Nekromanti Star Trek - Fenomenet

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Följande fenomen analyserades fram av en vän till mig, kallad Malkavian. Han skulle nog gärna lägga fram sina synpunkter på min tolkning av detta; men eftersom han följer traditionerna sitter han detta påsklov i något mörkt hörn med Diablo 2 eller liknande.

Vad som har kommit fram i vår diskussion är att den torra humor som är och har varit Star Trek i alla dessa herrans år nuförtiden kan sammanfattas med en replik: förstärk sköldarna.

Exempel:
- Kapten, borgerna skjuter på oss.
- Förstärk sköldarna!
Notera den självklara rutin som repliken framförs med, och den övertygade tonen som säger att "ta't lugnt, klarar vi inte av det på de här 45 minuterna gör vi det i nästa avsnitt.

Detta verkar ha stabil grund i det 600 tons meganiumblock som är Star Trek. Ett dubbelavsnitt handlade om hur Voyager under nästan ett år försökte förbättra sina sköldar mot en elak fiende med tidsvapen...

Kommentarer?

/Douggie
--
Try to defeat me, but try in vain. When I win I end your pain.
 

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
..sitter han detta påsklov i något mörkt hörn med Diablo 2 eller liknande.

Inte än men snart. Ska bara bunkra upp mig med tuggummi och cola.

Det är inte bara, - Kapten förstärk sköldarna, som är torrt.
Även "Action" scenerna är ganska mesiga.
Skeppet skakar, Tuvok kläcker ur sig nåt smart,
kaptenen svarar med, förstärk sköldarna eller avlossa photon torpederna.
Den enda som har varit lite rolig då och då är Doktorn.


The Cateran call it a screening process.
The dead are in no condition to argue.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vi pratar om Voyager upptäcker jag. Jo det kan vara torrt, men ST har aldrig varit menat som ett humorprogram eller en actionserie, utan science fiction av ett lite djupare snitt. Sen att humor och action finns med får väl skyllas på vad tvpubliken i allmänhet vill ha. När Roddenberry lade grunden för ST handlade det om att visa upp vad människor kan åstadkomma och samtidigt försöka utmana uppfattningar som rådde när den kom. De efterföljande serierna har fortsatt på temat.

Vill man ha rolig sci-fi så föreslår jag Red Dwarf, vill man ha action så DTar Wars.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Tilläggas bör att Voyager inte är likadant som det "riktiga" Star Trek. Allting har förändrats på 30 år eller vad det är. Specialeffekter med någorlunda klass har tillkommit men handling och dialog har minskat. Dialogerna, som från början var ämnet i inlägget, har blivit ganska dåliga. Voyager är ett diplomatskepp, vad jag vet, och besättningen ska vara pacifister enligt grundidén.

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"When this land is wasted, where will we go?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Specialeffekter med någorlunda klass har tillkommit men handling och dialog har minskat.</I>

Sant. En kompis påpekade en gång att gamla Star Trek till stor del använde sig av samma sorts dramaturgi som i teaterpjäser; huvudpersonerna stannar i ett rum och mycket av handlingen presenteras genom att de <I>pratar</I> om den, förstärkt av högtalarröster och ljudeffekter. Det har sedan frångåtts rätt mycket i takt med att budgetarna har växt.

--
Åke
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Sillnaden är att första Star Trek var bra trots att allt egentligen var kasst.

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"When this land is wasted, where will we go?"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Personligen föredrar jag att de visar vad som händer än att prata om det. Anledningen att första ST såg ut och var som det var var budget och tidsbegränsningar framför allt annat, speciellt tredje säsongen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det är det som gör det till kult... [nt]

[color:purple]

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

Det stämmer. Men som Malkavian sa, det är lite så det ska vara. När jag sätter mig ner på söndagar för att se Star Trek så förväntar jag mig få se 45 minuter av konstiga utomjordingar, teknobabbel och en liten rolig intrig. Och att de löser allt på dessa 45 minuter. Eller en dubbelepisod ibland.
Star Trek ska inte ha för mycket action helt enkelt.

Kalle
--
Knowledge brings fear
I bring knowledge
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

Jag kan erkänna att jag inte gillar Voyager då det inte är det jag förväntar mig. Jag vill ha pissig dialog och urusla effekter. Det är det som är Star Trek. Voyager är inte Star Trek för det är bara den pissiga dialogen som stämmer in...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

För mig är Star Trek utforskande av främmande världar och belysning av jordiska problem genom metaforer, sen hur specialeffekterna ser ut spelar ingen roll, serierna är ju en reflektion av deras inspelningstid.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

<I>För mig är Star Trek utforskande av främmande världar och belysning av jordiska problem genom metaforer, sen hur specialeffekterna ser ut spelar ingen roll,</I>

Agreear totalt - det var väl också en stor del av problemet med ST:TMP, att effekterna tilläts ta över. Kirks ålderdomsångest i Wrath of Khan eller de politiska allegorierna i The Undiscovered Country är långt mer Star Trek än någonting som ILM kan komma upp med.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jag för min del tycker inte att Star trek är en så djupsinnig tv-serie/film-serie.
Snarare fantasilös ibland. Jag har nog sett alla filmer i alla fall, och en del är faktiskt rätt underhållande.
Borgerna är åtminstone coola.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

Det är tvärtom för mig. Jag pallar absolut inte med (trots Spock) ett avsnitt av ol' fashion Star Trek, medan jag faktiskt kan fastna framför Voyager. Det är härligt med strålpistoler, hologram och pseudovetenskap en gång i veckan! :)

Resistance is futile.

-Hans
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Smaken är som baken... [nt]

[color:black]

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

Själv så tycker jag bäst om The Next Generation även om Voyager också är relativt bra. Deep space nine har jag inte följt och de tidigaste filmerna är väl bra på sitt sätt, bara man inte ser för många på en gång... men som sagt, det är dialogen och karaktärerna som är intressanta i Star Trek, inte action eller specialeffekter...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Det är det som gör det till kult... [nt]

"...men som sagt, det är dialogen och karaktärerna som är intressanta i Star Trek, inte action eller specialeffekter...

Precis min mening...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min kommentar på det hela:
Star Trek börjar få taskit med upplägg, tacka vet jag Star Wars !!!!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Star Trek är ju ingenting mot Star Wars. Herregud vilken hädisk jämförelse du kommer med...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, jag vet. Men det var det bästa jag kunde komma fram med. Det var lite stressigt.....
Men jag håller helt med dig, SW är en helt annan division !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top