Nekromanti Ståndaktig - Avbryta pågående effekter

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Hur gör man när man försöker avbryta effekter av fällor, gifter och alkemiska effekter?

Förmågan ståndaktig ger RP:n, en andra chans på slag i Stark och Viljestark för att avbryta pågående effekter av fysisk natur.. Men vad slår man mot till att börja med?


Är det olika för olika starka gifter?

Jag fick frågan när jag körde ett möte i helgen, en av RP:na blev biten av ett giftigt djur (venomous) och undrade vad han skulle slå mot, jag improviserade men vill gärna veta hur det är tänkt att fungera.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Har ställt denna fråga i tråden 'frågor om förmågor' och inväntar fortfarande ett svar. Det enda jag hittar i regelboken är på förmågan giftbrukare, där man använder listig <- styrka för att hålla igång/stoppa giftet. om det samma gäller för giftiga varelser i skogarna är dock oklart. men inväntar som sagt svar på frågan! :)
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Tack, då avvaktar vi svar.

...Jag hade för mig att jag sett det någonstans, men lyckades inte söka rätt på det...
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Igår hände samma sak för våran spelgrupp.

Efter att ha tittat i boken så står det att du inte kan motstå gifter när du väl är påverkad. För på sidan 173 (där det står om gifter, om jag inte minns fel har ej boken närvarande i skrivande stund) så får mat bara motstå gifter när man tar ett botemedel.

Annars så i regelboken står det enda om att motstå gifter under Giftbrukare. Vilket är, om en Giftbrukare har applicerat gift på sitt vapen, sedan skadat en motståndare, så skall Giftbrukaren slå en gång per runda för att se om giften fortsätter att vara eller om giftbrukaren applicerat det dåligt så det slutar vara innan effekten avtar av sig själv.

Problemet som jag ser det då är att, slaget är inte mot en rollperson eller ett offer, utan mot hur mycket SKADA man gör med giftet. Detta gör med en annan regel - som säger att SLPer ska lyckas/misslyckas automatiskt enligt spelledarens tycke - att egentligen så monster och motståndare misslyckas ALDRIG med att förgifta folk och deras gift löper alltid rundorna ut. Enda sättet att motstå, är då via motgift.

Detta gör gifter sjukt svåra för rollpersoner att hantera. För motståndarnas gift kommer alltid göra relativt mycket skada (2,3 eller 4) i lika många rundor. Enda sättet att undvika detta är med botemedel. Medan en spelare måste slå, en gång per runda, för att upprätthålla sitt gift.

Det kan vara så att det är felskrivet under Giftbrukare och att regeln om just gifter och motstånd kanske även borde vara en generell regel om gifter. För det skulle vara mer förståeligt om giftbrukaren alltid måste slå [Listig<--Stark] och inte [Listig<--Styrka (giftets styrka)].

Vi i våran grupp kommer köra med att rollpersonerna får slå, på sin tur, motståndarens [Listig<--Styrka] och sedan inverterar jag slaget, så att de fortfarande ska vara positivt att slå lågt.

Så om ett gift har skada på 1T6, blir det +3 på motståndarens Listig. Har motståndaren 14 i listig ska då rollpersonerna slå 9 och under för att motstå.

Men ja, det behöver förtydligas tycker jag!
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Angående gifter (svarade också på Mobergs fråga i Frågor om förmågor) så ger ståndaktig ett andra slag för att lyckas motstå gifter, det gäller omslag oavsett förgiftningen sker av en fiende med förmågan Giftbrukare eller särdraget Giftig (det senare kräver motgift för att ens få försöka), men då får Ståndaktiga spelare en andra chans att lyckas med slaget.
 
Top