Nekromanti Star Gate SG-1 på trean

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
För de som missat de så gick det första avsnittet av tv-serien Star Gate SG-1 på trean ikväll. Ett hopkok av gammal rekvisita och miljöer från filmen, nya skådisar i nästan alla roller och ett ganska trist manus. Dean Anderson (McGuyver) har bland annat tagit över rollen som kapten O'Neil efter Kurt Russel, och jag kan väl inte påstå att passar till den. Då var Russel med "militärisk" av sig, kanske för att jag för alltid kommer att associera D. Anderson med mjukis McGuyver /images/icons/smile.gif
Vad som väntar längre fram i serien? Ett himla massa maskhålsresande kan jag tänka - första delen lovar då för det - samt drösvis med billiga sf-miljöer (i detta avsnitt en kylig barrskogsplanet antagligen inspelad någonstans i Montana) /images/icons/wink.gif

-Hans
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Vissa effekter var så vitt jag kan se också "rippade" direkt från filmen vilket kan förklara att de såg likadana ut /images/icons/wink.gif Åtminstone maskhålsåkandet och rymdisarnas vapen. Själva maskhålsöppningen, och rymdisarnas dräkter tyckte jag däremot helt klart var sämre gjorda än i filmen.

-Hans
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
bojkotta Star Gate SG-1 på trean

frågan är om man ska bojkotta serien nu. jag tror vi måste bojkotta den. jag tänker i alla fall aldrig se den igen, eftersom den inte var som filmen. jag vägrar. jag tänker inte heller se voyager igen för jag tror inte att alla rymdvarelser kan engelska och så tror jag inte på vikingaplaneter!!!

äh, jag skojar bara. den sg-1 är ju roligare än det mesta skit på tv. lite charmig och McGyver har alltid varit kung i min bok.

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
SG-1 serien är överlag bättre än exempel viss Star Trek Voyger som jag ser varje avsnitt av..
SG-1 kanske inte är värdens bästa serie men manusförfattarna verkar i alla fall ha följt med serien och tecknobabblet är skyhögt över den i Star Trek även om SG-1 inte har värdens bästa tekniska rådgivare så verkar Manusförfattarna i alla fall ha försökt följa deras råd...

Jag har följt serien när den gick på finsk TV under slutet av första säsongen och 2-3 säsongen och då rockar serien rejält :gremsmile: klart mycket action coh klart intresangt serie.
Kvalite mässigt i klass med Star Trek även om det märks att SG-1 har mindre pengar att röra sig med så håller de manus och skådespelar talang mässigt högre kvalite än vad exempel viss Star Trek gör...

Jag rekomenderar att ni ser SG-1 jag vet att säsong 2-3 är jävla bra tyvär har jag få eller inga kunskaper om första säsongens kvalite så *ler* Första säsongen brukar i många serier vara av sämre kvalite än de efterkommande då skådisarna har hunnit bli varma i kläderna.


Och till er Trekis som blir arga JAG gillar Trek jag ser varje avsnitt jag kan MEN jag gillar även att hålla reda på när trekgubbarna säger emot sig själv och i ena avsnittet säger att något är omöjligt i andra så är det standard procedur.. *skrattar*

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: bojkotta Star Gate SG-1 på trean

SFolist som man är så kommer man nog att se den - svar ja. Jag menar om man jämför den med någon kass såpa är ju SG-1 rena Emmy-vinnaren! /images/icons/smile.gif

-Hans
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
och rymdisarnas dräkter tyckte jag däremot helt klart var sämre gjorda än i filmen.

Absolut, de där ''ormhjälmarna'' gav mer medeltidskänsla än framtidskänsla. Det kändes nästan som när en riddare fäller upp visiret när de öppnade dem. Jag vill minnas att de var bra mycket mer högteknologiska i filmen.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Dean Anderson (McGuyver) har bland annat tagit över rollen som kapten O'Neil efter Kurt Russel, och jag kan väl inte påstå att passar till den.

Jag tycker också att Kurt Russel var bra mycket bättre men däremot tycker jag att skådespelaren som gjorde Spaders roll (forskaren som stannar kvar) gjorde ett bättre jobb.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Fibblade den här adressen från en diskussion i rävsvans-forumet.

www.sg1archive.com

Ska visst innehålla alla avsnitt för nedladdning eller streaming. Kvaliteten har jag ingen koll på.

-Hasse
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SUCK !

Jag hålelr helt med dig !
Jag undrar varför i hela frioden de ska hitta på sådana här grejer. Oftast så blir de som den här serien, ganska trist. Vilket är synd, för att filmen är bra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Jag gillade ormhjälmarna, de gav mig inspiration till en del i en Drakar o Demoner-kanpanj som jag håller på med. I den kommer ett gäng (en sekt eller ett folk, har inte bestämt mig riktigt än) att ha nåt liknande vapen och hjälmar i just det stuket.

Jag kan hålla med om att de inte känns så framtida, men man får hålla det i minnet att hela kulturen som de lever i är mer "medeltida" från oss sett. Lite mer fantasy än sci-fi.



Migraineboy - som inte dödat någon Call of Cthulhu-karaktär än...
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Tyckte det var helt okej bortsätt från några saker.

1. Maskarna som var utomjordingarna - är det bara jag som tänker på SF serien med han som splear Sam i Vita huset(West wing) som utspelade sig 1968 och handlade om utomjordingar på jorden. Kommer inte ihåg vad den heter - den serien var riktigt bra även fast den ballade ur lite på slutet.

2. Antalet militärer som de sände iväg till att utforska planeten 5 stycken plus en vetenskapsman. De nästan visste ju att de skulle stöta på motstånd. Kunnde de inte åtminstånde tagit med sig tyngre vapen, även fast jag bara satt och väntade på att de skulle avlossa GtA missilen- vilket också kom. En portabel minigun, annan tungt maskingevär eller en enkel granatspruta skulle ju ha hjälp med tanke på att utomjordingarnas rustningar var mer än väll för att klara av 5.56.

Kommer dock att se nästa avsnitt på fredag.

/
Von Ork
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<A HREF="http://www.stargate-sg1.com/home.html" target="_new">http://www.stargate-sg1.com/home.html</A> Lite fakta om matrialet och SG teamen.. ( fast du har rätt de är för klent beväpnade )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
4. Why is the team called SG-1?
The "SG" designation denotes that the team is a part of the Stargate program, while the number following the
Stargate designation is to distinguish between separate Stargate teams.
Certain teams have special duties within the Stargate program.
Listed below are all special designation teams noted thus far in the series:
Special Team Designations:
SG-3 - Marine combat unit, lead by Colonel Makepeace.
SG-5 - Marine combat unit.
SG-7 - Scientific Corp.
SG-8 - Medical team. This team typically will travel accompanied by SG-3 during medical emergencies.
SG-9 - Diplomatic Corp., led by attorney Major Stan Kovachek.
SG-11 - Engineering Corp.
5. What does this abbreviation stand for?
a. M.A.L.P. Mobile Analytic Laboratory Probe, which travels through the Stargate to unexplored offworld locations, determining whether or not it is safe for human teams to proceed through the Stargate.
b. D.H.D. Dial Home Device: activates the Stargate.
c. G.D.O. Garage Door Opener: transmits a signal to open the iris placed over the over the Stargate on Earth.
d. F.R.E.D. Field Remote Expeditionary Device: carries supplies for field units on the other side of the Stargate. With six wheels, FRED can navigate almost any terrain.
<p><hr></blockquote><p>Hitintils har vi fått se F.R.E.D. och vi har fått nöjet att se en G.D.O. under använding. M.A.L.P. prylen är en som vi ännu inte fått se i serien första avsnit men den fanns med i filmen en liten robot på hjul som filmar..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Tyckte det var helt okej bortsätt från några saker.
1. Maskarna som var utomjordingarna - är det bara jag som tänker på SF serien med han som splear Sam i Vita huset(West wing) som utspelade sig 1968 och handlade om utomjordingar på jorden. Kommer inte ihåg vad den heter - den serien var riktigt bra även fast den ballade ur lite på slutet.<p><hr></blockquote><p>Jeeep den filmen var bra.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2. Antalet militärer som de sände iväg till att utforska planeten 5 stycken plus en vetenskapsman. De nästan visste ju att de skulle stöta på motstånd.
Kunnde de inte åtminstånde tagit med sig tyngre vapen, även fast jag bara satt och väntade på att de skulle avlossa GtA missilen- vilket också kom.
En portabel minigun, annan tungt maskingevär eller en enkel granatspruta skulle ju ha hjälp med tanke på att utomjordingarnas rustningar var mer än väll för att klara av 5.56. Kommer dock att se nästa avsnitt på fredag.
<p><hr></blockquote><p>Mycket av bristen på soldater har ju med att göra att hela anläggningen är topphemlig och vilken blåshål till soldater som helst går inte alla måste vara sådana som klarar av att hålla käft om stället..
Sen angånde bristen på vapen så är jag lika djävla irriterad över deras bristfälliga bestyckning som du är.....
Hade jag varit dom hade jag tagit med en liten stridsvagn...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Maskarna som var utomjordingarna - är det bara jag som tänker på SF serien med han som splear Sam i Vita huset(West wing)

Själv tänkte jag mest på rymdvarelserna i filmerna Hidden och Hidden 2 - fast där slank de visst in genom munnen. /images/icons/wink.gif

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Sen angånde bristen på vapen så är jag lika djävla irriterad över deras bristfälliga bestyckning som du är.....
Hade jag varit dom hade jag tagit med en liten stridsvagn...


Dramaturgisk krigföring! Det blir mer spännande om the good guys har sämre/färre/mindre vapen än ondingarna /images/icons/smile.gif

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
( har svårt att skriva då jag har ett gigantiskt sår på Långfingret man ska göra mitt bästa )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Dramaturgisk krigföring! Det blir mer spännande om the good guys har sämre/färre/mindre vapen än ondingarna

-Hasse
<p><hr></blockquote><p>på grund av mitt intresse i taktik och krigsföring samt film har sådan idiotisk taktik blivit genant och dumt..
OM filmakarna låter hjältarna ha med sig FÖR lite vapen när de ska slåss emot fiendens super arme.
DÅ måste filmakarna låta skurken göra ett taktiskt missöde eller låta hjälten upptäcka en extra svaghet eller helt plötsligt få tag i massor av nya alierade som även dom "råckar" vara klentbeväpnade men villiga att trotsa döden så lägne som Hjältarna leder striden.. *suck*

Exempel på Idiotiska missar kan man ta från Star Wars A New Hope part 4..
I Death star fanns en garnistion med flera tusen tals Tie fighter som de inte använde sig av i striden.

( De enda Tie man får se i filmen är de som tillhör Vaders egen vinge av elit Piloter Vader gick på eget bevåg ut för att bekämpa hotet mot Death Star1.. 1 Vinge Tie fighter är exakt 72 fighters uppdelade i 6 stycken Squadroner på 12 fighter uppdelade i enheter. Varje pilot har en vingman som skyddar honom )


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Kopierat från blueprints av Death star 1 som gjordes som fakta matrial.. Dessa är officiela fakta.. Detta är fordon som Death star 1 bär med sig i hangaren.
6 Star Destroyers ( 1,6 km vardera )
10 Battleships ( 600 meter till 900 meter )
39 Heavy Cruisers (400 meter 500 )
17 Light Cruisers (300 m till 400 meter )
81 Fighter Tenders ( ? bra fråga hur lång de är ? )
190 Troop Transports (45 m )
714 Corvettes (150 meter till 300 meter beronde på om det är en tung eller lätt Corvett )
509 Tanker Drones ( Ingen aning har alldrig sett en än )
1831 TIE Fighters
2904 TIE Assault Craft
806 TIE Boarding Craft
1384 Scouts
<p><hr></blockquote><p>Sen kan man i många andra filmer hitta samma idiotiska metod att använda sig av klent beväpnade trupper..
Klent beväpnade hjältar gör att man blir tvingad att fixa en nödlösning för att rädda situationen.
Fast i star wars kan jag förstå skulle jag sitta i ett skepp som var160 - 165km i diameter så skulle jag inte vara känna mig hotad av några 12 meter små skepp... SÅ kalla mig övermodig men ärligt talat vem skulle inte vara det om man satt och styrde Death Star.. ?..

*hmm* har en känsla att jag hamnat utanför ämnet *ler*

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Man kan ju fråga sig varför de ofta envisas med att underbeväpna hjältarna. Det kan ju bli så spännande endå - Aliens, de är i sak inte underbävapnade även fast de tappar en stor del av sin slagkraft i och med att dropshipet blir kaputt. Men endå- ett antal pulserifels, någon smartgun, äldkastare, två st automatkanoner och balndande pistoler och granater.

Eller bara allmänt kul: Commando med Arnold, han är ju inte dirket underbeväpnad, bara lite underlägsen i antal( någon som kännde igen reprisen av den senen i End of Days :)

Tillbaka till SG
Måste säga att jag tyckte det var lite tråkigt att Han(vad han nu hette) fick en mask i sig. Lite en kännsla av b-skräkis i avslutet. Man får ju inte ta död på det gamla gardet :(

Och varför(allmänt i allt) måste man alltid kvotera in en tjej, kunde inte hon bara varit en av soldaterna med en jättestor roll framöver istället för forskaren. Känndes såsom, jaha vi måste vara pk.

Angående underbeväpningen igen - de hade ju miniguns eller någon form av automatkanon uppstäld på jorden. Snaka om småtaskigt att inte sända med en :)

Sedan får man väll hoppas på lite militärbyrokrati kring den "snälla" utomjordingen. Och vad ska de göra med alla civila flyktingar igentligen.

Och Alvarligt talat, engelskan måste vara det mest sprida språket i galaxen. Det började ju så bra även i serien utan några engelspråkiga utomjordingar... varför bestämde de sig plötligt för att översätta för :(

Jag kommer dock fortfarande att se fredagens avsnitt, då jag tycker om ideen och att Stargate filem kastade bort den lite. SG-1 får hoppas lyckas förvalta det bättre.

/Von Ork - Som babblar på lite
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Och Alvarligt talat, engelskan måste vara det mest sprida språket i galaxen. Det började ju så bra även i serien utan några engelspråkiga utomjordingar... varför bestämde de sig plötligt för att översätta för :(
<p><hr></blockquote><p>Aaa de har en förklaring till varför alla utom jordiska människor talar Engelska *ler* det är för att de har med sig en språk expert som kan översätta de flesta antika språken då de härstamar från jorden.. *hmm* vad serien skapare tyvär har glömt är att språk utvecklas under årtusendet..

Fast å andra sidan med tanke på att Golhuerna har förslavat många av de mänskliga samhällena och Golhuerna är ur mänsklig synvinkel nästan odödliga ( de byter värd då och då ) så kan de tjänstgöra som en statisk faktor som hindrar språket att utveckla allt för mycket.
( de vill helt enkelt slippa lära om språket varje mänsklig generation och de verkar som de klarar av att leva under flera tusen generationer utan problem )
Teorin kan det lösas genom att de har skapat ett "Höga språken" som de använder när de talar med sina slavar detta språk har låst gramatisk så att de sliper ändra på sig.
Slavarna å andra sidan ser till att deras lokala dialekter kopierar den högre formen och försöker vara så nära orginalet som möjligt..

Sen vet jag att en del retar sig på den loga teknologiska nivån vilket jag finner ganska logisk..
Goul eller vad de nu heter vill inte att människorna de har förslavat ska HA hög teknologi för då blir dom en fara för Goul existens då de är i konstant behov av mänskliga värdkroppar.
Genom att hålla människornas samhällen på låg teknisk nivå slipper de riskera farliga slavuppror då DOM är de enda som har kunskap och tekniker för att bygga högteknologiska maskiner..

Tyvär finns det en fara med ett sådan samhälle det är statiskt och endast ett begränsat antal har tillgång till teknik vilket lätt kan leda till att de börjar glöma vad de en gång klarade av att göra och därmed börja glida tyst och obemärkt bakåt teknologiskt.
( DE har inte behov av allt möjligt tekniskt de har ju slavar osv.. )
dom börjar glöma bort de vetenskapliga principerna bakom sina masikner och vapen de kan fortfarande bygga de flesta av dom då de har andra datorer och maskiner som gör jobbet men när de går sönder så blir det jobbigare och jobbigare för varje generation att laga.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Och Alvarligt talat, engelskan måste vara det mest sprida språket i galaxen. Det började ju så bra även i serien utan några engelspråkiga utomjordingar... varför bestämde de sig plötligt för att översätta för :gremfrown:

Ta en titt på <A HREF="http://www.sev.com.au/toonzone/scificomp/strips/scifi075.asp" target="_new">http://www.sev.com.au/toonzone/scificomp/strips/scifi075.asp</A> Ridijeck som ändå tycker att SG-1 är kul om man bara tar det med en nypa salt
 
Top