Nekromanti Star Wars-frågor angående ljussablar och kloner

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
För några dagar sedan såg jag och några kompisar episod 2 ännu en gång. Två frågor förbryllade oss, och eftersom vår lokala Star Wars-guru inte var eller är i närheten tänkte jag fråga er om ni kan räta ut våra funderingar.

fråga 1: Vad har Jedis ljussablars färg för betydelse, om någon? Jag trodde att det hade att göra med vad de jobbade med.

fråga 2: Jag påstod att klonerna och Kapten Tycho (hette han så eller?, hursomhelst den Nya Zeeländska säkerhetsansvarige som är med i början av filmen) är identiska. Är det sant?, och i sådana fall betyder det att kaptenen är en klon?

någon som kan försöka hjälpa mig lite :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"fråga 1: Vad har Jedis ljussablars färg för betydelse, om någon?"

Skurkar har hittills bara haft röda ljussablar, medan hjältar har grön eller blå ljusvärja. Observera att Mace Windus ljusvärja är ett undantag med en purpurfärgad klinga.

"fråga 2: Jag påstod att klonerna och Kapten Tycho (hette han så eller?, hursomhelst den Nya Zeeländska säkerhetsansvarige som är med i början av filmen) är identiska. Är det sant?"

Nej. Klonerna är identiska med Jango Fett minus ärren. Kapten Typho spelas av Jay Laga'aia, medan Jango Fett spelas av Temuera Morrison och klonerna av Bodie Taylor.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Skurkar har hittills bara haft röda ljussablar, medan hjältar har grön eller blå ljusvärja. Observera att Mace Windus ljusvärja är ett undantag med en purpurfärgad klinga.
Det visste jag, men finns det något som avgör ifall man får en grön, blå eller lila sabel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det visste jag, men finns det något som avgör ifall man får en grön, blå eller lila sabel?"

Tror faktiskt inte det. Skulle väl vara designerns åsikt.

I några av TV spotsen för Attack of the Clones så benämns Mace Windus lila ljusvärja som "electrum light saber", medan Anakins och Obi-Wans gröna respektive blå benämns som "crystal light saber". Men det tror jag är det enda som någonsin sagts i en någorlunda officiell källa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Krångligt släktträd

Klonerna är identiska med Jango Fett
Detta innebär då alltså att Boba Fett (tycker fortfarande att han och Jabba borde byta namn) är son till varenda stormtrooper?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krångligt släktträd

"Detta innebär då alltså att Boba Fett (tycker fortfarande att han och Jabba borde byta namn) är son till varenda stormtrooper?"

Näpp. Boba är (genetiskt sett) tvillingbror till varenda klonsoldat (nån miljon eller så), och Jango. Hur stormsoldaterna förhåller sig till klonsoldaterna vet vi ännu inte.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Krångligt släktträd

Nja... Boba är genetiskt sett tvillingbror till Jango, så långt håller jag med. Däremot vill jag minnas att klonsoldaterna är modifierade på diverse vis, typ för att göra dem lydigare och så.

Och om man vill ha ett krångligt popkulturellt släktträd kan jag rekommendera familjen Summers/Grey.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Re: Krångligt släktträd

Jag tvivlar starkt på att stormtroopers är kloner. Jag menar så här. Klonkrigen tog plats typ över 25 år innan Star Wars och då så krossades klonmästarna till slut. I så fall så skulle soldaterna vara 40-50 år gamla....vilket är alldeles för gammalt för att vara elitsoldat.
Ne, Stormtroopers är troligen rekryterade på det gamla hederliga sättet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krångligt släktträd

"Klonkrigen tog plats typ över 25 år innan Star Wars och då så krossades klonmästarna till slut."

...tja, det vet vi ju inte hur canon det är. Om jag inte minns helt fel så förekommer de uppgifterna mest i det expanderade universat, och det har ju Lucas gjort en del dumheter med, om man säger så.

Jag menar, fram till i våras så trodde ju alla att klonerna var onda hejdukar (under just klonmästarna), men plötsligt så visade det sig att de slogs sida vid sida med Jedi-orden.

"I så fall så skulle soldaterna vara 40-50 år gamla....vilket är alldeles för gammalt för att vara elitsoldat."

...såvida inte Imperiet klonar själva utan att tala om det för någon annan. Och det skulle inte förvåna mig en centimeter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Krångligt släktträd

Boba är genetiskt sett tvillingbror till Jango, så långt håller jag med.
Och det gör det enklare?!?!

Då är han ju inte bara sin egen far, han är dessutom sin egen son, dessutom borde det fakum att de har samma far göra dem till bröder! Hade det inte varit för att han var klonad så skulle han gjort skäl för titeln "Motherfucker"!

Jag är förvirrad... :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krångligt släktträd

"Då är han ju inte bara sin egen far, han är dessutom sin egen son, dessutom borde det fakum att de har samma far göra dem till bröder! Hade det inte varit för att han var klonad så skulle han gjort skäl för titeln "Motherfucker"!"

"Om man har sex med sin egen klon, är det då incest eller onani?"

"Jag är förvirrad... "

Gör det enkelt för dig. Boba och Jango är bröder, och Jango är Bobas förmyndare. Varför krångla till det mer än så?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Krångligt släktträd

"Om man har sex med sin egen klon, är det då incest eller onani?"
Antagligen.

Gör det enkelt för dig. Boba och Jango är bröder, och Jango är Bobas förmyndare. Varför krångla till det mer än så?
Var är underhållningsvärdet i det? Det är ju ungefär lika kul som att ha sex med sin egen klon...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krångligt släktträd

"Var är underhållningsvärdet i det?"

...jag tror att vi har något annorlunda definition på "underhållningsvärde". Jag ser till exempel föga underhållningsvärde i dina, Black Dwarfs och Skuggvargs OT-mastodonter (Storugglas och Kvantes icke att förglömma heller).

" Det är ju ungefär lika kul som att ha sex med sin egen klon..."

...det låter som att du har personlig erfarenhet av det. Hur är det? :gremwink:
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Krångligt släktträd

Varför klonar dom inte en jedi, sith lord eller annan någon riktig grymming. Du känns som det skulle vara det smartaste att göra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krångligt släktträd

"Varför klonar dom inte en jedi, sith lord eller annan någon riktig grymming. Du känns som det skulle vara det smartaste att göra."

För att det inte skulle hjälpa.

En jedis förmågor kommer inte automatiskt, utan tränas sedan barnsben (typ treårsåldern) i tjugo år eller så innan man genomgår slutprovet och föräras med titeln jedi-riddare. Att klona en jedi skulle hjälpa föga, eftersom träningen skulle utebli. Inte heller går det att accelerera träningen eller uppväxten - det tar tjugo år att bli jedi, vare sig man vill eller inte. Det finns också risk för en biologisk flaskhals, om det plötsligt bara finns en massa Qui-Gon Jinn-kloner men inga andra jedis.

Dessutom så finns det en del saker i Expanded Universe (närmare bestämt i den sista boken i Heir to the Empire-serien, The Last Command) som säger att man inte kan odla kloner hur som helst, och speciellt inte av Kraftkunniga personer - Kraften råkar i brutal rundgång hos klon och original.

Slutligen, det är så dyrt att tricka in femtielva kloner av samma person i bild samtidigt. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Krångligt släktträd

...jag tror att vi har något annorlunda definition på "underhållningsvärde". Jag ser till exempel föga underhållningsvärde i dina, Black Dwarfs och Skuggvargs OT-mastodonter (Storugglas och Kvantes icke att förglömma heller).
Smaken är som baken, den stinker.

Skämt åsido så brukar jag försöka hålla ner OT-subtrådarna till två inlägg från min sida, och jag försöker där det går att behålla en rollspelsvinkling på det.

...det låter som att du har personlig erfarenhet av det. Hur är det?
Ingen aning. Olagligt?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Star Wars-frågor angående ljussablar och klone

I några av TV spotsen för Attack of the Clones så benämns Mace Windus lila ljusvärja som "electrum light saber", medan Anakins och Obi-Wans gröna respektive blå benämns som "crystal light saber". Men det tror jag är det enda som någonsin sagts i en någorlunda officiell källa.

Som jag hade förstått det (men jag hade tydligen fel i Windus fall) är alla jedis ljussablar konstruerade med en viss kristall och det är denna kristall som avgör färgen på vapnet. Vader och co:s röda vapen bygger inte på kristaller utan på något annat (kanske electrum lightsabres då). Men vad vet jag...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Star Wars-frågor angående ljussablar och klone

"Som jag hade förstått det (men jag hade tydligen fel i Windus fall) är alla jedis ljussablar konstruerade med en viss kristall och det är denna kristall som avgör färgen på vapnet."

Att kristaller är inblandade på något sätt är officiellt - i romanen Return of the Jedi bygger Luke ihop en ljusvärja i Bens stuga på Tatooine, innan han skickar bort droiderna till Jabba, och där används en kristall. Så att kristaller används är officiellt och "canon".

Detta har sedan byggts ut i Expanded Universe (med början i Star Wars d6) som att man använder en särskild kristall för att fokusera strålen. Frekvensen i svängningen i kristallen skulle avgöra färgen på strålen. I diverse serier så etableras idén att de bästa kristallerna kommer från Adega-systemet, men de kan också skapas artificiellt, men blir då inte lika bra. Detta är dock på sin höjd "endorsed".

Och nu har Lucas slängt in sin fula nuna igen, och tydligen är idén med kristaller inte allenarådande numera. Nu går det tydligen att använda andra material.
 
Top