Nekromanti Star wars-kampanj

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Jag har planerat att speleda en kampanj till SWd20. Jag har en ungefärlig bild av hur det hela ska va. Men jag behöver ändå rätt mycket hjälp och förslag. Om jag börjar med att kort presentera rollpersonerna.

Syub Nunb är en sulustanmekaniker (techspeialist lvl.3) och andre styrman på smugglarskeppet stardust. Han är en väldigt duktig mekaniker men annars finns det inte så mycket att säga om honom.

Fandomar Fling är en itoriansk köpman (noble lvl.3). det är han som sköter det mesta av snacket.

Kreshnuk är en quarren som livnär sig som prisjägare (soldier lvl.3/scout lvl.1). Han är en iskall mördare med en väldigt tragisk bakgrund. Han är ägare av den tvåsitsiga Z-95 Headhuntern Blablashko. Med sig har han också sin son Kreshnuk den yngre som han ”ogillar på ett kärleksfullt sätt”.

Bill Abong är smugglare (scoundrel lvl.4) och kapten på skeppet Starrdust. han är duktig pilot och hyfsad skytt.

Hannis ”Wacko” Sillar är doktor/knarklangare (techspesialist lvl.3/soldier lvl.1). han är swoop racing fan och är en hyfsad duktig läkare.

Kantado är en jedipadwan (jedi consular lvl.4) som kämar för att en dag bli upptagen som fullvärdig riddare. Han har dock visat sina svagare sidor och hans spelare har gång på gång pratat om att gå över till den mörka sidan. Den här kampanjen har jag tänkt sk kretsa kring honom och sätta honom på prov.

Vi har redan spelat några äventyr. Däribland äventyret i secrets of tatoine och det i secrets of Nabo. Sista gången som Kantado såg sin mästare var på coruscant där mästarn sa att han var tvungen att resa för att ta reda på olika saker (han var väldigt vag). Sedan dess har Kantado tillsammans med de andra i gruppen tagit på sig olika uppdrag från en senator vid namn Alastar Tren. De har också varit med och slagits i motståndsrörelsen i Nabo och var med när det blev befriat från handelsfederationen.

Kampanjen ska bestå av två parallella historier eller två handlingar. Den ena ska fokusera på Kantado och den andra på resten av gruppen. Det ska börja med att Kantado nås av budskapet att han måsta fara till Coruscant och infinna sig hos jedirådet. Där får han veta att hans mästare dött och att han nu kommer få en ny mästare som ska hjälpa honom slutföra sina studier. Frågar han om sin förre mästares död får han bara vaga svar. De säger att han undersökte något men att han har varit väldigt hemlighetsfull i sitt sökande. Jedirådet vet mer men vill inte yppad det (mer om det senare). Kantado får inte tid att göra några efterforskningar utan skickas istället iväg med sin nya mästare på ett uppdrag. Men under sina uppdrag ska han i drömmarna gång på gång känna mer än höra ett rop på hjälp. Han känner igen det och upptäcker snart att det är hans forna mästare. Men hans nya mästare avfärdar det med att kraften spelar honom ett spratt eller liknade. Men han fortsätter känna ropet på hjälp och kommer att göra det tills han beslutar att ta saken i egna händer. Han nya mästare kommer att förbjuda honom att göra några efterforskningar och kommer säga att han måste fokusera sig på sin träning.

Tillslut kommer han förhoppningsvis att vända sig från sin nya mästare och börja göra efterforskningar på egen hand. Han får då fram att hans forne mästare har besökt en rad olika planeter sedan de skildes åt men sedan får han inte reda på något mer. För att få reda på något mer så måste han besöka dessa planeter. Och för att lyckas så måste han få hjälp från sina forna reskamrater (de andra spelarna).

Det som hänt Kantados förra mästare är att han fick på något sätt nys om någonting som han blev väldigt nyfiken på. Men det var farligt och han fick inte tillåtelse av jedirådet men han beslöt sig ändå att ta reda på mer. Men han tyckte det var för farligt för Kantado så han lämnade honom för att ta reda på mer och sedan återvända. Han har nu hittat det han sökt och det har fått honom att gå över till den mörka sidan. Han kontaktar nu sin forna lärling genom kraften för att han ska söka upp honom och på nytt bli hans lärling. Jedirådet vet att han mästaren forfarande lever men det säger inget till Kantado för att de är rädda att han ska gå samma väg.

Vad beträffar de andra i gruppen så ska de hjälpa Kantado på sina egna sätt. Syub Nunb och Bill Abong har till exempel ett rymdskepp som man kan färdas i. Hannis Sillar har kontakter i undre världen som kan hjälpa. Fandomar Fling är skicklig förhandlare och har mäktiga kontakter. Krechnuk är alltid bra att ha för han är jäkel på att skjuta och några extra blasters skadar aldrig.

Medan sökandet efter Kantados förra mästare pågår så har jag tänkt mig att en parallell handling ska pågå så att de andra spelarna inte sitter sysslolösa. Under ett äventyr har de nämligen kommit över en robot. De köpte den av en grupp jawas på tatoine. Det jag har tänkt mig är att roboten ska vara mycket eftertraktad av olika grupper. Eftersom den har något som de vill ha. Det kan till exempel röra sig om att den en gång varit i tjänst hos någon form av organiserad brotts… eller ja en crime lord helt enkelt. Och att den har värdefull information lagrad i dess minne. Jag har också tänkt mig att en grupp frigjorda robotar vill läga vantarna på de men jag har inte kommit på varför.

Jad et är ungefär så här långt som jag har kommit i min planering. Men nu behöver jag lit hjälp och synpunkter. Inlägget kanske har varit lite luddigt och osammanhängande och jag behöver er hjälp att fylla i luckorna. Vad var det som mästaren hittade? Var det en gamalt tempel tillägnat den mörka sidan av kraften eller var det rent av en person som fick honom att lämna vägen som jedi? Hur ska jag få in de andra karaktärerna i berättelsen? Den här roboten vad är det han vet vilka är det som vill åt honom och varför?

All hjälp och synpunkter är välkommna
 
Top