Stadsböcker

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Vilka stadsböcker skrivna för rollspel skulle ni rekommendera? Motivera varför och skriv gärna vad böckerna gör bra. Finns det något unikt som andra böcker missat kanske?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Berlin 2092. Bästa stadsmodulen. Fortfarande.
  • Välskrivet
  • Inspirerande
  • Informativt
  • Användbart
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Krilloan. Liknar på Berlin sätt och vis. Ganska annorlunda för att vara Ereb Altor. De stora fördelarna är:
- Den detaljerade kartan som faktisk gick att navigera efter med sina stadsdelar och gatunamn.
- Upplösningen på beskrivningarna. Här fanns faktiskt stoff att kasta in lite här och där som hade detaljer (platser, SLP etc.) nog att framstå som trovärdiga och förberedda.
- Äventyren som dels hakar i viktiga settingkrokar (alltför många platsmoduler gör inte detta) och dessutom hugger tag i intressanta äventyrskorkar från tidigare Ereb-material och gör något av det. (Bristen på det är visserligen en kritik mot övrig Ereb-utgivning snarare än att Krilloan gör det fantastiskt men det får den ändå att framstå i ett gott ljus.)

Inser att jag annars inte har så många exempel, bra eller dåliga, att ta fram alls. Ska bli kul att se vad som lyfts fram.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag vet inte om den räknas, men… Augmented Reality: The Holistic City Kit For Cyberpunk Games är den första produkt jag kommer att tänka på.

Det är inte en bok som beskriver en specifik stad, men det är en oerhört informationstät och bra liten bok för att generera en cyberpunkstad. Eller saker i en cyberpunkstad. Extremt bra för att plocka fram både hyfsat breda drag och detaljer; platser och personer och grupper och lukter och ljud och allt möjligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
krank;n345551 said:
Jag vet inte om den räknas, men… Augmented Reality: The Holistic City Kit For Cyberpunk Games är den första produkt jag kommer att tänka på.

Det är inte en bok som beskriver en specifik stad, men det är en oerhört informationstät och bra liten bok för att generera en cyberpunkstad. Eller saker i en cyberpunkstad. Extremt bra för att plocka fram både hyfsat breda drag och detaljer; platser och personer och grupper och lukter och ljud och allt möjligt.
Riktigt cool!!! Tack för tipset!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Constantinople by Night - den kanske mest konceptuellt geniala modul som någonsin gavs ut till Vampire Dark Ages och Vampire the Masquerade, som har präglat hela mythoset ända sedan dess. Den skildrar "The Dream" och dess fall; Konstantinopel som byggts som en vampyr-utopi av en trio av uråldriga ärkevampyrer i en klistrig homosexuell romans, men av intriger, avund och tidens obarmhärtighet skalats ned till en spillra av den ursprungliga drömmen. Bara en av triumviratet återstår: Michael, i skepnaden av en ärkeängel i vars hägn kejsardömet existerar, men nu ensam med sin förbannelse och uppslukad av narcissitisk galenskap och paranoia, och dömd att gå under...men kommer staden följa honom? Året är snart 1204, och ett mörkt öde drar närmare med stormsteg.

Modulen är extra minnesvärd på grund av det faktum att Konstantinopel och romarriket efter Västroms fall är otroligt styvmoderligt behandlat i västerländsk popkultur.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Volo's Guide to Waterdeep, är en bok som känns skön att läsa. Volo är en resenär i Forgotten Realms som skriver guideböcker likt de vi ha i vår värld. Han besöker och recenserar värdshus, berättar om sevärda platser och evenemang i de olika kvarteren. Gillar man den här typen av böcker så ingår de i en liten serie som avhandlar städer och regioner.
Jag älskar sånt här material, sånt som får världen att kännas som om den fanns på riktigt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Tackar för hittills givna svar. Jag har ett gäng av dessa redan. Ska se om jag kan finna de andra. Behöver som sagt inspiration även om jag redan har en hel del stadsböcker till diverse spel. Det jag främst söker efter är upplägget i böckerna. Olika intrigers uppbyggnad mellan grupperingar (jo jag vet Vampire...) samt hur städerna presenteras. Samt naturligtvis äventyrskrokar som kan omformas till min egen blivande stad vilken jag funderar på att bygga upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Damnation city, är till Vampire the Requiem men fungerar till nästan alla moderna spel med gömda världsr i skuggorna. Det är en bok om hur man designar sin egen Urban fantasy stad med verktyg, exempel och moduler att plugga rakt in.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Bifur;n345550 said:
Krilloan. Liknar på Berlin sätt och vis. Ganska annorlunda för att vara Ereb Altor. De stora fördelarna är:
- Den detaljerade kartan som faktisk gick att navigera efter med sina stadsdelar och gatunamn.
- Upplösningen på beskrivningarna. Här fanns faktiskt stoff att kasta in lite här och där som hade detaljer (platser, SLP etc.) nog att framstå som trovärdiga och förberedda.
- Äventyren som dels hakar i viktiga settingkrokar (alltför många platsmoduler gör inte detta) och dessutom hugger tag i intressanta äventyrskorkar från tidigare Ereb-material och gör något av det. (Bristen på det är visserligen en kritik mot övrig Ereb-utgivning snarare än att Krilloan gör det fantastiskt men det får den ändå att framstå i ett gott ljus.)

Inser att jag annars inte har så många exempel, bra eller dåliga, att ta fram alls. Ska bli kul att se vad som lyfts fram.
Den har också en riktigt bra slumptabel för möten/händelser på stan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Vornheim är grymt bra, full av bra tabeller och tips på hur man bygger upp städer och stadsäventyr. Men du vill antagligen sno boken för att inte behöva ge pengar till Zak och Raggi.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Gamiel;n345569 said:
Den har också en riktigt bra slumptabel för möten/händelser på stan.
Just det ja. Ytterligare ett bra exempel har jag för mig på hur settingen omsätts till konkret spel.

Kan även lägga till att jag tycker äventyren sticker ut genom sin design. Det första förebådar och lägger upp för det andra på ett smart vis, och därifrån till det tredje - utan att de faktiskt hänger ihop i intrigen. Det är än idag ganska ovanligt, det finns gott om kampanjböcker där det finns en premiss för ett sammanhang för RPna men där äventyren ändå är lösa satelliter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Dimfrost;n345570 said:
Vornheim är grymt bra, full av bra tabeller och tips på hur man bygger upp städer och stadsäventyr. Men du vill antagligen sno boken för att inte behöva ge pengar till Zak och Raggi.
Ska en hata Raggi också, nu? Känner att jag inte hänger med alls...

Bästa stadsboken: In the Cage: A Guide to Sigil! Kanske allra mest när den kompletteras med Uncaged: Faces of Sigil, som är en underbar NPC-bok.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
entomophobiac;n345578 said:
Ska en hata Raggi också, nu? Känner att jag inte hänger med alls...
Guilt by association i Raggis fall skulle jag tro. Även om han också tog avstånd från Zakk låååångt senare än alla andra, menar en del att det var lite för sent, lite för uddlöst. Huruvida det är rätt eller fel låter jag stå därhän.

Mer om varför folk inte tycker att man bör stödja Zakk finns bland annat här: https://www.enworld.org/threads/rpg-writer-zak-s-accused-of-abusive-behaviour.666106/
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Inte en ren stadsbok men världsboken till ursprungs-Dark Sun är grymt bra och till dags dato min goto bok för allt Athas-relaterat (med D&D4's Dark Sun bok som god tvåa). Skrivet ur perspektivet av the Wanderer.

Setting-kapitlet från Chronopia är bland det bästa jag läst vad gäller stadsbeskrivning. Läste om det för något år sedan och jag tyckte att det höll än idag faktiskt.

+1 på Krilloan. En liten anekdot där är att jag skummade Nidland och Nidländska rening samt Barbia för att jag var i någon sorts nostalgisk våg för några år sedan och förfasades lite över hur vansinnigt dåliga de båda böckerna/modulerna var. Alltså helt oanvändbart dåliga båda två. Blev grymt glad när jag läste Krilloan och hur bra det var i kontrast till de andra två.

Cog.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Robert Jonsson;n345615 said:
Guilt by association i Raggis fall skulle jag tro. Även om han också tog avstånd från Zakk låååångt senare än alla andra, menar en del att det var lite för sent, lite för uddlöst. Huruvida det är rätt eller fel låter jag stå därhän.

Mer om varför folk inte tycker att man bör stödja Zakk finns bland annat här: https://www.enworld.org/threads/rpg-...aviour.666106/
Helt med på varför Zak är persona non grata. Hade bara inte sett Raggi nämnas i samma andetag på det sättet förut och undrade om det handlade om att det hade hänt något mer.

Jag tyckte Raggis statement kring Zak var välavvägt, personligen, med tanke på att ett svartvitt avståndstagande hade varit ganska hårt hyckleri när stor del av LotFP:s top-sellers varje år varit Zak-grejer.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Hade Fria Ligan samlat beskrivningarna och äventyrsfröna för de mera välbeskrivna städerna i Ambria (Symbaroum) och kombinerat det med häftet Stadsäventyr hade det blivit grymt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
FENIX #2/2009 hade tema: staden och hade en hel del matnyttigt. Jag gillade speciellt den helt nya kampanjiemiljön Kindras som var en pseudo-mellanöstern stad övertagen av fantasy-romare. Något jag gillade med den var att den gick igenom de skilda demografiska grupperna med deras attityder och påverkan på/roll i staden.
 
Top