Eon Stadsvakt med måtta

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Hur kan man i en stadskampanj där det förekommer en hel del strid kunna ha med en aktiv och närvarande stadsvakt utan att rollpersonerna blir jagade från första striden, och att allt handlar om set sen.

I min kampanj så arbetar de åt ett habdelshus och letar efter tjuvar. Detta leder till att rollpersonerna hamnar i en farlig situation som eskalerar men då de är så pass kompetenta och har ihjäl 6 lokala bråkstakar så känner jag att det inte kan gå helt obemärkt. Men jag vill inte att det ska vara en för stor grej eller ett för stort hinder. I det här faller så blev de överfallna men kommer nog ha svårt att bevisa det.

Kan handelshuset kliva in och lösa detta genom att betala skadestånd/mutor?

Vart ska gränsen gå?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Är handelshuset betydelsefullt för stadens fortlevnad? Ja då kanske mutor kan lösa det.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Ja, det borde vanligtvis kunna lösas med mutor till myndigheter eller anhöriga, beroende på vilket land ni spelar i. Vill du ändå ha kvar stadsvakten som en grej kanske dessa kommer misstänka/hålla ögonen på rollpersonerna under tid
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hur kan man i en stadskampanj där det förekommer en hel del strid kunna ha med en aktiv och närvarande stadsvakt utan att rollpersonerna blir jagade från första striden, och att allt handlar om set sen.

I min kampanj så arbetar de åt ett habdelshus och letar efter tjuvar. Detta leder till att rollpersonerna hamnar i en farlig situation som eskalerar men då de är så pass kompetenta och har ihjäl 6 lokala bråkstakar så känner jag att det inte kan gå helt obemärkt. Men jag vill inte att det ska vara en för stor grej eller ett för stort hinder. I det här faller så blev de överfallna men kommer nog ha svårt att bevisa det.

Kan handelshuset kliva in och lösa detta genom att betala skadestånd/mutor?

Vart ska gränsen gå?
Stadsvakter brukar ju glorifieras i rollspel och fantasyfilm. I själva verket var det byns/stadens invånare som turades om att gå brandvakt. De var absolut inte någon undersökande polisiär enhet. Så det enklaste är väl att tona ner stadsvakten?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Stadsvakter brukar ju glorifieras i rollspel och fantasyfilm. I själva verket var det byns/stadens invånare som turades om att gå brandvakt. De var absolut inte någon undersökande polisiär enhet. Så det enklaste är väl att tona ner stadsvakten?
Här tycker jag precis tvärtom. Jag vill ha en fantasy stadsvakt. Små stads barfreder med stadsvakt officer med 18 stycken knektar uppdelade i patruller om sex. I uniform och hillebard.
Gärna oxå att kungen har sin egen vakt typ musketörerna. Och att kyrkfolket har sin egen stadsvakt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Håller med @Mogger Stadsvakt i rollspel brukar ofta gå omkring i rustning och med svärd medan historiska stadsvakter såvitt jag vet bara var beväpnade med en påk.

Man skulle ju också kunna tänka sig att stadsvakten inte direkt ingriper i en strid om det verkar alltför farligt. Istället tar de reda på vilka rollpersonerna är. De kan därefter antingen arrestera dem när de inte är förberedda eller sprida ut i staden att de är våldsamma fridstörare. Detta gör att folk undviker den och inte vill göra affärer med dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Håller med @Mogger Stadsvakt i rollspel brukar ofta gå omkring i rustning och med svärd medan historiska stadsvakter såvitt jag vet bara var beväpnade med en påk.

Man skulle ju också kunna tänka sig att stadsvakten inte direkt ingriper i en strid om det verkar alltför farligt. Istället tar de reda på vilka rollpersonerna är. De kan därefter antingen arrestera dem när de inte är förberedda eller sprida ut i staden att de är våldsamma fridstörare. Detta gör att folk undviker den och inte vill göra affärer med dem.
Det hänger också väldigt mycket på hur stor stad vi pratar om och var den ligger. En större jargisk stad har sannolikt en vakt av det slag @afUttermark pratar om, medan en liten stad i Asharien knappast har det.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
har ihjäl 6 lokala bråkstakar så känner jag att det inte kan gå helt obemärkt. Men jag vill inte att det ska vara en för stor grej eller ett för stort hinder. I det här faller så blev de överfallna men kommer nog ha svårt att bevisa det.
Om det är välkända bråkmakare och det hela skedde på ställen som inte är de dödas bostad eller arbetsplats så tror jag att det hela leder till en rättegång, följt av att spelarna får betala mansbot/liknande till levande släktingar och böter till domstolen/ordningsmakten. Sedan kan de inte lämna staden medan det hela pågår vilket kan vara i vägen för dem (men borde nog gå rätt så fort p.g.a. att det inte är en fråga om något avancerat samtidigt som det är fråga om dråp/dödande i självförsvar).

Mansbot kan ske i form av en klumpsumma eller relativt mindre summor utdraget på en längre tid. Om inga släktingar finns kan de vara tvungna att bekosta begravningen istället.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Ska spelarna rensa upp stadens gängverksamhet och använda hårda nypor bör det ju ske utan vittnen eller att man bär maskering.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Är handelshuset betydelsefullt för stadens fortlevnad? Ja då kanske mutor kan lösa det.
Det utspelar sig i staden Hamath i Jargien. Handelshuset är bland de större men inte största. Men herren i Handelshuset har varit det jag tror kallas Mercator, utvald person i jargien som får handla med andra länder på vissa sätt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Ska spelarna rensa upp stadens gängverksamhet och använda hårda nypor bör det ju ske utan vittnen eller att man bär maskering.
Deras uppdrag är egentligen bara att återta stöldgods, men när de börjar röra runt den undre världen så blir de hotande om att sluta och lämna staden.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag hade nog kört på en hyfsat kompetent och beväpnad stadsvakt, men som bara jobbar med att hålla ordning, dom utreder inget. Eller typ om det görs brott mot stadens ledning kan de beordras att storm ett näste med konspirationer. Men annars är stadsvakten bara ett bekymmer om de tar en på bar gärning med att utföra öppna brott.

Det är de döda råskinnens vänner, familj och Gilles kamrater som är bekymret
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Klart det ska vara klassisk fantasy-stadsvakt i full beväpning och egen uniform!

När jag spelledde en lång stadskampanj i Jarla, där RP fann sig manövrera mellan rivaliserande handelshus, var stadsvakten en extra maktspelare att räkna med. Som SLP var kaptenen en sträng men rättskaffens typ som faktiskt ville folkets bästa. Därmed var han inte korrupt av girighet, men stödde i hemlighet det handelshus som han såg var bäst för stadens välfärd. Ett sidomysterium blev ett tag att förstå sig på vaktkaptenens agenda och sympatier inom maktkampen. Och eftersom stadsvakten blev en del av politiken fanns det ett hot att kaptenen skulle förlora greppet och ersättas av en kandidat med annan agenda och andra sympatier. Därmed kan stadsvakten bli ett eventuellt deus ex machina-SL-verktyg (om man vill ha sådant) plus en pågående knepig extraintrig.

Fast nu vill du visserligen INTE göra stadsvakten till en stor grej. Då är väl nu-sitter-ni-i-klistret-gossar-men-ge-oss-pengar-under-bordet-lösningen en enkel och härlig klyscha.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Fundera gärna kring vem som betalar för stadsvakten. Jag skulle kunna tänka mig att det är olika handelshus och att de har specifika stadsdelar som de övervakar. Det är inte alltid som stadsvakterna bryr sig om saker som händer, om det sker utanför deras eget distrikt. Det finns också en kod om att stadsvakterna bör hålla ett öga på de andra handelhusens ägor, men det är inte alltid det efterlevs.

Om man gör på detta sätt får man in en till nivå av intriger, vilket kan mynna ut i någonting intressant. Själv tycker jag inte att bli jagad av stadsvakten eller sitta i domstol är särskilt intressant i sig - snarare vad det mynnar ut i för konsekvenser för rollpersonerna.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Fundera gärna kring vem som betalar för stadsvakten. Jag skulle kunna tänka mig att det är olika handelshus och att de har specifika stadsdelar som de övervakar. Det är inte alltid som stadsvakterna bryr sig om saker som händer, om det sker utanför deras eget distrikt. Det finns också en kod om att stadsvakterna bör hålla ett öga på de andra handelhusens ägor, men det är inte alltid det efterlevs.

Om man gör på detta sätt får man in en till nivå av intriger, vilket kan mynna ut i någonting intressant. Själv tycker jag inte att bli jagad av stadsvakten eller sitta i domstol är särskilt intressant i sig - snarare vad det mynnar ut i för konsekvenser för rollpersonerna.
Älskar tanken på flera olika, rivaliserande ”stadsvakter”! Det ska jag försöka bära med mig till nästa kampanj.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Älskar tanken på flera olika, rivaliserande ”stadsvakter”! Det ska jag försöka bära med mig till nästa kampanj.
Jag fick idén från hur brandstationer först fungerade i London, där det var en prenumerationstjänst. Om en brandvagn kom till ett hus som inte var försäkrad av dem, så såg de bara till att branden inte spred sig husen i närheten som var försäkrade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag fick idén från hur brandstationer först fungerade i London, där det var en prenumerationstjänst. Om en brandvagn kom till ett hus som inte var försäkrad av dem, så såg de bara till att branden inte spred sig husen i närheten som var försäkrade.
Finns även en historiskt korrekt scen i Gangs of New York som visar hur rivaliserande brandkåren börjar slåss om rätten att få släcka ett hus.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Stadsvakter brukar ju glorifieras i rollspel och fantasyfilm. I själva verket var det byns/stadens invånare som turades om att gå brandvakt. De var absolut inte någon undersökande polisiär enhet. Så det enklaste är väl att tona ner stadsvakten?
Även i de fall där det fanns mer organiserade /(semi-)professionella vaktstyrkor var de ju dessutom snarare ordningsvakter än poliser i modern mening.
 
Top