Nekromanti Star Wars D20+Saga/Star Wars D6

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Jag äger och spelar bara Äventyrsspels utgåva av Stjärnornas Krig - rollspelet, och det är ju lite knivigt att få tag på källböcker och annat material från West End Games.

Så min fråga är, finns det några bra källböcker från WOTC som funkar bra till Äventyrsspels/WEG:s Star Wars? D.v.s. som inte innehåller alltför mycket regler utan mer bakgrundsmaterial och liknande. Helt enkelt, vilka böcker rekommenderas? Jag är ganska vilse när det kommer till allt som har med D20-rollspelen att göra...

För övrigt, är det kanske värt att prova på och gå över till Star Wars Saga istället? Vad säger ni som spelat båda?

/Den fula fisken
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag är en av dem som faktiskt föredrar Star Wars D20 framför WEG D6 system. Har dock inte spelat Saga men det verkar mer strömlinjeformat och enklare så det kan nog funka mycket bra.

Däremot finns det inte så många bra kampanjböcker som går att använda rakt av. Visst det finns "Galaxy Guide Outer Rim" och "Core Worlds" som beskriver planeter och system runtom galaxen - dock kände jag att de var ytterst mediokra och inte värda att lägga pengar på.

Äventyret Tempest Feud kan vara värt att skaffa in om man vill köra lite huttkampanj - men var beredd att modda det en aning.

Sedan är ju Dark Side sourcebook och liknande intressant som referensmaterial men som sagt - testa Star Wars Saga vet jag. You might just like it.
 

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Blasphemy said:
Visst det finns "Galaxy Guide Outer Rim" och "Core Worlds" som beskriver planeter och system runtom galaxen - dock kände jag att de var ytterst mediokra och inte värda att lägga pengar på.
Synd, för det är just sådant jag är ute efter.

Blasphemy said:
Sedan är ju Dark Side sourcebook och liknande intressant som referensmaterial men som sagt - testa Star Wars Saga vet jag. You might just like it.
Ja, är lite sugen på det faktiskt. Men samtidigt är jag rätt förtjust i d6-systemet, så det känns på så vis onödigt. Någon annan som föredrar SW Saga?
 

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Den sidan verkar minst sagt användbar, om jag nu får för mig att köpa lite d20-böcker. Tackar! Hade inte sett den förut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kan säga som så här...

Det kommer kanske inte som nån förvåning om jag säger att jag ogillar D20. Hey, jag hatar D20. Jag har ägnat åratal på det här forumet åt att spy galla över D20 i allmänhet.

...men jag gillar Star Wars Saga.

Sure, det har brister...det är fortfarande D20, det har levlar och balansfjanterier och bös, och de helt överflödiga abilities som Wizards av någon bisarr anledning envisas med att hålla fast vid...

Men as Star Wars-känsla goes är det en förbannat imponerande adaption som tillochmed har några narrativistiska inslag i reglerna. Steget från de äldre, och ursugiga, D20 Star Wars-adaptionerna är typ absurt långt. Så skaffa!

- Ymir, rekommenderar
 
Top