Jag köper att den andra kartan är i tvåpunktsperspektiv, men den här?
Det är inte lika tydligt här, eftersom det inte finns så mycket räta linjer öht att gå efter, men jag är rätt säker på att vi har ett tvåpunktsperspektiv här också. Kolla på brädorna som man går på. Där dessa gångsträckor är mer eller mindre raka och parallella med horisonten så kan man se att det finns två punkter i fjärran som de pekar åt.
I det här fallet så är kartan/bilden perfekt eftersom den visar allt som är viktigt.
Jo, men i ett rollspel så väljer ju deltagarna själva vad som är viktigt. Om någon vill planera ett bakhåll från en gränd eller bakgård bakom några hus så är det ju synd om detta inte finns markerat på någon karta för att kartritaren utgått från att det viktiga är att flanera längs huvudgatorna och kolla in skyltfönster.
Just den här kartan med fartygen är rätt duglig i vilket fall som helst, eftersom hela området verkligen är långsmalt, men staden som du visade i den andra bilden är kanske inte lika lyckad i ett rollspel där man ska få utforska området på egen hand.
Samtidigt förmedlar den stämningen av platsen mycket bättre än en "tråkig" karta.
Jo, men vill man förmedla stämningar så kan rena stämningsbilder (som är -ännu- oöverskådligare än dessa bilder) vara ännu bättre.
En sådan här bild har en till fördel. Den visar vad rollpersonen kan se.
...när rollpersonen går längs de stråk som hon förväntas gå på. Inte när hon smyger sig in i staden från oväntat håll.
Jag visar inte vanliga kartor för mina spelare förrän de faktiskt sett alla ställen som ligger på kartan. Istället använder jag kartan själv som underlag för att ge beskrivningar åt spelarna om vad deras rollpersoner ser. Därför gör det inte så mycket om kartan är stämningslös; det är ju bara jag som tittar på den iaf. Däremot behöver den vara tydlig så att jag kan tolka den rätt, även om rollpersonerna skulle komma från ett annat håll än jag förberett mig på, eller om de skulle besöka konstiga delar av området.
Hmmm... blev mycket kursivt i det här inlägget. Säg till om det är drygt att förtydliga saker som om du vore ett dagisbarn.
Det är smickrande att du tror mig kunna förstå saker på den höga nivån
:^)
Själv kursiverar jag ju som en galning. Jag tycker det är bra och att det gör läsförståelsen enklare.