Så här gör jag:
Antika städer skiljer sig inte särskilt mycket från moderna om man bara ser på gatnätet. Ta till exempel Ostia Antica utanför Rom, som jag själv haft som modell för en stad i Soldarn, vars raka gator och kvadratiska kvarter påminner om vilken modern stad som helst. Däremot förändras läget radikalt om man tar i beaktande medeltida städer i Nordeuropa, exempelvis Lund, som med sina kringelkrokiga vägar idag är en mardröm för vilken bilförare som helst. Jag har löst det på detta vis: Städer i Mundana som är förhållandevis unga är belagda med ett typiskt medeltida och krokigt vägnät (ta i beaktande att jag föreställer mig att Mundana utspelar sig i en kultur som starkt påminner om europeiskt 1300-tal). Städer med en anrik historia som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden har ett något mer fyrkantigt vägsystem, dvs som motsvarar antik romersk stadsplaanering.
- Targon, skrivare