Nekromanti Stämningsmusik för bordsrollspel

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Tänkte bara dela med mig av en väldigt smidig hemsida för stämningsmusik (eng. ambient music) för bordsrollspel: http://tabletopaudio.com/?
?Jag är för övrigt medveten om att det inte är någon ny hemsida, men den är ny för mig.

Jag och de jag spelat rollspel med har väldigt ofta nöjt oss med någon form av 10-timmars Youtubeklipp eller en spellista på spotify med spel- och filmmusik av olika igenkännlighet. Oavsett hur bra och välgjord sådan musik än må vara kan den dock lätt stjäla fokus från spelet. Det har hänt ett par gånger att musik från till exempel Gladiator eller Sagan om Ringen plötsligt får någon att haja till igenkännande och notera det för övriga spelare, varpå en diskussion lätt kan utbryta där man istället för att spela börjar diskutera filmmusik i allmänhet. Det borde inte hända, men det är väldigt lätt hänt och jag tror många varit där. Det kan ofta funka väldigt bra att strunta helt i bakgrundsmusiken, men ibland känns det som att något saknas.

Hemsidan jag hittat har funnits i ungefär tre år om jag förstått det rätt, men jag hade inte hört talats om den förrän häromdagen då jag av en händelse halkade in på den. Det finns i dagsläget 104 olika spår med bakgrundsmusik, smidigt sorterat i genrerna Fantasy, Sci-fi, Historical, Modern, Nature, Horror och Music. Man lyssnar direkt från webbläsaren och ingen installation, registrering eller liknande krävs. Enkelt och bekvämt, och dessutom välgjorda musikstycken av hög kvalitet och mysfaktor. Creative Commons-licensen gör också att de som kör AP-poddar och liknande får använda sig av tjänsten.

Det slår mig också att TableTopAudio troligtvis inte är unik i sitt slag, så om ni känner till någon liknande hemsida för bakgrundsmusik/ambient music får ni gärna bidra med era förslag i denna tråd. Genre spelar ingen roll, och helst bara tjänster som är gratis.
Observera också att jag inte är intresserad avkända stycken av spel- eller filmmusik.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
http://rpg.ambient-mixer.com/

Inte exakt vad du efterfrågade men ganska nära. Vi använder ibland dennna online-ljudmixer. Varierande hur användbara de olika miljöerna är men eftersom man lätt kan tweaka dem brukar det gå att hitta något som fungerar.

Vi brukar komplettera med stämningsmusik men har mest använt oss av ihopsatta spellistor på Spotify, ska kolla upp ditt tips.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Måste bara pinga TabletopAudio en gång till eftersom de (idag?) lagt till ett spår för Stranger Things-stämning, fast av förklarliga skäl döpt det till Weirder Things.
?
Jag har lyssnat en del på ST-soundtracket efter att ha sett serien, men jag tycker faktiskt kopian här är bättre än originalet - om man får vara så fräck. Fantastiskt, helt enkelt.

Ser fram emot att bläddra i Tales from the Loop med detta spår i bakgrunden!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag använder faktiskt själv ambience-mixer sajten själv. När jag vill ha ambience vill jag inte ha musik i den vilket ofta Tabletop Audio har, så jag kan inte välja musik själv. Dessutom kostar TA pengar, mendans ambience Mixer är gratis. Nu då jag spelar Shadowrun 3ed, så har jag hittat några underbara playlists på bakgrunds musik på Youtube, riktigt skön 80-tals synt. :p Finns även härlig Call of Cthulhu playlist där (youtube alltså).

/H
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Honken;n221948 said:
Jag använder faktiskt själv ambience-mixer sajten själv. När jag vill ha ambience vill jag inte ha musik i den vilket ofta Tabletop Audio har, så jag kan inte välja musik själv. Dessutom kostar TA pengar, mendans ambience Mixer är gratis. Nu då jag spelar Shadowrun 3ed, så har jag hittat några underbara playlists på bakgrunds musik på Youtube, riktigt skön 80-tals synt. :p Finns även härlig Call of Cthulhu playlist där (youtube alltså).

/H
?Vet inte vilken sida du varit inne på, men jag tänkte bara påpeka att Tabletop Audio inte alls kostar något. Man kan donera via Patreon om man vill, men så vitt jag vet är det helt frivilligt.
 
Top