Nekromanti Star trek

sant

Veteran
Joined
9 Sep 2007
Messages
22
Star trek
Text:Adrian Ornhagen
Japp fenomenet star trek Kan väl ingen missat eler hur?
Nu har serierna visas i 41år.
Serien är mycket djupare än ex. vis Star Wars men det
finns en förklaring till det hela när man skapade serien
ville Gene Roddenberry alltså skaparen att serien skulle
utt spela sig i våra värld och ta upp diskrimmering
och jämlikhet.
Den ratades av tvbolagets chefen och
Gene Roddenberrys ide skickades tillbaka till ritbordet
men skaparen hittade på att serien skulle utspelas
i rymden och skickade till tevebolaget
men den här gången gick det hem.
Serien ratades ändo av testpubliken
och inte nog med det i Orginalserien kysste
en vit man en svart kvinna
en vit man
och eftersom det var 70-talet blev det fullt
teve krig men man gjorde så här om man tog
en annan kamravinkel så man inte såg deras läppar
mötas så var det ok så skapades värdens
mest sedda sf-serie.

Trecker hemsida:http://trekkers.se/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Hum.

Huruvida första serien är "djupare" än Star Wars vet jag inte om jag vill gå med på. Roddenberry kan ha haft hur fina visioner som helst...

Men hallå. Jag håller just nu på att ta mig igenom TOS, och serien är skitcharmig. Men den är fan inte bra. Skådespeleriet är sådär Shatner-roligt att man nästan baxnar (och vad jag minns har Shatner redan från början fått skit för sitt.... lite egna sätt att skådespela), berättelserna har mer gemensamt med gamla skjuta-westerns än med SF med "djup", och... Tja, låt oss bara säga att Star Trek: The Original Series definitivt inte är några filmiska mästerverk. Roliga - ja. Nyskapande - kan jag gå med på. Charmiga - absolut. Värda att se på - definitivt.

Sedan finns det bättre Star Trek-serier. Enterprise, den som utspelar sig först, är exempelvis riktigt, riktigt bra. Resten av Star Trek kan jag däremot inte försvara med något annat än "charmigt", då de egentligen inte har särdeles mycket djup etc. Inte för att det behövs - det är charmig rymdopera, för fan! Sluta leta efter saker som inte finns och inte behövs. Star Trek behöver inte något djup för att vara underhållande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Djupt och djupt.. Jag tycker i varje fall att Star Trek (Voyager och TNG) lyckas med ambitionen att vara mer än bara spännande underhållning. I många fall så berör avsnitten mig på mer än ett plan och tar ställning till (eller väcker) viktiga och intressanta frågor.

Star Trek är djupare än de flesta andra teveserier.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Djupt och djupt.. Jag tycker i varje fall att Star Trek (Voyager och TNG) lyckas med ambitionen att vara mer än bara spännande underhållning.
Och i ännu högre grad DS9.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Mycket möjligt, men jag gav bara DS9 en säsong, och skådisarna lyckades inte riktigt övertala mig att se vidare. Lite synd, eftersom jag gillade konceptet.

- Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Mycket möjligt, men jag gav bara DS9 en säsong, och skådisarna lyckades inte riktigt övertala mig att se vidare. Lite synd, eftersom jag gillade konceptet.
Ge den lite mer tid, den lyfter på allvar någon gång i säsong 2 eller 3. Den är definitivt den mörkaste av Star Trekarna, med mindre "Star Fleet=Good guys" och mera gråzoner där vän och fiende växlar ganska friskt.
 
Top