Nekromanti Stadssoldat vs Palatssoldat

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Sitter och funderar om jag ska ge Palatsvakter samma stats och utrustning som stadsvakterna eller om dom ska vara något tyngre och skickligare......... Åsikter uppskatas.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hmm, jag skulle tänka på bakgrunden lite mer... vems palatsvakter är det? Alltså vem köper in rustningar och vapen till dom? Vem är det som hyr dom? Om det är en halvfattig baron så är det säkert inte så bra utrustning (ungefär härdat läder, ringbrynjehuva, yxa och sköld) och heller inte så bra skicklighet eller lojalitet på soldaterna, men om det är en väldigt rik greve eller handelsherre så kanske han har råd med fjällpansar, visirhjälmar och långsvärd. Han kan även lägga ner mer pengar på att hyra soldater alltså får han bättre sådana.

Sedan så får man ju tänka på hur mycket vakter och hur bra utrustade och skickligare behöver dom vara?

Hoppas jag fick dig att förstå hur jag brukar tänka :p... ha d fint
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Det beror väl lite på hur välbärgat staden/landet/den styrande är. Ju mer pengar desto dyrare utrustning. Men om jag var häftigast av alla så skulle jag nog lägga ut lite mer pengar både på utbildning och utrustning för att skydda mig. Även fast det inte skulle behövas eftersom jag är så snäll, men jag vill att det ska se häftigt ut. Alltså mer prylar till palatsvakten. Fast som sagt, det beror lite på hur mycket kapital som finns att tillgå. Men att utrusta palatsvakten/livgarde eller what ever är nog att prioritera med tanke på att de ska skydda han som bestämmer. Faller han så uppstår troligtvis en jobbig situation.

- Jocke, kakapåkakapåkakapåkaka.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Stadsvakten är mestadels milis, och har alltså inte den bästa av utrustning. Palatsvakter är antagligen heltidsanställda krigare som säkerligen är bättre drillade och utrustade. Dock har stadsvakterna antagligen större vana av att faktiskt ta hand om oregerligt folk, om inte palatsvakternas herre lever mycket farligt. Dessutom har stadsvakterna bättre koll på hemstadens gator och befolkning (= färdighetsvärde i Skumraskaffärer) medan palatsvakterna kan åtminstone grunderna i att uppföra sig bland fint folk och veta vilka de bör släppa in (= färdighetsvärden i Etikett och Heraldik).
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Palatsvakter kanske inte nödvändigtvis behöver vara bättre tränade och rustade än stadsvakter, men däremot har de snyggare och utrustning i bättre skick. Även om palatsvakterna är främst till för skyddet av palatset så är de också där för att ägaren av palatset ska ha något att stila med. De ska glänsa.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Om jag tar det fr början.

Vi talar om byggnad & makt sätet ett Palats .
Som jag förstår så är det bara riktigt inflytelse rika och riktigt rika som har sådana bygnader.

Anting har man anstält palatsvakten separat, vilket gör att de måste ha någon form av bakgrund som heter duga.
Eller så är det ett fint prestige jobb att vakta palatset.

Ponera; Soldat X är duktig och pålitlig. Han har i flera år försvarat Muppens namn och land.
Att då när Soldaten gifter sig så är det i allas intresse att han stannar kvar och fortsätter skydda Muppen .
Då kan han få tilldelat sig en plats i palatsvakten.

Men aldrig att palatsvakten ska vara lika... dålig som en stadsvakt. Generelt talat.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Det beror nog mest på vem som bor i palatset; men om det var en riktigt viktig person så skulle jag bara för sakens skull göra Palatsvakterna mkt bättre än stadsvakter, med både bättre utrustning och värden.
Och sen skulle jag fixa så att rollpersonerna fick bevittna Palatsvakternas otroliga skicklighet så att de verkligen fick respekt för dom...
 
Top