Nekromanti stål-kalle

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
okej detta är lite ot men ändå lite sf...
jag undrar om någon vet något om det finns sammlings album av något slag på de stål-kalle tindngar som finns att köpa, ni vet sf serien med kalle,
på engelska vill jag ha det helst...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Språk

Vill bara upplysa om att tidningen Stålkalle är en genuint italiensk produktion (i likhet med t.ex. Kalle Ankas Pocket). Att köpa den på engelska lär alltså vara precis lika meningsfullt som att köpa den på svenska, eftersom båda är översättningar.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Språk

kanske det men det borde väl vara troligare att den finns på engelska än på svenska??
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Re: Språk

Jag skulle tro att det är mer troligt att den finns på svenska än på engelska, eftersom Kalle Anka är betydligt större i Sverige än i USA (relativt sett). Men jag gissar bara.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Språk

Italienarna kanske har en samling. men i sverige finns det ingen.
jag har de flesta av tidningarna dock. men några nummer saknas och letas ihärdigt efter :gremlaugh:

chrull
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Mighty Duck???

Det beror kanske på var han är född... :gremconfused:

Är han född i Anaheim kan man nog gissa vad han heter... :gremsmile:

.. och för er som inte är så insatta i sport kan jag be er ta en titt på rubriken... :gremtongue:

men nu vet väl de flesta att han är född i Ankeborg (börjar på samma bokstäver...) så detta inlägget är egentligen bara dirt (skit på engelska) och jag tror att han heter Super Duck (eller Donald)...

Stålmannen heter ju Super Man, så varför inte Stålkalle=SuperDuck :gremcrazy:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Lite svar från en gammal freak

Ah, varför slutade jag att köpa denna underbara tidning?

Stål-Kalle kommer som tidigare sagt från det italienska Disneyhuset (Mondadori), även om idén från början är amerikansk. Den sppolades dock av högdjuren på Disney, men italienarna intresserade sig för idén. Originalnamnet (det italienska alltså) är "Paperinik". Serien har aldrig publicerats i USA, varken i den gamla goda stilen, som vi kan läsa i Kalle Ankas Pocket, eller den nya stilen som finns i Stål-Kalletidningen. Den har mig veterligen aldrig översatts till engelska överhuvudtaget, Sverige var, vad jag förstått, ett av de första länderna, kanske rentutav först, med att importera serien, men en förändring kan vara på väg nu när UBI Soft har gjort ett spel till GameCube och PS2 baserat på nya Stål-Kalleserien. Namnet på engelska blir "PK" (vilket Paperinik även skulle kunna förkortas till) och är en förkortning av "Platyrhynchos Kineticus", latin för, på engelska, "Energized Duck".

Så om ni vill ha en engelska samling lär ni få vänta...
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tecknade MD! [ot?]

Såg det teckande Mighty Ducks på TV i morse...
Känndes för mig lite väl konstigt med hockeyspelande muskel ankor som super hjältar. Rymdskepp och grejer, men i slutet så bottnade det i en hockeymatch...

Lite för mycket blandat på en gång för min smak.

*Kan förstå [color:\\"green\\"]Gardener[/color] som inte vet vad som passar in och inte i det här forumet*
 
Top