Nekromanti Star Wars d20/d6 ??

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Funderar på att utöka rollspelssamlingen med Starwars d20 Revised edition från Wizards.

Frågan är nu, till er som har erfarnehet av detta spel, är det något att ha för mig som tycker att "det gamla" star wars slår "det nya" med hästlängder, med gamla menar jag episode 4-6.

Jag äger redan den gamla d6-versionen från West End/Äventyrsspel.

Är den nya versionen mest "nya star wars" känsla eller är den gamla sköna känslan kvar? Är det ett bra spel? Funkar d20 reglerna bra i Sci-Fi?

Ge mig alla åsikter!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Star Wars d20 innehåller en del bakgrundsinfo som kanske är till nytta. Jag tycker dock att Star Wars d6 bättre förmedlar den särskilda stämningen i episoderna IV och V.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I jämförelsen mellan Star Wars d6 kontra d20 så är det framförallt en sak som jag saknar i d20, och det är friheten och snabbheten när det gäller rollpersoner och spelledarpersoner. I d20 måste man antingen ha allt förberett själv eller stora feta böcker med potentiella motståndare, medan man i d6 kunde nöja sig med den enkla proceduren "2D på alla färdigheter utom spjutspetskunskaperna som är 4D". Man kunde till och med göra en "höglevelskurk" som Darth Vader på mindre än en minut, och det var inte mycket svårare att göra en "höglevelrollperson" heller. Där faller d20 rätt hårt: det är helt enkelt krångligare att göra rollpersoner och spelledarpersoner, och krångligare samt jobbigare att göra högnivåpersoner.

Sen finns det en massa saker i d20 som jag helst vill kapa bort eller designa om helt: attacks of opportunity, en massa stridsfeats, multiple attacks, och så vidare. Men framförallt den där underbara enkelheten när det gäller rollpersoner och spelledarpersoner saknar jag.

---

Det sagt, d20 funkar i space opera, under förutsättning att man kan köpa vad som i brist på bättre får kallas för "d20-metodiken" för spelande. Jag vet inte exakt vad det innebär, men jag är inte kompatibel med den. Jag klarade av att leda en femton månader lång Star Wars d20-kampanj och stämningen var tämligen ofta på topp, men ändå var jag läbbans lycklig när jag äntligen kunde slå igen regelboken för sista gången.

Kampanjen var kul! Stämningen var fin! Men jag orkade inte med reglerna i längden, och jag misstänker att Oldtimer, Dante eller Seter skulle ha klart mycket enklare att hantera dem än vad jag hade, då de redan sitter inne i d20-tänket.

---

Och Star Wars d20 tar upp alla erorna, från Tales of the Jedi till New Jedi Order, inklusive de nya filmerna och de gamla filmerna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Funderar på att utöka rollspelssamlingen med Starwars d20 Revised edition från Wizards.
Frågan är nu, till er som har erfarnehet av detta spel, är det något att ha för mig som tycker att "det gamla" star wars slår "det nya" med hästlängder, med gamla menar jag episode 4-6.
Jag äger redan den gamla d6-versionen från West End/Äventyrsspel.
Stanna med ditt D6, det slår det nya med *infoga stort Star Wars-riddjur här*-längder. Vill du har med bakgrundsinfo så finns det utmärkta böcker på tex www.sfbok.se. De kanske inte är direkt anpassade för rollspel, men som bakgrund duger de fint.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Frågan är nu, till er som har erfarnehet av detta spel

[/ QUOTE ]
Bara den inledande frasen borde avhållit mig från att svara med tanke på att jag inte spelat nått av spelen men icke sa nicke :gremgrin:

[ QUOTE ]
Funkar d20 reglerna bra i Sci-Fi?

[/ QUOTE ]
Nu har jag som sagt aldrig spelat SWD20 men jag kan systemet tillräckligt bra och min åsikt att det borde passa ypperligt till den settingen. Den gamla versionen är väldigt bra den med men en sak som talar för D20-varianten är att det finns en uppsjö publicerat material, medans om du bestämmer dig för att fortsätta med D6 får du sätta på dig hitta-på-mössan.

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den gamla versionen är väldigt bra den med men en sak som talar för D20-varianten är att det finns en uppsjö publicerat material, medans om du bestämmer dig för att fortsätta med D6 får du sätta på dig hitta-på-mössan."

Den gamla versionen har mängder med material, inklusive alla såsböcker för det expanderade universat som den nya versionen inte ens har hunnit täcka. Den gamla versionen har trots allt tio års utgivning att luta sig tillbaka på, medan den nya bara har fem. West End var dessutom tokaktiva utgivare, så den hyllmeter material till Star Wars d6 är inte i närheten av matchad när det gäller Star Wars d20. Nackdelen är att man får leta efter West Ends material, och att det inte tar hänsyn till något Star Wars som gjorts efter 1997.

Det är snarare där som d20-versionens styrka ligger: det produceras material om nytt Star Wars som aldrig täcktes av Star Wars d6, eftersom Star Wars d6 lades ner innan det hann komma.

Eh... jo, just det, en viktig skillnad till: Star Wars d6 är kompativel med hitta-på-mössan. :gremgrin:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
d20 Star Wars är bra.

Om du vill utöka din horisont litegrann när det gäller Stjärnornas krig kan du alltid köpa den nyaste regelboken till d20. Dock krävs mycket mer än den för att du skall få god täckning över den spelvärlden. Om du sitter på en massa material till gamla utgåvan av Star Wars kan du lätt använda det till d20-regelvarianten.

Men annars är Star Wars d20 en mycket sympatisk variant av d20-regelverket, med mycket information från det nypublicerade som Krille skriver.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Funderar på att utöka rollspelssamlingen med Starwars d20 Revised edition från Wizards.

Frågan är nu, till er som har erfarnehet av detta spel, är det något att ha för mig som tycker att "det gamla" star wars slår "det nya" med hästlängder, med gamla menar jag episode 4-6.
Hejsan!

Kul fråga tycker jag, men egentligen svår att ge dig ett svar som passar för just dig.

Jag tänker lite såhär....

Vad tycker du om d20 produkter i övrigt, bra, medel, blä?

Om det är blä så ska du inte köpa SWd20 tycker jag.

Om det är medel så tycker jag det beror på om du har ok med pengar för tillfället eller om det kommer bli ett kännbart hål i plånboken om du köper det.

För SWd6 funkar, det är kul och spännande, stressen i systemet var verkligen nått nytt för mig när jag spelade det när det kom ut, och det kan nog vara lite svårt att få samma tempo i D20, så om det var just jäktet (inte i negativ mening) du föll för, tempot då tror jag på D6

, jag tror inte det är omöjligt att få upp tempot i D20 heller men lite trögare tror jag nog det kommer gå i medeltal.

Tycker du om D20 överlag och SW väldigt mycket så tycker jag det är självklart att du köper D20 SW, om du inte har väldigt dåligt med pengar.

Lycka till

Bombu
 
Top