Nekromanti Star Treks teleportation

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Möjligheter med Star Treks teleportation

"För att rymdskepp är coola"

Så med andra ord består rymdflottans budget och utvecklingsnämnd av en hoper fanboys och lättimponerade personer? "Wow, coolt..." :gremgrin:


Storuggla, blaha
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Möjligheter med Star Treks teleportation

Teleportering har väl en rätt begränsad räckvidd i Star Trek - typ lagom för att nå ner till en planetyta från omloppsbana. Det skulle behövas MÅNGA relästationer för att komma nån vart på en interstellär skala...

Plus att STs teleportering, så vitt jag vet, går i ljusets hastighet. Rymdskeppen är avsevärt snabbare än så - ett Galaxy-skepp (Enterprise D, TNG-skeppet) har en normalfart på mellan 200 och 400 gånger ljusets hastighet (warp 6 = 392c, men efter att man upptäckt att höga warphastigheter skadar subrymden så höll man sig till warp 5 = 214c som standardfart).

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
För övrigt har Douglas Adams skrivit ett par sånger om teleportering:

Aldebaran's great OK,
Algol's pretty neat,
Betelgeuse's pretty girls
Will knock you off your feet.
They'll do anything you like
Real fast and then real slow,
But if you have to take me apart to get me there
Then I don't want to go.

Singing,
Take me apart, take me apart,
What a way to roam,
And if you have to take me apart to get me there
I'd rather stay at home.

Sirius is paved with gold
So I've heard it said
By nuts who then go on to say
'See Tau before you're dead.'
I'll gladly take the high road
Or even take the low,
But if you have to take me apart to get me there
Then I, for one, won't go.

Singing,
Take me apart, take me apart,
You must be out your head
And if you try to take me apart to get me there
I'll stay right here in bed.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
I teleported home one night
With Ron and Sid and Meg.
Ron stole Meggie's heart away
And I got Sydney's leg.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Hmms och en än intressantare sak... som inte påverkar mig som tur var...

men undrar hur en som tror på den eviga själen etc skulle reagera på att få sig isärsliten i små små små små pyttesmå delar och sedan sammansatt...

Vissa "religioner" gillar ju inte att bli fotograferad... teleportering borde vara snäppet värre? :gremsmile:

Förövrigt önskar jag att det fanns en funktion för att söka i bara i den aktuella tråd man är inne i... ord teleportering om du vill ha det topic :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: skadar subrymden? (oT)

Sorry, inte så expert på TNG att jag kommer ihåg säsonger och avsnitt för vad som händer (B5 eller Buffy däremot...).

Om jag minns rätt så går avsnittet i korthet ut på att Enterprise hamnar i en region där subrymden är helt uppfuckad, kommer på något sätt på att det är på grund av överdriven warpanvändning, varpå Federationen bestämmer att man inte bör åka snabbare än Warp 5 (om man inte har en bra anledning till det).

I Voyager har man dock tydligen kommit på en lösning, jag tror att det har att göra med att man vinklar warpgondolerna eller nåt sånt.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: skadar subrymden? (oT)

Avsnittet heter Force of Nature, från 7:e säsongen (avsnitt 160 av 179).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"undrar hur en som tror på den eviga själen etc skulle reagera på att få sig isärsliten i små små små små pyttesmå delar och sedan sammansatt"

Om själen är evig spelar det väl ingen roll hur små bitar man plockas sönder i?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Om själen är evig spelar det väl ingen roll hur små bitar man plockas sönder i?
Nja, om man plockar sönder kroppen i lådvis av elementarpartiklar och skickar iväg dem genom universum, är det inte risk att själen blir förvirrad och tappar bort den och blir kvar och sjunger "I ain't got no body", och hur skulle det se ut?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Där nånstans skulle jag rekommender att du såg BBC's lilla underliga vetenskapsprogram om "out of body experiences"..
En underlig individ gjorde ett nära trovärdigt försök att förklara fenomenet med kvantteleportation & superposition..

Skulle så vara fallet, skulle teleportation inte vara ett religiöst problem.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Alltså det var därför jag satta situationstecken över realistisk så här: "realistisk".

Allt jag undrade var om man skulle överleva processen. Jag ville helt enkelt ha en liten filosofisk diskussion och se vad folk trodde. Jag VET att varken transprters eller warp-speed är realistiska. Lika lite realistiska som att det skulle kunna finnas massvis med rymdvarelser i vår galax och utanför den som ser ut åprecis som vi förutom att de har konstiga pannor. Finns det liv skulle det realistiskt sett inte på långa vägar likna oss eller andra delar av livet på jorden. Det är vad Discovery-chanel hävdar i alla fall. :gremsmile:

/Balderk
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Finns det liv skulle det realistiskt sett inte på långa vägar likna oss eller andra delar av livet på jorden

Skulle det finnas liv på andra planeter skulle det antingen vara så som du säger, ELLER så skulle se exakt likadana som oss..
Så du har ju rätt när du säger att det inte är som i Star Trek, där de ser ut som oss, fast mar olika mäster i pannan (skulle gärna tillägga att de ofta har lite olika former på spiralerna i öronen också.. =)
 
Top