Nekromanti Star Trek

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har precis sett Star Trek och är överraskat nöjd, jag svävade ut på ett litet moln av nostalgi-lycka. Inga filmer är felfria, men jag förlåter överdrivna dialekter och lite märklig produktplacering - nye Spock var nämligen perfekt.

Nu hoppas jag på en film till och ännu en salong fylld med skäggiga typer med alldeles för många högskolepoäng.

4 av 5 från the Umeå-jury!
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Nu hoppas jag på en film till och ännu en salong fylld med skäggiga typer med alldeles för många högskolepoäng.
I don't know. De skäggiga typerna brukar alltid sitta brevid mig OCH lukta svett. Det är en dålig kombination.

//erik. som dessutom trodde att Umeåjuryn behövde sammanträda innan vissa, tydligen självutnämnda, jurydiktatorer börjar tala i första person plural.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
som dessutom trodde att Umeåjuryn behövde sammanträda innan vissa, tydligen självutnämnda, jurydiktatorer börjar tala i första person plural.
Umeåjuryn borde definitivt sammanträda, det skulle vara jättekul! Vi har ju gemensamma bekanta också, tydligen.

Tills dess är det först till kvarn som får föra Umeås talan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
För länge sedan var jag lite av en trekkie. Visserligen var min uppskattning av Star Trek ganska begränsad, men jag tyckte ändå om serien. Serien i det här fallet var naturligtvis originalet -- det med Kirk och Spock och gänget. Jag hade sett pilotavsnittet av Star Trek: TNG på TV4 och konstaterat att det var helt menlöst. När jag sedan såg att TOS gick på kanal 5 bestämde jag mig för att se ett avsnitt och skratta åt hur töntigt och förutsägbart det var. Problemet var att avsnittet var "Charlie X" och det må vara rätt töntigt, men absolut inte förutsägbart. I alla fall inte om man förutsäger att det kommer att ha ett lyckligt slut. Eftersom jag blev så överraskad fastnade jag för serien. Jag erkänner villigt att de flesta avsnitten är rätt tristna, men ett fåtal är riktigt bra, till exempel "City on the Edge of Forever". TNG fastnade jag aldrig för, eftersom det innehöll de vidrigaste science fiction-klichéerna: smarta barn och lustiga robotar. Serien blev betydligt bättre under senare säsonger när de dumpade det smarta barnet, men jag fastnade aldrig. DS9 verkar bra, men medan jag var intresserad av det gick det aldrig på någon kanal jag kunde se. Star Trek: Voyager var nästan helt ointressant (mest för att den enda passageraren på skeppet som hade en antydan till en personlighet var ett dataprogram), och Star Trek: Enterprise har jag aldrig lyckats se mer än fem minuter av sammanhängande -- för att jag blivit totalt uttråkad. Nu är det över fem år sedan jag såg ett helt avsnitt av någon Star Trek-serie.

Men jag hade hört bra saker om den nya filmen och gillade trailern, så jag gick och såg den. Att säga att jag är glad för det är en underdrift. Allting var snudd på perfekt: skådespelarna var tillräckligt lika originalen för att fungera, det roliga var roligt, det spännande var spännande, det dramatiska var dramatiskt och det djärva greppet att i princip boota om hela serien, och att ha en (inom genren) trovärdig förklaring till varför man gör det, är helt lysande. Det som imponerade mest på mig var ändå att hela filmen på något vis kändes som ett avsnitt av originalserien, fast med ett bättre manus, lite bättre skådisar, en tre-fyra nollor extra i budgetkolumnen och 40 år modernare specialeffekter. Det är riktigt svårt att lyckas med.

Uppföljare eller tv-serie? Ja, tack!

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Star Trek TNG är menlöst i början ja, men efter ett tag så händer något (ungefär när borgerna dyker upp), och plötsligt blir serien MYCKET bättre, och irriterade saker som "smarta barn" rensas bort. Jag tycker de sista säsongerna är riktigt bra för sin tid, med intelligenta välskrivna manus.

Min favorit är annars ST Voyager, med den hårda kvinnliga kapten Janeway. Den helt klart BÄSTA serien av ST.

DS9 är inte alls lika ba, men går att titta på i alla fall.

När det gäller Enterprise missade jag nästan alla avsnitt, men de pålästa säger att den blev bra på slutet, men då hade redan beslutet att lägga ner serien blivit taget.

Filmen då? såg den i fredags, och den är riktigt bra. Mer lättillänglig för icke-trekkies också. Och VÄLDIGT uppföljarvänligt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tittar på filmen nu. Har sett början. Den är väldigt olik Star Trek, och hittils helt underbar!
 
G

Guest

Guest
Jag såg den igår och blev glatt överraskad. Gillade verkligen att de vågade ändra den "officiella" storyn men ändå styrde upp den såpass att ToS förblir intakt.

Men är det inte så att Kirk föds för tidigt på grund av att hans mamma snubblar över en gris?

Sen känndes bryggan som något Apple skulle designat... med andra ord snyggt!

Filmen får 7 pajer av 10.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lite rundgång då... Apples designers har enligt uppgift (i bland annat tidningen Wired) alltid gillat designen på gränssnitten på Enterprise...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Arfert said:
lite rundgång då... Apples designers har enligt uppgift (i bland annat tidningen Wired) alltid gillat designen på gränssnitten på Enterprise...
Det förvånar mig inte - interfacen på Enterprise har alltid känts ointuitiva, style-over-substance och tämligen ofunktionella för mig =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nu är du larvig. :gremgrin:

Du kan visserligen beskylla Macs interface att vara "bloatat", polerat och snyggt i överkant, men ointuitivt och ofuktionellt är det fan inte (jämfört med allt annat i operativsystemsväg).

Och det finns fakta att backa upp sånt med, det har mätts upp (till exempel sk friktion i gränssnitt, hur lång tid det tar att göra saker i olika saker i operativsystem, med mera.. hur det är att använda sin dator i det dagliga arbetet i olika operativsystem). Forskas mycket på det.

När man nämner sådant så kommer fansen av "sitt" operativsystem ofta dragande med detaljer där just deras är bäst, men det går inte att komma ifrån att i det stora hela så mosar OSX alla Windows och Linuxgränssnitt just nu när det gäller hur låg friktion det har. OSX är minst dubbelt så bra som tvåan (UBUNTU i de avhandlingar jag läst).. och sämst var, surprise surprise, Vista (med all onödig text och liknade överallt).

Friktion i de här sammanhangen är alltså den ickeproduktiva tid man måste använda på att interagera med operativsystemet på olika sätt jämfört med den tid man utför de saker man ska ha datorn till, som surfa, skriva, fixa med bilder osv... Å andra sidan har ju många datorentutiaster själva operativsystemet som "hobby", ungefär som att mecka med sin engelska sportbil istället för att köra den eller nåt, och då är friktion snarare en feature och inte en bug. :gremgrin:

Eftersom jag gör en del gränssnittdesign på jobbet så har jag studerat sånt här.

Slut på OT!
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
jag vill endå kalla mig Trekkie och även jag är mycket, mycket nöjd över filmen. Såg den igår och tycker verkligen den var grymt bra, högt över mina förväntningar. Visst man kan kanske tycka att vissa dialoger var lite "krystade" för att de skulle passa gentimot jargongen ifrån orginalserien, men jag valde att skratta åt det och se det uppenbart charmiga i det.

Sedan, Arfert: Det är kul det här med smak, för jag tycker att DS9 är den BÄSTA av serierna och rankar Voyager (som jag endå tycker är väldigt bra) längre ner på stegen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Nu har även jag sett Star Trek. Jag är imponerad. Det var, som andra sagt, en skön retrokänsla fast med några nollor extra i budgeten. Överlag funkade skådisarna skitbra (utom Karl Urban, som hade ett fult namn och var jätte-jätte-forcerad i hur han sade sina repliker. Kändes otroligt krystat, han försökte för hårt) och plotten var helt OK.

Och så lite mer spoiler-ish:

Jag gillade att de etablerade ett helt nytt universum, så att det kan komma uppföljare utan att man behöver bry sig det minsta om någon annan serie eller film utom möjligen Enterprise-serien.

Jag ställer mig lite tvekande till Nimoys insats. Precis som i säsongsavslutningen av Fringe så verkar han här lite för glad och entusiastisk för att kännas riktigt genuin i rollen.

Sedan är jag också skeptisk story-wise till hela den delen. Jag tyckte inte att Spock Prime behövdes, och att det blev onödigt krystat att ha Kirk nerramlandes på en isplanet där både Spock Prime och Scotty bara råkade finnas. Man kan kalla det ödet, eller så kan man kalla det uselt manusarbete.

Men utom isplanetsdelen var storyn riktigt bra.

Jag sätter nog 4/5 jag också. Ett aningen bättre manus och nån annan som McCoy hade givit den där extra poängen, tror jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
EDIT: Fuck it, jag skrev ett långt standardinlägg om OSX och avsaknaden av tillförlitliga saker att mäta, men vi har haft den här diskussionen förut och lär inte komma särdeles långt i den den här gången heller. Känner du fortfarande driften att försvara ditt favvo-OS så får du starta en ny tråd.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag har just varit på lunchbio och haft det riktigt kul med den här filmen. Mina tidigare erfarenheter av ST-biofilmer har inte varit särskilt positiv (fräsmt pga taffliga manus), men har var en rulle med en elegant twist som rebootar och öppnar alternativa möjligheter; dessutom väldigt ST-mässigt uttänkt. Sedan gillar jag den nye Spock-aktören (fick till och med hångla med den snygga bruden), och Kirk blev så odräglig :gremelak: som han ska vara.

Jag ger filmen

:kaffe: :kaffe: :kaffe: :kaffe:

BTW: Missa inte Judge Dredd-repliken i prologen. :gremcool:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag håller med dig om din spoiler-del, för att behålla värdigheten hos den gamle mannen borde hans del ha kortats betydligt (eller inte alls varit med).
 
Top