Nekromanti Star Wars: läsvärda böcker?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Några fler Star Wars-filmer kanske vi inte kan räkna med på ett tag, men som bekant finns det en stor mängd böcker att roa sig med. Frågan är: vilka böcker är egentligen läsvärda? Och vilka utspelar sig tidsmässigt "närmast" filmerna? Det finns ju en uppsjö av romaner, så hjälp mig att sålla ut guldkornen!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Och vilka utspelar sig tidsmässigt "närmast" filmerna?

Romanversionerna av dem, förstås - de utspelar sig under filmerna. (-:

Har inte läst så mycket av de där själv, men enligt senaste Fenix ska Timothy Zahns romaner vara bättre än de flesta andra.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Shadows of the Empire utspelar sig mellan Empire Strikes Back och Return of the Jedi.

Truce at Bakura utspelar sig strax efter Return of the Jedi.

Marvels klassiska Star Wars-serie utspelar sig mellan A New Hope och Return of the Jedi.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Har inte läst dem

Tja, utom klassiska Marvel-serien. Och den... varierade. Jag älskade grejen med Shira Brie och den kejserliga armadan. Den var ärke-Star Wars, hade en cool och lurig ståry och världens mest Vader-iga Darth Vader.

Amiralen för den kejserliga flottan som just fått pisk: "Jag kan inte ta på mig skulden för vad som har skett, men flottan var mitt ansvar. Straffa mig gärna."
Vader: "Oj. Mod och självständigt tänkande. Det har just räddat livet på er. Ni kommer att få fortsätta att tjänstgöra i kejserliga flottan... löjtnant."
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Några fler Star Wars-filmer kanske vi inte kan räkna med på ett tag, men som bekant finns det en stor mängd böcker att roa sig med. Frågan är: vilka böcker är egentligen läsvärda? Och vilka utspelar sig tidsmässigt "närmast" filmerna? Det finns ju en uppsjö av romaner, så hjälp mig att sålla ut guldkornen!"

Tja, de som ligger närmast filmerna är Shadows of the Empire (som utspelar sig mellan Empire Strikes Back och Return of the Jedi), Truce at Bakura direkt påföljande Return of the Jedi, Cloak of Deception och Rogue Planet mellan Episode I och II, en uppsjö Clone Wars - romaner (mellan Episode II och III), och Han Solo - trilogin av A.C.Crispin (mellan Episode III och A New Hope).

Guldkornen är rätt få, dessvärre, men de som är bra är läsvärda. I min bok är de som följer:

* X-Wing Wraith Squadron - serien (en uppföljarserie till den undermåliga Rogue Squadron - serien). Underhållande böcker i vilka gapskrattet dock ofta fastnar i halsen.
* Han Solo - trilogin av AC Crispin. Space-pulp, och kittet som sammanfogar Expanded Universe med filmerna. Snabb, fartfylld och underhållande.
* Han Solo - serien av Brian Daley. Rymdpulp, och hur underhållande som helst. Den osar verkligen gammal Star Wars, och det må vara hänt eftersom det var en av de första bokserier som tilläts gå under Star Wars varumärke.
* Timothy Zahns Thrawn-trilogi (består av Heir to the Empire, Dark Force Rising och The Last Command). Mycket läsvärd militär scifi, med trevlig tolkning av våra hjältar.
* Dark Empire (grafisk roman). Den må vara lite ojämn, men äntligen får vi se hur STORT Star Wars - universat är.
* Specter of the Past och Vision of the Future. Zahn fortsätter leverera ett par ytterst läsvärda tillskott till Star Wars.

...och resten besitter varierande skräpfaktor. Justja, "Tales from..." antologierna kan vara värda att köpa; de är oftast bra också. Jag rekommenderar Tales from the Empire och Tales from the New Republic.

--Björn, tipsar
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Tja, Truce At Bakura...

...är rent ut sagt frånstötande kass. Den luktar ompaketerat Star Trek - avsnitt lång väg, och hela plotten baserar sig på ännu en instans av kardinalmisstag A1. Med andra ord, man introducerar en ytterligt patetisk alien-ras som inte kan hota en fluga, riktar dem mot en planet som knappt besitter ett försvar, och låtsas sedan att konflikten har någon form av relevans på det galaktiska planet.

Shadows of the Empire är bättre, men jag skulle fortfarande inte rekommendera den. Boken är en tie-in till spelet, och det märks.

--Björn
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Timothy Zahn

Jag har läst några stycket starwars böcker och det enda läsvärda finns i Timothy Zahns böcker. De andra är generellt sugdåliga.

Sedan tycker jag att du bör spela spelet Jedi Outcast för den underbara dialogen och tuffa starwars-känslan.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,002
Location
Bureå
Marvels klassiska Star Wars-serie utspelar sig mellan A New Hope och Return of the Jedi.
Nja - den fortsätter faktiskt efter ROTJ, och berättar om hur galaxen invarderas av en ras som kallas nagaier.

/Bey
 
Top