Nekromanti stämningshöjande hjälpmedel

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Karta + Kartong-tricket

har använt det där tricket... men vet inte om det fungerade så bra, folk ville liksom se resten av kartan :gremwink:.
använde en sådan karta i en stad, kanske inte det bästa.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Karta + Kartong-tricket

"använde en sådan karta i en stad, kanske inte det bästa."

Nä, man behöver nog en större skala för att det skall fungera. Jag menar; står man i en vägkorsning i en stad så kan man ju blicka ut över gatorna och bilda sig en uppfattning över hur det ser ut även på långt håll ifrån en, så ett litet hål i en kartong gör nog att man känner sig ordentligt närsynt...

Det passar betydligt bättre på kartor i stora skalor där man får gå mellan olika bosättningar på smala, ringlande färdleder och inte har någon god översikt om ens omnejd.

Jag har faktiskt en gång gett spelarna en liten karta som deras rollpersoner haft också. Den har de haft i handen medan jag kört kartongtricket. Spelarna blir frustrerade när deras gamla karta inte riktigt stämmer överrens med verkligheten må du tro. "Vad nu då? Har den här bergsleden rasat samman!?!? Öööh, hur skall vi då komma fram till Rödberga slott? På vår karta finns det ingen annan väg utsatt!"

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
"är det någon eller några som i större utsträckning använder stämningshöjande hjälpmedel /.../ som sl när ni spelar?"
Aldrig musik förutom när det gäller skräckrollspel och då ska det vara på låg volym.. Har testat musik men har aldrig fallit mig i smaken.. Musiken när vi spelar skräckrollspel kommer från datorrollspelen Alien vs Predator och Half-Life med tilläggsexpansion så det är inte direkt något som spelarna sitter och diggar till..

Kommer jag på en riktigt häftig anledning varför man ska ha med handouts eller stämningsljus så har jag med det.. Ibland testar jag göra nya saker med mina texthandouts..

Du frågar bara efter "hjälpmedel".. Jag brukar försöka använda mig av det jag har runt omkring mig för att beskriva.. En gång satt jag på en tung trästol på ett stengolv och när jag skulle göra ljudet av en stor port som öppnades så sköt jag mig bakåt på stolen.. Ljudet som uppkom på stengolvet lät som det raspande som jag antar att en port ger ifrån sig när den öppnas.. Knacka i bordet eller slå på bordslampan för att få en metallisk "poing" för att symbolisera ljudet av en kula som slår in i metall kan också användas.. Trampa på kattens svans för att få en chockerande skrämseleffekt antar jag också är rätt bra..

"hur funkar det?"
Får jag en handout att jag ser att min spelledare har ansträngt sig så kommer jag också att anstränga mig för att spela.. Det tror jag är den mest positiva saken med stämningsfylla hjälpmedel..

~Det där med katten har [color:\\"green\\"]Han[/color] faktiskt aldrig gjort
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Musik, som helvete. Jag lägger numera ner alltmer tid på musiken. Nu till Snösaga har jag börjat planera ett antal CD-skivor, med noggrant beskrivna låtlistor. Jag har heller inga musikhämningar som jag hade i början. Jag tänkte, eftersom det stod överallt, att musiken måste vara instrumental, helst inte en låt folk känner igen och andra störningsmoment. Det är, kan jag berätta, bullshit.

Nu har jag planerat att ha med rock, hiphop, house, jazz TV-spelmusik, filmmusik med mera. Det stör inte alls, utan höjer bara känslan. Det gäller förstås att hålla koll på CD-spelaren.

Jag tänkte fixa lite handouts också, men där kör jag samma trick som alla andra, river i hörnen, stampar kaffe och vad det nu är man gör.

För övrigt var LotR-soundtracket skit att spela till.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skriv gärna upp spellistan

"Nu har jag planerat att ha med rock, hiphop, house, jazz TV-spelmusik, filmmusik med mera. Det stör inte alls, utan höjer bara känslan."

Det här låter jätteintressant. Jag brukar vara fiende till all form av bakgrundsmusik, men nu äntligen hör jag något som väcker mitt intresse. Vilka låtar kör du? Skriv hela spellistan, vetja, gärna med kommentarer om i vilka situationer du ämnar spela varje låt, eller hur du nu resonerar.

/Rising
som spontant kan säga att 'Canada Lumberyard' av Hansson och Karlsson skulle kunna passa grymt bra i ett melankoliskt fantasyäventyr.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
För övrigt var LotR-soundtracket skit att spela till.

Kunde inte hålla med mer!!! Men Musik ska man ha! Det har du helt rätt i!!! Vi har spelat till musik så länge att vi inte klarar oss utan den...

Jazz har vi kört lite till också, det var till nått 2:a världskriget äventyr tror jag, och det funkade bra...
Hiphop o hela köret llät intressant, även om jag hatar den genren!

/Jonas
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Är inget stort fan av musik i rollspel men om man har en engagerad spelledare som anpassar musiken efter handlingen kan det säkert bli ballt. När vi använt musik så har vi låtit samma skiva gå runt-runt-runt-runt tills man (eller bara jag tydligen) blir galen. Själv ägnar jag hellre mitt planerande och spelledande till andra saker än att vara DJ bakom spelledarskärmen :gremwink:

Jag minns faktiskt ett speltillfälle (Gamla Nya Mutant) där två nya rollpersonerna skull introduceras. Resten av spelgruppen befann sig på dessas bar när de kommer in genom dörren. De hade bett mig (som var spelledare) slå på en speciell blueslåt (kan inte komma på vad den hette) till vilken de hade övat rollpersonernas agerande: första ackorded: rollpersonerna ifråga tar slår upp varsin del av dubbeldörren; andra ackordet: exakt samtidigt tar de av sig glasögonen; tredje ackordet: de tittar på varandra och nickar koolt och försätter in i baren i takt med musiken. Typ något sådant. Var riktigt skojsigt och överaskade de andra spelarna totalt! Att det sedan urartade till ett smärre blodbad för att en av de nya rollpersonerna hade attitydproblem och inte ville vika sig när en av de andra rollpersonernas polares flickvän (phew!) förolämpat honom hör inte till saken. :gremwink:


/Mats,
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Skriv gärna upp spellistan

Några exempel:

Fjärde Världen - Johannes 6:8
- En riktigt grym domedagslåt, perfekt för ett maffigt slag. Refrängen går: "1,2 Framåt marsch, till mina soldater, nu tar vi till vaaapen, nu tar vi revansch!"

Missy Elliot - The Rain
- Sköna ovädersljud, en åskmullrande bas och en regntung refräng.

Miles Davis - (minns inte låtens namn)
- Perfekt vansinnesmusik. Feberyr och läskig.

Nobou Uematso (jag minns väl inte hur han stavas heller!) - Kujas Theme från FFIX
- Simpelt men dramatiskt piano. Perfekt bakgrundsmusik för den listige storskurken.

Rolling Stones - Sympathy For The Devil
- Hetsig och ökar trycket sakta men säkert för att kulminera i en explosiv hetslöpning.

D-12 - Fight Music
- Precis vad det låter som. Den som inte blir aggressiv av den här låten borde lägga ner yogan illa kvickt innan han förvandlas till grönsak. Våld!

Dolls Polyphony från Akira-soundtracket
- Obehagligare får man leta efter... huga...

Battle Against Clown, en till från magnifika Akira-soundtracket
- Febrig kampmusik med närmast Fusion-aktiga taktbyten.

Outkast - B.O.B
- Musik man springer still. Inte ens stelopererade står still till det här.

Jimmy Scott - Sometimes I Feel Like A Motherless Child
- För de där riktigt känslosamma stunderna. Varning för storbölande spelare, dock!

Atmosphere - Free or Dead
- Metafortyngd färdmusik. "My car is like my own personal universe, she's my drug and it only takes 12 bucks to fill her up".

Black Rebel Motorcycle Club - Spread Your Love
- Attityd, någon? Killarna som rider in i stan till de här tonerna visar att de är fel jävla jävlar att jävlas med.

Stacs of Stamina - Cashew Fenny
- Ångestskapande hiphop med sagolika samplingar som bryter av mot det kompakta mörkret.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Bästa uppnådda effekt

hade jag då jag körde ett skräckäventyr i friform och hade en ungefärlig koll på vad hur saker och ting skulle bli. Sedan lade jag upp det mesta av spelet kring musiken. Blev musiken hetsig så tvingade jag upp speltempot i äkta skräckanda med oväntade händelser. Jag har aldrig sett sådana skakade och uppjagde spelare som då. Det var det bästa äventyret vi någonsin har haft, planerar snart att göra ett nytt.

Rekommenderar stark musiken till fimlen SPHERE som skräckmusik. Soundtracket är kort, men fyllt av lagom hemsk musik. A+
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lysande!

Det ser faktiskt väldigt bra ut. Det var en hel del karameller som jag inte hade förväntat mig. Stacs of Stamina tar man ju inte direkt och associerar med rollspel, men jag tillhör definitivt dem som förtrollats av deras djärva smaplingar.

B.O.B skulle jag nog ha svårt att inte sjunga med i, men okej, om man är mitt uppe i en stressfylld spelsituation så skulle det säkert kunna bli världens überklimax när körerna går igång på slutet.

Det var mycket intressanta musikval. "Spread your love" var ett annat utropstecken. Perfekt musik för spelarna att känna sig hårda till... :^)

Så, tja, det var en mycket intressant inblick i ett alternativt musikval. Tack för tipsen!

/Rising
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Bästa medlen hittills; Noga utvald musik, nedsläckt rum med ljus som lyser upp rummet och bordet (Varning för brandfara och stearin som förstör fina böcker).
Det bästa medlet av dem alla kommer dock från spelledare och spelare själva, gott rollspelande av sina rollpersoner. Det får stämningen att verkligen lyfta.
 
Top