Nekromanti Stadskartor, Ralburg och tips till kampanj.

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Jag har tänkt återvända från ett lååångt uppehåll från nördspelande, och har tack vare några vänner som går på folkhögskola (om någon som spelar på strömbäck läser, låt bli att läsa!) lovat leda en kampanj i Gondica. Kampanjen kommer att handla rätt mycket om handel och resande, men det kommer att finnas en metaplot som blandar in fursten i Jasmir och hans onda anhang. Rollpersonerna kommer att komma från finare familjer i Ralburg, mercatorer och patricier. De grundläggande ideérna är klara, men lite detaljer fattas.

För det första, vet någon vars man kan få tag i bra stadskartor över medeltids- och rennässansstäder? Hade tänkt rita en karta över Ralburg, och behöver lite inspiration. Som det ser ut på vidoniakartan i boken så ligger Ralburg vid början av en vik eller fjord. Precis där en flod rinner ut i viken/fjorden. Tänkte utgå från det. Staden ligger på flodens två stränder, med broar och färjor som går mellan. Kanske en ö i mitten. Sen hade jag tänkt slänga in ett relativt nybyggt fort som ligger i flodens utlopp och vaktar hamnen. Tänkte att det finns några kullar som staden ligger på. Själva stadens befästningar är relativt omoderna. I mitt Vidonia så tänkte jag att Natrekt och främst Ralburg har ett enormt ekonomiskt uppsving, till stor del på att konkurrensen från Vikrestad försvunnit, men också på de rika malmfyndigheterna i bergen.

Sen så behöver jag en idé på något aristofiskt jävulskap som fursten av Jasmir kan tänkas hitta på. Typ ett aristofiskt supervapen som är knutet till den magiska katastrof som fick kejsardömet att gå under. Kanske ett sätt att skapa och kontrollera ultravitaliserade nexus och få dem att bli stabila.

Det är sent och jag svammlar en del, men hjälp uppskattas!

/Björn
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har googlat efter kartor utan större framgång.Ralburg skulle iofs kunna baseras på det Göteborg som grundlades av Gustaf II Adolf kring 1630: en stad vid en älvmynning. Lissabon skulle kanske också passa.

Jasmir-plottförslag följer här:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Fursten av Jasmir vill nog lista ut hur man kontrollerar vädret. Det ursprungliga kejsardömet gick under som en del i en klimatkatastrof. Den som kan styra över vädret blir mäktig.</font></td></tr></table>
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Tack för hjälpen! Det blir nog något göteborgigt över det hela! Geografiskt i alla fall. Kanske slänger jag in en trubadur klädd i sjömanskostym och med mycket känsla och lite falsksång som alla älskar för att få den rätta känslan. :gremwink:

Jasmir-plotten låter lovande.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Sjömansklädsel

Tänk på att en termlisk sjömansklädsel består av vida säckiga yllebyxor ihopsnörda vid anklarna (rymmer varma underkläder vid behov), en linneskjorta, en yllejacka och en luva. Kläderna är för det mesta offwhite eller ljusbruna.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Sjömansklädsel

Det var bara ett dåligt skämt om att slänga in Håkan Hellström i Vidonia. :gremsmirk:

Annars så funderar jag lite på vad Natreke kan tänkas handla med. Min idé är att man exporterar mycket stångjärn och svärdsämnen, den rika vulkaniska jorden gör att man också exporterar mycket spannmål och jordbruksprodukter. När det gäller vad som behöver importeras så vet jag inte, kanske tyg, ull och liknande? Vissa jordbruksprodukter kanske och valolja från öarna. Lyxvaror ser jag som en självklarhet.

Tänkte göra så att Natreke är ett rikt och välmående furstendöme, vilket gör att det självklart är en mycket mer frestande munsbit för Jasmir.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Wikipedia till undsättning!

Har börjat rita på kartan nu, rent geografiskt så tänkte jag sno lite från alla möjliga städer. Göteborg, Lissabon, St. Petersburg och till och med lite från Visby! Visby mestför att få bra ideér till att rita gator. Petersburg och Göteborg är alldeles för välplanerade.

Måste bara bestämma mig om den ligger på södra eller norra sidan av älven.

Om du är nyfiken på hur jag tolkar Ralburg så kan lägga upp den här när jag är klar.

Det visade sig att Wikipedia har en rätt bra sida med historiska kartor över städer. Många är från senare perioder, men kan ändå vara till stor hjälp. Kolla särskilt in de tyska kartorna en bit ner. Här är en länk.
 
Top