Nekromanti Ständigt detta Café???

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag har någon gång tidigare sett folk som skulle samlas på Café Ritorno i fjollträsk och umgås, nu skall Vulfen luncha där och sedan ha DDM-bytar möte där. Jag hade ingen direkt fundering ikring detta förut. Sedan lurade Storuggla den räven dit mig en söndag förmiddag, lämnade mig där ensam att fäkta för mitt liv.

Nå, mina reflektioner är i alla fall dessa:
*Ritorno är inte speciellt mysigt.
*Ritorno är svindyrt (betala mer än 20;- för en kopp kaffe är ett djävla rån, 35:- för en Cappuchino är som att sälja skjortan och sin förstfödda)
*Det har inte särskilt bra upplagd lokal för flera personer att träffas.

Ja, det ligger hyfsat lättåtkomligt. Men utöver det. Vad ser folk i café Ritorno?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
*Det har inte särskilt bra upplagd lokal för flera personer att träffas.
Det är väl just vad de har? Stora bord med rum för många, och inte så djäkla trångt och plastigt som det kan vara på caféer. Å så spelas det ingen hög eller jobbig musik. Resten suger, däremot, förutom att det ligger rätt nära mig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
1) Ritorno är ett genuint kondis/lunchhak (i kontrast till de sterila »coffee shops« som tycks bli allt fler).
2) Ritorno har stans godaste bakverk.
3) Ritorno har stora lokaler där ett gäng om tio pers enkelt kan dra ihop bord till hela sällskapet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Som Dante sa, fast jag går nog bara så långt att säga att de har jävligt goda bakverk. Och tjugio spänn för en kopp kaffe är illa, men då måste man räkna in att man har gratis påtår ända tills haket stänger, vilket gör det till ett utmärkt ställe att spendera flera timmar att snacka rabarber på.
Och cappuchino är det bara bönder från östgötaslätten som dricker. Riktiga karlar dricker vanligt jävla bryggkaffe eller te :gremwink:


Storuggla, ay caramba
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Ritorno är inte speciellt mysigt."

Skojar du med mig? Det ser ju ut som en inrökt hotellobby, det är ju hur mysigt som helst!


"*Ritorno är svindyrt (betala mer än 20;- för en kopp kaffe är ett djävla rån, 35:- för en Cappuchino är som att sälja skjortan och sin förstfödda)"

Du går uppenbarligen inte på café i Stockholm särskilt ofta. 25 spänn för en latte är budget-kaffe.


"*Det har inte särskilt bra upplagd lokal för flera personer att träffas."

Det är många långa bord i rader och aldrig någon där, det är väl jättebra? Vad kräver du egentligen? Hångelhörna, lässoffa och biljardbord? De flesta av oss är tillräckligt gamla för att se suspekta ut om vi skulle ockupera närmasta fritidsgård (finns det sådana kvar längre förresten?).


Men framförallt så ligger det nära flera av storfikarna och alla andra hittar dit utan krångel. Det blir så jobbigt om alla helt plötsligt ska hänga på Skåningen istället.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"*Ritorno är svindyrt (betala mer än 20;- för en kopp kaffe är ett djävla rån, 35:- för en Cappuchino är som att sälja skjortan och sin förstfödda)"
Att betala kaffe brukar innebära att man även betalar för tiden som man sitter där, så om man slår ut det på en timme eller två så är det ett skäligt pris.. Men visst, ska du bara svänga in för en snabb kopp kaffe så är det ett hutlöst pris, fast det är ju inte det som är tanken med café.. Meningen är att man ska umgås..

/Han som undrar vad ett skäligt pris för kaffe är, enligt hraufnir
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
En fin liten grej

Alltså; ok jag är född bakvänd och motskruvs, men jag kan ge dig rätt i att man *host*host* =Dante*host*host har en tendens att välja ställen som åtminstone jag inte riktigt hårddiggar. :gremshocked:

Om man ska fika vill jag nog ha ett som är rent och...plastigt.
Det finns ett grymt underskattat fik på Hornsgatan (korsningen Hornsgatan/Götgatan) här ungefär.
som är så där luftigt och rent som jag gillar.

Men! Ritorno är ändå ett av stans absolut bästa fik- man måste definitivt ha varit där en gång om man är på besök och ska fika-turista sig i sthlm.
Bra Ritornotipz: Prova deras varma rätter för typ 75:-. man blir mätt och det är gott! Bästa bakfyllekäket är deras Jansson.

Sedan tycker jag om deras små kort som ska hjälpa kunden att se vad bakverken heter. Bland wienerstrudel, kanelbullle, kokosboll etc kan det dyka upp små spetsfundigheter som "En så'n". Roligt, om man som jag har smak för det lilla i livet!

Personalen är dessutom juste och trevlig. Att som grädde på moset få fika med typ Dante, Vuffe och Organ, får mig att kapitulera fullständigt. Därför ska jag inte knorra mer om Ritorno. Det rockar, helt enkelt! :gremlaugh:

/Basenanji som trots allt håller med Dante om vilket fik/krog som passar till forumsträffar

Ändrad eftersom jag stavade som en spade och ville lägga till en gullighetsförklaring till Dante.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Att betala kaffe brukar innebära att man även betalar för tiden som man sitter där, så om man slår ut det på en timme eller två så är det ett skäligt pris.
Dessutom så brukar detta pris, i alla fall om man dricker vanligt bryggkaffe, även innebära påtår in absurdum (så är det visserligen inte på alla fik men jag vill minnas att det i alla fall funkar så på Ritorno). Så om man vill ha valuta för sin tjuga kan man, dessutom med direktionens goda minne, skaffa sig sura uppstötningar för en vecka framåt. :gremgrin:

/Anders (som gillar Ritornos Ulf Lundqvist-stämning i det bakre rummet)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: En fin liten grej

Ritorno är ändå ett av stans absolut bästa fik- man måste definitivt ha varit där en gång om man är på besök och ska fika-turista sig i sthlm.
Ritorno har, pga vårat ständiga diskuterande om var vi ska förlägga våra forumsfikasammankonster, blivit ruskigt hypat. För även om det är ett helt OK ställe är det långt ifrån stans bästa. Det som dock är speciellt med Ritorno är just det att det är så speciellt. Jag kan inte komma på nått annat ställe som har samma tidslösa kvalité med sin smått surrealistiska blandning av svenskt 70-tal, nutid, landsbyggdskänsla och östberlin.

Bra Ritornotipz: Prova deras varma rätter för typ 75:-. man blir mätt och det är gott! Bästa bakfyllekäket är deras Jansson.
De har faktiskt ett ganska OK kök. Bakom sitt yttre av halvtaskig sylta-reportoar och standard-husman så anas faktiskt att någon bryr sig om vad gästerna trycker in i ansiktet.

Trots allt detta Ritornosnack så finns det ingen anledning i världen till att någon inte helt självsvådligt drar ihop en träff på nått annat ställe. Det är ju inte direkt så att det står i wrnus stadgar att Stockholmskapitlet ska träffas just där. Det har bara blivit så och fortsatt på den vägen.

Mitt favvofik förresten (det är heller inte stans bästa men det är min favorit ändå) är Konditori kungstornet på Kungsgatan. Schysst retrokänsla med K-märkt inredning från 50-talet. Rekomenderas som före/efter-fikaställe i samband med biobesök.

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Se det ur hraufnirs perspektiv...

Han som undrar vad ett skäligt pris för kaffe är, enligt hraufnir
Hraufnir är norrlänning, precis som mig. Skäligt pris för kaffe är en tia.

Kaffet pröjsar inte bara för stolen du sitter på, utan faktiskt också ofta för en del av krubbet.

Erik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Se det ur hraufnirs perspektiv...

Hraufnir är norrlänning, precis som mig. Skäligt pris för kaffe är en tia.
Vi kanske skulle börja ha våra stockholmsträffar i Luleå istället? Fast man skulle behöva dricka en sjuhelvetes massa kaffe för att spara in på fikautgiftskontot motsvarande biljettkostnaden. :gremgrin:

/Anders (har druckit kaffe i Luleå)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Se det ur hraufnirs perspektiv...

Vi kanske skulle börja ha våra stockholmsträffar i Luleå istället?
Inte mej emot. Antagligen de flesta andra emot.

För att fortsätta med Hans tankegångar misstänker jag förutom lokal kultur, så är hyran billigare, vilket sänker priset om inte på stolarna så på utrymmet de står på.

Erik, ska till Luleå på tjänsteresa i morrn
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Se det ur hraufnirs perspektiv...

Hraufnir är norrlänning, precis som mig. Skäligt pris för kaffe är en tia.
Jag som tycker det är svårt att få en riktig macchiato i Stockholm; jag undrar hur det skulle se ut i norrland:

- "Macho-potato?" Vill do ha kaffe me kröken å en potatis?
- Nejnej, "macchiato".
- "Atjo-manjana?" Först nyser do och sen är det adjöss?
- Nejnej, "macchiato".
- "Matjesill banana?"
- Nejnej, "macchiato".
- "Arsel-liano?"
- Nejnej, "macchiato".
- "Swartzkopf-R2D2?"
osv.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Metropoliser...

Jag trodde du bodde där.
Nä, Luleå är storstaden. Residensstaden. Ungefär som Morristown, du vet. Jag ska gå på stadens gator som en vanlig man och lämna bandarsamerna för en dag.

Erik, hård mot dom hårda.

PS: Faktum är att folk här är lite hätska mot lulebor, aka "hasbakföttera", och att stämningen är ungefär som mot "nollåttor" - "dom kom å tro dom ä nå!"
 
Top