Nekromanti Stämningsmusik...

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Stämningsmusik är viktigt för vissa. Vad spelar du på dina rollspelskvällar, något tips du vill dela - glöm inte att ange till vilket rollspel i så fall... :gremtongue: Denna sena natt, 03:45 gjorde jag en låtlista som jag skall testa nästa rollspelskväll, (DoD). Vi brukar ha soundtracket till LoR, (sönderspelat hos många må jag tro), och lite annat. Jag kände för att variera lite större, därför gjorde jag en liten låtlista att köra på repeat - som bekant tänker man ju inte så mycket på musiken efter en stund.

Min rollspels-låtlista att nästa här näst...
1. Two Towers Sound Track - Concerning Hobbits
2. Za Frûmi - Garmadh-Gukh
3. Finntroll - Krig (Intro)
4. Otyg - Skymningsdans
5. Two Towers Sound Track - Many Meetings
6. Za Frûmi - The Gathering Of The Tribes
7. Otyg - Fjällstorm
8. Finntroll - Tomhet Och Tystnad Härska (Outro)
9. Blind Guardian - The Hobbit
10. Za Frûmi - Jakesh Chamber
11. Otyg - I Trollberg Och Skog
12. Blind Guardian - The Bards Song
13. Blackmores Night - Loreley
14. Za Frûmi - Vrapogat
15. Blind Guardian - The Battlefield
16. Otyg - Trollslottet
17. Blind Guardian - Lord Of The Rings

Får se hur det går, svårt att anpassa musik till rollspel så det blir bra...
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Tyvärr, men sök

Sjyst med en till lista på stämningsmusik, men tyvärr har ämnet diskuterats JÄTTEMÅNGA gånger.

Faktiskt.

Pröva att söka i forumet med sökfunktionen så kommer du hitta jättemånga träffar på detta ämne. Många härinne kommer nog tyvärr inte orka fundera igenom det hela igen.

Krille här på forumet har förresten en egen sida för ämnet; Filmmusikrecensionsdatabasen
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag gillar hela album som duger allt igenom som stämningsmusik, då kan man sätta en skiva på repeat eller bara byta med nån halvtimmes mellanrum, istället för efter varje låt. Här har du en lista på mina favoritskivor:

<ul type="square">
[*]Finntroll - Visor om Slutet. Min garanterat mest använda stämningsskiva.
[*]Arcana - Inner Pale Sun. Underbart mystisk musik och väldigt mycket fantasy.
[*]Arcana - The Dark Age of Reason. Samma som ovan.
[*]Mortiis - Smell of Rain. Kanske inte lika mycket fantasy som ovanstående, men väldigt bra och stämningsfull musik.
[*]Diverse soundtracks. LotR-TTT, The Last Samurai, Braveheart, m.fl. Beror mycket på vilket spel och vilken stämning man spelar.
[/list]

Det är dessa jag kommer på på rak arm, hoppas du hittar något som passar er.

/Berserk
 
G

Guest

Guest
Re: Tyvärr, men sök

Så du menar att han skulle laggt in sin lista i en tråd där ingen skulle upptäcka att den var inlagd, det är ju absurt, han ville ju få någon slags disskution.

Tyvärr har jag ingen vettig låtlista framför mig för tillfället men i neotech passar bad religions "10 in 2010" "21st century boy" "kyoto now" "i love my computer" "supersonic" "epiphany" samt "bored and extremely dangerous".
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Hmmm, jag vet inte jag gillar inte film musik alls, den är alldeles för "uppochner". Typ i lotr så dansar dom först omkring lite sen, blir dom jagade av monster, sen har vi ett heroiskt slut. Musiken passar sig inte till loopande(om man inte klipper till den).

Jag tycker om spel musik och vissa låtar från filmer.

*Typ allt från Icewind dale(vilket jag tycker har bland de bättre sound tracksen)
*Finns en hel del bra musik från neverwinter nights.
*nu till en liten pärla som säkert mina spelare är trötta så dom spyr på...Conan musiken av basil poloundoris(hmm, fel stavat tror jag). Den musiken gillar jag mycket.
*lite musik från BG serien. Men jag tycker inte om den allt för mycket.
*Och en överraskning(ej mindre för mig själv!) EQ musiken! Ni vet detta enerverande spelet har faktiskt lyckats producera bra musik. Tro det eller ej, men har ni en kompis som spelar det rippa ner lite från honom.

Ja det är väl allt antar jag...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
*nu till en liten pärla som säkert mina spelare är trötta så dom spyr på...Conan musiken av basil poloundoris(hmm, fel stavat tror jag). Den musiken gillar jag mycket.
Instämmer i allt du säger om Conanmusiken. Faktiskt håller musiken till bägge filmerna lika hög klass trots att andra filmen är så mycket sämre.

Jag har använt Conanmusiken som bakgrund sedan 80-talet, och än håller mina spelare god min. Men det kan förstås bero på att jag använder rätt mycket annat musik också.

Klippa får man göra i den mesta film-, TV- och konstmusiken, men det är ett hjärnrensande och trevligt göra, tycker jag.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Jag spelledde ett episkt fantasyäventyr med (den ganska otypiska) jazzplattan "Khmer", av Nils Petter Molvaer, som soundtrack. Det funkade hur bra som helst, vill minnas att valet fick beröm av spelarna också. Blev en väldigt annorlunda och skön stämning.

Ett annat storslaget fantasyäventyr höll jag mig med musik från Morrowind och Wizardry 8, vars spår jag delat in i tre olika spellistor beroende på stämning (lugn, mystisk, hetsig)... funkade också bra.

Det mest framgångsrika stämningsmusikplocket har jag dock gjort till ett "skräck-igt" SF-scenario (där RPna var instängda i en underjordisk forskningsstation mitt ute i ingenstans med en AI som löpte amok och diverse andra skumma saker). Som soundtrack där hade jag mixat ihop valda spår av bl.a. ambientartisten Steve Roach och några av King Crimsons liveimprovisationer som jag knyckte från en av mina DVDs.

Personligen tycker jag att de mest effektiva soundtracksen är de som man inte redan tidigare skapat associationer till, som inte framkallar minnesbilder från något helt annat, utan istället kommer som något helt nytt för spelarna. Undantaget är de situationer där det är önskvärt att spelarna får de associationer som man vill förmedla med ett känt musikstycke. Det känns inte alltid passande att slita på populära soundtracks som till LotR och hela tiden se Viggo Mortensen framför sig. Men om man vill anspela på den mäktiga känslan, som jag antar de flesta fick, första gången de såg LotR på bio, så kan det vara ett bra grepp att ta till. Men lite billigt känns det allt. :gremwink:

Mina spelare kände vare sig till NP Molvaer, Steve Roach eller King Crimson och därför blev musiken helt ny för dem. Jag hade också turen att det bara var en i gruppen som spelat Wizardry 8 och Morrowind, de andra fyra hade ingen aning om varifrån musiken kom.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Hmmm, jag vet inte jag gillar inte film musik alls, den är alldeles för "uppochner". Typ i lotr så dansar dom först omkring lite sen, blir dom jagade av monster, sen har vi ett heroiskt slut. Musiken passar sig inte till loopande(om man inte klipper till den).
hmmm.. jag tror helt enkelt du lyssnat på för lite filmmusik. Du har givetvis rätt i att en hel del musik är alldeles för "fladdrig" för att vara riktigt användbar, men det finns också en hel del riktigt bra filmmusik som du kan använda i bakgrunden. Det är dock nästan ofrånkomligt att man måste mixa låtar från olika soundtrack om man enbart vill ha actionmusik, romantisk musik, etc.

//erik. det blir ars i kväll i alla fall.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Julp!

Visst mycket film musik är helt ok, men jag pratar inte action, jag bara gillar musik som verkligen bara ligger i bakgrunden. Sen så tycker jag att t.ex musik till horror eller sci-fi är mycket lättare att hitta från filmer än fantasy(jag gillar inte lotrrrrr).

Ok, jag överdriver väl lite också, för mina spelare gillar fortfarande Conan(japp båda filmernas musik är bra, tillskillnad från filmerna).

Och visst jag älskar att fiffa ut musik till mina äventyr oavsett vad det är, det jag skickade vad var jag brukar köra till fantasy kampanjer.
 
Top