Nekromanti Stämningstext

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Hej ni alla eon-spelare eller spel-ledare ,tänkte kolla med er angående vad ni tycker om en viss inledningstext.
Det skulle uppskattas vad ni tycker om den dvs.

Den bör lyssnas med davinci-code soundtracket (ifrån första tracket tills ni läst klart).
http://open.spotify.com/track/5a6kU8sp0D7YqfS7DG2gzY
http://open.spotify.com/track/4Pbf5WzUeZKM23GQO1SJ84
(enjoy)

Inte allt för långt bort i en gammal djup mörk gran skog, så står en ensam skugga för sig själv i en nedrasad ruin. Där står den ensamma figuren i sina skuggor och håller i ett svärd med sina två händer. Det verkar komma en blick ifrån skuggan under den mörka huvan , med en stor beundran emot det svärd som två ådriga och nästintill benlika händer verkar hålla ett hårt grepp om.
Den mörka vålnaden känner des vikt igenom att lyfta det lätt upp och ned med lätt vikta armar, svärdet lätt framåtlutat och verkar känna sig bekväm med det.
Den mörka kåpan, som täcker denna varelse visar inte mkt av vem han eller hon kan vara.
Denna mörka gestaltning avbryts snart i sin tystnad och i sin ensamhet av sin egna kyliga röst med en lismande ton..

(gestalten) Utan dig så hade detta inte varit möjligt..Din beskrivning var alldeles precis och exakt. Det ser ut som jag är skyldig dig en tjänst du eldförste av ka-zo-dra..

Det tänds till eld bakom denna mörkt klädda gestalt, ifrån en gammal eldstad som står precis strax bakom denna mörka vålnad. Skuggorna kastas bakåt ifrån gestalten emot det utnötta stenbelagda gråa golvet, ifrån elden som plötsligt slog till liv ifrån ingenstans i eldstaden. Skuggan står sig lång bakom gestalten i detta intensiva ljusgula, som nu tycks tona om sig till ett mörkrött tungt sken.
Och ifrån lågorna kommer en knastrande mörk röst.

(Demon) - Du har hittat svärdet med min beskrivning… Som en del i vårat förra avtal.

Den mörka gestalningen ger ifrån sig en rätt så nöjd, men endå en kylig ton..

(Gestalten) – Ja sannerligen . Nu äntligen åter håller jag ett av dom mäktigaste vapen i mundana ,i mina händer igen.. Detta vapen ska bli ännu mäktigare med mina krafter.
Jag ska förädla detta mäktiga stål och bringa skräck i det och till de krigare som ser denna klinga.

Den mörka gestalten vänder sig nu med sin hela kropp emot eldstaden med svärdet i sin högra hand ,med svärdsudden pekande emot det gråa stengolvet. Eldstaden brinner för fullt och gestalten inväntar ett svar med ett givande intresse för vad denna demon hade att säga.

(Demonen) – Nu med en sådan makt till gänglig i dina händer, så finns det ingen som kan stoppa oss och du skyldig mig en tjänst , nu när du har fått det du behöver…

Gestalten tar snabbt till talan, nästan allt för otåligt.
Då det verkar som en erfaren som vet vad som gäller när det angår demoner.

(Gestalten) – Vad var det du ville ha i gengäld denna gång eldförste?

Den knastrade elden formar om sig till ett demoniskt ansikte som knastrar ut i lågorna.
Ett Horn som sticker ut på vardera sida av den breda pannan som virvlar runt som två getabockshorn fast robustare och mer slitna . Två djupa och svarta ögon som inte tycks ha något slut i sitt mörker.
Skalpen är alldeles blank och rund baktill ,inte ens ett enda hårstrå tycks finnas i denna brinnande avbildning ,en humanoid form. Tänder som ser ut som ett par robusta klor som sticker ut snett, varstans i både över och underkäken. Elden brinner runt ansiktet som är väldigt robust, skrämmande och manligt. Ansiket lysses upp i mörk röda och mörk gula färgtoner ifrån eldlågorna ,likt den glöd som brinner. Det ger ett skrämmande intryckt, samtidigt hemska demoniska plan som ligger nu i bakgrunden. Där i den brinnande och djupa eldstaden. Därmed fortsätter demonen tala med sin knastriga och mörka röst:

(Demonen) -Det finns tre krigare som stör mina planer. De leds av en annan motståndare här nere på mitt plan och det stör min maktposition här nere. Döda dem så är du inte mig skyldig något mer.
Svärdet som den mörkklädde gestalten håller i, sänks ned i sin skida igen och ett ilande skärande ljud hörs när det glider ned i sin mörkbrunna läderskida . Den mörka gestalten i kåpan nickar med en bestämd nickning emot lågorna och avbryter tystnaden igen med sin kyliga röst.

(Gestalten) – Vilka är det jag söker?


Det brinnande ansiktet blir allt allvarligare i sin djupa blick och tar till sin ekande o djupa stämma med följande ord;


(Demonen) – Det är 3 personer. En liten kort och övermodig dvärg vid namn bzot ,kort men samtidigt robust och ett buskigt halvbrunt halvgrått skägg med två djupa mörka ögon. En alv vid namn alean ,som bär sitt namn numera som en förrädare med långa och spetsiga öron samt långt blont hår och två skinnande blå ögon . En mänsklig krigare som bär namnet daac som ännu har sin mänskliga natur med sin naturliga utstrålning . Nötbrunt hår och smaragdgröna ögon. Dac och bzot har störtat ned en alvstad och fått denna alv att förråda sina egna. Bzot den vresiga krigar dvärgen och Alean den utmärkte skytten, är inte som de sig längre bör vara i sin natur. De alla tre bär rustningar i en onaturlig demonisk form. Det lär inte vara svårt för en mäktig person som dig att se vilka de är.


Elden flammar upp i eldstaden och ansiktet försvinner bort i en välmande låga som brinner till i ett intensivt sken. Elden dansar vildt och formar om sig efter hur dessa krigare ser ut , även visar i form vilken stad de råkar befinna sig.
Det är sig en bekant omgivning ,då den känner igen en viss religiös byggnad i de brinnande lågorna. Det verkar nästan vara ett ödets ironi av alla dessa städer som skulle besökas. Därefter följer det en långsam nickning åter under den mörka huvan och gör en snabb handrörelse ,där handflatan vänds upp och böjer sig under dennes underkropp för en djup elegant bugning och därmed en given respekt till demonen. Därefter vänder den mörka vållanden sig i en riktning in emot skogen som finns bakom dessa ruiner gestalten står i . Vandrandes ifrån eldstaden in i en riktning emot skogen som ligger bakom dessa ruiner för att nu söka upp dessa krigare. Förutom den mörka gestaltens tunga fotsteg hörs även lättare fotsteg som följer tätt i en ranglande tystnad. Ljuset och lågorna slocknar sakta i bakgrunden bakom i ruinerna i samband med ett djupt demoniskt vrål som ekar ut i skogen. Fåglar runtomkring i skogen flygger upp ur träden i skogen och lyfter emot den mörka svarta natt himmelen som tycks täkas av mörka moln . Tunga vingslag hörs igenom den tysta skogen. Ljusskenet tonar bort i bakgrunden med varje fotstegen denna gestalt tar och tätt följt av ett monotont ranglande ljud. I en kylig stämma talar den mörka Gestalten i lågt ton för sig själv;

(Gestalten) – Detta är ett jobb som lär kräva många undersåtar utan egna sinnen om vi ska lyckas ta ned dessa legendariska krigare…
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Dark Lotus said:
Där står den ensamma figuren i sina skuggor och håller i ett svärd med sina två händer. Det verkar komma en blick ifrån skuggan under den mörka huvan , med en stor beundran emot det svärd som två ådriga och nästintill benlika händer verkar hålla ett hårt grepp om.
Du har en del upprepningar, exempelvis stycket ovan. Där det beskrivs två gånger att vålnaden håller svärdet i två händer. Det är lurigt med upprepningar men ha som utgångspunkt att inte ge samma information två gånger. Om det inte går att undvika testa att om formulera eller stryk (kill-your-darlings).

Jag vet att det är dödsstraff på att pilla i andras texter utan lov, (du får avfärda mig som ett dumhöve utan respekt om du vill) men för att visa hur jag menar så kan du se att jag egentligen bara flyttat om lite och tagit bort det som vi ändå förstår.

Där står den ensamma figuren i sina skuggor och håller hårt i ett svärd med sina två ådriga, benlika händer. Det verkar komma en blick ifrån skuggan under den mörka huvan, som stort beundrar vapnet.

Kolla igenom texten igen och se om du kan omformulera dig så upprepningarna minimeras. Läs texten högt och lyssna på din egen "berättar röst" då brukar man kunna höra när det låter underligt eller krångligt.

Lycka till. (och som sagt tycker du jag verkar va' en pretentiös jävel så skit i va jag sa :gremlaugh: )
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mitt främsta tips är det som redan sagts: Läs texten högt för dig själv. Låter det konstigt när du läser det för dig själv låter det konstigt om du läser det för andra, och förmodligen om andra läser det tyst också. Många meningar är konstigt eller omständligt formulerade, och det upptäcker man bäst genom högläsning.

Över lag tycker jag att du överdetaljerar texten genom att beskriva varenda liten detalj; det kan vara mer effektfullt att lämna över lite åt läsarens fantasi och egna slutledning. Dessutom slipper du nog många av de konstiga vändningarna i dina meningar och upprepningarna då.

"Det verkar komma en blick ifrån skuggan under den mörka huvan , med en stor beundran emot det svärd som två ådriga och nästintill benlika händer verkar hålla ett hårt grepp om."

Kan du t.ex. korta ned till

"En blick från den mörka huvan ser med stor beundran på det svärd som dess ådriga, benlika händer håller i ett hårt grepp."

utan att tappa någon information alls. Det gör texten mer lättläst.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Det viktagste har redan pekats ut av Regmolar och Oreh, så jag kan endast ägna mig åt lite grammatiknazistiskt shit-pickande.

Du har en del störande stav- och grammatiska fel. Jag har färgat, utifall att du inta har någon ordbehandlare med stavningskontroll.

Rött = Stavfel
Grönt = Särskrivning
Blått = Övriga grammatiska fel.
Lila = Övriga synpunkter om själva prosan
Mina kommentarer

Inkluderar en specifisering av problemet om det behövs.



Inte allt för långt bort i en gammal djup mörk gran skog, så står en ensam skugga för sig själv i en nedrasad ruin. Där står den ensamma figuren i sina skuggor och håller i ett svärd med sina två händer. Det verkar komma en blick ifrån skuggan under den mörka huvan ,(1) med en stor beundran emot det svärd som två ådriga och nästintill benlika händer verkar hålla ett hårt grepp om.
Den mörka vålnaden känner des vikt igenom(2) att lyfta det lätt upp och ned med lätt vikta armar, svärdet lätt framåtlutat och verkar känna sig bekväm med det.
Den mörka kåpan, som täcker denna varelse visar inte mkt(3) av vem han eller hon kan vara.
Denna mörka gestaltning avbryts snart i sin tystnad och i sin ensamhet av sin egna kyliga röst med en lismande ton..(4)

1: Skiljetecken, vilka inkluderar kommatecken, skall användas i ordningen: ord-skiljetecken-mellanslag-ord.
2: Ska vara "genom".
3: Undvik förkortningar i stämningstexter. De sabbar stämningen.
4: Använd en eller tre punkter, aldrig någonsin två.



(gestalten) Utan dig så hade detta inte varit möjligt..Din(5) beskrivning var alldeles precis och exakt. Det ser ut som jag(6) är skyldig dig en tjänst d(7)u eldförste av ka-zo-dra..(8)

5: Återigen skiljeteckenfel.
6: Borde vara "som om jag".
7: Släng in ett kommatecken före tituleringen.
8: Är ka-zo-dra en plats? I så fall borde det börja med en versal (stor bokstav). Det verkar i och för sig vara ett demonställe, och de bryr sig nog inte nämnvärt.


Det tänds till(9) eld bakom denna mörkt klädda gestalt, ifrån en gammal eldstad som står precis strax bakom denna mörka vålnad. Skuggorna kastas bakåt ifrån gestalten emot det utnötta stenbelagda gråa(10) golvet, ifrån elden som plötsligt slog till liv ifrån ingenstans i eldstaden. Skuggan står sig lång bakom gestalten i detta intensiva ljusgula, som nu tycks tona om sig till ett mörkrött tungt sken.
Och ifrån lågorna kommer en knastrande mörk röst.

9: Borde nog stå "en eld" istället för "till eld".
10: Det ska finnas kommatecken mellan orden i en uppräkning.

(Demon) - Du har hittat svärdet med min beskrivning… Som en del i vårat(11) förra avtal.

11: "Vårat" används bara i vardagsbruk. "Vårt" är mer formellt.

Den mörka gestalningen ger ifrån sig en rätt så nöjd, men endå en kylig ton..

(Gestalten) – Ja sannerligen .(12) Nu äntligen åter håller jag ett av dom mäktigaste vapen i mundana ,(13)i mina händer igen.. Detta vapen ska(14) bli ännu mäktigare med mina krafter.
Jag ska förädla detta mäktiga stål och bringa skräck i det och till de krigare som ser denna klinga.

12: Borde vara: Ja, sannerligen.
13: Versal på Mundana och skiljeteckenfel.
14: Precis som med "vårt" och "vårat" bör man använda "skall" istället för ska, om man vill hålla dialogen lite mer seriös.


Den mörka gestalten vänder sig nu med sin hela kropp emot eldstaden med svärdet i sin högra hand ,(15)med svärdsudden pekande emot det gråa stengolvet. Eldstaden brinner för fullt och gestalten inväntar ett svar med ett givande intresse för vad denna demon hade att säga.

15: Skiljeteckenfel

(Demonen) – Nu med en sådan makt till gänglig i dina händer, så finns det ingen som kan stoppa oss och du(16) skyldig mig en tjänst ,(17) nu när du har fått det du behöver…

16: Borde vara: "oss, och du är"
17: Skiljeteckenfel


Gestalten tar snabbt till talan, nästan allt för otåligt.
det(18) verkar som en erfaren som(19) vet vad som gäller när det angår demoner.

18: Om du syftar på gestalten ska det vara "den" istället för "det".
19: Släng in ett kommatecken.


(Gestalten) – Vad var det du ville ha i gengäld denna gång eldförste(20)?

20: Släng in ett kommatecken.

Den knastrade(21) elden formar om sig till ett demoniskt ansikte som knastrar ut i lågorna.
Ett Horn(22) som sticker ut på vardera sida av den breda pannan som(23) virvlar runt som två getabockshorn fast robustare och mer slitna .(24) Två djupa och svarta ögon som inte tycks ha något slut i sitt mörker.
Skalpen är alldeles blank och rund baktill ,inte(25) ens ett enda hårstrå tycks finnas i denna brinnande avbildning ,en(26) humanoid form. Tänder som ser ut som ett par robusta klor som sticker ut snett, varstans i både över och underkäken. Elden brinner runt ansiktet som är väldigt robust, skrämmande och manligt. Ansiket lysses upp i mörk röda och mörk gula färgtoner ifrån eldlågorna ,(27)likt den glöd som brinner(28). Det ger ett skrämmande [color:#FF0000]intryckt, samtidigt hemska demoniska plan som ligger nu i bakgrunden.(29)[/color] Där i den brinnande och djupa eldstaden.(30) Därmed fortsätter demonen tala med sin knastriga och mörka röst:

21: Skall vara "knastrande".
22: Versal out of fucking nowhere!
23: Åsyftningsfel. Meningen är uppbyggd på ett sätt som får det att se ut som om det är pannan som virvlar.
24: Skiljeteckenfel
25: Skiljeteckenfel
26: Skiljeteckenfel
27: Skiljeteckenfel
28: Glöd brinner inte.
29: Den här meningen är... märklig. Läs den igen, så förstår du vad jag menar.
30: Ofullständig mening


(Demonen) -Det finns tre krigare som stör mina planer. De leds av en annan motståndare här nere på mitt plan och det stör min maktposition här nere. Döda dem så är du inte mig skyldig något mer.
Svärdet som den mörkklädde gestalten håller i, sänks ned i sin skida igen och ett ilande skärande ljud hörs när det glider ned i sin mörkbrunna läderskida .(31) Den mörka gestalten i kåpan nickar med en bestämd nickning emot lågorna och avbryter tystnaden igen med sin kyliga röst.

31: Skiljeteckenfel

(Gestalten) – Vilka är det jag söker?


Det brinnande ansiktet blir allt allvarligare i sin djupa blick och tar till sin ekande o djupa stämma med följande ord;


(Demonen) – Det är 3 personer. En liten kort och övermodig dvärg vid namn bzot ,kort men samtidigt robust och ett buskigt halvbrunt halvgrått skägg med två djupa mörka ögon. En alv vid namn alean ,som bär sitt namn numera som en förrädare med långa och spetsiga öron samt långt blont hår och två skinnande blå ögon . En mänsklig krigare som bär namnet daac som ännu har sin mänskliga natur med sin naturliga utstrålning . Nötbrunt hår och smaragdgröna ögon. Dac och bzot har störtat ned en alvstad och fått denna alv att förråda sina egna. Bzot den vresiga krigar dvärgen och Alean den utmärkte skytten, är inte som de sig längre bör vara i sin natur. De alla tre bär rustningar i en onaturlig demonisk form. Det lär inte vara svårt för en mäktig person som dig att se vilka de är.


Personligen skulle jag skippa hela det här avsnittet. Spelarna vet redan hur de ser ut, och troligtvis också att det är dem som demonen syftar på. Dessutom verkar det lite märkligt att denne först beskriver rollpersonerna i detalj, och sedan visar exakta avbilder av dem.

Elden flammar upp i eldstaden och ansiktet försvinner bort i en välmande låga som(32) brinner till i ett intensivt sken. Elden dansar vildt och formar om sig efter hur dessa krigare ser ut , även visar i form vilken stad de råkar befinna sig(32).
Det är sig en bekant omgivning ,då(33) den känner igen en viss religiös byggnad i de brinnande lågorna. Det verkar nästan vara ett ödets ironi av alla dessa städer som skulle besökas. Därefter följer det(34) en långsam nickning åter under den mörka huvan och gör en snabb handrörelse ,(35)där handflatan vänds upp och böjer sig under dennes underkropp för en djup elegant bugning och(36) därmed en given respekt till demonen. Därefter vänder den mörka vållanden sig i en riktning in emot skogen som finns bakom dessa(37) ruiner gestalten står i .(38) Vandrandes ifrån eldstaden in i en riktning emot skogen som ligger bakom dessa ruiner för att nu söka upp dessa krigare. Förutom den mörka gestaltens tunga fotsteg hörs även lättare fotsteg som(39) följer tätt i en ranglande tystnad(40).

32: Kommatecken
33: Skiljeteckenfel
34: Ordet fyller ingen funktion. Gör dig av med det.
35: Skiljeteckenfel
36: Kommatecken
37: Använd "de" istället för "dessa" i det här fallet.
38: Skiljeteckenfel
39: Kommatecken
40: På vilket sätt kan en tystnad vara ranglande?


Ljuset och lågorna slocknar sakta i bakgrunden bakom i ruinerna i samband med ett djupt demoniskt vrål som(41) ekar ut i skogen. Fåglar runtomkring(42) i skogen flygger upp ur träden i skogen och lyfter emot den mörka svarta natt himmelen som tycks täkas av mörka moln . Tunga vingslag hörs igenom den tysta skogen. Ljusskenet tonar bort i bakgrunden med varje fotstegen denna gestalt tar och tätt följt av ett monotont ranglande ljud. I en kylig stämma talar den mörka Gestalten i lågt ton för sig själv;(43)

41: Kommatecken
42: Omvänd särskrivning
43: Ibland använder du punkt, ibland kolon, och ibland semikolon före en replik. Bestäm dig för ett av dem.


(Gestalten) – Detta är ett jobb som lär kräva många undersåtar utan egna sinnen om(44) vi ska lyckas ta ned dessa legendariska krigare…


44: Kommatecken
_______________________________________________________


Anledningen till varför jag hakar upp mig så pass mycket på grammatiken och stavningen, som kan verka ovidkommande i en stämningstext, är att jag själv har extremt svårt för att komma i stämningen när jag istället koncentrera mig på rent formella fel. Jag kan garantera dig att om någon av dina spelare är en så mycket som en tiondel så rövränd som jag, så kommer denne att finna din nuvarande text störande.

I övrigt skulle jag personligen inte ha avslöjat lika mycket i texten. Till exempel: undvik att uttryckligen kalla demonen för en demon, och beskriv den inte i sådan detalj. Spelarna kommer att finna äventyret mer spännande om de inte vet precis vad det är som vill ha dem dödade. Du har ju skrivit på det sättet om gestalten med svärdet; man får inte reda på mycket mer än att han är, tja, en gestalt med ett svärd.
Sådant skapar fruktan. Vi är alltid mer rädda för sådant vi inte vet någonting om.

Slutligen vill jag säga att berättelsen i grunden är bra, men den behöver poleras rätt mycket om du vill ge spelarna några känslor av mystik och spänning.

Ja, och kudos för att du inte byter tempus stup i kvarten.

//Weilyn
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
ja jag fåt väll tacka rätt ordnetligt för stavhjälpen och åsikterna :]
Vill som sagt optimera texten till det bästa och det går ju mkt bättre med andra som kan skriva bättre än en själv :gremlaugh:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Ja, har man som jag själv en släng av ordblindhet och dyslexi så är det inte fel att köra sina texter genom ett rättstavnings program. Det har hjälpt mig oerhört, det är ett frustrerande handikapp, men med tiden blir man bättre. Läs mycket och försök lägga meningsuppbyggnader på minnet så kommer du snart komma på hur många punkter, och var man skall sätt komma, kolon, frågetecken och dylikt.

Fråga till Weilyn; borde det inte heta "skiljeteckensfel"?

Lycka till med äventyret.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Självklart heter det skiljeteckensfel! :gremblush:
Fogmorfem har alltid varit ett gissel för mig.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Hoppas inte mitt bitchande förolämpade dig. :gremsmirk:
Lägg gärna upp den nya versionen av texten, när den är klar.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Själv kan jag inte ett skit om regler och teorier kring grammatik, och fogmorfem hade jag aldrig hört talas om förrän nu. Ända anledningen till att jag kan skriva hjälpligt är att jag "härmar" meningar och texter jag läst. Så det går att lära sig skriva även om man inte har Shakespeare-gener i kroppen. Men om du frågar mig, -hur regeln för dubbelteckning lyder kan jag bara säga att det är och förblir ett mysterium för mig. :gremblush:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså, det är ju inte nödvändigt att kunna den formella grammatiken (som ju egentligen bara är deskriptiv och inte normativ enligt min mening), man lär sig skriva bra genom att anävnda språket (skriva, läsa, prata), inte genom att kunna en massa regelverk (även om det hjälper när man ska granska sin egen eller någon annans text).

För övrigt heter det fogemorfem. :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Alltså, det är ju inte nödvändigt att kunna den formella grammatiken (som ju egentligen bara är deskriptiv och inte normativ enligt min mening), man lär sig skriva bra genom att anävnda språket (skriva, läsa, prata), inte genom att kunna en massa regelverk (även om det hjälper när man ska granska sin egen eller någon annans text).
Problemet är ju som du säger att grammatiken bara försöker beskriva hur man talar, vilket man upptäcker om man läser in sig på lite svåra frågor och får svaret "grammatiken har inte en aning" (rädda lejon i singular, någon?).

Sedan ändras ju språket efter hand; särskrivning kommer knappast att vara ett (allvarligt) grammatiskt fel om 15 år eller så, på samma sätt som "bättre än dig" numer är korrekt svenska.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Regmolar said:
Sedan ändras ju språket efter hand; särskrivning kommer knappast att vara ett (allvarligt) grammatiskt fel om 15 år eller så, på samma sätt som "bättre än dig" numer är korrekt svenska.
Bara i visa fall då "en brun håriga flicka" (ang. särskrivning).
Hur sa man "bättre än dig" förr då?

Personligen har jag problem med ord som uttalas samma men stavas eller används olika: "jag har sett" & "På ett sätt" Finns väl ett finare ord på detta också, men jag tycker svenskan är fylld med dessa elakingar som gör livet surt för mig. :gremfrown:

En rädd lejonhona :gremwink:
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
"Bättre än dig" är väl definitivt inte korrekt svenska?
Ett rätt lejon, för övrigt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur sa man "bättre än dig" förr då?
"Bättre än du", en kortform av "bättre än vad du är". Det här har mer och mer förskjutits mot "bättre än dig", och Svenska Akademien accepterar numera båda sorterna (även om man bara får säga "än dig" om man ser "än" som en preposition, enligt en person på ett internetforum som sade sig ha talat med dem).

Om någon inte tror mig får ni gärna ringa dem och fråga

Finns väl ett finare ord på detta också
Du talar om heterografa (= skrivs olika) homofoner (=uttalas lika men har olika betydelse) (eller möjligen homofona heterografer? Inte mitt expertisområde... :gremwink: )
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Som slutkläm lägger jag till att viktigt är ju också vad som kommer ur din mun. Du tänkte väl framföra den muntligt? Öva som ovan nämnt på berättarröst och ordföljd och hör hur du själv låter. Be en icke involverad kompis/syskon, att lyssna på när du läser texten och fråga vad de tycker om den^^
Vill du däremot ge dem texten så har du ju fått alla råd du behöver :gremsmile:

Lycka till som sagt, verkar episkt spännande :gremgrin:
 
Top