Nekromanti STAR HACK - ett Star Wars hack till WHITEHACK

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej! Jag har spelat en del Whitehack på sistonde och gillar spelet eftersom att det är enkelt och roligt. För er som inte är bekanta med det; här är konstruktörens hemsida och en blogpost om när vi spelade det första gången.

Förutom Whitehack har jag även, i en byrålåda, ett gäng gamla Star Wars äventyr till gamla West End versionen. Jag har reglerna till det men har en spelgrupp som inte gillar tärningspölar speciellt mycket, så jag tänkte att det kanske skulle gå att spela modulerna med Whitehacks relger i stället. För detta skulle jag villja göra ett litet häfte med regler som fyller ut mellanrummet mellan de två spelen, en sorts mod eller Hack av Star Wars.

Har börjat skriva lite men det känns som att det kommer bli rörigt snabbt; struktur behövs innan jag börjar spy ur mig ord och tröttna.

Här är en lista på saker som jag tycker behövs hittills:
  • Vapentabell (går att rippa rakt av från SW reglerna + sätta nya värden på vapnen)
  • Monstertabell (går att rippa rakt av från SW reglerna + sätta nya värden på monstren)
  • Skepps-strid + värden på några olika skepp
  • Utomjordingsraser att spela, kort beskrivning av vad de är (Rippade detta från Wookipedia)
  • Förslag på Arketyper innom de tre klasserna; kanske inte nödvändigt, men kan vara bra för att snabbt göra en karaktär som känns Star Wars. Det brukar mest bli en massa freaky freaks när vi kör vanliga Whitehack, såklart är det nice men tänkte att det kanske är roligt med en fingervisning för den som vill.
Något som jag missat? Förslag? Exempel på liknande regelmodar?

mvh/ Mo.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag lyssnar på podcasten Happy Jacks RPG Podcast där en av deltagarna nyligen skrivit ihop ett omfattande SW-hack till Traveller. Ingen aning om det kan hjälpa dig eller inte, kan inte Traveller-reglerna, men de ska väl vara relativt "light". Om inte annat så verkar karaktärgenereringen väldigt kul. Alla hans filer finns här:
http://happyjacks.proboards.com/board/39/ap-star-wars-traveller
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag har för mig att det finns ett inofficiell Savage Worlds version av WEG's Star Wars om det skulle intressera herrn. Jag menar om du överger Whitehack och satsar på SW istället så kanske någon redan har gjort jobbet åt dig.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Paal;n65381 said:
Jag lyssnar på podcasten Happy Jacks RPG Podcast där en av deltagarna nyligen skrivit ihop ett omfattande SW-hack till Traveller. Ingen aning om det kan hjälpa dig eller inte, kan inte Traveller-reglerna, men de ska väl vara relativt "light". Om inte annat så verkar karaktärgenereringen väldigt kul. Alla hans filer finns här:
http://happyjacks.proboards.com/board/39/ap-star-wars-traveller

Nice! Tack :D verkar som ett härligt forum, "Apprentice Douchebag" mmm!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
carrot;n65398 said:
Här är ett Star Wars-D6-dokument jag hittade för ett tag sedan med en sjuhelsikes massa information, inspiration osv. Kanske går att använda till nåt?

https://docs.google.com/document/d/10C-TU83__StikozYEsgGugdTPeFUjSrjblc783Ex07g/edit?hl=en&forcehl=1

Svinbra! Det har de flesta sakerna som jag hade tänkt - typ vapen och raser. Eftersom att Whitehack är så enkelt känns det som att man lika gärna skulle kunna börja spela med några tabeller och inget annat. Typ. Tack ska du ha, mycket användbar länk!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Mutanten;n65407 said:
Jag har för mig att det finns ett inofficiell Savage Worlds version av WEG's Star Wars om det skulle intressera herrn. Jag menar om du överger Whitehack och satsar på SW istället så kanske någon redan har gjort jobbet åt dig.

Tyvärr, jag är inte bekant med Savage Worlds - skulle vilja spela med Whitehacks regler för att de är enkla och jag redan kan dem. Vet dock inte hur bra de funkar, men i värsta fall får vi väl spela med West End reglerna eller något. Tack ändå, finns säkert saker att hämta i deras mod också. Konstigt att både Savage Worlds och Star Wars förkortas med samma bokstäver, undrar om hackförfattaren tänkte på det?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
mo.;n65570 said:
Tyvärr, jag är inte bekant med Savage Worlds - skulle vilja spela med Whitehacks regler för att de är enkla och jag redan kan dem. Vet dock inte hur bra de funkar, men i värsta fall får vi väl spela med West End reglerna eller något. Tack ändå, finns säkert saker att hämta i deras mod också. Konstigt att både Savage Worlds och Star Wars förkortas med samma bokstäver, undrar om hackförfattaren tänkte på det?
D6 regler är väldigt enkla men om du ändå tycker att de är för komplicerade så kan du spela Star Wars med Mini Six som är ännu enklare än de redan enkla D6-reglerna. D6-reglerna till Star Wars finns för övrigt gratis på nätet under namnet Open D6 Space (Star Wars utan Star Wars av rättighetsskäl). Även Mini Six kan man ladda ner gratis på nätet. Om du inte har något emot att vara kriminell så kan du tanka ner Äventyrsspels översättning av WEG's Star Wars dvs Stjärnornas krig från en torrent-sajt. Det finns mängder av supplement till WEG's Star Wars. Såg nu att det även finns en Star Wars variant av Mini Six som heter Imperium Revolt men jag hittar den inte (den kanske är så liten att den inte syns).
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Mutanten;n65625 said:
D6 regler är väldigt enkla men om du ändå tycker att de är för komplicerade så kan du spela Star Wars med Mini Six som är ännu enklare än de redan enkla D6-reglerna. D6-reglerna till Star Wars finns för övrigt gratis på nätet under namnet Open D6 Space (Star Wars utan Star Wars av rättighetsskäl). Även Mini Six kan man ladda ner gratis på nätet. Om du inte har något emot att vara kriminell så kan du tanka ner Äventyrsspels översättning av WEG's Star Wars dvs Stjärnornas krig från en torrent-sajt. Det finns mängder av supplement till WEG's Star Wars. Såg nu att det även finns en Star Wars variant av Mini Six som heter Imperium Revolt men jag hittar den inte (den kanske är så liten att den inte syns).

Jag kommer bara ihåg att det var så mycket tärningar, men det kanske inte är så krångligt? Haha, kriminell behöver jag nog inte vara - har Äventyrs version av West End spelet, samt ett par äventyrsmoduler :) Det var de jag ville spela. Funderar på att bara försöka spela med de reglerna om jag inte kommer på något smart sätt att använda Whitehack på.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
mo.;n65934 said:
Jag kommer bara ihåg att det var så mycket tärningar, men det kanske inte är så krångligt?
Mini Six är verkligen inte många sidor regler och D6 är väldigt enkelt från början. Reglerna är bara en liten del av Mini Six häftet. Jag gissar att det är 10-20 sidor regler totalt. Men frågan är om det är så mycket mer i Äventyrsspels Stjärnornas krig? Sedan finns det saker i Stjärnornas krig som du inte kommer undan tex hur jedikrafter fungerar, skapa rollperson osv. Jag tycker att D6 är genialiskt i sin enkelhet.

Det blir ibland många tärningar i D6 ja men det finns regler för hur man ersätter tärningar med bonus på tärningsslaget. Jag kommer inte ihåg nu exakt hur det fungerar men jag tror det är någonting med att man ersätter varje tärning med +4 eller något. Tex 10T6 blir 5T6+20. Jag tror inte att det är någonting som hindrar att man bryter redan vid 3T6 om man känner för det. Tex 6T6 blir 3T6+12. Men jag tror reglerna bryter vid 10T6 eller något för att man ska slippa slå för många tärningar. Principen är att varje tärning ersätts med 3, 3.5 eller 4 eller vad det är. Jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerar som sagt. 3.5 kanske är det mest logiska eftersom T6-medelvärde är just 3.5. Här är en video på 20 minuter som på ett bra sätt förklarar det viktigaste i stridsreglerna.

D6 är så enkelt så det nästan går att gissa sig fram till hur det ska vara och om man inte är jättenoga med att spelet håller ihop matematiskt så kan man enkelt hitta på nya regler. Om en RP hjälper en annan RP att laga ett rymskepp så kan du hitta på att RP som lagar rymdskeppet får 1T extra för varje RP som har färdigheten Mekanik och som hjälper till med lagandet. Så är inte reglerna egentligen utan jag tror det är att man får 2*XT+pips delat med 2 i bonus eller något tex 2*3T+2 genom 2 blir 4 i bonus för den som slår för färdigheten.

EDIT: Mini Six regler är mindre än 10 sidor totalt. Jag tror det blir enklast om du kör med Stjärnornas krigs regler för rollpersonsskapandet och Mini Six för strid och Stjärnornas krigs regler igen för rymdstrider. Tittar du på videon som jag länkade till och läser Mini Six 5-10 sidor så kan du reglerna. Det som tar tid är att läsa in sig på Stjärnornas krig dvs färdigheter, jedikrafter, rollpersonsskapandet men det kommer du inte ifrån oavsett om du spelar med Whitehack eller D6.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Om jag skulle spela Star Wars med Whitehack-regler (vilket jag för övrigt tycker låter som en utmärkt idé) så skulle jag göra så här:
- Olika Star Wars-raser får man välja hur man vill; vilken "klass" och "ras" man är är ju ändå bara fluff. Man väljer ändå en av Deft, Wise eller... vad den tredje nu hette.
- Force Powers funkar uppenbarligen som all annan form av "magi". Alla Jedis är Wise, men alla Wise är inte Jedis.
- Skeppsstrider skulle jag spela ut genom att ge varje skepp stats som en karaktär. Varje runda får gruppen snacka ihop sig om hur de ska manövrera och EN av karaktärerna kan få möjlighet att använda någon cool feat/ability/whatever. Om de kan beskriva hur ett lyckat utfall skulle påverka skeppsstriden (utöver vanlig manövrering) så kan ett lyckat utfall också ge plus på "skeppets" handling i rundan. Poängen här är också att alla tillsammans ska bestämma hur "skeppet" ska agera, precis som när Leia, Han, Luke och Chewie grälar mitt i stridens hetta om vad de ska göra.
- Blasters och liknande är regeltekniskt pilbågar, men målet får inte AC från sin rustning.

Låter det vettigt? Allt fluff kan man plocka från online-källor sen.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Björn Wärmedal: Låter kanon!

Skeppsregeln är superbra, tänker även på när de sitter i kanontornen och skjuter TIE-fighters i 4:an - då får alla vara med också.

Skulle vilja ha några fler skillnader på blasters, känns som att det redan finns ganska få vapen så det skulle vara roligt om det i alla fall fanns någon skillnade mellan dem.

Perfekt med Jedis. Deras mirakel får vara några av alla Force Powers då - tänker att annars blir det bara ett stort "Catch-all" mirakel; the Force.

Tror det här kan bli riktigt bra!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Blasters har inte några större skillnader i filmerna - iaf inte vad gäller skadeverkan. Men man kan ju alltid lägga till små skillnader; någon variant har fler skott, längre räckvidd, lite högre skada, risk för misfire, osv. Men jag tror inte man måste ha en stor lista med såna grejer redan från början - om det inte är så att de verkligen ska få välja och vraka bland utrustning. Annars är det bara "Du fick ett Imperial Blaster Rifle. Det funkar så här..." och sen lägger man till nya grejer på listan allt eftersom de kommer i spel.

Och ja, varje force power får nog vara ett eget mirakel :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag gillar beskrivningarna som finns i vapenlistan till Whitehack där en del saker får en extra effekt. Det är absolut någonting som kan komma fram under spel, eller bara genom att någon säger hur de tror att en blaster skulle skilja sig. Vet att min grupp inte gillade att det var så lite skillnad på vapnen i Fantasy! och gärna vill ha olika extra effekter. Tänker typ: Long range, Hold out, Burst-Fire som effekter som kan läggas till men inte måste förklaras i detalj.
 
Top