Nekromanti Stämningsmusik...

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Howdy how!

Det är meningen att jag ska spelleda Western till helgen
och jag har en fråga angående bakgrundsmusik:
Använder ni stämningshöjande bakgrundsmusik när ni spelar
Western och vad har ni isåfall för favoriter? Det känns
lite fjantigt att spela traditionell Countrymusik, men jag
har inte lyssnat så överdrivet mycket på Country -- så det
kanske finns smultronställen även inom denna genre?
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
För min egen del så kör jag ganska mycket av 60-tals instrumentalband (typ The Shadows, The Ventures m.fl.), musiken från The Last of The Mohikans, Last Man Standing m.fl. Någon av Bob Dylans plattor (tidiga) eller Leonard Cohen. Annars finns ju favoriten med Ennio Morricones filmmusík. Men alla har ju sin egen stil, jag tycker inte att det finns något egentligen "Rätt eller Fel".

M.v.h.

Red Dust.
 

Mini

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
72
Location
Uppsala
Var hälsad!
Medlemmarna i min grupp har en förkärlek för Irländsk folkmusik blandat med akustisk country och filmmusik från Dollar-trillogin. Funkar utmärkt.
Ha det gott
önskar

Mini
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Sergio Leones huskompositör, Ennio Morricone, är ett givet val! Den främsta av alla kompositioner är utan tvekan "Extacy of gold" från "Den gode, den onde, den fule". En given inledningslåt för en lyckad westernspelkväll.

E.
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Vilken även metallica gjort en dunderbra cover på! ( finns på deras nyaste CD, den som dom gjorde emd en symfoni orkester, ROCKA PHETT!!! )

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
annars borde det nog gå att plocka musik från filmer som Cowboys, the last bullet eller någon av John Waynes filmer.
the Mchans(stavning?) kan kanske oxså ge stämmningsfull musik från sina arkiv.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 
Top