Nekromanti Stämningsmusik?

didde

Veteran
Joined
22 Apr 2003
Messages
24
Location
Sundbyberg, Stockholm
När man spelar EON tycker jag att det kan vara skönt med lite "mysig" stämningsmusik i bakgrunden. Jag antar att fler brukar använda sig av detta och undrar nu vad ni tycker passar?

Själv gillar jag att ha lite David Arkenstone på, men lite nya förslag skulle vara trevligt :gremsmile:
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Stämningsljud

Jag kör hellre med ljud än musik. När rollpersonerna går i skogen spelar jag fågelsång, vind mellan träden och knakande kvistar. Om det regnar sätter jag igång regn-ljudet. Om det blåser kraftigt på med stormtracket. Jag har ljud från större strider, fullsatta värdshus, vinterlandskap, droppande grottor och mörka kryptor.

Allt ljud är från "Neverwinter Nights". Jag har loopat spelets ljudeffekter och sedan bränt in på skiva. Det funkar jättebra.
 

didde

Veteran
Joined
22 Apr 2003
Messages
24
Location
Sundbyberg, Stockholm
Re: Standardsvar: FMRDB

Ojdå! Man tackar så mycket krille!

Och det har jag inte tänkt på glueball. Riktigt smart, men är det inte svårt att sitta och blädra fram alla ljud vid rätt tillfälle? :gremsmile:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Weird Al Yankovich?

Säg inte nej innan ni provat... :gremwink:

Nå... skämt åsido, filmmusik är alltid ett säkert kort som dessutom är tämligen lätt att få tag på, förutsatt att det rör sig om sådan film som vanligtvis hamnar på bio här.

För att vara lite mer specifik än Krille kan jag tipsa dig om ett par soundtrack som är helt ok att använda, även om det finns risk för att de blir söndertjatade efter ett tag om man bara kör en skiva om och om igen. Dator/MP3-spelare eller CD-växlare rekommenderas.

Just ja... några titlar.
Den 13:e krigaren, Kung Arthur och Gladiator är hyggliga soundtrack som lär gå att få tag på i vilken skivbutik som helst utan knusel. Sagan om ringen-musiken tenderar att vara lite för ojämn för att vara riktigt användbar. Är man inte allergisk mot John Williams kan Robin Hood: Prince of Thieves och Jurassic Park vara värda att kolla upp de med.

Och just det ja... Aliens.

/Joel - höll sig till den breda mittfåran i lättåtkomlighetens tecken.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Hans Zimmer

Själv gillar jag musiken till Pirates of the Caribbean. Sen vet jag inte ifall den finns att köpa på skiva men det finns andra sätt :gremwink:

Hursomhelst så tycker jag Hans Zimmer gör bra musik (filmmusik). T.ex. soundtracket till The Rock är ju bara för bra.


Jaggernaut - Hans Zimmer fanboy
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
*Reder ut eventuella oklarheter*

Kompositörer:
Pirates of the Carribian – Klaus Badelt
Robin Hood – Michael Kamen

//erik. messerschmittar

ps. för övrigt skyller jag allt detta på alla eländes mp3-portare som inte kan fixa rätt kompositörsnamn innan de delar med sig av sina filer.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Nu var det ju jag som nämnde...

...Pirates of the Carribian och i eftertexten stod på filmen stod Hans Zimmer med (vilket egetnligen inte behöver betyda så mycket då jag inte kommer ihåg exakt vad det stod att han gjort för filmen fast jag skulle gissa att det har något att göra med musiken, kanske bara hjälpt till eller nåt?).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Överproducent

"Nu var det ju jag som nämnde Pirates of the Carribian och i eftertexten stod på filmen stod Hans Zimmer med"

Jupp. Han var producent av musiken. Eller svarare överproducent. Ja, det står faktiskt på OSTt: "over-produced by Hans Zimmer", och det stämmer fanimej! Men kompositören är Klaus Badelt.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jasså... [ANT]

Jupp. Han var producent av musiken. Eller svarare överproducent. Ja, det står faktiskt på OSTt: "over-produced by Hans Zimmer", och det stämmer fanimej! Men kompositören är Klaus Badelt.

...det är så det förhåller sig.
 
Top