Nekromanti Star Wars 7 [SPOILERS!]

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Det bästa med filmen var den mycket trevliga mannen som ropade ut "Han Solo dör" precis när filmen skulle börja :D.

Annars tyckte jag den var helt fantastisk! Storyn är exakt samma som i episod 4 men det funkade, men som God45 sa så blir det mer intressant när de vågar göra något eget.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mattias F Bengtsson;n138084 said:
Platserna som hon får se i sin vision är korridoren på Bespin där Luke slogs mot Vader (helt klart INTE hennes egna minnesbilder)



Därefter ser hon hur Luke gör något med R2
Hmmm. Forget I said anything, then. Kraften visar henne bara viktiga saker ur Skywalker-familjens historia.

Mattias F Bengtsson;n138084 said:
Att en ärrad äventyrare och lojal bundsförvant till Skywalker-tvillingarna (i besittning av en förlorad kartbit) av en händelse slår sig ner på samma planet som Rey förts till är lite för mycket slump för min smak.
Ja.

Men det jag inte får ihop är detta: det är Lor San Tekkas röst vi hör i minnesbilden där Rey blir lämnad på Jakku. Men öppningstexterna säger att han precis har hittat kartbiten när filmen börjar. Så... har Luke av någon anledning gömt den nånstans på Jakku, bara för att folk skall få jobba lite för att hitta honom?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Ändå gött med en film som faktiskt håller för den här nivån av spekulationer. Välgjort!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
När det gäller Kylo Ren så är det ju inget som helt och hållet säget att han faktiskt är särskilt stark i kraften, eller ens har en naturlig fallenhet för kraften. Visst, han gör en hel del grejer som man kan få ett intryck av att han kanske är stark... som t.ex när han helt stoppar det där laserskottet i luften, och hur den sedan "hänger kvar" där tills efter han lämnat scenen.

Så Kylo är kanske inte så där himla stark i kraften som sagt... och om han inte helt har en naturlig fallenhet för kraften så kommer han ha behövt kämpa dag ut, dag in, för att ens nå den kraftnivå som han har visat i filmen. Han är kanske starkare än "your average force user"... han är ju trots allt en Skywalker... men i jämförelse med hans morfar, hans morbror, och eventuelt hans mor (det antyds ju lite i de gamla filmerna att hon har potential att bli lika stark som sin bror), så är han kanske "medioker" som bäst.

Så när någon som Rey dyker upp. någon som verkar ha en naturlig fallenhet för det, så krävs det inte allt för mycket för att hon ska nå en nivå där hon har redan gått förbi Kylo.


Samtidigt... för mig verkade det som att Kylo kanske inte har behövt slåss mot någon kraft användare tidigare, åtminstone inte i en liv och död situation. Jag fick en känsla av att de enda motståndare han har haft hit in tills är vanliga soldater av olika slag, folk utan en användbar nivå av kraften. Rey är kanske första gången i hans liv där han haft en chans att verkligen testa sig själv i en riktig strid mot en annan kraftanvändare.

Men som andra sagt, det mer logiska här, vid det här laget i filmen, när Rey tar an Kylo, så har ju Kylo ådragit sig multipla skador redan... varav åtminstone en av dem var rätt rejäl. Men som sagt, lite av det jag sagt kan nog spela lite roll i det hela också kanske.


Medan jag skrev om detta så fick det mig att tänka på en trailer (se nedan) för den senaste expansionen till mmo'et Star Wars: The Old Republic... den trailern är en av de bästa grejer som jag har sätt när det gäller Star wars. Man får en hel story, en hel film (eller flera), en början, mitt, och ett slut, och en antydan till en uppföljare, på 4 minuter. Efter jag sätt den första gången för ett halvår sedan, så såg jag den om, och om, och om igen, och har kollat på den igen lite då och då sedan dess... två gånger nu innan jag skrev detta stycket. Där finns så mycket där, för när man börjar gräva i lagrena av storyn, försöka läsa in på vad scenerna försöker säga, lyssna på vad naratorn säger, titta på cause and effect, på vad som kan hända när någon inte är lika stark som en annan... ja... som sagt... det är något av det bästa jag har sätt när det gäller star wars. Det fick mig att vilja se en film gjord på den trailern. XD

Star Wars: The Old Republic - Knights of the Fallen Empire - “Sacrifice” Trailer
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fridigern;n138100 said:
Ändå gött med en film som faktiskt håller för den här nivån av spekulationer. Välgjort!
Hmm, nåja - det mesta som lett till spekulationer av det här slaget i SW-serien, är alla inkonsekvenser och infall i manusskrivandet som ägt rum, under de decennier som filmsagan utvecklats, genom dussintals olika människors bidrag.

En gång i tiden försökte George Lucas sig på att sälja in historien om att han hade hela historien, alla nio filmerna, planerade redan från början - och att det framför allt var omöjligheten att göra en enda 20 timmar lång film som tvingade honom att dela upp det.

Så var det ju inte. Och en stor del av det som blev centrala delar av mythoset i IV-VI koms på när det väl var klart att det blev en film till. (Det är ju det som skapar hela "Darth Vader dödade din far"-"I am your father!" motsägelsen.) När väl den första triologin var filmad, hade det skapats en del "krokar" för prequel-filmerna, men i produktionen av dem gjordes det nya ändringar osv.

Förmodligen är det en hel del sådana här också.

Inte minst ska vi beakta att Max von Sydow blev castad sent, hans roll kan mycket väl ha skapats som en eftertanke. Och det gör att det blev vissa saker som är rent ologiska.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mattias F Bengtsson;n138049 said:
Jag tror inte att Rey var en av Lukes elever på hans "Force Academy". Däremot tror jag att hennes mamma var det- Men att hennes mamma stack innan Rey var född för att lära upp sin egen dotter själv.
Mycket möjligt är att Reys pappa är någon på akademien (och det inkluderar Luke)
Borde inte den teorin göra Kylo/Ben alldeles för ung vid förräderiet? Rey ska väl var ca 20, då skulle Kylo bara vara 10-12 år gammal när han hugger ner Akademien. Stämmer inte så bra med visionerna eller rent logiskt (om man vågar förlita sig på logik.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Mundo;n137981 said:
Den sista poängen störde mig inte så mycket... Ända tills Kylo Ren får nit av henne. Han har tränat med lightsaber sen han var en liten valp (är intrycket jag fick iallafall, eftersom han tränade under Luke innan han stack) får pryl av killen som viftat med en lightsaber typ en och en halv gång och hon som inte ens visste att hon var force-sensetive när filmen började.
Frågan är hur tränad Kylo faktiskt är. När Starkiller Base håller på att explodera får Hux instruktioner att ta med Kylo tillbaka till Snoke för att fullfölja hans träning. Det låter som om Snoke hållit igen - kanske för att Dark Side-typer har en historia av att bli mördade av sina lärjungar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
krank;n137984 said:
Fast i det läget har han väl tagit ett skott av Chewbaccas dödsmördar-megavapen redan, och kan anses rejält försvagad? Läste ett rätt bra försvar för den grejen tidigare.
Men tillräckligt hel för att använda force-push för att slunga iväg Rey typ femton meter upp i luften och dunka henne i ett träd. Så jävla ont hade han tydligen inte.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Paal;n138106 said:
Borde inte den teorin göra Kylo/Ben alldeles för ung vid förräderiet? Rey ska väl var ca 20, då skulle Kylo bara vara 10-12 år gammal när han hugger ner Akademien. Stämmer inte så bra med visionerna eller rent logiskt (om man vågar förlita sig på logik.)

SWtFA utspelar sig om jag minns rätt ca 30 år efter Endor. Detta gör att Kylo kan vara så mycket som 29 år. (Adam Driver som spelar Kylo är till exempel 32 år)
Daisy Ridley som spelar Rey är 23 år, men pga Hollywoodcasting så plockar man gärna skådisar som precis gått över 20 till tonårsroller, så Rey skulle kunna vara 17-18 år.
Det är inte otroligt att anta att det då är en ålderskillnad på 12 år om Rey hamnade på Jakku ungefär samtidigt som Kylo gjorde sitt uppror.
En 5-årig Rey + 12 år ger oss en Kylo på 17 år. Man får vara lite flexibel men det går att snickra ihop-
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Nu har jag sett filmen. Omdömet är väl ungefär samma som BW:s - härlig Star Wars-känsla men för lite karaktärsutveckling. Allt gick väldigt fort, och det var synd, för jag gillade ändå de relationer och personligheter som fanns där. Man hade kunnat bytt en kvart action mot en kvart lugna snackscener där Han till exempel hade kunnat berätta lite mer om sin son för de andra på Millennium Falcon och lagt till en kvart till med sånt. I de gamla filmerna verkade det vara långa stunder när de satt och gjorde ingenting på skeppet, spelade monsterschack, övade på kraften och sånt - varför hände det aldrig i den här filmen? Är ju inte som att Millennium Falcon blivit snabbare med åren.

Min teori var hela tiden under filmen att Rey är Kylo Rens syster, det vill säga dotter till Carrie och Han men jag har för dålig koll på loren för att veta om det är i närheten av vettigt eller ej. Men det kändes vettigt rent dramatiskt i alla fall, och passar med att de verkar ta element från de gamla filmerna och återanvända (i det här fallet skulle det alltså vara att huvudskurken har ett släktband till huvudprotagonisten). Om hon är Lukes dotter, vet vi förresten något om vem hennes mamma kan vara?

Fattar inte heller hur Kylo Ren själv skulle ha kunnat lämna av Rey på Jakku i samband med sitt förräderi, han kan ju max vara 30 år gammal (eftersom det gått 30 år sedan episod VI) och i så fall måste han som Paal skriver ovan ha varit jätteung när han högg ner hela Jediträningsgänget och drog. Så det verkar högst ovettigt. Däremot verkar det vettigt att den här Lor San Tekka förde Rey i säkerhet på Jakku och där vakade över henne, liknande Obi Wan med Luke på Tatooine.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Mattias F Bengtsson;n138134 said:
SWtFA utspelar sig om jag minns rätt ca 30 år efter Endor. Detta gör att Kylo kan vara så mycket som 29 år. (Adam Driver som spelar Kylo är till exempel 32 år)
Daisy Ridley som spelar Rey är 23 år, men pga Hollywoodcasting så plockar man gärna skådisar som precis gått över 20 till tonårsroller, så Rey skulle kunna vara 17-18 år.
Det är inte otroligt att anta att det då är en ålderskillnad på 12 år om Rey hamnade på Jakku ungefär samtidigt som Kylo gjorde sitt uppror.
En 5-årig Rey + 12 år ger oss en Kylo på 17 år. Man får vara lite flexibel men det går att snickra ihop-
Hmm, ja det låter ju inte helt ovettigt när du skriver ut det i klartext. Vi får väl se, men jag gissar fortfarande att Max von Sydow hade någon viktigare roll att spela. Dels känns han en hel del som en Obi Wan på Tatooine i episod IV, och dels så är det ju ändå Max von Sydow och honom slänger man väl inte in i en oviktig roll?

Angående Rey så insåg jag att jag gillar dualiteten i att Skywalkerdotterns (Leias) son slåss mot Skywalkersonens (Lukes) dotter. Härligt kraft-yin-yang där kan jag tycka. Så jag kanske lägger pengarna där nu ändå.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Mattias F Bengtsson;n138004 said:
summarum:
Dark side, ta kontroll och piska rumpa
Light side, släpp kontroll och piska rumpa.
https://www.youtube.com/watch?v=IRsPheErBj8

Det duger ändå inte för mig. Krävs det en halv A4s förklaring till varför hon plötsligt kan nita honom så är det dålig storytelling. De kunde istället låtit henne säga, visa, tänka något som indikerar att kraften väcks till liv i henne på den nivån att hon kan banka Kylo Ren. Ja, vi såg henne dra svärdet till sig (för Kylo Ren som kan kasta henne femton meter upp i ett träd för en minut sen kan inte plocka upp ett svärd nu) men det följs upp av att hon blir nerfektad som fan fram tills hon NÄÄÄÄSTAN dör.
Det här kändes mer som när Simba slåss mot Mufasa. "Oj vad nit jag får, oj vilket klimax det är... DUN DUN DUUUN! Nu trodde ni allt jag skulle dö? Men det skulle jag inte, för jag är protaginisten!"

Som sagt, för mig känns det här lite som om Luke skulle nita Darth Vader i Cloud city. Det är lite för mycket "The goda vinner för att de är de goda".

Tillbaka till Boardwalk Empire och Game of Thrones för mig tror jag!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mattias F Bengtsson;n138134 said:
SWtFA utspelar sig om jag minns rätt ca 30 år efter Endor. Detta gör att Kylo kan vara så mycket som 29 år. (Adam Driver som spelar Kylo är till exempel 32 år)
Daisy Ridley som spelar Rey är 23 år, men pga Hollywoodcasting så plockar man gärna skådisar som precis gått över 20 till tonårsroller, så Rey skulle kunna vara 17-18 år.
Det är inte otroligt att anta att det då är en ålderskillnad på 12 år om Rey hamnade på Jakku ungefär samtidigt som Kylo gjorde sitt uppror.
En 5-årig Rey + 12 år ger oss en Kylo på 17 år. Man får vara lite flexibel men det går att snickra ihop-
Att han är 17 år vid förräderiet och Rey 5, det ser jag inga problem med. Vad jag ifrågasatte var teorin att Rey inte var född vid förräderiet, för då skulle Kylo vara alldeles för ung.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fel på alla punkter. Well okej då, jag tycker att du har fel på alla punkter.

Björn Wärmedal;n137955 said:
- tempot. Fy fan vad högt. Det var verkligen inte ens 30 sekunder mellan actionsekvenserna. Och en hel del av det var helt meningslöst. Det kändes som att de slängde in mer våld för att slippa ha karaktärsutveckling.
Här kan jag ju inte annat än att erkänna att det är en smaksak. Men jag får känslan av att du missat att mycket av karaktärsutvecklingen kom just genom actionscenerna. Jag tycker mycket av Reys och Finns karaktärer både presenteras och utvecklas genom just actionscenerna, vilket är anledningen till att star wars inte tråkar ut mig omgående på grund av all action (som exemplevis jupiter acending gjorde).

Björn Wärmedal;n137955 said:
- de hade för lite karaktärsutveckling.
Jag tror att du kan ha missat en del av den.

Björn Wärmedal;n137955 said:
Rey såg tydligen upp till Han Solo som en pappa, men när hann de komma så nära? Det måste skett off screen.
You kidding me, bro? Det är Han Solo! Motståndshjälten som gjorde kesselrundan på 14 parsec! (TOLV PARSEC!) Förlåt; tolv parsec! En av legenderna som Rey uppenbarligen har dagdrömt om i ändlösa timmar sittandes utanför sitt vrak med en X-wingpilots hjälm på huvudet. Och inte nog med att hon får träffa honom och faktiskt delta i motståndsrörelsen, denna legendariska hjälte verkar inte bara gilla henne utan blir även imponerad av henne. Detta kombinerat med hennes åratal av ensamhet och längtan efter sin familj gör ju att hon pendlar någonstans mellan "här är fadern jag aldrig hade" och "oh my god all the dreams I've ever had are comming through!".

Och Han? Jisses. Han är bortkörd av kvinnan han älskar (och det är troligen hans eget fel), distansierad från sina barn varav ett fullständigt har löpt amok, och här springer han på en ung tjej som tar honom rakt tillbaka till hans ungdoms storhetsdagar, som ser upp till honom som en far OCH som en hjälte, som har återförenat honom med hans älskade skepp och som dessutom ger honom chansen att än en gång vara hjälte på riktigt. Att detta dessutom får honom att gå från rätt utspelad och frånkopplad lurendrejare till någon som fumlande försöker vara "en schysst farsa" tycker jag är helt fantastiskt.

Och allt detta sker rakt framför våra ögon när vi ser filmen!

Björn Wärmedal;n137955 said:
Likaså vet jag inte om Reys familj blev bortrövad eller lämnade henne, och varför?
Här har du i och för sig inte fel i vad du skriver, utan i att du tycker att det är dåligt. Det är vad vi kallar ett mysterium, och det görs till än mer av ett mysterium eftersom jag får en stark känsla av att Rey inte heller är riktigt säker på vad som egentligen hände. Det här är något som tyvärr nästan garanterat kommer att förklaras in i detalj i kommande filmer (och om något så skulle man väl kunna kritisera den här biten av filmen för den tydliga "to be continued"-stämplen).

För egentligen är det ju inte viktigt att vi vet varför eller hur hennes familj försvann. Allt vi behöver veta är vad vi också får reda på i filmen: händelsen traumatiserade henne djup vilket gjort att den dels har varit en viktig drivkraft i hennes kamp för att överleva i en så hopplös miljö, men även är en viktig del i hennes nuvarande personlighet där hon med minimal övertalning lämnar sitt gamla liv bakom sig och ansluter helhjärtat till en rebellrörelse hon bara hört sagor om. Hennes ögon fullkomligt lyser ju "Jag ska bli en hjälte!".

Jag tänker till och med gå så långt som att säga att jag tycker det hade varit respektlöst att klara ut hela den historien i en enda film när det så uppenbart förtjänar merparten av en hel film för sig själv =)

Björn Wärmedal;n137955 said:
Kylo Ren har tydligen inte fallit till mörka sidan, han kämpar för att hamna där, men varför? Hans relation till sin far är uppenbarligen trasig, men vilken del har det i saken?
Ah, ett till litet mysterium. Vi får veta väldigt lite om bakgrunden till Kylo, på samma sätt som vi får reda på väldigt lite om bakgrunden till Rey. Men se till hans beteende här, och tänkt tillbaka på vad som drev Annikin. Kylo slits uppenbarligen mellan vad han vill göra, och vad han måste göra, och vad han måste göra kräver den mörka sidan. Titta på han beteende rakt igenom hela filmen. Här är uppenbarligen en person som är under sjukt jäkla mycket stress, som mår väldigt dåligt men inte har någon väg ut ur det hela.

Och vi vet att han vill fullfölja sin farfars mål. Men menar han då Anikin eller menar han Vader? Och vad var egentligen respektives mål? Och har Kylo ens fått reda på "rätt" historia, eller jagar han en lögn som berättats för honom av hans nya mästare? Eller är allt det här för att tillräckligt nära mästaren för att kunna sätta in en nådastöt?

Begrunda Judas Iskariots roll i historien om Jesus. Utan Judas hade Jesus kanske inte blivit mycket till martyr. Tänk då om Judas inte ville göra vad han gjorde, men var tvungen att göra det? Applicera nu detta på Kylo Ren med allt annat vi fått reda på i den filmen. Kan hända är Kylo både en motvillig Judas, och en martyr i sin egen rätt.

Om Reys öde förtjänade merparten av en egen film så har vi här en hel trillogi! Men även här kan jag hålla med om viss kritik av "to be continued"-stämpeln.

Björn Wärmedal;n137955 said:
- Rey utvecklas i kraften alldeles för fort. Hon kan säkert bli fulltränad på några dagar med lite hjälp... Vem behöver en mångårig jediskola? Å andra sidan tränades väl Luke väldigt fort också? Eller?
En mångårig jediskola är inte nödvändigt för att lära dig hantera kraften. Den är nödvändig för att indoktrinera dig i "rätt" tänk. Ta republikens Jediriddare, de var ju mer eller mindre en universiell polis- och fredskår. Då räcker det knappast att ta ett par veckor för att lära dig slänga stora stenbumlingar på folk, eller hur du tvingar folk till att göra som du vill på mental väg. Tvärtom behöver man ju snarare lära dig att INTE slänga stora stenbumlingar på folk, eller tvinga dem till att göra som du vill. Samt lära dig när det är läge att göra ett undantag från de reglerna. Detta kräver mångårig utbildning till att bli diplomat och medlare (aspekter vi kanske inte får se så ofta som vi borde i filmerna).

Att lära sig att "öppna" sig för kraften går fort. Och om du är tillräckligt stark i kraften så kan du låta den styra dina handlingar, vilket alltså i teorin skulle kunna ge dig väldigt mycket gratis. För mig räcker detta väldigt, väldigt långt i att förklara hur pass kompetent Rey är även på saker hon kanske inte borde kunna så bra, som exempelvis kunna skjuta ner stormtrooper efter stormtrooper bara minuter efter att hon fattat en pistol för första gången (plus att hon verkar ha rätt god stridsvana från åtskilliga duster på hennes hemplanet, i vilka hon troligen också haft viss hjälp av kraften).

Om något skulle jag nog också säga att en mångårig jediutbildning också tjänar för att lyfta upp individer som inte är särskilt starka i kraften till en högra nivå.

Det som väl kan sägas om den här filmen är att den säger väldigt lite, men visar väldigt mycket. Ibland visar den väldigt mycket på en och samma gång, så tittar man på "fel" del av skärmen så missar man annat som var viktigt. Det skiljer den från det mesta i amerikansk filmväg sedan mitten av 90-talet om inte ännu tidigare, vilket gjorde mig både väldigt förvånad och väldigt glad. Första halvtimmen av filmen satt jag liksom och väntade på att de skulle börja bekräfta allt jag såg hända genom att säga fåniga repliker som i princip bara är en upprepning av vad som just visades på nivån *en man ramlar omkull* "Oj, jag ramlade visst omkull!", men till slut insåg jag att det inte är så den här filmen jobbar och i det ögonblicket fördubblades mitt leende där i biomörkret. Äntligen en film där man faktiskt får tänka lite själv också!

Tyvärr innebär ju det att en del kommer att missa en massa av sakerna. Och i andra fall kommer de att göra olika tolkningar av vad en sak betyder. Och man behöver liksom titta aktivt och vara med under filmen eftersom ingen i filmen ger en stadiga sammanfattningar av vad som hände de sista fem minuterna hela tiden.

Det innebär också att jag tror att det här kommer vara en film där man upptäcker rätt mycket nytt varje extra gång man ser den. Och lägger ihop ytterligare pusselbitar.

Det gör tyvärr också att filmens riktigt dumma scen känns än mer dum. Jag hoppas att det kommer en direkters cut som radikalt ändrar hur kartsammanfogningsscenen med R2 utspelas, för den fick mig nästan att sno popcorn från min stolsgranne för att kasta på duken. Lyckligtvis tog sig filmens faktiska slutscen så mycket att jag började flina igen =)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Rymdhamster;n138449 said:
Det gör tyvärr också att filmens riktigt dumma scen känns än mer dum. Jag hoppas att det kommer en direkters cut som radikalt ändrar hur kartsammanfogningsscenen med R2 utspelas, för den fick mig nästan att sno popcorn från min stolsgranne för att kasta på duken. Lyckligtvis tog sig filmens faktiska slutscen så mycket att jag började flina igen =)
Ja den där "R2 vaknar plötsligt och lagom till att vi är klara med allt som var akut"-scenen alltså... inte så snyggt. Men, jag var helt beredd på att filmen skulle sluta när Rey och Chewie (som känns som de kan bli ett kickass radarpar för övrigt) flög iväg för att hitta Luke. Är det inte nån av originalfilmerna som slutar med ungefär sån stämning?

Anyways, tack och lov sa ju inte Rey och Luke nåt till varandra. Jag var faktiskt livrädd för att de skulle pajja allting där när de drog ut på det så med hela "vandra uppåt uppåt uppåt"-sekvensen. Mad props för en välpatinerad dräkt på Luke och att vi fick se den/honom ordentligt om det nu skulle vara så. Å, och tack tack tack för att Rey inte ropade "DET ÄR JU ÖN FRÅN MINA DRÖMMAR (den som Kylo Ren såg när han rotade runt i mitt huvud)!" när de gjorde inflygningen. Apropå att inte ge upprepa saker liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
DeBracy;n138462 said:
Men, jag var helt beredd på att filmen skulle sluta när Rey och Chewie (som känns som de kan bli ett kickass radarpar för övrigt) flög iväg för att hitta Luke.
Jag skrev nog det i filmklubben, och jag håller med. Jag fattar inte varför de inte bara klippte där till Luke som står på en klippa, och vänder sig om som om han känt något. Och sen eftertexter. De hade ju ändå kunnat börja nästa film med Rey som lärjunge liksom.




I övrigt säger Rymdhamster det mesta jag tänkte säga.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Mundo;n138186 said:
https://www.youtube.com/watch?v=IRsPheErBj8

Det duger ändå inte för mig. Krävs det en halv A4s förklaring till varför hon plötsligt kan nita honom så är det dålig storytelling. De kunde istället låtit henne säga, visa, tänka något som indikerar att kraften väcks till liv i henne på den nivån att hon kan banka Kylo Ren. Ja, vi såg henne dra svärdet till sig (för Kylo Ren som kan kasta henne femton meter upp i ett träd för en minut sen kan inte plocka upp ett svärd nu) men det följs upp av att hon blir nerfektad som fan fram tills hon NÄÄÄÄSTAN dör.
Det här kändes mer som när Simba slåss mot Mufasa. "Oj vad nit jag får, oj vilket klimax det är... DUN DUN DUUUN! Nu trodde ni allt jag skulle dö? Men det skulle jag inte, för jag är protaginisten!"

Som sagt, för mig känns det här lite som om Luke skulle nita Darth Vader i Cloud city. Det är lite för mycket "The goda vinner för att de är de goda".

Tillbaka till Boardwalk Empire och Game of Thrones för mig tror jag!

Alright, fair 'nuff. Då kanske du hellre följer teorin att Rey vann för att hon drog på den mörka sidan vilket vissa anser pga att hon ser rätt bister och pissed off när hon slåss. Denna teorin har ett litet stöd i novellversionen av filmen:

"One downward cut, she saw. One quick, final strike, and she could kill him. The landing lights of a shuttle appeared in the distance, coming over the trees in her direction. She had to make a decision, now. Kill him, a voice inside her head said. It was amorphous, unidentifiable, raw. Pure vengeful emotion. So easy, she told herself. So quick.
She recoiled from it. From the dark side."
Notera dock att det aldrig uttryckligen står att vann pga att hon drog på den mörka sidan, bara att hon blev frestad för ett ögonblick.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Max Raven;n138488 said:
Gissar på att R2D2 vaknar p g a Lukes ljussabel.

Finn hade ljussabeln med sig redan vid första besöket på Leias bas. Det enda som var nytt när han väl vaknade var Rey.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mattias F Bengtsson;n138497 said:
Finn hade ljussabeln med sig redan vid första besöket på Leias bas. Det enda som var nytt när han väl vaknade var Rey.
Mmm, R2 har nu fått förmågan att känna av när Kraften har vaknat hos en person. Seems legit. ;)
 
Top