Jedi är IMO något förfinat och tja.. bra och trevligt. Medan med D&D reglerna så reduceras han till en fighter som håller på med en massa tricks.

Antar att skillnaderna mest ligger i att jag efter många D&D-pass har börjat associera reglerna med spelvärlden/arna.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Innan något hatermiffo hinner före...

Men jag menar _verkligen_ som orcher... korta, rustningen på sniskan och allmänt tjattrande.
Okej... fast det låter som R2-D2 upp i dagen. :gremgrin:

En Jedi är IMO något förfinat och tja.. bra och trevligt. Medan med D&D reglerna så reduceras han till en fighter som håller på med en massa tricks.
Jag erkänner min okunskap vad gäller bok- och seriefloran, men filmernas jedi är väl tämligen på pricken fighters med en massa tricks. Visst, de är passiva och tillbakadragna när de är...passiva och tillbakadragna, som alla andra. Men kommer det en skurk är det svish och hopp och bang som gäller.

Men får du ovälkomna vibbar av regelstrukturen är det absolut skäl nog att låta bli att använda den.

(irrelevant mikroediting)
 
Top