Nekromanti Star Wars for dummies

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag såg SW episode I idag för första gången. Jag tyckte att det var en väldigt kul film. Detta förmodligen på grund av att jag hade extremt låga förväntningar. Nu har jag lite frågor angående star wars-universumet och till viss del om det nya rollspelet.

1. Om jag fattat allting rätt så ska det göras 5 filmer till: episode II, III, VII, VIII och IX. Stämmer detta och när kommer dessa filmer i så fall?

2. Krille skrev i Sci-Fi rollspelsforumet att det nya rollspelet innehåller information om "världen" både före och efter filmerna. Var kommer denna information ifrån? Jag vet att det finns en massa böcker som utspelar sig i SW-universumet. Är dessa officiella? Och om det finns så mycket information borde man inte då kunna lista ut vad de nya filmerna kommer att handla om? Finns det en förutbestämd historia i SW-universumet som filmerna måste hålla sig till?

3. Är det samma kille som spelar senator Palpatine/kejsaren i både Episode I och Jedins återkomst? Han såg ju mycket äldre ut i Jedins återkomst än i episode I.

Mvh

Willie - som är lite sugen på det nya rollspelet

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Om jag fattat allting rätt så ska det göras 5 filmer till: episode II, III, VII, VIII och IX. Stämmer detta och när kommer dessa filmer i så fall?"

Episode 2 är i post production just nu. All huvudsaklig inspelning är klar. Vad som är kvar är pick-up shots, specialeffekter, ljud, musik, färgkorrigering etc - dvs det som tar tid. Räkna med ett år till, minst.

Episode 3 finns bara som synopsis och eventuellt halvfärdigt manus i George Lucas kassaskåp. Om takten hålls borde den komma ca 2006.

Episode 7-9 var planerade från början, men mycket av idéerna kring dessa har redan bakats in i episode 4-6 (speciellt 5 och 6). Ingen vet, inte ens George Lucas, om de någonsin kommer att spelas in.

"2. Krille skrev i Sci-Fi rollspelsforumet att det nya rollspelet innehåller information om "världen" både före och efter filmerna. Var kommer denna information ifrån? Jag vet att det finns en massa böcker som utspelar sig i SW-universumet. Är dessa officiella? Och om det finns så mycket information borde man inte då kunna lista ut vad de nya filmerna kommer att handla om? Finns det en förutbestämd historia i SW-universumet som filmerna måste hålla sig till?"

Det som är officiellt är a) filmerna, b) romanerna baserade på filmerna samt c) radioteatern baserad på filmerna. Allt annat som släpps i serie-, spel- och bokväg är i bästa fall är "endorsed" av Lucasfilm, dvs godkänt men inte officiellt. Majoriteten av dessa böcker, filmer och serier utspelar sig samtidigt med episode 4-6, efter episode 6, samtidigt som episode 1 eller några tusen år före filmerna. Det går alltså inte att lista ut handlingen i episode 2 och 3 med ledning av detta. Dessutom hade det inte varit officiellt.

Utefter filmer, böcker och radioteater kan man få fram en officiell tidslinje, men den är tämligen grov och tar i stort sett bara upp det som händer våra huvudpersoner. Luckorna har till viss del fyllts av icke-officiellt men godkänt material, men Lucas förbehåller sig rätten att köra över allt sådant material efter eget godtycke.

Ett typexempel på detta är C-3P0, som enligt det icke-officiella men godkända materialet var ca 150 år gammal. När Episode 1 kom visade det sig att han byggts av Anakin och således var ca 40 år...

"3. Är det samma kille som spelar senator Palpatine/kejsaren i både Episode I och Jedins återkomst? Han såg ju mycket äldre ut i Jedins återkomst än i episode I."

Darth Sidious, senator Palpatine och Kejsaren (i den mån de nu är olika personer - det finns en jefla massa indicier som pekar på att de är samma person) spelas alla av Iain McDiarmid. Orsaken till att han är bra mycket äldre i Jedin är att det har gått en herrans massa år mellan Episode 1 och Jedin - ett fyrtiotal eller så...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Darth Sidious, senator Palpatine och Kejsaren (i den mån de nu är olika personer - det finns en jefla massa indicier som pekar på att de är samma person) spelas alla av Iain McDiarmid. Orsaken till att han är bra mycket äldre i Jedin är att det har gått en herrans massa år mellan Episode 1 och Jedin - ett fyrtiotal eller så...

alltså: I nya filmen är han tjugo år äldre men spelar fyrtio år yngre? Hur har de lyckats med nåt sånt??

/A
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Tackar! (nt)

Öppnar ni detta dokument fast det står nt i rubriken kommer ni att drabbas av en hemsk förbannlse. Förbannelsen gör att ni kommer fumla alla era slag när ni spelar rollspel. Enda sättet att häva förbannelsen är att ni betalar 1000 kr till mig. Maila mig för kontonummer!

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Ang. de omryktade filmerna episode 7-9 så har jag för mig att Lucas faktiskt har dementerat de ryktena. Dessvärre/images/icons/wink.gif

Melius frangi quam flecti
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
"<EM>det nya rollspelet innehåller information om "världen" både före och efter filmerna det nya rollspelet innehåller information om "världen" både före och efter filmerna</EM>"
WoC måste vara dumma i huvudet om de inte "snor" info. om världen från filmerna. G. Lukas ord borde vara lag angående den världen. Det finns redan mycket ute om SW-universumet, det mesta påhittat men oftast från en grundidé i filmerna. Alltså en ras/planet som finns i filmerna står mer beskrivet rollspelsböckerna.
Jag antar att Wizard of the Coast gör detsamma.

"<EM>Willie - som är lite sugen på det nya rollspelet</EM>"
Nya SW. Levelsystem och T20. Hmmm...

/[color:green]Han</font color=green> som eg. inte har emot nå't regelsystem, bara världen är sjysst
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Så här ligger de hela till, på riktigt...

1. Om jag fattat allting rätt så ska det göras 5 filmer till: episode II, III, VII, VIII och IX. Stämmer detta och när kommer dessa filmer i så fall?"

Det är riktigt som Krille nämner ovan. Men han glömmer att säga att Episode IV, V och VI är redan inspelade och släppta för c:a 20 år sen. Det hela började 1977, då Lucas (regisör och producent) Blev klar med Episode IV, Star Wars: A New Hope, Stjärnornas krig, anledningen till att han började mitt i själva sagan är enkel. Det fanns helt enkelt inte den utrustningen Lucas ville ha för att filma episode I-III. Episode V (Rymdimperiet slår tillbaka) kom 1980 och episode VI (Jedins återkomst) kom 1983.

Från början var det tänkt att Lucas skulle göra fyra stycken trilogier, från I till XII, men efter ett tag drog han ner det till tre trilogier och nu verkar det som det bara blir två.


"2. Krille skrev i Sci-Fi rollspelsforumet att det nya rollspelet innehåller information om "världen" både före och efter filmerna. Var kommer denna information ifrån? Jag vet att det finns en massa böcker som utspelar sig i SW-universumet. Är dessa officiella? Och om det finns så mycket information borde man inte då kunna lista ut vad de nya filmerna kommer att handla om? Finns det en förutbestämd historia i SW-universumet som filmerna måste hålla sig till?"

Krille har helt rätt även här, men han glömmer den "heliga Star Wars bibeln", en bok som är skriven av George Lucas, där alla händelser är med, allt från dom uråldriga Sithkrigen till de senare Kejsarens återuppståndelse. Den boken är hjärtat av Star Wars sagan.



"3. Är det samma kille som spelar senator Palpatine/kejsaren i både Episode I och Jedins återkomst? Han såg ju mycket äldre ut i Jedins återkomst än i episode I."

Det är samma person. Palpatine, Darth Sidious eller kejsaren är en mycket mäktig Sith (typ mörk Jedi) han har personligen tränat upp Darth Maul och fortsätter även att träna upp Darth Vader (från början Anakin Skywalker)


Tackar för det, från en som pluggat Star Wras i c:a 13 år.


"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Så här ligger de hela till, på riktigt...

Kan man inte säga att Obi Wan tränade Darth Vader också...?
jag vet att det anses som om Anakin "dog" när han blev Darth Vader men det gjorde han ju egentligen inte... men jag vet inte...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Så här ligger de hela till, på riktigt...

Krille har helt rätt även här, men han glömmer den "heliga Star Wars bibeln", en bok som är skriven av George Lucas, där alla händelser är med, allt från dom uråldriga Sithkrigen till de senare Kejsarens återuppståndelse. Den boken är hjärtat av Star Wars sagan.

Vad heter den boken och var kan man få tag på den? Kanske sf-bokhandeln?

Willie - som har beställt nya SW-spelet

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Så här ligger de hela till, på riktigt...

Vad heter den boken och var kan man få tag på den? Kanske sf-bokhandeln?

Nopp, lyckas du få tag i ett sådan ex. kan du skatta dig lycklig och kända ofantliga summor. Jag vet inte riktigt hur många ex de finns, men endast ett par stycken, som George Lucas ger till sina närmsta. Typ Rick (en till producent) o.s.v. Jag tror inte ens huvudpersonerna får en. Tyvärr.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Top