Re: skott i ryggen och skott i ryggen ot
"....lite av ett straff att bli skjuten i ryggen, eller hur?"
Gör lumpen.
Att befinna sig i ett hotat läge är skitstressande. Känner du att du är hotad så kommer du att göra ungefär precis vad som helst för att skydda dig och ditt liv, inklusive skjuta den person som du uppfattar som hot, även om denne vänder ryggen till. Nödvärn är inte detsamma som bestraffning.
"märkligt att polisens insatsstege mot våldsamma lirare är hårda ord-batong-skarpladdade vapen!"
Märkligt? Inte särskilt - fram till mitten av nittiotalet så fanns det i princip ingen annan möjlig insatsstege. Vattenkanoner och tårgas är förbaskat våldsstegrande, en erfarenhet som brittisk polis lärde sig under kravallerna under 1980-talet, och tårgas har också en tendens att driva omkring med vinden och drabba oskyldiga.
Bönpåsepatroner förutsätter hagelvapen, vilket polisen inte har, och en samling med andra "icke-dödliga vapen" har hittills visat sig opålitliga och därmed farliga för polisen, eller inte särskilt icke-dödliga alls i första rummet (gummikulor, till exempel). Det är först under senare halvan av nittiotalet som det har börjat komma ut icke-dödliga och pålitliga alternativ på marknaden, men det är en bra bit kvar.
Sen finns det en avskräckande faktor i användandet av skarpa vapen. Nu vet jag inte hur det är med dig eller med våldsamma anarkister, men jag är i alla fall jefligt försiktig med att hota en person med ett skarpladdat vapen. Om jag vet att det enda som kommer att hända med mig är att jag får ont på grund av en bönpåsepatron eller en stinger-granat så skulle jag inte vara lika försiktig som om jag visste att personen bara har en skarpladdad 9mm Sig-Sauer att försvara sig med.
"tänk dessutom på att polisen OCKSÅ tjänar de fredliga demonstranter som vill framföra sina åsikter i demokratisk anda..."
Sorry. Jag köper inte det argumentet. En fredlig demokratisk demonstrant håller sig jefligt långt borta från stenkastarna, om inte annat så av ren självbevarelsedrift.