Nekromanti Stadskartor

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Eller GIMP

Finns för både windows och linux. Jag föredrar photoshop 11 dagar av 10 men det funkar. Det har lite lite funktioner som photoshop inte har (och photoshop har massor som gimp inte har).

Gimp är dock gratis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Eller GIMP

jag använder GIMP ibland... verkligen ett väldigt kompetent program... dock är det inte helt lätt att lära sig för en nybörjare... lite mer komplicerat och svårjobbat än Photoshop.
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Staketgatan 13, Gävle (OT)

Det är väl onödigt då Gävle är en av minst 75 orter som har en väg kallad Hallonvägen (dock ej med gatunummer 42, bara 3 orter har Hallonvägen 42). :gremtongue:

eniro
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Staketgatan 13, Gävle (OT)

Det är väl onödigt då Gävle är en av minst 75 orter som har en väg kallad Hallonvägen (dock ej med gatunummer 42, bara 3 orter har Hallonvägen 42).
Finessen är att Staketgatan 13 aldrig har existerat eftersom man hoppade över numret. Man riskerar aldrig att göra någon upprörd och om man dessutom spelar en mysteriekampanj så är en kul grej att huset inte riktigt finns trots att både nummer 11 och 15 finns.

I Stockholm kan man använda spår 9 på Centralen. Fast det spåret har ju funnits en gång.

Dewil, bor 500 m från Hallonvägen i Gävle
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Staketgatan 13, Gävle (OT)

[ QUOTE ]
Finessen är att Staketgatan 13 aldrig har existerat eftersom man hoppade över numret. Man riskerar aldrig att göra någon upprörd och om man dessutom spelar en mysteriekampanj så är en kul grej att huset inte riktigt finns trots att både nummer 11 och 15 finns.


I Stockholm kan man använda spår 9 på Centralen. Fast det spåret har ju funnits en gång.

[/ QUOTE ]

Sådana addresser brukar det finnas gott om. När jag hjälpte en polare att sälja söndagstidningar så fick jag ett utdrag av alla addresser som inte hade Sundsvalls Tidning på söndagar. På den listan fanns det massor med addresser som var upptagna av lekplatser, parkeringar, elskåp eller helt enkelt saknades. Spår 9 skulle man kunna använda som Niel Gaiman använde de borttappade tunnelbanestationerna i 'Neverwhere'. Har för mig att det också ska finnas någon mytisk tunnelbaneststion i Stockholm.

Patrik, bor ca. 2 mil från Hallonvägen i Sundsvall
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Tricilve

Här är en länk till ett projekt som vi kört på Svavelvinterforum (www. svavelvinter.nu): http://www.simworld.sverok.net/tricilve/. Länkarna är lite trasiga här och där men pröva då en annan väg.

Tanken var att kollektivt kunna utveckla Trakoriska rikets huvudstad Tricilve (med ca 300 000 innevånare) vilket jag hur som helst hade behov av till mina skriverier. Vi har inte riktigt funnit bra former hur man ska bidra, men grundkartan finns i en jättelik Photoshop-fil. Kartan publiceras som jpg med ditlagda länkar för beskrivningar etc. Den som vill bidra adopterar ett kvarter / hittar på sekter eller näringar etc. och skickar sina förslag för moderatorerna. Det finns plats för både officiellt godkända detaljkartor och egensinniga påhitt som kan publiceras utan att vara officiella. Vijes papirfärgarkvarter är mycket vackra.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Kolla in den här kartan som är typisk för här i Japan. Dom har en hel annan abstraktionsnivå i deras tänk, gatunummer finns inte utan man använder sig av ett slags koordinatsystem, därav ritar dom kartor med raka vägar även om dom böjer av som fan...

Min poäng är att en karta och en illustration av en stad är helt olika saker. Eftersom du knappast behöver veta vilken gata som korsar vilken aveny, utan snarare pluppa ut special points of interest, skulle jag satsa på att rita något snyggt och förenklat, i stil med en turistkarta.

Jag har kollat runt lite efter program för att göra detta men än så länge funkar papper och penna bäst för mig. Ritbord vore annars en idé.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Re: Staketgatan 13, Gävle (OT)

Mytisk och mytisk... Om du tar dig till Kista och tar tunnelbanan in mot Stockholm kommer du att passera en T-bane-station som byggts men aldrig använts (förorten den var planerad för byggdes aldrig, men det var billigare att bygga plattformen när man rallade mot Kista i alla fall).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
You say "hallon", I say "citroner"....

...som Lady Day skulle ha sagt (eller inte).

Jag har utvecklat exakt samma tänk och handhavande i mitt SLande, fast kring en annan adress; citronvägen 7. Jag och mina spelare har med åren utvecklat flera liknande standardnamn att ta till när spelarna promt vill veta namnen på oviktigheter. Alla standardvärdshus i fantasyvärldar heter t.ex. alltid "Den galtande geten", samt att brittiska pubar alltid heter "The Barrel and the Dog". Alla former av icke namnbestämda kafeer och restauanger i tysktalande länder heter jämt "Der cafe mit schnaps" (det har jag inte kommit på själv utan är snott från ett kasst äventyr till "Danger International").

Nån som har likande exempel?

/Anders
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Spelen i Thief serien har en väldigt, väldigt enkel typ av kartor. De visar övergripande stadens utséende och skriver ut viktiga platser som spelaren behöver ta sig till.

Det viktiga blir namnen, och med namn som Auldale och Shalebridge Cradle... Tja - det räcker faktiskt.

http://www.ttlg.com/ranstall/map.asp
 
Top