Nekromanti Stämningsmusik

fattigjon

Veteran
Joined
5 Mar 2002
Messages
34
Jag tänkte vi kunde tipsa varandra lite om musik som är bra för att skapa skräckstämning.

Jag använder till exempel väldigt mycket av salt productions musik, som finns gratis på mp3.com
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Jag skulle vilja slå ett slag för användandet av filmmusik!
Nu för tiden släpps det nästan alltid ett soundtrack till en film. I musiken i en film är det oftast ingen sång eller annat sånt som kan leda bort koncentrationen till just musiken!
Musik i rollspel ska användas som stämningshöjare i bakgrunden men får inte stjäla all uppmärksamhet!

Nu ville du förstås ha förslag på bra "skräck-musik"
Themet till "The Fog" är inte helt fel, inte heller Danzigs eller Danny Elfmans musik. Danny Elfman har skapat musiken till otroligt många filmer, däribland ett antal skräckisar, t ex Sleepy Hollow. James Horner är också bra (Aliens soundet)

Det finns också en hel del musik som bara är skapad i skräck-syfte. Halloweenmusik är ett bra exempel som ibland är riktigt bra, ibland usel. Det tråkiga är dock att den mest är inriktad på att skrämma lite yngre personer, men jag har hittat ett par riktigt läbbiga låtar, som nästan fick mina spelare att resa sig upp och gå hem! /images/icons/thinks.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag har inte prövat själv,men jag kan tänka mig att Lou Reeds Metal Machine Music skulle kunna passa. En dubbelskiva med rundgång - efter ett tag behöver man inte ens fortsätta med spelet för att göra spelarna nervösa.

-JPS-
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Utveckling och kommentar.

"Nu för tiden släpps det nästan alltid ett soundtrack till en film. I musiken i en film är det oftast ingen sång eller annat sånt som kan leda bort koncentrationen till just musiken!"

- Lätt korrektion: det släpps oftast ett "soundtrack" till filmer först, där all populärmusik de lyckats smälla in är med, vilket är lättas att få tag på, eftersom fler köper det. Sedan finns det skivor som brukar kallas "original score", vilket alltså är själva "bakgrundsmusiken" i filmen, och den vi är ute efter. Det är dock svårare att få tag i dem, eftersom färre köper dem. Online CD-affärer brukar ha mer av den varan.
Liten not, dock: till vissa - få - filmer släpps endast ett original score, eller ett "kombinerat" sountrack/original score, med både "bakgrundsmusik" och "populärmusik".

"Danny Elfman har skapat musiken till otroligt många filmer, däribland ett antal skräckisar, t ex Sleepy Hollow."

- Dannyboy är förstås väldigt bra, men tyvärr är låtarna ofta ganska varierade i tempo och han använder sig ofta av otroligt störande "themes", särskilt i Tim Burtons filmer, där det liksom är en av deras tankar med filmmusiken. Personligen tycker jag att Clint Mansell gjort rätt användbar musik till Darren Aronofskys filmer Pi och Requiem for a Dream. Samma sak där också - teman, alltså - tyvärr, men lite mindre "pompöst" än Elfmans orkestrala toner.

"Halloweenmusik är ett bra exempel som ibland är riktigt bra, ibland usel."

- "Scream of the Virgin", "Howl of the Lonesome Wolf", "Something goes Bump in the Night"... Nog blir man skrämd alltid! /images/icons/wink.gif

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Störningsmoment.

"En dubbelskiva med rundgång - efter ett tag behöver man inte ens fortsätta med spelet för att göra spelarna nervösa."

Störande musik är något jag försökt experimentera med på sistonde. Har en del musikverktyg hemma, så det har blivit en hel del distortion av vanliga låtar, för att skapa just ljud som är "störande" och otrevliga. Hade en liten episod i Kult som utspelade sig under en julafton, där spelarna hela tiden gick omkring till ljudet av "de gamla hederliga" julsångerna (vilket kan bli nog så irriterande efter ett tag /images/icons/wink.gif), men allteftersom de gled in mellan illusionen och verkligheten, så ändrades musiken och blev mer vriden, skränig och skärande. Till sist var allt bara ett enda stort oljudsinferno, vilket - sammantaget med ett annars ganska coolt äventyr - blev en höjdare. Just att ljudbilden förändrades i takt med äventyret gjorde en hel del. Att det i slutet i princip bara rörde sig om ljud som blivit vända "ut och in" gjorde inte saken sämre.

Nu funderar jag mer i termerna av att ta bitar av musik och bitar av inspelade "patientsamtal", för att göra i princip samma sak. Kan nog bli riktigt bra.

Det här går iofs emot det jag sa i mitt stora inlägg om musik för 6 månader sedan, men regler är ju som bekant till för att brytas. Jag tror att det fungerar i större grad om man själv och spelarna redan är vana vid musik till rollspelandet, eftersom det blir lättare för alla att koncentrera sig på spelandet, trots allt annat trams som pågår.

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Utveckling och kommentar.

Soundtracket eller bakgrundsmusiken som det visst heter till Apocalypse Now är väldigt psykadelisk och borde vara klart användbart i skräck sammanhang.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
och då måste jag be nån annan en bara jag att testa " Original Scoret " till " The Ninth Gate " ...
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Mer test

går det med någon slags stråk- eller klassisk musik?
cello
nåt klassiskt utan för tydliga melodier
har någon provat?
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
kanske musiken till Shadow Of A Vampire lr Interview With A Vampire är bra !?!
 

Torak

Veteran
Joined
1 Nov 2001
Messages
17
Jag brukar använda mycket filmmusik; Star Wars har några bra teman, Lord Of The Rings, och lite vad som helst. Sedan använder jag också några andra latar - Enya, tro't eller ej, har några som funkar bra. Tempus Vernum på Repeat i Winamp funkar jättebra för att skrämma folk. Bakgrundsmusiken från dataspelet Chaos Gate är otroligt läskigt, och kan lätt hittas på Morpheus.

Ett grepp jag anvander rätt mycket är teman; om en skurk har ett återkommande tema som spelas (eller en variant spelas) varje gång han dyker upp, så blir RP'na rädda bara de hör musiken. Imperial March från Star Wars funkar mycket bra för det... /images/icons/spook.gif (Okej, jag gillar smileys. Och den passade bra. So sue me...)
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Utveckling och kommentar.

Ja det har du helt rätt i, och det var det jag menade fast kom aldrig på ett passande namn, men "original score" är självklart rätt namn /images/icons/thinks.gif

"Scream of the Virgin", "Howl of the Lonesome Wolf", "Something goes Bump in the Night"... Nog blir man skrämd alltid!

Oh ja! Länge leve Sound FX!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Du kan söka på forumet för fler tips, fast du hittar nog mest tips på rollspelsforumet..

Själv har jag bränt en CD som innehåller valda spår ur Half-Life (+lite expansioner) och Alien vs Predator.. Eftersom jag själv inte gillar bakgrundsmusik, så ligger denna CD mest på i bakgrunden i repeatläge..

Man kan söka reda på "Nature sounds" och få tag på vargyl, hoande ugglor, regn m.m.

Musikstilen "Ambient" (Enya & Enigma är två ex.) är bra som bakgrund (därav namnet).. Efter lite letande kan du nog få tag på skräckiga ambientlåtar..

/[color:448800]Han</font color=448800> som forfarande väntar på att någon ska skapa stämningsbakgrundsljud för olika miljöer (som en CD för krogmiljö, en för torg, en för skog, etc.)
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Cold Meat! World Serpent!

De bägge bolagen i titeln tillhandahåller bägge flera bra titlar som kan användas för gott stämningsskapande i de flesta miljöer. Arcana är bra medeltidsmusik (även om gregorianska munkkörer är ett måste för medeltidsskräck) och Megaptera, Mz 412 och Raison d'etre (alla banden på Cold Meat - www.coldmeat.se) funkar för mer moderna sammanhang. Neurosis sidoprojekt "Tribes of Neurot" ska också vara bra och ångestladdad musik. Skinny Puppys mer ambienta spår från sent i karriären tillsammans med allt av Download är även det juste, särskitl i modern eller cyberpunkig setting. Vi får heller inte glömma Pouppé Fabrikk, det svenska hårdsynthbandet som för ett par år sedan gjorde musiken till "Stockholms Blodbads" uppsättning av Clive Barkers "Djävulen". DET är bra stämningsmusik kan jag intyga.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Han som forfarande väntar på att någon ska skapa stämningsbakgrundsljud för olika miljöer (som en CD för krogmiljö, en för torg, en för skog, etc.)

Har du hört musiken från Baldurs Gate och Baldurs Gate 2 Throne of Baal? Den finns på cd men jag vet inte riktigt var man får tag på den. En polare har den bränd på cd och det är över 40 olika tracks, allt ifrån "Battle" och "Dungeons" till "House" och "Nature Night" Till det så finns det också ett par olika på varje tema, tex "Tavern 1, 2, 3 och 4"
Den fungerar riktigt bra i fantasyrollspel i varje fall.

(Inlägget passar inte direkt in på Skräckforumet, jag vet. Men jag var bara tvungen att dela med mig av denna fantastiska kunskap /images/icons/cool.gif)
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Utveckling och kommentar.

Soundtrack eller filmbakgrundsmusik kan vara nog så bra, men man ska nog undvika att använda musik som kan förknippas till olika filmer.
Jag tror att jag har hittat den absolut ultimata skräckRPG musiken, det är Black Metalgruppen Abruptum som för nåra år sedan skapade den mest psykotiska skiva som jag har hört.
Den heter " VI SONUS VERIS NIGRAE", att rekomendera.
Den består av ett enda ljudspår på en timme med en massa skumma ljud. /images/icons/frank.gif
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Själv så skulle jag varmt rekomendera soundtracket till "Bone Collector". Rescenserade den i Codex en gång i tiden. Klipper in rescensionen nedan för den som är nyfiken:

Titel: Original motion picture soundtrack – The Bone Collector
Kompositör/grupp: Craig Armstrong
Utgivare: Universal Studios

För den spelledare som vill krydda sina äventyr med spänning är denna skiva en mycket bra investering. Hela vägen, de 16 spåren igenom, hålls spänningen på topp av de ödesmättade tonerna från temamusiken och likt filmen släpper den aldrig riktigt det gastkramande taget om en. Som stämningsmusik gör den sig utmärkt spelandes i ett kör i bakgrunden då den håller en relativt jämn känsla hela skivan igenom - inget strulande med repeat knappen med andra ord. Tonerna är inte heller av någon direkt fast karaktär och borde därför passa utmärkt till de flesta spel där man vill lägga fokus på spänningen.

Betyg: 4.5 (av 5 möjliga)
Ljusetsriddare - tipsar
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Har sagt det förut...

X-files: Fight The Future, skivan är perfekt som stämningsmusik
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Allt från Cold Meat Industries är bra. Vet inte om Coph Nia ligger där nu men har för mig det. Där snackar vi mörker...

Diamanda Galas är ju ett hett tips, liksom SPK.

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Diamanda Galas är ju ett hett tips
Japp, speciellt då skivorna Vena Cava och ShreiX. Sätt dem lagom lågt i bakgrunden (detta då för rollspelsbruk, annars är det fullt blås i ett mörkt rum som gäller (eller som det står på en av skivorna: "Correct playback possible at maximum volume only")) och de har en tendens att verkligen krypa in under skinnet.
 
Top