Nekromanti Stadskartor

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Härmed önskas tips på hur man gör så fräscha stadskartor som möjligt. Hur utnyttjar man exempelvis Photoshop på bästa sätt till en sådan uppgift? Vilka metoder och program används i kommersiella rollspel som t ex Eon?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag arbetar som reklamare, och mitt råd är att du inte använder Photoshop att bygga upp bilden i, då det är ett bitmap-program (som alltså jobbar med pixlar). Vad det betyder är att du tvingas jobba i en <i>grym</i> upplösning om du vill ha snygg text på kartan, förmodligen kommer det ändå att bli lite suddigt. Photoshop skall användas till färgtoner och liknande, det är bättre när du gör landskapskartor.

Nej, du skall använda ett vektorprogram när du gör kartor. (Adobe Illustrator, Freehand och Corel Draw är de vanligaste, de duger allihopa) Där jobbar du bara med geometriska former, och får alltid perfekt upplösning. Bra när du vill få in liten text "inne" i husen, m.m.

Sedan börjar du med grundläggande former; hus, parker, vägar, osv och kan därefter kopiera dessa i oändliga upplagor och rotera, storleksförändra osv. utan kvalitetsförlust, som är fallet med bitmap-program. Vill du därefter Jazza upp dem med balla photoshopfilter (för att få en patinerad känsla m.m.) så får du väl exportera kartan till en jätte-EPS och leka med den i Photoshop. Det går väl bra, problemet är ju snarare att en stor karta blir seg och omständig att arbeta med från grunden i Photoshop. I alla fall om du jobbar med lika ohyggligt många lager som jag är van vid.

Ps. De flesta vektorprogram har färdiga figurer för räd och andra arkitektplaneringsfigurer. De kanske kan vara till någon hjälp?

/Rising
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jag håller med Rising i allt han säger.

Ett dedikerat stadskartsprogram kommer från http://www.profantasy.com. Klicka fram till City designer. Det kostar pengar men inte så väldigt mycket. Enligt sidan är det grymt lätt att rita hus längs en väg i samma stil. den slumpar fram husen längs vägen och sådana grunkor.

Neogames använder vad jag vet Illustrator för sina stadskartor.
 
Top