Nekromanti Stad

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag har de senste dagarna filat på en stad. och nu vill jag gärna ha era synpunkter...

Tänk på följande:
Att te "textområden" som det inte står ngt i är till för att jag inte skall glömma bort dem...
Att texten inte är korrekturläst...

Tack på förhand!
//Edgar - ja jag vet ett layouten påminner om "VSH", men det är för att det är lättare att lära sig PageMaker om man har ngt att gå efter...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Korrektur

stadesns = skall stavas: stadens
hös = skall stavas: hos
piratvärksamhet = skall stavas: piratverksamhet
ordingsvakten = skall stavas: ordningsvakten

Svårt att låta bli, när man ser sådant ;-)

Det var de fel jag såg på sidan 3.


Tar även med 3 raden på sidan 4: normale = skall stavas: normala
Normale är bara ett talspråk och inte i skrift.

Personligen tycker jag också att sidnumret blir för dominerande.

Sedan ser jag ett fel som du antagligen gjort, utan att jag vet hur du gjort. Du har skrivit texten direkt i PageMaker? Gör inte det, skriv den i en vanlig ordbehandlare...det går med vilken som helst, även så simpelt som anteckningar till Windows. Gör inga formateringar i ordbehandlaren. Sedan importerar du det till PageMaker och gör layouten. Fördelen med detta är bl.a. att om du använder en liten mer avancerad ordbehandlare så kan man använda rättningsfunktionen och slipper de felstavade orden i större omfattning. Har sett en hel del till, förrutom de jag inledde med. Men även om man använder anteckningar är den ordbehandlaren bättre än den som finns i PageMaker 6.5, DTP-programmen är helt enkelt inte till för att skriva större textmassor i, utan layouten.

Det om det...nu tar vi lite om infon också:

Jag tycker att det är lite onödigt att varje årtal du nämner i historien nämna hur många som bor i staden, det är ointressant anser jag. Inte ens året det berör bör stå där...detta bör i sådant fall skrivas i antingen en faktaruta, med andra fakta om staden, eller i anknytning till själv beskrivningen av hur staden verkligen ser ut.

Under avsnittet geografi, behöver du inte dra upp hela din inspirationskälla. Räcker med att tala om hur det ser ut, och eventuellt vad man speciellt skall tänka på.

Riddaren - lite kritik, men det ger en vägledning oxå ;-)


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Fylbard

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
75
Location
Lund i Sverige
missade en grej!

Jo, det är så här att ordet "milis" skall stavas "milis"....
I övrigt får jag säga att det är en jävligt snygg layout du har, bra jobbat, grabben! Måste fan ta och skaffa det programmet, jag med /images/icons/smile.gif!

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Mer korrektur

Sid.1
Trundvang?!
Regelvärk stavas regelverk.
ennu stavas ännu.

Sid 2
Föränn stavas förrän.

Sid 4
Satnnade.. Ja, du ser nog själv.

Jag tycker dessutom 'å':na i skriften ser ut som 'ä':n.

Jag har inget emot årtalen, de kan användas när spelarna hör en historieberättare tala "För 50 år sedan..." men jag håller med om att sidnumreringen är dominerande och det med geografibeskrivningen. Om du vill ha med insperationskällan så flytta det till "Inledning".

Jag gillar det du gjort med floran. Lätt att tala om för spelarna och rätt intressant.

Det jag tycker du borde ta med är skatter och hur man blir medborgare i staden. Finns det något bibliotek eller gillen och hur blir man medlem i dem?

/[color:green]Han</font color=green> som håller med <B>Riddaren</B> om att det är svårt att låta bli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Mer korrektur

"Jag har inget emot årtalen,"

Inte jag heller, det jag tycker är onödigt är att nämna vid varje årtal hur många som bor i staden just då. Det räcker med hur många som bor där nu, och t.ex. placera i en faktaruta...och möjligen också hur många som bor där när staden får sina stadsprivilegier.

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
program

>"milis" skall stavas "milis"....

Vad är skilnaden?

Jag har använt PageMaker 6.5, det tråkiga med detta program är att Adobe slutar att göra fler upplagor (snyft) och sattsar på InDesign istället.

//Edgar - pluggar PageMaker på Komvux...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
*skratt* han skrev fel...

Du har stavat "melisen", skall stavas "milisen", sidan 3.

Jag tycker PageMaker är bättre än InDesign...(utbildad på PageMaker 4)

Riddaren - minns tillbaka i tiden, äger förövrigt både PageMaker 6.5 och InDesign 1


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: program

I texten tror jag att du hade stavat det som Melis, om jag inte minns fel.

"Soylent Green is people!"
 

Fylbard

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
75
Location
Lund i Sverige
Skrev nog fel... Det stod melis n/t

Jo... själv har jag inte använt något av programmen... men är InDesign bra?

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Skrev nog fel... Det stod melis n/t

Finns en demoversion av InDesign på www.adobe.com Dock går det inte att spara. Personligen tycker jag PageMaker är bättre, men InDesign kan mera, dvs lite mer avancerat...bägge kan också spara i PDF-format, men så görs ju bägge av samma företag också, som också ligger bakom det formatet.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: *skratt* han skrev fel...

Såg det efter jag skrev inlägget. Det är nu rättat, precis som alla andra stavfel ni sett.

Vad tycker ni? Är det bra? Något mer ni saknar? Skall jag fortsätta skriva på Ardin eller skall jag lägga ner?

//Edgar - frågvis
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Nja, om du vet att du inte tröttnar så forts. [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som brukar tröttna på det han företar sig
 
Top